Noin veikkasinkin käyvän, riippumatta siitä mitä on tapahtunut.
FIA ei kestä toista samanlaista soppaa, kuin esim viime vuoden lopetus. Kaikki mahdolliset asiakirjat ja dokumentit on kivasti vain FIAn hallussa, niin mikä olisi helpompaa kuin sanoa kaiken olevan ok. Soppaa ei näin synny, joka vahingoittaisi lajia tai FIA itseään.
Toivottavasti näin ei ole, mutta kaikki isoimmat kurat on vuosia hoidettu hyvin tiukasti piilossa, eikä niitä ole avattu yhtään sen enempää, kuin on ollut jo yleisessä tiedossa. Itellä ei enää hirveästi ole luottoa FIAn suuntaan.
Toisaalta F1 on siittä vaikea laji, että vain rikkailla autovalmistajilla ja sijoitusyhtiöillä tai yksittäisillä miljardööreillä on vara harrastaa lajia. Eli tulijoita ei ole ovista ja ikkunoista. Se luo väkisinkin sen, että, monesti valtikat on tallien käsissä. Eteenkin kun puhutaan Red Bullista jolla on 4 autoa gridillä. Lisäksi Ferrarin brändi on niin korvaamaton sarjalle, että se antaa suojaa. Muutenkin 10 tallia on todella vähän ylipäätään.
En tiä onko se reilua tai ei, mutta tosiasia on myös se että jos jokaista sääntöpykälää noudatettais pilkun tarkalleen olisi monta tiimiä jo poissa. Jos uhkaillaan sarjasta sulkemisella tai yksi kausi sivussa tms, niin tallit vastaa että ok, mutta takasin ei tullla. Raha puhuu tuossa lajissa(myöskin sarjan tuotto) niin pitää todella erikoista olla että joku talli suljetaan pois tai otetaan tittelit pois tai pisteet. Kuvitelkaapa katsojalukujen romahdus esim ilman Ferraria ja Red Bullia. Ferrari tulee mieleen lähinnä tuosta moottoriselkkauksesta taannoin, että selvisivät salaisilla sopimuksilla jne. Varmaan siittäkin huijaamisesta olis tullut oikeasti sen kauden pistemenetykset ja seuraava kausi pois sarjasta jos mentäis pilkkujen mukaan. Haluan nähdä sen pomon jollla olis pokkaa tehdä se. Ei semmoista ole olemassakaan.
Rajuin tais olla McLarenin 2007 tallpisteiden menetys mikä itselle jäänyt mieleen ja siihenkin vaati todella härskiä touhua.
Asiasta toiseen, niin olis hauska tietää miten Red Bull sai taivuteltua hondan antamaan moottorit vielä tai jäämään avuksi. Uskon että tässä voi olla takan myöskin jotain salaisia sopimuksia, että F1 sarja hivauttaa hondalle kustannukset tuosta ennen kuin siirtyy Red Bullin nimiin moottorit ja valmistukseen. Muistelen, että Helmutti heilautti "meillä on 4 autoa" korttia ja jos ei moottoreita saada niin ei olla mukana. Yllättäen Honda sitten suostuis jäämään tueksi. Lieneekö mitä takana todellisuudessa.