Dieselmoottori
Well-known member
- Liittynyt
- 25.4.2021
- Viestit
- 4206
Salo ja Häkkinen ajoivat alkuperäisessä Team Lotus tallissa. Kimi ajoi Lotus F1-nimisessä tallissä, kuten myös Kovalainen. Kovalainen ajoi Lotus Racing-tallissa, joka myöhemmin tunnettiin Caterhamina. Kimin tallihan oli käytännössä Renault uudelleennimettynä.Lotus- tiimin autoja.
Maailmanmestaruudenkin urallaan ajaneita kuljettajia on ajanut Lotus-tiimissä, kuten Senna, Mansell, Häkkinen ja Räikkönen. Myös neljä suomalaiskuskiakin ajanut tiimissä, Häkkinen, Salo, Räikkönen ja Kovalainen.
Näytä liitetiedosto 3049
Vuosien 1981-1996 punavalkeat.McLarenin F1-autoja monelta vuosikymmeneltä. McLarenilla on ajanut monia suomalaisiakin, kuten Keke Rosberg, Mika Häkkinen, Kimi Räikkönen ja Heikki Kovalainen, joten eräässä mielessä myös ikäänkuin suosikkitiimi monelle suomalaiselle.
Mikä on suosikkisi näistä ?
Näytä liitetiedosto 3051Näytä liitetiedosto 3052Näytä liitetiedosto 3053
Tämä.Vuosien 1981-1996 punavalkeat.
Kauheasti ei tuolta ajalta ole enää materiaalia, mutta muutamia hyviä videoita Youtubesta löytyy. Mm Keken 360 astetta, nelipyörädriftausta mm sateessa.Tuolla Haasin puolella oli juttua Keke Rosbergista, mutta sehän kuuluisi tänne nostalgia-puolelle tai sitten Keke Rosbergin omaan topicciin.
Mutta Keken mestaruutta kaudella 1982 helposti aliarvioidaan. Itse pidän Kekeä kyllä kovempana kuljettajana, kuin vaikkapa Damon Hilliä tai Jacques Villeneuvea muista Williams- mestareista.
Kausi 1982 oli poikkeuksellinen, mutta se ei yhtään vähennä Keken mestaruuden arvoa. Williams ei todellakaan ollut autona paras, vaan alitehoinen verrattuna vaikkapa Renaultiin tai Ferrariin. Ei ollut Williamsilla turbo- koneita, kuten pahimmilla vastustajilla.
Kausi 1982 oli myös siitä erikoinen, ettei yksikään kuljettaja voittanut kahta kilpailua enempää. Ja voittajia oli todella paljon.
Keke Rosberg voitti myös Nigel Mansellin tämän tiimikaverina kaudella 1985 Williamsilla, joten kyllähän Keke ajaa osasi
Tässä vielä highlights kaudesta 1982.
Ja toki taistelu myös Gilles Villeneuvea vastaan. Hieno muutenKauheasti ei tuolta ajalta ole enää materiaalia, mutta muutamia hyviä videoita Youtubesta löytyy. Mm Keken 360 astetta, nelipyörädriftausta mm sateessa.
Hyvä muistelu myös miehestä löytyy
Keke Rosberg was one of the last heroic drivers in Formula One: supremely fast, brave, and with a superhuman level of car control
https://www.google.com/amp/s/www.racingjunk.com/news/keke-rosbert-the-flying-finn/amp/
Kekeltä vietiin myös Brasilian 2. sija hylkäyksen myötä. Jos ei sieltä olisi tullut hylkäystä, olisi mestaruus varmistunut Watsonia vastaan jo Dijonin voitolla.Voi sitä ajatella niinkin, että Keke voitti kuitenkin vain yhden kisan vähemmän kuin kauden eniten voittoja ottanut kuljettaja. "Huonommilla" tuloksilla tuohon verratuna mestaruuden ovat voittaneet Hawthorn 1958, Hulme 1967, Lauda 1984, Piquet 1987 ja Prost 1989. Noina kausina joku muu kuski voitti vähintään kaksi kisaa enemmän kuin mestari.
Kekehän suorastaan murskasi mestaruus- kaudellaan tiimikaverina olleen Derek Dalyn. Ei ollut hänellä mitään jakoa Keken vauhtiin tai pisteisiin.Sopii paremmin tänne kuin tuonne Haas-ketjuun.
Kekeltä vietiin myös Brasilian 2. sija hylkäyksen myötä. Jos ei sieltä olisi tullut hylkäystä, olisi mestaruus varmistunut Watsonia vastaan jo Dijonin voitolla.
Siitä voi kinastella, oliko auto laiton ja muuttuiko säännön tulkinta yllättäen vai ei. Olisiko Keke päässyt kisassa toiseksi ilman 26 litran jarrujen jäähdytysvesitankkia, on arvoitus. Hylkäyksen lisäksi Keke menetti pistemahdollisuuden Imolan boikotin myötä. Ferrarit saivat sieltä helpon kaksoisvoiton.
Williams oli kyllä luotettava, ainoastaan Silverstonessa ajo jäi kesken teknisen vian vuoksi. Luotettava oli myös John Watsonin McLaren, ainoastaan Ranskassa jäi kisa kesken teknisen vian vuoksi.
Mikäli vuodesta 1982 puhut niin rata kylläkin oli Brands Hatch ei Silverstone.Sopii paremmin tänne kuin tuonne Haas-ketjuun.
Kekeltä vietiin myös Brasilian 2. sija hylkäyksen myötä. Jos ei sieltä olisi tullut hylkäystä, olisi mestaruus varmistunut Watsonia vastaan jo Dijonin voitolla.
Siitä voi kinastella, oliko auto laiton ja muuttuiko säännön tulkinta yllättäen vai ei. Olisiko Keke päässyt kisassa toiseksi ilman 26 litran jarrujen jäähdytysvesitankkia, on arvoitus. Hylkäyksen lisäksi Keke menetti pistemahdollisuuden Imolan boikotin myötä. Ferrarit saivat sieltä helpon kaksoisvoiton.
Williams oli kyllä luotettava, ainoastaan Silverstonessa ajo jäi kesken teknisen vian vuoksi. Luotettava oli myös John Watsonin McLaren, ainoastaan Ranskassa jäi kisa kesken teknisen vian vuoksi.
Just näin. Tietenkin Brands Hatch. Siellä ajettiin parillisina vuosina ja parittomina Silverstonessa.Mikäli vuodesta 1982 puhut niin rata kylläkin oli Brands Hatch ei Silverstone.
Oikeastaan Dalylla oli kyllä vauhti kohdillaan, mutta hieman turhan paljon oli kolareita. Williams-ajan alkukin sujui periaatetasolla hienosti tosin siitä sitten heikentyen ajan myötä.Kekehän suorastaan murskasi mestaruus- kaudellaan tiimikaverina olleen Derek Dalyn. Ei ollut hänellä mitään jakoa Keken vauhtiin tai pisteisiin.
Näin tehtiin.Just näin. Tietenkin Brands Hatch. Siellä ajettiin parillisina vuosina ja parittomina Silverstonessa.