Joel Hallikainen
Muusikko
- Liittynyt
- 17.1.2017
- Viestit
- 5127
Viimeksi muokattu:
Sellainen sääntö on ollut jo varmaan 15 vuoden ajan. Muistelen että joskus Kimin ekan Ferrari-stintin aikaan kuljettajat ja tallit yrittivät aina lähteä radalle intereillä kelistä välittämättä ja sitten tuli romua. Lopulta FIA laati säännön, että sillä on oikeus määrätä autot starttaamaan ns. monsuunirenkailla olosuhteiden sitä edellyttäessä. Ferrarilta taisi samalla kaudella mennä yksi kisa penkin alle siitä syystä, että se lähetti autot radalle intereillä FIA:n päinvastaisesta käskystä huolimatta ja joutui sitten ottamaan autot varikolle lämmittelykierroksen lopulla renkaita vaihtamaan...Toivottavasti Japanin GP:stä on opittu ja radalle päästään herkemmin. Jollei sadekelinrenkaita saada parannettua niin sääntömuutos että FIA voi pakottaa pitämään niitä, sillä Japanissakaan kukaan ei tainnut vetää pihalle wet renkailla. Vaikka renkaat ovat hitaat eivätkä kuskit niistä tykkää niin parempi se kuin varikolla notkuminen odottaen interin kelejä.
Starttaamaan kyllä pystytään määräämään wetin renkailla, mutta mikään ei estä tulla vaihtamaan niitä pois samantien, näinhän tapahtui juuri Japanissa. Tarkoitin että FIA:n pitäisi saada pakottaa pitämään niitä wettejä tietyn ajan ettei porukka vaihda intereille jolloin sitten Sainz ja kumppanit vetää samantien pihalle ja tulee heti punaset liput päälle kun on undriveable. Sitten taas kökötetään varikolla odottaen interin kelejä.Sellainen sääntö on ollut jo varmaan 15 vuoden ajan. Muistelen että joskus Kimin ekan Ferrari-stintin aikaan kuljettajat ja tallit yrittivät aina lähteä radalle intereillä kelistä välittämättä ja sitten tuli romua. Lopulta FIA laati säännön, että sillä on oikeus määrätä autot starttaamaan ns. monsuunirenkailla olosuhteiden sitä edellyttäessä. Ferrarilta taisi samalla kaudella mennä yksi kisa penkin alle siitä syystä, että se lähetti autot radalle intereillä FIA:n päinvastaisesta käskystä huolimatta ja joutui sitten ottamaan autot varikolle lämmittelykierroksen lopulla renkaita vaihtamaan...
Tuollainen mikromanagerointi menisi liian vaikeaksi. Jos tallit mieluumin tulevat varikolle yhden kierroksen jälkeen kuin jatkavat sadekelissä sadekelin renkailla, niin silloin niissä nakeissa ja Pirellin laadussa on jotain todella merkittävästi pielessä.Starttaamaan kyllä pystytään määräämään wetin renkailla, mutta mikään ei estä tulla vaihtamaan niitä pois samantien, näinhän tapahtui juuri Japanissa. Tarkoitin että FIA:n pitäisi saada pakottaa pitämään niitä wettejä tietyn ajan ettei porukka vaihda intereille jolloin sitten Sainz ja kumppanit vetää samantien pihalle ja tulee heti punaset liput päälle kun on undriveable. Sitten taas kökötetään varikolla odottaen interin kelejä.
Sehän on selvää että wetin renkaissa on vikaa kun kukaan ei halua niitä käyttää sateellakaan. Hyvät sadekelinrenkaat/monsuunirenkaat on osattu valmistaa aikoja sitten niin kyllä sellainen pitäisi onnistua nykyäänkin jos vain haluaa. Nyt ei ole rengaskilpailua niin Pirellillä kaivetaan vaan munia eikä kuskitkaan ole innostuneita niiden testaamisesta. Sadekelinkisoja alkaa nyt tulemaan kuin sieniä sateella niin pitäisi niitä renkaitakin alkaa saada parannettua, Verstappenhan jo ilmoittautui vapaaehtoiseksi testaajaksi.Tuollainen mikromanagerointi menisi liian vaikeaksi. Jos tallit mieluumin tulevat varikolle yhden kierroksen jälkeen kuin jatkavat sadekelissä sadekelin renkailla, niin silloin niissä nakeissa ja Pirellin laadussa on jotain todella merkittävästi pielessä.
Freitas joka Japanissa oli kilpailunjohtaja on siirretty syrjään, eli ehkämahdollisestivarmaankai voi kenties asiat mennä paremmin näin suurella varmuudella muotoiltunaToivottavasti Japanin GP:stä on opittu ja radalle päästään herkemmin. Jollei sadekelinrenkaita saada parannettua niin sääntömuutos että FIA voi pakottaa pitämään niitä, sillä Japanissakaan kukaan ei tainnut vetää pihalle wet renkailla. Vaikka renkaat ovat hitaat eivätkä kuskit niistä tykkää niin parempi se kuin varikolla notkuminen odottaen interin kelejä.
Jossain vaiheessa näytti jopa realisiselta vaihtoehdolta, mutta ei kyllä enää riitä. 40 pistettä on ihan tuntuva ero.Jännä nähdä pystyykö Mersu kampeamaan itsensä toiseksi mm-sarjassa. Se olis kyllä kova temppu kun miettii alkukauden tasoeron. Mersu nostanut tasoa ja ferrari suketlaa tyypilliseen tapaansa.
Näyttää Nortti olevan listoilla Ricciardon kanssa peräpäässä tällä hetkellä.Lando saattaa olla sivussa viikonloppuna, epäilty ruokamyrkytys. Devries on hälytetty paikalle mahdollisen tuurauskeikan sattuessa.