Rallin MM-sarjan pääluokka 2025 eteenpäin

Rallin pääluokka 2025-

  • Hybridit

    Äänet: 30 30,3%
  • Täyssähköautot

    Äänet: 17 17,2%
  • Vety/polttokennoautot

    Äänet: 20 20,2%
  • Rally2/R5

    Äänet: 4 4,0%
  • Rally2/R5 isommalla kuristimella

    Äänet: 19 19,2%
  • N5/Rally2 Kit (Oreca) tyylinen

    Äänet: 1 1,0%
  • Rally3

    Äänet: 0 0,0%
  • AP4

    Äänet: 0 0,0%
  • WRC

    Äänet: 7 7,1%
  • Jokin muu, mikä?

    Äänet: 1 1,0%

  • Äänestäjiä yhteensä
    99

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14667
Sijainti
Tampereen lenkki
Mitäs jos sallittaisiin ilman hybridiä oleva muuten samanlainen auto? Luulis hybridiyksikön olevan se kallein osa. Myös yksityistallit voisivat palata, jos saisivat rakenettua auton M-Sportin tyyliin sponsoroituna, mutta moottorikin voisi olla se yleisessä käytössä oleva 1,6 turbo nelkku. Ilman hybridiä oleva olisi joko samanpainoinen tai vähän kevyempi.
Autotehtaat on kuitenkin halunneet sen hybridin sinne markkinointisyistä.

Yksityistallithan eivät saa "rakentaa" autoja tuosta vaan, vaan siihen tarvitaan autotehtaan valtuutus. M-Sportillakin on kuitenkin se Fordin siunaus auton luokitteluun.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1357
https://dirtfish.com/rally/wrc/the-current-wrc-problem-that-traces-back-six-years/
Dirtfishiltä taas tyhjää jauhava artikkeli aiheeseen liittyen. Että Rally1-autot on liian kalliita, mutta toisaalta WEC-sarjan autot on vielä kalliimpia. Adamo tarjoaa Rally2 ratkaisuksi mutta David Evans muistuttaa että Rally1-autot on turvallisempia ja pitäisi keksiä jokin muu ratkaisu.
Miten niin tyhjää jauhava artikkeli. Erittäin hyvä, että nostetaan kissa pöydälle ja sanotaan kerrankin asiat niinkun ne on. Adamon sanoin: päätös oli karmea virhe.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14667
Sijainti
Tampereen lenkki
Miten niin tyhjää jauhava artikkeli. Erittäin hyvä, että nostetaan kissa pöydälle ja sanotaan kerrankin asiat niinkun ne on. Adamon sanoin: päätös oli karmea virhe.
Adamo nyt saa horista mitä sanoo, mutta Evans pyörittelee asiaa monelta kantilta, nostaa esiin Rally1-autojen kiistattoman turvallisuuden, ja sanoo että WEC-sarjassakaan kustannukset eivät ole ongelma. Lisäksi loppukaneetissa on, että turha ruveta puhumaan Rally2-autoista pääluokkana.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1357
Adamo nyt saa horista mitä sanoo, mutta Evans pyörittelee asiaa monelta kantilta, nostaa esiin Rally1-autojen kiistattoman turvallisuuden, ja sanoo että WEC-sarjassakaan kustannukset eivät ole ongelma. Lisäksi loppukaneetissa on, että turha ruveta puhumaan Rally2-autoista pääluokkana.
Adamo on satusetä, mutta hän on joissakin asioissa valitettavan oikeassa. Turvallisen Putkirunko-auton pystyy rakentamaan 200 000€ hinnallakin.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5265
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Mitä lajin MM-sarjan pääluokkaan tulee, niin

1. Minkäänlainen paluu hybrideistä takaisin pelkkään polttomoottoriteknologiaan olisi askel kehityksessä taaksepäin joka olisi sekä valtava arvovaltatappio ihan kaikille sarjassa nyt mukana oleville tahoille että ennenkaikkea karmea viesti lajin houkuttelevuudesta autotehtaiden suuntaan.

2. Sarjaan osallistuville auto- ja (monissa tapauksissa) monialakonserneille se on ihan se ja sama, onko hintalappu 10 vai 50 miljoonaa. Näkyvyys ratkaisee ja jos panostus katsotaan järkeväksi, niin ei se loppusummasta jää kiinni.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Autotehtaat on kuitenkin halunneet sen hybridin sinne markkinointisyistä.
No sittenhän siitä ei olisi mitään haittaa, jos sellainen sääntöpykälä laitettaisiin. Jotain on kuitenkin tehtävä, jos lisää talleja halutaan mukaan. Nyt homma ei näytä juurikaan kiinnostavan, vaikka kuinka on hybridiä markkinointisyistä.

Yksityistallithan eivät saa "rakentaa" autoja tuosta vaan, vaan siihen tarvitaan autotehtaan valtuutus. M-Sportillakin on kuitenkin se Fordin siunaus auton luokitteluun.
Tämäkin "ongelma" hoituisi vain kynää heiluttamalla. Eihän se ole kuin sääntömuutos. Luokittelulla ei muutenkaan ole hevon reiän virkaa niin kauan kun ajetaan putkirunkoisilla autoilla joissa on vain jonkun auton näköinen muovikori päällä. Toyota sentään yritti edes tehdä vähän sinne päin olevan tuotantomallin, mutta ei silläkään ole rally1 auton kanssa yhteistä kuin nimi.
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1404
Sijainti
Porvoo
Itselle ei aukea tämä ”Rally2 autoista pääluokka” toitotus. Ei nuo automerkit siinä sarjassa muutu tehdastalleiksi. Heillä on hyvä bisnes jota pyöritetään ostavien asiakkaiden kautta. Miksi esim. Skoda olisikin yhtä-äkkiä tehdastalli? Mitä markkinoinnin näkökulmasta Skoda hyötyisi jotta he lähtisivät mukaan tehdastallina? Ei mitään, mitä eivät saa jo nyt myymällä asiakasautoja.

Jos ei ole tehdastalleja, ei ole promoottoria. Jos ei ole promoottoria, ei ole näkyvyyttä ja siten myös moni rallikin vetäytyy sarjasta. Kun ei ole näkyvyyttä, eikä ikonisia ralleja, ei ole enää niitä yksityiskuskejakaan.

Itse uskon että Hybrideillä jatketaan ja vetyä yritetään saada mukaan seuraavaan muutokseen 2027(?). Toyotalla, Hyundailla ja Fordilla on jo omat vetyautot, joten tuo on luonnollinen jatkumo.
 

TrulliJuna

Well-known member
Liittynyt
24.11.2013
Viestit
163
...Jotain on kuitenkin tehtävä, jos lisää talleja halutaan mukaan. Nyt homma ei näytä juurikaan kiinnostavan, vaikka kuinka on hybridiä markkinointisyistä.
Niin, hybridin kanssa ollaan oltu vähintään nyt sen 10 vuotta myöhässä. Eihän se nyt voi ketään kiinnostaa, kun tehtailla puretaan jo hybridilinjastoja ja laitetaan sähköautoa tilalle. Valtiot ohjailevat autonvalmistajia lopettamaan bensavehkeiden valmistusta jne.

Jotain kannattaa asialle ennen tehdä, kun ollaan ajauduttu siihen pisteeseen, että valtaosa rallin seuraajista alkaa vaatimaan jotain muuta kuin nykyisiä autoja. Sen vielä kestää, että leikki kiinnostaa vain kahta ja puolta autonvalmistajaa, mutta kusessa laji on silloin, kun tuo uusi sukupolvi raahautuu penkalle. Ne fiilistelee nyt Tesloja siinä missä me vanhat parrut fiilisteltiin Lanciaa..
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Niin, hybridin kanssa ollaan oltu vähintään nyt sen 10 vuotta myöhässä. Eihän se nyt voi ketään kiinnostaa, kun tehtailla puretaan jo hybridilinjastoja ja laitetaan sähköautoa tilalle. Valtiot ohjailevat autonvalmistajia lopettamaan bensavehkeiden valmistusta jne.

Jotain kannattaa asialle ennen tehdä, kun ollaan ajauduttu siihen pisteeseen, että valtaosa rallin seuraajista alkaa vaatimaan jotain muuta kuin nykyisiä autoja. Sen vielä kestää, että leikki kiinnostaa vain kahta ja puolta autonvalmistajaa, mutta kusessa laji on silloin, kun tuo uusi sukupolvi raahautuu penkalle. Ne fiilistelee nyt Tesloja siinä missä me vanhat parrut fiilisteltiin Lanciaa..
Ihan mukavasti sarjassa oli kuitenkin valmistajia mukana, vaikka hybridejä ei ollutkaan. Itseasiassa näivettyminen taisi alkaa, kun hybridisäännöt oltiin jo lyöty lukkoon tai ainakin niistä kovaan äänen silloin puhuttiin. Se on epäselvää ainakin minulle mikä Citroenin kanta hybridiasiaan oli. Halusivatko hybridiä, oliko ihan se ja sama vai lähtivätkö jopa hybridisäännön takia. Oliko noin 15 vuotta sitten joku valmistajista vaatimassa hybridiä mukaan? Valveutuneet katsojat voivat vaatia mitä vaan, mutta valmistajistahan se kiinnostus pitää lähteä. Jos silloin kukaan ei puhunut asiasta mitään, niin ei silloin oltu kyllä myöhässäkään yhtään.

Niin, kuka vaatii ja mitä. Mitä merkitystä sillä on mitä kansa vaatii? Eihän sillä ole ennenkään ollut merkitystä, vaan valmistajat ovat halunneet jotain ja sen mukaan on menty. Tai siihen suuntaan täälläkin foorumilla on isoon ääneen toitotettu. Kyllähän osa katsojista haluaa Esco-vainaat takaisin mm-ralliin ja loput jotain siltä väliltä.

Jotenkin on vaikea edes kuvitella miten joku Tesla-fanittaja haluaisi nähdä jonkun Plaid-unelmansa sorarännissä ja mutakossa, kun se auto ei selvästikään ole sellaiselle alustalle suunniteltu. Eihän siellä ole Rollssiakaan tai Bentleytä ollut viime vuosi ajamassa.

Muuten. Näin Suomessa ja Euroopassa asuvana saattaa tuntua, että kohta kaikilla on sähköauto pihassa, mutta Suomi eikä edes Eurooppa ole koko maailma. Polttomoottoriautoja tulee olemaan ja niitä valmistetaan, koska tällä pallolla on maita ja paikkoja missä ei edes sähköä ole tarjolla sähköautojen tarpeisiin eivätkä olosuhteet edes mahdollista sähköautoilla ajoa.
 

Tume88

Well-known member
Liittynyt
18.1.2019
Viestit
400
Tuosta olen kyllä eri mieltä etteikö vaihto onnistuisi nopeammin kuin lataus. Trukeissa on vaihdettavia akkuja ollut jo ties kuinka kauan ja sen vaihtamiseen yhdeltä henkilöltä menee noin 5 minuttia. Niinkuin jo aiemmin sanoin niin se turvallisuus tietenkin tärkeintä, mutta insinöörit on sitä varten.
Itse asiassa Kiinassa on yksi autonvalmistaja joka myy autot erikseen ja akkuja vuokrataan, tosin en keksinyt mikä ongelma tässä ratkaistaan kun kyseinen sähköauto maksaa 54000 € Norjassa ja akku siihen päälle 9000€

Youtubesta löytyi video jossa akku vaihdetaan aika nopeasti, robottihan sen vaihtaa kun auto on nostettu nosturille, silti aika kalliilta rakennelmalta vaikuttaa eikä tuo latausinraa kovin helposti korvaa, vaatisi että koko autoala siirtyisi vaihtoakku autoihin ja se taas vaatisi akkuja vaihtopisteisiin aivan älyttömästi. Näin ollen akunvaihto pisteen pitäisi olla todella iso kompleksi.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3203
Sijainti
JKL
Ihan mukavasti sarjassa oli kuitenkin valmistajia mukana, vaikka hybridejä ei ollutkaan. Itseasiassa näivettyminen taisi alkaa, kun hybridisäännöt oltiin jo lyöty lukkoon tai ainakin niistä kovaan äänen silloin puhuttiin. Se on epäselvää ainakin minulle mikä Citroenin kanta hybridiasiaan oli. Halusivatko hybridiä, oliko ihan se ja sama vai lähtivätkö jopa hybridisäännön takia...
Mun muistin mukaan Citroen oli nimenomaan hybridin puolesta puhuja ja halusivat sitä tekniikkaa autoihin. Lähtivät siis siitä huolimatta että saivat mitä halusivat...
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14667
Sijainti
Tampereen lenkki
Citroen oli tosiaan vihreämmän käyttövoiman puolestapuhuja, ja he taisivat ainakin käyttää poistumisensa tekosyynä sitä että hybridiin siirtyminen kesti liian kauan. Oikea syy on voinut olla ihan jotain muuta; taloudellinen, strateginen tai sitten ihan vaan vetäytyminen takavasemmalle huonojen tulosten takia.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14667
Sijainti
Tampereen lenkki
Tuosta olen kyllä eri mieltä etteikö vaihto onnistuisi nopeammin kuin lataus. Trukeissa on vaihdettavia akkuja ollut jo ties kuinka kauan ja sen vaihtamiseen yhdeltä henkilöltä menee noin 5 minuttia. Niinkuin jo aiemmin sanoin niin se turvallisuus tietenkin tärkeintä, mutta insinöörit on sitä varten.
https://www.motoringnz.com/news/2020/11/4/aces-rally-push-goes-electric
Ja tässähän se tulee ns. hevosen suusta eli sähköisen ralliauton rakentanut Hayden Paddon sanoo, että on mielekkäämpää vaihtaa akkuja kuin ladata niitä kisassa. Heidän rakentamanssaan autossa akku vaihtuu viidessä minuutissa.
 

Demon Hiili

Well-known member
Liittynyt
26.8.2009
Viestit
154
Itse asiassa Kiinassa on yksi autonvalmistaja joka myy autot erikseen ja akkuja vuokrataan, tosin en keksinyt mikä ongelma tässä ratkaistaan kun kyseinen sähköauto maksaa 54000 € Norjassa ja akku siihen päälle 9000€

Youtubesta löytyi video jossa akku vaihdetaan aika nopeasti, robottihan sen vaihtaa kun auto on nostettu nosturille, silti aika kalliilta rakennelmalta vaikuttaa eikä tuo latausinraa kovin helposti korvaa, vaatisi että koko autoala siirtyisi vaihtoakku autoihin ja se taas vaatisi akkuja vaihtopisteisiin aivan älyttömästi. Näin ollen akunvaihto pisteen pitäisi olla todella iso kompleksi.
Niinpä, sitä tässä juuri hainkin, että mitkä ovat esteitä tälle. Varmasti joo siviili liikenteeseen akunvaihtopisteet vaatisivat panostusta, mutta toki ei ne polttoainemittarikentät myöskään ole ilmaisia olleet kun niitä on lähdetty aikoinaan tekemään.
 

Demon Hiili

Well-known member
Liittynyt
26.8.2009
Viestit
154
https://www.motoringnz.com/news/2020/11/4/aces-rally-push-goes-electric
Ja tässähän se tulee ns. hevosen suusta eli sähköisen ralliauton rakentanut Hayden Paddon sanoo, että on mielekkäämpää vaihtaa akkuja kuin ladata niitä kisassa. Heidän rakentamanssaan autossa akku vaihtuu viidessä minuutissa.
Kiitos tästä, eli kyllä se rallikin saataisiin "jouhevaksi" myös sähkö vehkeillä, jos siihen vain halua ja toki rahallista panostusta on.
Toki itse en niin innostunut ainakaan lähtökohtaisesti olisi täys sähköisistä ralliautoista, kyllä ne äänet vaan tuo vauhdin tunteen ja fiiliksen. Tietysti en yhtään kunnolla kulkevaa sähköautoa ole nähnyt pätkällä, niin ei pitäisi kyllä tuomitakaan niitä etukäteen. Ans kattoo ny...
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14667
Sijainti
Tampereen lenkki
https://dirtfish.com/rally/wrc/how-the-wrc-can-capitalize-on-wecs-manufacturer-boom/
Dirtfishillä fanitetaan vetyä. On kyllä ihan järjetön tämä lause

if the world is to go electric, then all petrol and diesel cars will need to be demolished, and will inherently be redundant
Ei kai ole kenenkään agendalla että silmänräpäyksessä kaikki ralli- tai siviiliautot muuttuu sähköiseksi?

Noin muuten en itse tyrmää vetyä tulevaisuuden ratkaisuna, mutta tuntuisi siltä että tällä hetkellä sähköautoteknologia on pidemmällä.

Olisi mielenkiintoista kuulla tuosta WEC-sarjan vetyautosta, että kuinka monta kilsaa sillä päästään ajamaan, jos Toyotan ralliprototyypillä pääsi 20 kilsaa kerrallaan.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3203
Sijainti
JKL
Tässä eräs näkemys autoilun tulevaisuudesta. Suomalainen Juho Partanen väittelee Ranskassa tohtoriksi autoteollisuuden murroksesta. On haastatellut autotehtaiden edustajia ja muita tahoja jotka toimittavat komponentteja autoteollisuudelle ja kysynyt arviota mihin suuntaan autoilu on menossa. Hänen näkemyksen mukaan sähkö on se mikä on varsinkin henkilöautojen kokoluokassa ottamassa kärkipaikan. Vety myös mutta se tullee olemaan enemmän raskaan kaluston käytössä ja muussa liikkumisessa.

"Henkilöautopuolella peli on jo hävitty, vedylle ei tule merkittävää roolia. Se sähköistyy. Siihen on monia syitä. Keskeistä on, että akku- ja sähköautoteknologia ovat menneet niin lujaa eteenpäin.
Vedyllä on paljon ongelmia, joita autojen suorassa sähköistämisessä ei ole.
– Suorassa sähköistämisessä 70–80 prosenttia energiasta liikuttaa autoa. Vetyauton vaatima prosessi kaikki vaiheineen vie jopa kolminkertaisen määrän energiaa, Partanen sanoo."

Tästä voi sitten vedellä kukin omia johtopäätöksiä siitä mihin suuntaan autourheilu on tulevaisuudessa menossa...

Koko juttu on luettavissa KSML:m sivuilta. Voi olla maksumuurin takana mutta linkki alla jos jotakuta kiinnostaa...
https://www.ksml.fi/paikalliset/5639874
 

Reinweib

Vetohenkilö
Liittynyt
28.3.2013
Viestit
948
Sijainti
Piilosa
2015 on ollut 60% uusista autoista bensalla, 35% dieselillä. Löytyykö jostain vanhempia tilastoja?
No Tilastokeskus on mielestäni aika hyvä tuollaiseen selvittelyyn etenkin kun sen tuottama data saattaa pitää sisällään muidenkin kuin suurimpien kaupallisten toimijoiden tuoman kaluston, mutta mitä tulee hyötysuhteella ratsastamiseen, niin voi olla tyhjä kortti.
 
Ylös