Rallin MM-sarjan pääluokka 2025 eteenpäin

Rallin pääluokka 2025-

  • Hybridit

    Äänet: 30 30,3%
  • Täyssähköautot

    Äänet: 17 17,2%
  • Vety/polttokennoautot

    Äänet: 20 20,2%
  • Rally2/R5

    Äänet: 4 4,0%
  • Rally2/R5 isommalla kuristimella

    Äänet: 19 19,2%
  • N5/Rally2 Kit (Oreca) tyylinen

    Äänet: 1 1,0%
  • Rally3

    Äänet: 0 0,0%
  • AP4

    Äänet: 0 0,0%
  • WRC

    Äänet: 7 7,1%
  • Jokin muu, mikä?

    Äänet: 1 1,0%

  • Äänestäjiä yhteensä
    99

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Hämästelen noita JMn ainaisia kommentteja, että sähkiksillä ei voi ajaa rallia koska ei ole ääntä. Itse olen vanhan liiton bensalenkkari potenssiin kymmenen verrattuna Latvalaan eikä mua itseäni edes häiritse äänetön ralliauto/ crossiauto
🤣🤣🤣🤣🤣

Buahhhaahhh. Johan nyt vitsin murjaisit. Minä en ole puoliksikaan sellainen bensalenkkari kuin JM ja minullekin auton ääni on iso osa sitä elämystä mitä kisoista haetaan.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Oletteko ikinä uhraneet ajatusta millä lihaksilla niitä sähköautojen akkuja ladataan huoltoparkeissa? Saa paviljongissa olla kohtuu isot nallit, että niiden parin kymmenen ralliauton vara-akut pikaladataan täyteen seuraavaa koitosta varten. Lisäksi niiden nallien mukaan tulevat perusmaksut kaataa koko Jyväskylän kokkaan.

Toinen vaihtoehto on toki käyttää isoja dieselaggrekaatteja, mutta niiden tasainen jyskytys ja musta savu eivät ehkä aja sitä samaa agendaa mikä sähköautoilun perimmäinen idea on.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1588
Oletteko ikinä uhraneet ajatusta millä lihaksilla niitä sähköautojen akkuja ladataan huoltoparkeissa? Saa paviljongissa olla kohtuu isot nallit, että niiden parin kymmenen ralliauton vara-akut pikaladataan täyteen seuraavaa koitosta varten. Lisäksi niiden nallien mukaan tulevat perusmaksut kaataa koko Jyväskylän kokkaan.

Toinen vaihtoehto on toki käyttää isoja dieselaggrekaatteja, mutta niiden tasainen jyskytys ja musta savu eivät ehkä aja sitä samaa agendaa mikä sähköautoilun perimmäinen idea on.
Ei ralli sähköautolla ole mahdollista ehkä koskaan. Akut tulisivat painamaan niin paljon. Jo nykyiset hybrid ralliautot on liian painavia. Alle 1k täytyis olla ralliauton paino, niin meno olis näyttävää....
 

RTP

Keskimääräistä mulkumpi runkkari
Liittynyt
2.9.2012
Viestit
594
Sijainti
Tallissa
Oletteko ikinä uhraneet ajatusta millä lihaksilla niitä sähköautojen akkuja ladataan huoltoparkeissa? Saa paviljongissa olla kohtuu isot nallit, että niiden parin kymmenen ralliauton vara-akut pikaladataan täyteen seuraavaa koitosta varten. Lisäksi niiden nallien mukaan tulevat perusmaksut kaataa koko Jyväskylän kokkaan.

Toinen vaihtoehto on toki käyttää isoja dieselaggrekaatteja, mutta niiden tasainen jyskytys ja musta savu eivät ehkä aja sitä samaa agendaa mikä sähköautoilun perimmäinen idea on.
Onnistuu jo Saksassa Opel Cupissa. Miksei onnistuisi Jyväskylässä?

Silti itsekkin JM:n kanssa samalla kannalla, että vety olisi se pitkän tähtäimen tavoite, ihan jo erilaisuutensakin vuoksi.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15949
Sijainti
Tampereen lenkki
Ei ralli sähköautolla ole mahdollista ehkä koskaan. Akut tulisivat painamaan niin paljon. Jo nykyiset hybrid ralliautot on liian painavia. Alle 1k täytyis olla ralliauton paino, niin meno olis näyttävää....
Ootko nähny Baumschlagerin Skodaa tai Paddonin Hyundaita?
 

TrulliJuna

Well-known member
Liittynyt
24.11.2013
Viestit
224
Ralli sähköautoilla onnistuu enemmän kuin hienosti. Ei ehkä vielä täysin samanlaisella formaatilla ja tämä on se, mikä itseäni eniten mietityttää. Kilpailut tulisi, ainakin aluksi olemaan enemmän sprinttityylisiä kisoja. Mutta, tämän kun hyväksyy ja on selkeästi kirjattu säännöt tulevaisuuteen esim. sen osalta, kuinka pitkiä lenkkejä yhdellä latauksella tulee kyetä ajamaan, niin ei ole mikään ongelma. Näkisin tämän tietyllä tavalla myös meidän tavallisten kaduntallaajien etunakin.. Ei haittaisi yhtään, että autoteollisuus joutuisi kehittämään akkukapasiteettia, jolla pystyisi esim. ajamaan sen 1000 km yhdellä latauksella. Toki, näitäkin autoja jo on, mutta ei ison massan saatavilla. Samanlaisesti tulisi kehittää latausjärjestelmiä.. Pikalatausmahdollisuus jo on ja se tietyllä tavalla tänne Suomeen on jo riittävä, mutta ei haittaisi yhtään, jos se nopeutuisi niin, että ei oikeastaan ole ajallisesti enää eroa, käytkö tankilla vai laitatko johdon kiinni autoon.

Ralli lajina tulisi siis jälleen valjastaa autoteollisuuden kehityksen välineeksi. Nykyisellään, poislukien turvallisuus, se ei sitä ole. On autonvalmistajia, jotka ovat jo ilmoittaneet, että x vuoteen menneessä heidän polttomoottoriautojen valmistus loppuu. Se tarkoittaa myös hybridiautoja. On autonvalmistajia, joilla ei ole tuotteena kuin sähköautoja.. Näille tulisi nyt kyetä tarjoamaan markkinointikanava ja testausympäristö. Ihan jo siitäkin syystä, että meillä kaikilla tavallisilla pulliaisilla olisi mahdollisuus ajaa sähköautolla. Ja kyllä, heitäkin on, jotka eivät halua sellaisella ajaa. Sellaisia oli joskus, kun eivät eivät halunneet hevosesta luopua maataloustöissä.

Ja mitä tulee Jari-Matin puheisiin, niin voi olla niinkin, että sen lauluja laulat kenen leipää syöt. Toyota ei ole niin vahvasti vielä siirtynyt sähköiseen tuotantoon kuin esim. nykyinen pääkilpakumppani.
Ja mitä tulee itse ralliautoon, niin jokainen joka on sähköautolla ajanut, niin ymmärtää, että ne on aikamoisia raketteja jo siviiliversioinakin. Siitä ei jää missään nimessä kiinni. Ääntä ei tule, mutta ei sitä oikein ole tullut enää hetkeen näistä nykyisistäkään autoista. Kaikkeen tottuu.
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1416
Oletteko ikinä uhraneet ajatusta millä lihaksilla niitä sähköautojen akkuja ladataan huoltoparkeissa? Saa paviljongissa olla kohtuu isot nallit, että niiden parin kymmenen ralliauton vara-akut pikaladataan täyteen seuraavaa koitosta varten. Lisäksi niiden nallien mukaan tulevat perusmaksut kaataa koko Jyväskylän kokkaan.

Toinen vaihtoehto on toki käyttää isoja dieselaggrekaatteja, mutta niiden tasainen jyskytys ja musta savu eivät ehkä aja sitä samaa agendaa mikä sähköautoilun perimmäinen idea on.
Sähköteho ei varmasti muodostu kynnyskysymykseksi Jyväskylässä. Vastaavia latausratkaisuja on Suomessa jo toteutettu esimerkiksi sähköbussivarikoille, logistiikkakeskuksille jne. Ihan peruskauraa tätä nykyä. Eikå sitä liittymääkään tarvitse tilata Jyväskylän kaupungin nimiin.
 
Viimeksi muokattu:

Corvair

Well-known member
Liittynyt
10.10.2016
Viestit
901
Toisaalta taas tuota täyssähkön pakollisuutta voi miettiä siitäkin näkökulmasta, että eihän Formula 1:kään ole muuttumassa täyssähköiseksi ainakaan tällä vuosikymmenellä, mutta silti Audi on sitoutunut uutena moottorivalmistajana sarjaan alkaen 2026.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Ralli sähköautoilla onnistuu enemmän kuin hienosti. Ei ehkä vielä täysin samanlaisella formaatilla ja tämä on se, mikä itseäni eniten mietityttää. Kilpailut tulisi, ainakin aluksi olemaan enemmän sprinttityylisiä kisoja. Mutta, tämän kun hyväksyy ja on selkeästi kirjattu säännöt tulevaisuuteen esim. sen osalta, kuinka pitkiä lenkkejä yhdellä latauksella tulee kyetä ajamaan, niin ei ole mikään ongelma. Näkisin tämän tietyllä tavalla myös meidän tavallisten kaduntallaajien etunakin.. Ei haittaisi yhtään, että autoteollisuus joutuisi kehittämään akkukapasiteettia, jolla pystyisi esim. ajamaan sen 1000 km yhdellä latauksella. Toki, näitäkin autoja jo on, mutta ei ison massan saatavilla. Samanlaisesti tulisi kehittää latausjärjestelmiä.. Pikalatausmahdollisuus jo on ja se tietyllä tavalla tänne Suomeen on jo riittävä, mutta ei haittaisi yhtään, jos se nopeutuisi niin, että ei oikeastaan ole ajallisesti enää eroa, käytkö tankilla vai laitatko johdon kiinni autoon.

Ralli lajina tulisi siis jälleen valjastaa autoteollisuuden kehityksen välineeksi. Nykyisellään, poislukien turvallisuus, se ei sitä ole. On autonvalmistajia, jotka ovat jo ilmoittaneet, että x vuoteen menneessä heidän polttomoottoriautojen valmistus loppuu. Se tarkoittaa myös hybridiautoja. On autonvalmistajia, joilla ei ole tuotteena kuin sähköautoja.. Näille tulisi nyt kyetä tarjoamaan markkinointikanava ja testausympäristö. Ihan jo siitäkin syystä, että meillä kaikilla tavallisilla pulliaisilla olisi mahdollisuus ajaa sähköautolla. Ja kyllä, heitäkin on, jotka eivät halua sellaisella ajaa. Sellaisia oli joskus, kun eivät eivät halunneet hevosesta luopua maataloustöissä.

Ja mitä tulee Jari-Matin puheisiin, niin voi olla niinkin, että sen lauluja laulat kenen leipää syöt. Toyota ei ole niin vahvasti vielä siirtynyt sähköiseen tuotantoon kuin esim. nykyinen pääkilpakumppani.
Ja mitä tulee itse ralliautoon, niin jokainen joka on sähköautolla ajanut, niin ymmärtää, että ne on aikamoisia raketteja jo siviiliversioinakin. Siitä ei jää missään nimessä kiinni. Ääntä ei tule, mutta ei sitä oikein ole tullut enää hetkeen näistä nykyisistäkään autoista. Kaikkeen tottuu.
Todella, siis todella surkea vertaus tuo traktorin ja hevosen sekä polttomoottorin ja sähköauton. Asioilla ei ole mitään yhteistä. Traktori korvasi yleensä ihmisen, koska hevosen kanssa pelatessa tiettyjä maataloustöitä ei voinut tehdä yksin. Traktorin kanssa ne kyllä onnistui yksin. Toisaalta, jos oli turhaa joutilasta väkeä tarjolla, niin voitiin aina työkoneita isontaa ja työväen hoitamaan konetta isännän itse ajaessa traktoria.

Sähköauton tapauksessa ei korvata ketään eikä mitään. Se on vain lähes uskonnollisuuteen perustuvan kuvitteellisen maailmanpelastusoperaation aikaan saama uusi vaihtoehtoinen liikkumismuoto, jota yritetään väkipakolla syöttää kaikille ainoana oikeana vaihtoehtona.

Lisäksi autonvalmistajilla on jo olemassa markkinointikanavat ja testausympäristöt eikä nekään tunnu kiinnostavan juuri ketään. Rallicrossin huipputaso vetää viimeisiä henkosia kuolonkourissaan ja Formula E -luokasta tehtaat kaikkovat vähitellen, vaikka sen suoma näkyvyys on vähintään samaa suokkaa mitä WRC:llä ja testausympäristö huomattavasti helpompi järjestää kuin metsässä. Auton valmistajien ryntäys täyssähköistettyyn rallisarjaan on vain pelkkä romanttinen päiväuni eikä selaisella väitteellä ole mitään totuuspohjaa. Jos noin kovasti sähköralliautoilu valmistajia kiinnostaisi mitä täälläkin puhutaan, niin luulisi heidän jo kovaa kyytiä tekevän autoja joilla voisi ajaa nykyisten autojen rinnalla samoissa kilpailuissa ja näkyvyys olisi taattu. Kuuluvuudesta en olisi niinkään varma, mutta sehän onkin meidän JiiÄmmäläisten bensalenkkareiden ongelma. Tosi harrastajia se ei ilmeisesti haittaa. Siinä olisi turvallinen ympäristö testata ja kokeilla autoja ja kansan kiinnostusta ilman pelkoa koko lajin tappamista.
 
Viimeksi muokattu:

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Sähköteho ei varmasti muodostu kynnyskysymykseksi Jyväskylässä. Vastaavia latausratkaisuja on Suomessa jo toteutettu esimerkiksi sähköbussivarikoille, logistiikkakeskuksille jne. Ihan peruskauraa tätä nykyä. Eikå sitä liittymääkään tarvitse tilata Jyväskylän kaupungin nimiin.
OK. Ihanko tosta noin vaan sinne rakennetaan kerran vuodessa olevaa tapahtumaa varten latausmaailma vai perustetaanko Paviljongin pihamaalle uusi bussien varikkoasema? Kuka viulut ja huilut maksaa kysytään aina? Jaa, vastaan itse. No katsojat tietenkin.
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1416
OK. Ihanko tosta noin vaan sinne rakennetaan kerran vuodessa olevaa tapahtumaa varten latausmaailma vai perustetaanko Paviljongin pihamaalle uusi bussien varikkoasema? Kuka viulut ja huilut maksaa kysytään aina? Jaa, vastaan itse. No katsojat tietenkin.
Kerran vuodessa käyttöönotettava latausratkaisu on täysin mahdollinen, mutta toki voisi olla eduksi jos latausratkaisua voisi hyödyntää muulloinkin laajempaa käyttäjäryhmää palvellen. Luultavasti se taho ainakin osallistuu kustannuksiin joka sähköä käyttöönsä tarvitsee. Vastakysymys sinulle, maksaako katsoja tällä hetkellä bensat ralliautojen tankkiin?
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Kerran vuodessa käyttöönotettava latausratkaisu on täysin mahdollinen, mutta toki voisi olla eduksi jos latausratkaisua voisi hyödyntää muulloinkin. Luultavasti se taho ainakin osallistuu kustannuksiin joka sähköä tarvitsee. Maksaako katsoja tällä hetkellä bensat ralliautojen tankkiin?
Ei toki, mutta infra bensan jakeluun on jo valmiina. Jos kaikki kustannukset kaatuvat kaupungin niskaan, niin se haluaa osansa takaisin tavalla tai toisella. Tämä ketju päättyy yleensä niihin lipun hintoihin tai muuhun minkä katsojat maksavat. Kai säkin ymmärrät ettei ilmaisia lounaita ole.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3572
Sijainti
JKL
OK. Ihanko tosta noin vaan sinne rakennetaan kerran vuodessa olevaa tapahtumaa varten latausmaailma...
Itseasiassa juuri niin se menisi. Tapahtumaa varten paikalle tuotaisiin latausjärjestelmät. Mutta en ne sentään kilpailunjärjestäjän ongelma ole. Toki varmaan Jyväskylässä voisi olla mahdollistakin mutta nykyisinkin sarjapromoottori kuljettaa kisapaikkakunnalle kaiken kisan läpiviemiseen tarvittavan tekniikan alkaen riittävästä määrästä agregaatteja ja mm. kaikkien kilpailijoiden polttoainehuollon. Mikäli tuo sähköautoilla ajaminen jonain päivänä toteutuisi, niin niiden latausjärjestelmien suhteen toimittaisiin samoin, eli promoottori hoitaa riittävän infran latausta varten. Koska se infra pitää saada siis jokaiseen kisaan paikalle ja laadultaan yhtenäisenä, niin ainoa mahdollisuus on että se kulkee karavaanin mukana kisasta toiseen. Ja viulut maksaa siis kilpailijat ilmoittautumismaksujen muodossa, ei katsojat.
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1416
Ei toki, mutta infra bensan jakeluun on jo valmiina. Jos kaikki kustannukset kaatuvat kaupungin niskaan, niin se haluaa osansa takaisin tavalla tai toisella. Tämä ketju päättyy yleensä niihin lipun hintoihin tai muuhun minkä katsojat maksavat. Kai säkin ymmärrät ettei ilmaisia lounaita ole.
Infra sähkönjakeluunkin on jo olemassa. Uskoisin Jyväskylän kaupungin keskustassa kapasiteettia myös löytyvän.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3572
Sijainti
JKL
Ei toki, mutta infra bensan jakeluun on jo valmiina...
Niin siis polttoaineen toimittaja tuo aineen paikalle. Jyskälässä ainoastaan muutama häntäpään kuljettaja on käyttänyt normaalia asemilta saatavaa pumppubensaa(mikäli reitillä sellaisia tankkausmahdollisuuksia on), ja mm-sarjaa ajavat jo sääntöjenkin mukaan käyttävät promoottorin määräämää polttoainetta, joka siis tuodaan paikalle jokaiseen kisaan. Bensa maksaa jotain 6€/litra muistaakseni. Toki siihen saa tankkauspalvelun kaupanpäälle... Luultavasti tulevaisuudessa tuo normaalin pumppubensan käyttömahdollisuus tullaan hylkäämään kaikilta ja jokainen käyttää sitten kisabensaa....
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Itseasiassa juuri niin se menisi. Tapahtumaa varten paikalle tuotaisiin latausjärjestelmät. Mutta en ne sentään kilpailunjärjestäjän ongelma ole. Toki varmaan Jyväskylässä voisi olla mahdollistakin mutta nykyisinkin sarjapromoottori kuljettaa kisapaikkakunnalle kaiken kisan läpiviemiseen tarvittavan tekniikan alkaen riittävästä määrästä agregaatteja ja mm. kaikkien kilpailijoiden polttoainehuollon. Mikäli tuo sähköautoilla ajaminen jonain päivänä toteutuisi, niin niiden latausjärjestelmien suhteen toimittaisiin samoin, eli promoottori hoitaa riittävän infran latausta varten. Koska se infra pitää saada siis jokaiseen kisaan paikalle ja laadultaan yhtenäisenä, niin ainoa mahdollisuus on että se kulkee karavaanin mukana kisasta toiseen. Ja viulut maksaa siis kilpailijat ilmoittautumismaksujen muodossa, ei katsojat.
Juuri näin. Sähköautot ladataan polttomoottorikäyttöisillä aggrekaateilla. Miten homma meni noin niin kuin omasta mielestä? Siinähän on yhtäpaljon järkeä kuin hölmöläisten valon viemisessä sisään säkillä.

Näinkö ympäristöystävällisesti laitailut tapahtuvat myös Formula E:ssä ja Rallicrossissa?
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3572
Sijainti
JKL
Näinkö ympäristöystävällisesti laitailut tapahtuvat myös Formula E:ssä ja Rallicrossissa?
Todennäköisesti. Esim. nykyisin on järjestäjällä ongelma että tasalaatuista sähköä ei ole riittävästi joka paikassa saatavana. Siksi on vietävä ne agregaatit joka kisaan...
Mutta eihän se polttomoottori mikään ongelma ole. Riippuu siitä mitä siinä moottorissa poltetaan. Käyttäähän jo nykyisinkin Rally1 ja Rally2 autot biopolttoainetta. Laittaa ne agregaatit käyttämään samaa vai vastaavaa biodieseliä...
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1588
Ralli sähköautoilla onnistuu enemmän kuin hienosti. Ei ehkä vielä täysin samanlaisella formaatilla ja tämä on se, mikä itseäni eniten mietityttää. Kilpailut tulisi, ainakin aluksi olemaan enemmän sprinttityylisiä kisoja.
Jos asia on näin, niin Sitten ihmettelen miksei sähkäreillä ajeta jo nyt tänävuonna? Jos kisat pitäisi sähkäreiden takia muuttaa sprinttityyliseksi, niin se ei olisi enään rallia vaan laji olisi rallisprint. Hieno laji sekin.
 

TrulliJuna

Well-known member
Liittynyt
24.11.2013
Viestit
224
Jos asia on näin, niin Sitten ihmettelen miksei sähkäreillä ajeta jo nyt tänävuonna? Jos kisat pitäisi sähkäreiden takia muuttaa sprinttityyliseksi, niin se ei olisi enään rallia vaan laji olisi rallisprint. Hieno laji sekin.
Eiköhän syy ole se, että samanlaisella formaatilla sitä ei sähköllä pysty vielä toteuttamaan. Yksinkertaisesti, sitä ei ole tarvinnut vielä toteuttaa sähköllä, vaikka sähköauto on käsittääkseni keksitty paljon polttomoottoriautoa ennemmin. Jokainen meistä varmasti tietää, miksi me olemme liikkuneet viimeiset satavuotta fossiilisilla polttoaineilla.

Maailma kuitenkin muuttuu ja meidän kaikkien on syytä kyetä katsomaan myös omaa napaa pidemmälle. Minulle ne oikeat ralliautot olivat B-ryhmän autoja, mutta hetkeäkään en suostu vastaan laittamaan, jos kyse on siitä, pystyykö myös jälkipolveni ja heidän lapset jne. nauttimaan lajista nimeltä ralliautoilu.

Muutos maksaa ja toisinaan siinä matkalla on kuoppia, mitkä tuntuvat omituiselta ja jopa hölmöiltä. Tärkeintä on kuitenkin se, mikä on se lopullinen päämäärä. Uskoisin, että sitä tällä liikenteen sähköistämiselläkin nyt tavoitellaan. Tyhmempikin sen ymmärtää jo nyt, että sähköä kyllä pystyy tuottamaan ympäristöystävällisemmin kuin fossiilisia polttoaineita. Ollaan kuitenkin vielä ihan alkutekijöissään syystä että, maailmaa on rakennettu öljyn varaan sen reilut 150 vuotta. Päivänselvää on kuitenkin se, että samaa linjaa ei enää kannata jatkaa. Ja kyse ei ole pelkästään autoilusta, muutosta tulee toteuttaa monessa muussakin asiassa. Sieltä se kuitenkin yleensä lähtee, mistä se on helpoin toteuttaa ja missä on suurin tarve muutokselle.

Tämäkään ei siis ole niin mustavalkoista. Ei meidän kannata heitellä ilmaan kysymyksiä, jossa yksi yhteen vaan vaihdetaan laajoja kokonaisuuksia. Asiat pitää ensin ymmärtää ja hyväksyä, jonka jälkeen alkaa vaiheittainen siirtyminen. Hybridit kuuluu tähän vaiheittaiseen siirtymiseen. Nyt vaan autoteollisuuden yhdessä rallimaailman vaikuttajien kanssa pitää uskaltaa tehdä se seuraava päätös ja antaa sille aikaa. Ihmiskunta on kyllä jo näyttänyt, että mikään ei ole mahdotonta.
 
Ylös