F1-Uutisia 2022

McLaardi

Well-known member
Liittynyt
24.4.2005
Viestit
405
Jos Vertappenilta mestaruus vietäisiin niin puuttuisiko ensi kaudelta neljä autoa ruudukosta? o_O
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4253
FIAn päätöstä kulukattorangaistuksesta odotetaan keskiviikkona
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6392
Noh tulokset ei muutu. Se on ihan selvä asia. Se olisi sen luokan katastrofi, että tekisi lajille todella pahaa.
Uskon, että tämän kauden tallimestaruusdiskaus on isoin rankku mitä tulee jos tulee. Vieläkin on aika epäselvää kuka teki mitä teki ja mistä tarkalleen ottaen edes epäillään.

Lisäksi Helmutti voi käyttää omistamme kaksi tallia ja voimme lähteä korttia jos esim uhkaa tän kauden pistemenetyksillä. Oli säänöt mitä vain niin politiikka ratkaisee. Helmutilla on iso sanavalta näissä asioissa ja F1 ja Fian on vähän oltava kieli perseessä Ferrarin ja Red Bullin kanssa, koska toinen tuo lajille rahaa ja katsojia ja toisella on kaks tallia. Formulat ei kestäisi Red Bullin tiimien häipymistä.
 

Vormulaniilo

Designer
Liittynyt
11.12.2021
Viestit
106
Yksikään kuski tai talli ei ole kyllä lajin yläpuolella. Eli jos ei osata pelata samoilla säännöillä kun muut nii se on kyllä bye bye.
 

Vormulaniilo

Designer
Liittynyt
11.12.2021
Viestit
106
Jos RedBull esim edes teoriassa lähtis tommosen skandaalin jälkeen se tekis maineeseen ikuisen jäljen.
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
2811
Näinhän se pitäisi mennä, mutta ainahan tuolla on joku vetämässä itkupotkuraivareita ja uhkaamalla lähdöllä jos ei asiat mene mielen mukaan. Ja varmasti pystyy enemmän tai vähemmän vaikuttamaan, kun autoja on gridillä jo muutenkin niin vähän että ei ole vara menettää yhtään..
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Yksikään kuski tai talli ei ole kyllä lajin yläpuolella. Eli jos ei osata pelata samoilla säännöillä kun muut nii se on kyllä bye bye.
Ikävä kyllä on, vaikka kuinka täällä muuta toivottaisiin. Minä olen menettänyt uskoni (tämän ja monen muunkin) urheilun 100% puhtauteen ja rehellisyyteen jo vuosikymmeinä sitten. Ihmiset ovat ahneita, rahalla saa ja hevosella pääsee sekä politiikka ovat vaikuttaneet tuloksiin jo pitkän aikaa, ainakin 80-luvulta lähtien.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4253
Budjetin ylittämisen hyötyä on käytännössä hankala verrata mihinkään aiempaan, koska se on sen verran valtava asia. Yksikin päivitys voi onnistuessaan muuttaa koko kauden ja tuoda pohjaa moneksi seuraavaksi vuodeksi.

RB tuskin lähtee vaikka mikä olisi, kun on satsannut aivan älyttömästi sarjaan ja vielä kahteen talliin.
Mutta on aivan eri asia sitten, että tuleeko mitään rangaistusta, koska lajin on aika hankala kestää useampia isoja kohuja lyhyen ajan sisällä ja kaikenlisäksi vielä yhden saman tallin ollessa osallina kummassakin. Samalla logiikalla rankku voi myös olla jotain tosi rajua, mutta tähän en usko.
Ja jos jotain tulee, niin se puidaan varmasti taas kulisseissa kuten Ferkun moottori ja viime vuoden Masi-case ja ulos tulee jotain aivan diipadaapaa selvityksiä.
Niin tai näin, niin eiköhän siitä jää paskamaku taas suuhun ja pitkäksi aikaa.
 

-Teme-

Vormulaattori
Liittynyt
12.10.2002
Viestit
3428
Sijainti
F1-fanikatsomo
Kiinteä etukäteen määritelty kulukatto on hankala ennustaa. Se missä talli pitää majaansa ja minkälainen inflaatio siellä on vaikuttaa suuresti myös budjetissa pysymiseen. Samoin jos kilpailija törmää autoon ja siitä syystä menee monokokkia myöten kaikki uusiksi niin kenen budjetista ne menee?
Mielestäni niissä pitäisi olla inflaatio vaikutus mukana, sekä vahinkokorotus ulkopuolisen törmäilyistä johtuvista kuluista.
 

the_jake

Well-known member
Liittynyt
12.3.2014
Viestit
201
Sijainti
Lappeenranta
Ainoa järkevä rangaistus ja oikeastaan mielestäni myös hyväksyttävä rangaistus olisi rajoittaa tuulitunneliaikaa, vähentää testiaikaa ja laittaa seuraavalle vuodelle kulukaton ylittäjälle vastaavasti matalampi kulukatto. Ylipäänsä tähän sarjaan pitäisi saada merkittävästi selkeyttä ja järkeä niin radalla kuin sen ulkopuolella tapahtuvien sääntörikkmusten seuraamuksiin.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5677
Honda "vahvistaa siteitään" Red Bulliin paitsi jatkamalla Tsunodan sopimusta Alpha Taurilla, myös tuomalla Hondan tarrat takaisin autoihin. Kolmantena asiana Sergio Pérezistä tehdään maskotti Hondan junnuakatemialle.

Olipas kyllä hyvä sattuma, ettei Verstappen varmistanut mestaruutta jo Singaporessa. Nyt Hondalla päästään bailaamaan Suzukassa ihan omien tarrojen kanssa.

https://www.motorsport.com/f1/news/honda-strengthens-ties-with-red-bull-and-alphatauri-ahead-of-japanese-gp/10379593/
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5677
Ainoa järkevä rangaistus ja oikeastaan mielestäni myös hyväksyttävä rangaistus olisi rajoittaa tuulitunneliaikaa, vähentää testiaikaa ja laittaa seuraavalle vuodelle kulukaton ylittäjälle vastaavasti matalampi kulukatto.
Kulukaton alentaminen ei oikein ole reilua, kun jo nyt tallit ovat tuskissa sen kanssa osittain ihan aidostikin, jos enimmäkseen silti vain omaa typeryyttään. Ennemmin sakon pitäisi skaalautua rikkomuksen mukaan. Jos budjettikatto on ylitetty viidellä miljoonalla, niin tallin pitää vaikka maksaa 20 miljoonaa sakkoa. Jos katto ylittyy kympillä, niin sitten sakkoa viisi kymppiä.

Tosin sakkoa olisi vaikea säätää sellaiseksi, ettei jokin pikkutalli menisi konkkaan vaikka isoilla on edelleen varaa vain viskoa rahaa menemään vaikka vieläkin enemmän. Eikä FIA osaisi tuollaisia summia käyttää hyödyllisesti vaan ne valuisivat sitten viikon pituisiksi venyviin päiväkahvitteluihin.

Itse olen aiemmin ehdottanut, että jos budjettikaton haluaa ylittää, niin sen saisi tehdä sillä ehdolla, että maksaa jokaista ylimääräistä dollaria kohti kaksi kaikille muille talleille.
 

rölligölli

Well-known member
Liittynyt
18.1.2019
Viestit
255
FIA tuskin hylkää Verstappenin mestaruutta vuotta myöhemmin, jonkun 10 miljoonan laittomasta ylityksistä budjettikaton kohdalla.
Isot tallit voivat kulukaton porsaanreikien täyttöä tehokkaasti harrastaa kun on omasta takaa ties miten paljon fyrkkaa omaan budjettiin.
Muistanko väärin, että jos katon ylittää niin seuraavan kauden budjetti pienenee summan x. Näin suunnitteltiin ainenkin tehtävän.
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
2811
Fian meiningit tuntien siellä varmaan paraikaa neuvotellaan osapuolten kanssa siitä mikä olisi sellainen sopivan kiva rankku ettei kellekään tule liian paha mieli.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4253
Noin veikkasinkin käyvän, riippumatta siitä mitä on tapahtunut.
FIA ei kestä toista samanlaista soppaa, kuin esim viime vuoden lopetus. Kaikki mahdolliset asiakirjat ja dokumentit on kivasti vain FIAn hallussa, niin mikä olisi helpompaa kuin sanoa kaiken olevan ok. Soppaa ei näin synny, joka vahingoittaisi lajia tai FIA itseään.

Toivottavasti näin ei ole, mutta kaikki isoimmat kurat on vuosia hoidettu hyvin tiukasti piilossa, eikä niitä ole avattu yhtään sen enempää, kuin on ollut jo yleisessä tiedossa. Itellä ei enää hirveästi ole luottoa FIAn suuntaan.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6392
Noin veikkasinkin käyvän, riippumatta siitä mitä on tapahtunut.
FIA ei kestä toista samanlaista soppaa, kuin esim viime vuoden lopetus. Kaikki mahdolliset asiakirjat ja dokumentit on kivasti vain FIAn hallussa, niin mikä olisi helpompaa kuin sanoa kaiken olevan ok. Soppaa ei näin synny, joka vahingoittaisi lajia tai FIA itseään.

Toivottavasti näin ei ole, mutta kaikki isoimmat kurat on vuosia hoidettu hyvin tiukasti piilossa, eikä niitä ole avattu yhtään sen enempää, kuin on ollut jo yleisessä tiedossa. Itellä ei enää hirveästi ole luottoa FIAn suuntaan.
Toisaalta F1 on siittä vaikea laji, että vain rikkailla autovalmistajilla ja sijoitusyhtiöillä tai yksittäisillä miljardööreillä on vara harrastaa lajia. Eli tulijoita ei ole ovista ja ikkunoista. Se luo väkisinkin sen, että, monesti valtikat on tallien käsissä. Eteenkin kun puhutaan Red Bullista jolla on 4 autoa gridillä. Lisäksi Ferrarin brändi on niin korvaamaton sarjalle, että se antaa suojaa. Muutenkin 10 tallia on todella vähän ylipäätään.

En tiä onko se reilua tai ei, mutta tosiasia on myös se että jos jokaista sääntöpykälää noudatettais pilkun tarkalleen olisi monta tiimiä jo poissa. Jos uhkaillaan sarjasta sulkemisella tai yksi kausi sivussa tms, niin tallit vastaa että ok, mutta takasin ei tullla. Raha puhuu tuossa lajissa(myöskin sarjan tuotto) niin pitää todella erikoista olla että joku talli suljetaan pois tai otetaan tittelit pois tai pisteet. Kuvitelkaapa katsojalukujen romahdus esim ilman Ferraria ja Red Bullia. Ferrari tulee mieleen lähinnä tuosta moottoriselkkauksesta taannoin, että selvisivät salaisilla sopimuksilla jne. Varmaan siittäkin huijaamisesta olis tullut oikeasti sen kauden pistemenetykset ja seuraava kausi pois sarjasta jos mentäis pilkkujen mukaan. Haluan nähdä sen pomon jollla olis pokkaa tehdä se. Ei semmoista ole olemassakaan.

Rajuin tais olla McLarenin 2007 tallpisteiden menetys mikä itselle jäänyt mieleen ja siihenkin vaati todella härskiä touhua.

Asiasta toiseen, niin olis hauska tietää miten Red Bull sai taivuteltua hondan antamaan moottorit vielä tai jäämään avuksi. Uskon että tässä voi olla takan myöskin jotain salaisia sopimuksia, että F1 sarja hivauttaa hondalle kustannukset tuosta ennen kuin siirtyy Red Bullin nimiin moottorit ja valmistukseen. Muistelen, että Helmutti heilautti "meillä on 4 autoa" korttia ja jos ei moottoreita saada niin ei olla mukana. Yllättäen Honda sitten suostuis jäämään tueksi. Lieneekö mitä takana todellisuudessa.
 
Viimeksi muokattu:

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Ei kai F1 sarjalla ole mitään sananvaltaa Hondaa kohtaan. Jos Honda ei omasta tahdostaan pysy mukana, niin ei F1:llä ole mitään vipuvartta millä Hondaa alkaa kiristämään. F1 tarvitsee enemmän Hondaa kuin Honda F1:siä. Jos siellä on jotain tehty, niin menty matelemaan polvilleen pääjohtajan eteen ja pyytämään heitä jäämään ja tarjoamalla jotain todella hyvää vastineeksi.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1611
Ei kai F1 sarjalla ole mitään sananvaltaa Hondaa kohtaan. Jos Honda ei omasta tahdostaan pysy mukana, niin ei F1:llä ole mitään vipuvartta millä Hondaa alkaa kiristämään. F1 tarvitsee enemmän Hondaa kuin Honda F1:siä. Jos siellä on jotain tehty, niin menty matelemaan polvilleen pääjohtajan eteen ja pyytämään heitä jäämään ja tarjoamalla jotain todella hyvää vastineeksi.
Hyvin todennäköistä on, että FIA on joutunut puuttumaan tilanteeseen tarjoamalla jotain porkkanaa Hondalle/ RB lle. Nyky moottorit on niin monimutkaisia ja kalliita, että on suorastaan ihme, että RB pystyy rahoittamaan ja rakentamaan ne, edes McLaren ei kykenisi moiseen. RB llä on myös vipuvartta uhkailla FIAn suuntaan: teitte niin järjettömät säännöt, että moottoritoimittajia on niin vähän ettei meillä ole moottoreita, teidän syy, meidän täytyy vetää neljä autoa pois....tehkää te jotain jos haluatte, että olemme ylipäätään mukana...Onhan Ferrarillekkin maksettu jo Bernien aikana enenmän rahaa kun muille perustuen heidän historialliseen asemaansa, ei se olisi mitään uutta.
 
Ylös