henkka_ok
penkkapelle
TirskItse olen vanhan liiton bensalenkkari potenssiin kymmenen verrattuna Latvalaan
TirskItse olen vanhan liiton bensalenkkari potenssiin kymmenen verrattuna Latvalaan
Hämästelen noita JMn ainaisia kommentteja, että sähkiksillä ei voi ajaa rallia koska ei ole ääntä. Itse olen vanhan liiton bensalenkkari potenssiin kymmenen verrattuna Latvalaan eikä mua itseäni edes häiritse äänetön ralliauto/ crossiauto
Ei ralli sähköautolla ole mahdollista ehkä koskaan. Akut tulisivat painamaan niin paljon. Jo nykyiset hybrid ralliautot on liian painavia. Alle 1k täytyis olla ralliauton paino, niin meno olis näyttävää....Oletteko ikinä uhraneet ajatusta millä lihaksilla niitä sähköautojen akkuja ladataan huoltoparkeissa? Saa paviljongissa olla kohtuu isot nallit, että niiden parin kymmenen ralliauton vara-akut pikaladataan täyteen seuraavaa koitosta varten. Lisäksi niiden nallien mukaan tulevat perusmaksut kaataa koko Jyväskylän kokkaan.
Toinen vaihtoehto on toki käyttää isoja dieselaggrekaatteja, mutta niiden tasainen jyskytys ja musta savu eivät ehkä aja sitä samaa agendaa mikä sähköautoilun perimmäinen idea on.
Onnistuu jo Saksassa Opel Cupissa. Miksei onnistuisi Jyväskylässä?Oletteko ikinä uhraneet ajatusta millä lihaksilla niitä sähköautojen akkuja ladataan huoltoparkeissa? Saa paviljongissa olla kohtuu isot nallit, että niiden parin kymmenen ralliauton vara-akut pikaladataan täyteen seuraavaa koitosta varten. Lisäksi niiden nallien mukaan tulevat perusmaksut kaataa koko Jyväskylän kokkaan.
Toinen vaihtoehto on toki käyttää isoja dieselaggrekaatteja, mutta niiden tasainen jyskytys ja musta savu eivät ehkä aja sitä samaa agendaa mikä sähköautoilun perimmäinen idea on.
Ootko nähny Baumschlagerin Skodaa tai Paddonin Hyundaita?Ei ralli sähköautolla ole mahdollista ehkä koskaan. Akut tulisivat painamaan niin paljon. Jo nykyiset hybrid ralliautot on liian painavia. Alle 1k täytyis olla ralliauton paino, niin meno olis näyttävää....
Sähköteho ei varmasti muodostu kynnyskysymykseksi Jyväskylässä. Vastaavia latausratkaisuja on Suomessa jo toteutettu esimerkiksi sähköbussivarikoille, logistiikkakeskuksille jne. Ihan peruskauraa tätä nykyä. Eikå sitä liittymääkään tarvitse tilata Jyväskylän kaupungin nimiin.Oletteko ikinä uhraneet ajatusta millä lihaksilla niitä sähköautojen akkuja ladataan huoltoparkeissa? Saa paviljongissa olla kohtuu isot nallit, että niiden parin kymmenen ralliauton vara-akut pikaladataan täyteen seuraavaa koitosta varten. Lisäksi niiden nallien mukaan tulevat perusmaksut kaataa koko Jyväskylän kokkaan.
Toinen vaihtoehto on toki käyttää isoja dieselaggrekaatteja, mutta niiden tasainen jyskytys ja musta savu eivät ehkä aja sitä samaa agendaa mikä sähköautoilun perimmäinen idea on.
Todella, siis todella surkea vertaus tuo traktorin ja hevosen sekä polttomoottorin ja sähköauton. Asioilla ei ole mitään yhteistä. Traktori korvasi yleensä ihmisen, koska hevosen kanssa pelatessa tiettyjä maataloustöitä ei voinut tehdä yksin. Traktorin kanssa ne kyllä onnistui yksin. Toisaalta, jos oli turhaa joutilasta väkeä tarjolla, niin voitiin aina työkoneita isontaa ja työväen hoitamaan konetta isännän itse ajaessa traktoria.Ralli sähköautoilla onnistuu enemmän kuin hienosti. Ei ehkä vielä täysin samanlaisella formaatilla ja tämä on se, mikä itseäni eniten mietityttää. Kilpailut tulisi, ainakin aluksi olemaan enemmän sprinttityylisiä kisoja. Mutta, tämän kun hyväksyy ja on selkeästi kirjattu säännöt tulevaisuuteen esim. sen osalta, kuinka pitkiä lenkkejä yhdellä latauksella tulee kyetä ajamaan, niin ei ole mikään ongelma. Näkisin tämän tietyllä tavalla myös meidän tavallisten kaduntallaajien etunakin.. Ei haittaisi yhtään, että autoteollisuus joutuisi kehittämään akkukapasiteettia, jolla pystyisi esim. ajamaan sen 1000 km yhdellä latauksella. Toki, näitäkin autoja jo on, mutta ei ison massan saatavilla. Samanlaisesti tulisi kehittää latausjärjestelmiä.. Pikalatausmahdollisuus jo on ja se tietyllä tavalla tänne Suomeen on jo riittävä, mutta ei haittaisi yhtään, jos se nopeutuisi niin, että ei oikeastaan ole ajallisesti enää eroa, käytkö tankilla vai laitatko johdon kiinni autoon.
Ralli lajina tulisi siis jälleen valjastaa autoteollisuuden kehityksen välineeksi. Nykyisellään, poislukien turvallisuus, se ei sitä ole. On autonvalmistajia, jotka ovat jo ilmoittaneet, että x vuoteen menneessä heidän polttomoottoriautojen valmistus loppuu. Se tarkoittaa myös hybridiautoja. On autonvalmistajia, joilla ei ole tuotteena kuin sähköautoja.. Näille tulisi nyt kyetä tarjoamaan markkinointikanava ja testausympäristö. Ihan jo siitäkin syystä, että meillä kaikilla tavallisilla pulliaisilla olisi mahdollisuus ajaa sähköautolla. Ja kyllä, heitäkin on, jotka eivät halua sellaisella ajaa. Sellaisia oli joskus, kun eivät eivät halunneet hevosesta luopua maataloustöissä.
Ja mitä tulee Jari-Matin puheisiin, niin voi olla niinkin, että sen lauluja laulat kenen leipää syöt. Toyota ei ole niin vahvasti vielä siirtynyt sähköiseen tuotantoon kuin esim. nykyinen pääkilpakumppani.
Ja mitä tulee itse ralliautoon, niin jokainen joka on sähköautolla ajanut, niin ymmärtää, että ne on aikamoisia raketteja jo siviiliversioinakin. Siitä ei jää missään nimessä kiinni. Ääntä ei tule, mutta ei sitä oikein ole tullut enää hetkeen näistä nykyisistäkään autoista. Kaikkeen tottuu.
OK. Ihanko tosta noin vaan sinne rakennetaan kerran vuodessa olevaa tapahtumaa varten latausmaailma vai perustetaanko Paviljongin pihamaalle uusi bussien varikkoasema? Kuka viulut ja huilut maksaa kysytään aina? Jaa, vastaan itse. No katsojat tietenkin.Sähköteho ei varmasti muodostu kynnyskysymykseksi Jyväskylässä. Vastaavia latausratkaisuja on Suomessa jo toteutettu esimerkiksi sähköbussivarikoille, logistiikkakeskuksille jne. Ihan peruskauraa tätä nykyä. Eikå sitä liittymääkään tarvitse tilata Jyväskylän kaupungin nimiin.
Kerran vuodessa käyttöönotettava latausratkaisu on täysin mahdollinen, mutta toki voisi olla eduksi jos latausratkaisua voisi hyödyntää muulloinkin laajempaa käyttäjäryhmää palvellen. Luultavasti se taho ainakin osallistuu kustannuksiin joka sähköä käyttöönsä tarvitsee. Vastakysymys sinulle, maksaako katsoja tällä hetkellä bensat ralliautojen tankkiin?OK. Ihanko tosta noin vaan sinne rakennetaan kerran vuodessa olevaa tapahtumaa varten latausmaailma vai perustetaanko Paviljongin pihamaalle uusi bussien varikkoasema? Kuka viulut ja huilut maksaa kysytään aina? Jaa, vastaan itse. No katsojat tietenkin.
Ei toki, mutta infra bensan jakeluun on jo valmiina. Jos kaikki kustannukset kaatuvat kaupungin niskaan, niin se haluaa osansa takaisin tavalla tai toisella. Tämä ketju päättyy yleensä niihin lipun hintoihin tai muuhun minkä katsojat maksavat. Kai säkin ymmärrät ettei ilmaisia lounaita ole.Kerran vuodessa käyttöönotettava latausratkaisu on täysin mahdollinen, mutta toki voisi olla eduksi jos latausratkaisua voisi hyödyntää muulloinkin. Luultavasti se taho ainakin osallistuu kustannuksiin joka sähköä tarvitsee. Maksaako katsoja tällä hetkellä bensat ralliautojen tankkiin?
Itseasiassa juuri niin se menisi. Tapahtumaa varten paikalle tuotaisiin latausjärjestelmät. Mutta en ne sentään kilpailunjärjestäjän ongelma ole. Toki varmaan Jyväskylässä voisi olla mahdollistakin mutta nykyisinkin sarjapromoottori kuljettaa kisapaikkakunnalle kaiken kisan läpiviemiseen tarvittavan tekniikan alkaen riittävästä määrästä agregaatteja ja mm. kaikkien kilpailijoiden polttoainehuollon. Mikäli tuo sähköautoilla ajaminen jonain päivänä toteutuisi, niin niiden latausjärjestelmien suhteen toimittaisiin samoin, eli promoottori hoitaa riittävän infran latausta varten. Koska se infra pitää saada siis jokaiseen kisaan paikalle ja laadultaan yhtenäisenä, niin ainoa mahdollisuus on että se kulkee karavaanin mukana kisasta toiseen. Ja viulut maksaa siis kilpailijat ilmoittautumismaksujen muodossa, ei katsojat.OK. Ihanko tosta noin vaan sinne rakennetaan kerran vuodessa olevaa tapahtumaa varten latausmaailma...
Infra sähkönjakeluunkin on jo olemassa. Uskoisin Jyväskylän kaupungin keskustassa kapasiteettia myös löytyvän.Ei toki, mutta infra bensan jakeluun on jo valmiina. Jos kaikki kustannukset kaatuvat kaupungin niskaan, niin se haluaa osansa takaisin tavalla tai toisella. Tämä ketju päättyy yleensä niihin lipun hintoihin tai muuhun minkä katsojat maksavat. Kai säkin ymmärrät ettei ilmaisia lounaita ole.
Niin siis polttoaineen toimittaja tuo aineen paikalle. Jyskälässä ainoastaan muutama häntäpään kuljettaja on käyttänyt normaalia asemilta saatavaa pumppubensaa(mikäli reitillä sellaisia tankkausmahdollisuuksia on), ja mm-sarjaa ajavat jo sääntöjenkin mukaan käyttävät promoottorin määräämää polttoainetta, joka siis tuodaan paikalle jokaiseen kisaan. Bensa maksaa jotain 6€/litra muistaakseni. Toki siihen saa tankkauspalvelun kaupanpäälle... Luultavasti tulevaisuudessa tuo normaalin pumppubensan käyttömahdollisuus tullaan hylkäämään kaikilta ja jokainen käyttää sitten kisabensaa....Ei toki, mutta infra bensan jakeluun on jo valmiina...
Juuri näin. Sähköautot ladataan polttomoottorikäyttöisillä aggrekaateilla. Miten homma meni noin niin kuin omasta mielestä? Siinähän on yhtäpaljon järkeä kuin hölmöläisten valon viemisessä sisään säkillä.Itseasiassa juuri niin se menisi. Tapahtumaa varten paikalle tuotaisiin latausjärjestelmät. Mutta en ne sentään kilpailunjärjestäjän ongelma ole. Toki varmaan Jyväskylässä voisi olla mahdollistakin mutta nykyisinkin sarjapromoottori kuljettaa kisapaikkakunnalle kaiken kisan läpiviemiseen tarvittavan tekniikan alkaen riittävästä määrästä agregaatteja ja mm. kaikkien kilpailijoiden polttoainehuollon. Mikäli tuo sähköautoilla ajaminen jonain päivänä toteutuisi, niin niiden latausjärjestelmien suhteen toimittaisiin samoin, eli promoottori hoitaa riittävän infran latausta varten. Koska se infra pitää saada siis jokaiseen kisaan paikalle ja laadultaan yhtenäisenä, niin ainoa mahdollisuus on että se kulkee karavaanin mukana kisasta toiseen. Ja viulut maksaa siis kilpailijat ilmoittautumismaksujen muodossa, ei katsojat.
Todennäköisesti. Esim. nykyisin on järjestäjällä ongelma että tasalaatuista sähköä ei ole riittävästi joka paikassa saatavana. Siksi on vietävä ne agregaatit joka kisaan...Näinkö ympäristöystävällisesti laitailut tapahtuvat myös Formula E:ssä ja Rallicrossissa?
Jos asia on näin, niin Sitten ihmettelen miksei sähkäreillä ajeta jo nyt tänävuonna? Jos kisat pitäisi sähkäreiden takia muuttaa sprinttityyliseksi, niin se ei olisi enään rallia vaan laji olisi rallisprint. Hieno laji sekin.Ralli sähköautoilla onnistuu enemmän kuin hienosti. Ei ehkä vielä täysin samanlaisella formaatilla ja tämä on se, mikä itseäni eniten mietityttää. Kilpailut tulisi, ainakin aluksi olemaan enemmän sprinttityylisiä kisoja.
Eiköhän syy ole se, että samanlaisella formaatilla sitä ei sähköllä pysty vielä toteuttamaan. Yksinkertaisesti, sitä ei ole tarvinnut vielä toteuttaa sähköllä, vaikka sähköauto on käsittääkseni keksitty paljon polttomoottoriautoa ennemmin. Jokainen meistä varmasti tietää, miksi me olemme liikkuneet viimeiset satavuotta fossiilisilla polttoaineilla.Jos asia on näin, niin Sitten ihmettelen miksei sähkäreillä ajeta jo nyt tänävuonna? Jos kisat pitäisi sähkäreiden takia muuttaa sprinttityyliseksi, niin se ei olisi enään rallia vaan laji olisi rallisprint. Hieno laji sekin.