Rallin MM-sarjan pääluokka 2025 eteenpäin

Rallin pääluokka 2025-

  • Hybridit

    Äänet: 30 30,3%
  • Täyssähköautot

    Äänet: 17 17,2%
  • Vety/polttokennoautot

    Äänet: 20 20,2%
  • Rally2/R5

    Äänet: 4 4,0%
  • Rally2/R5 isommalla kuristimella

    Äänet: 19 19,2%
  • N5/Rally2 Kit (Oreca) tyylinen

    Äänet: 1 1,0%
  • Rally3

    Äänet: 0 0,0%
  • AP4

    Äänet: 0 0,0%
  • WRC

    Äänet: 7 7,1%
  • Jokin muu, mikä?

    Äänet: 1 1,0%

  • Äänestäjiä yhteensä
    99

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14912
Sijainti
Tampereen lenkki
Ei formula ykkösissäkään televisio seuraa kaikkia autoja, kärjessä ajavia seurataan enimmäkseen
Formula ykkösissä televisiointikin on ihan erilaista, ohjaaja saa valita milloin tahansa minkä tahansa auton kuvaan, mutta rallissa pitää päättää että kuinka kauan ne kameramiehet on pätkän varressa kuvaamassa. 40 auton kuvaamiseen kestää vähän kauemmin kuin 15 auton. Ja onboardkameroita ei riitä kaikille jne. Formuloissa saadaan koko ajan tietää kuka johtaa kisaa, rallissa pitää odottaa että kaikki pääluokan autot on maalissa, 40 autolla kestäisi jotain pari tuntia että tietäisiin varmasti kuka ajaa pohjat.
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1090
Nyt menee aika pahasti pussiin puhumiseksi kyllä. Itse en saa päässäni käännettyä osallistujamäärän kasvua haitalliseksi rallin MM-sarjalle, vaikka kuinka yrittää. Nykyinen liveformaatti vaan muokautettaisiin osallistujamäärän mukaan ja vaikka koko rallien järjestäminen/reittien. Jos numerolla 30 tulevalla on mahdollisuus ajaa pohjat, niin kyllä jumalauta varmasti jokaisesta pätkästä lähetettäisiin liveä sinne nroon 30 saakka, jollakin keinoin. Ja jos joku ehtisi tylsistyä tämän takia, niin kertakaikkiaan olisi täysin väärä laji kyseessä mitä seurata.

Numero 1 asia on kuitenkin se kilpailun taso ja määrä kauttaaltaan, joka mielestäni luo kiinnostuksen ylipäätään lajia kohtaan. Olen huomioinut, että monet ihmiset, jotka eivät rallista mitään tiedä, mutta seuraavat urheilua muuten intensiivisesti, niin toteavat monesti, että heitä ralli ei kiinnosta, koska "kilpailua on niin vähän".

Edit; "kilpailun taso" on myös termi johon törmää.
 
Viimeksi muokattu:

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1377
Formula ykkösissä televisiointikin on ihan erilaista, ohjaaja saa valita milloin tahansa minkä tahansa auton kuvaan, mutta rallissa pitää päättää että kuinka kauan ne kameramiehet on pätkän varressa kuvaamassa. 40 auton kuvaamiseen kestää vähän kauemmin kuin 15 auton. Ja onboardkameroita ei riitä kaikille jne. Formuloissa saadaan koko ajan tietää kuka johtaa kisaa, rallissa pitää odottaa että kaikki pääluokan autot on maalissa, 40 autolla kestäisi jotain pari tuntia että tietäisiin varmasti kuka ajaa pohjat.
Tuskin olisimme tilantessa jossa olisi 40 potentiaalista kuskia jotka voisivat voittaa rallin. Tuskin olisi edes tarpeen televisiokuvissa näyttää kaikkea 40 autoa, se olisi kyllä jo puuduttavaakin, riittää kun näyttää edes 15-20 kärkiautoa... Luulempa, että jo ekan pätkän jälkeen nähtäisiin ketkä ajaa sijoituksista ja ketkä ovat jääneet jo minuuttitolkulla.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1377
Jos 40 autoa muodostuu ongelmaksi televisioinnille, niin on helppoa tehdä vaikka joku ranking systeemi, jossa laitetaan ykköskuumat ajamaan sellaisella numerolla jotta pääsevät tv kuvaan. Uskon, että 40 auton sarjassa televisiointi ongelma olisi sellainen ongelma joka pystyttäisiin rstkaisemaan.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14912
Sijainti
Tampereen lenkki
Tuskin olisimme tilantessa jossa olisi 40 potentiaalista kuskia jotka voisivat voittaa rallin. Tuskin olisi edes tarpeen televisiokuvissa näyttää kaikkea 40 autoa, se olisi kyllä jo puuduttavaakin, riittää kun näyttää edes 15-20 kärkiautoa... Luulempa, että jo ekan pätkän jälkeen nähtäisiin ketkä ajaa sijoituksista ja ketkä ovat jääneet jo minuuttitolkulla.
Ei oltaisikaan 40 potentiaalisessa kuskissa jotka voi aidosti voittaa kisan, mutta ihan mahdollista olisi että vaikkapa power stagen voittaa joku joka on aiemmin menettänyt aikaa kisassa ja on siksi sijalla 30. Sääolosuhteet voi myös muuttua radikaalisti.

Ja ai että sitä itkua ja huutoa jos joku "paikallinen tähti" voittaisikin kisan lähtönumerolla 25 eikä autossa olisi onboard-kameraa eikä koko ekana päivänä olisi saatu edes yhtään ulkokuvaa.

Ennemmin ottaisin vastaan sellaisen ratkaisun, jossa kehitetään uusi pääluokka Rally2-autosta, kutsutaan sitä sitten vaikka nimellä Rally2+. Silloin meillä olisi edelleen erikseen pääluokka ja hyvä support-luokka, mutta näiden välinen kustannusero olisi pienempi, jolloin uudella kuskilla olisi enemmän mahdollisuuksia hankkia näytönpaikkoja.
 

jiitu

Well-known member
Liittynyt
30.9.2022
Viestit
178
Yhden kisan ajaminen, mahdollisesti harrastuspohjalta, ei ole sama kuin koko MM-sarjan ajaminen tosissaan.
Ei tietenkään. Mutta edelleen se kertoo kustannustason merkityksestä yksityistallien osallistumismahdollisuuksiin.

Varmasti nykyiset valmistajat voisivat olla vielä mukana, eli Hyundai ja Toyota sekä Skoda. Ehkä myös Citroen. Mutta vaikea nähdä että sieltä voitaisiin kustantaa kunnon testiohjelmia tai tähtikuljettajien palkkoja.
Eikö nykyään wrc2-kuskit testaa?

Luuletko, että parhaat rallikuskit lopettaisivat intohimonsa harrastamisen, jos 3 miljoonan sijaan ei saisi palkkaa kuin puoli miljoonaa ja menisivät sitten kajaanin teboilille asentajan hommiin? Palkkataso varmasti tosiaan laskisi, mutta kyllä jo noista pelkistä televisio-oikeuksista sen verran kuitenkin rahaa tulee, että kyllä siellä rahaa pyörisi. On se brändi sen verran vahva.

Promoottorin tehtävä on hoitaa MM-sarjasta sellainen tuote, että autonvalmistaja kiinnostaa sijoittaa siihen rahaa, ja yleensä lopputuloksena kaikki voittavat kisajärjestäjiä ja sponsoreita myöten. Aika huono argumentti että "miksei nykypäivänä kun 80-luvulla". Maailma on muuttunut,.
No kuinka on mennyt noin niin ku sinun mielestä? Onko onnistunut?

Sen sijaan, että esität sanoja peräkkäin, joilla ei ole mitään keritystä, niin voisit nyt vastata siihen kysymykseen: mitä tämä nykyinen promoottori nyt siis mielestäsi tekee, tai on tehnyt, mikä tekee siitä korvaamattoman?

Miksei esimerkiksi FIA:n alle voisi kerätä esim. 5 (3 auton) yksityistallia, jotka omistaisivat yhdessä uuden promoottoriyhtiön, joka järjestäisi televisioinnit, kisakalenterin ja perusorganisoinnin? Kaikki tulot sitten jakoon vaan talleille suoraan. Se peruskysymys on edelleen, mikä olisi se maallinen ja taivaallinen aktastrofi, joka seuraisi, jos tämä nykyinen promoottori lopettaisi?

No mieti tilannetta että Jyskälässä ajaisi joku Jouni Virtanen ainoana WRC-kuskina ja paras suomalainen WRC2-kuski on luokassaan 16. (Sardinia 2022). Suomessa meinasi lipputulot huveta jo siinä kohtaa kun podiumilla ei ollut yhtäkään suomalaista vuonna 2013.
Niin siis Suomessa ollaan totuttu siihen, että lipputulot laskevat jo jos ei ole podium-ehdokasta. Veikkaisin, että Sardiniassa ollaan totuttu vähän alempaan menestykseen ja katsomiskulttuuri kieltämättä on vahvempi sen osalta, mutta alkaisi sielläkin olla jo melko vähän katsojia, jos siellä ei olisi mitään muuta kuin 6 rally1 autoa. Ne alemmat luokat ovat aika tärkeitä siellä.

Vastavuoroisesti voi sitten todeta, että vähenisikö siellä katsojamäärät, jos rally1-autot katoaisivat viivalta ja tilalla olisi kilpailullisempi rally2-sarja, jossa olisi mahdollisesti jossain lähemåänä kärkeä jopa joku oma kuljettaja?

Edelleen se oleellinen on, että ihan oiekasti meillä on sarja, jossa on 5 relevanttia kuljettajaa ja sitten ihan pari-kolme ynnä muuta kuljettajaa, tai silloin tällöin jäähdyttelevää veteraania mukana sarjassa, josta luultavimmin vielä 2+1 paikkaa noista lähtee lähivuosina pois. Ei tuo nyt vaan toimi. Jotain pitää tehdä.
 

jiitu

Well-known member
Liittynyt
30.9.2022
Viestit
178
Ei oltaisikaan 40 potentiaalisessa kuskissa jotka voi aidosti voittaa kisan, mutta ihan mahdollista olisi että vaikkapa power stagen voittaa joku joka on aiemmin menettänyt aikaa kisassa ja on siksi sijalla 30. Sääolosuhteet voi myös muuttua radikaalisti.

Ja ai että sitä itkua ja huutoa jos joku "paikallinen tähti" voittaisikin kisan lähtönumerolla 25 eikä autossa olisi onboard-kameraa eikä koko ekana päivänä olisi saatu edes yhtään ulkokuvaa.

Ennemmin ottaisin vastaan sellaisen ratkaisun, jossa kehitetään uusi pääluokka Rally2-autosta, kutsutaan sitä sitten vaikka nimellä Rally2+. Silloin meillä olisi edelleen erikseen pääluokka ja hyvä support-luokka, mutta näiden välinen kustannusero olisi pienempi.
No tuohonko tuo sarja nyt mielestäsi oikeasti kaatuu?
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14912
Sijainti
Tampereen lenkki
Eikö nykyään wrc2-kuskit testaa?
Varmaan riippuu budjetista, mutta kaikilla ei tosiaan ole siihen budjettia.
Luuletko, että parhaat rallikuskit lopettaisivat intohimonsa harrastamisen, jos 3 miljoonan sijaan ei saisi palkkaa kuin puoli miljoonaa ja menisivät sitten kajaanin teboilille asentajan hommiin? Palkkataso varmasti tosiaan laskisi, mutta kyllä jo noista pelkistä televisio-oikeuksista sen verran kuitenkin rahaa tulee, että kyllä siellä rahaa pyörisi. On se brändi sen verran vahva.
Puoli mljoonaa palkkaa? Eikös miljoonalla pitänyt ajaa koko kausi? Tähtikuskit saattaisi siirtyä muihin moottoriurheiluilajeihin, joista saisi palkkaa entiseen tapaan.

No kuinka on mennyt noin niin ku sinun mielestä? Onko onnistunut?

Sen sijaan, että esität sanoja peräkkäin, joilla ei ole mitään keritystä, niin voisit nyt vastata siihen kysymykseen: mitä tämä nykyinen promoottori nyt siis mielestäsi tekee, tai on tehnyt, mikä tekee siitä korvaamattoman?

Miksei esimerkiksi FIA:n alle voisi kerätä esim. 5 (3 auton) yksityistallia, jotka omistaisivat yhdessä uuden promoottoriyhtiön, joka järjestäisi televisioinnit, kisakalenterin ja perusorganisoinnin? Kaikki tulot sitten jakoon vaan talleille suoraan. Se peruskysymys on edelleen, mikä olisi se maallinen ja taivaallinen aktastrofi, joka seuraisi, jos tämä nykyinen promoottori lopettaisi?
En sano että nykyinen promoottori on korvaamaton tai maailman paras. Kaikenkaikkiaan roolia on vaikea arvioida. Maailma on muuttunut viime vuosikymmenistä eikä moottoriurheilu tai yksityisautoilu ole enää yhtä kuuminta hottia kuin aiemmin. Lajin markkinointi on vaikeaa parhaimmillekin taikureille.

Niin siis Suomessa ollaan totuttu siihen, että lipputulot laskevat jo jos ei ole podium-ehdokasta. Veikkaisin, että Sardiniassa ollaan totuttu vähän alempaan menestykseen ja katsomiskulttuuri kieltämättä on vahvempi sen osalta, mutta alkaisi sielläkin olla jo melko vähän katsojia, jos siellä ei olisi mitään muuta kuin 6 rally1 autoa. Ne alemmat luokat ovat aika tärkeitä siellä.

Vastavuoroisesti voi sitten todeta, että vähenisikö siellä katsojamäärät, jos rally1-autot katoaisivat viivalta ja tilalla olisi kilpailullisempi rally2-sarja, jossa olisi mahdollisesti jossain lähemåänä kärkeä jopa joku oma kuljettaja?
En usko että katsojamääriin penkalla vaikuttaa niin paljoa se autoluokka millä ajetaan tai kuskien määrät. Ja jos teoriassa jokainen Rally1-auto muuttuisi Rally2-autoksi niin kisoissa olevien autojen määrät pysyisi samoina, ainoastaan 10 ekaa autoa olisi vähemmän näyttäviä.

En myöskään näe, että ralleja rahoitetaan pelkästään penkalle tulevien katsojien rahapusseilla. Monissa maissahan ralleihin ei myydä edes pääsylippuja.
Edelleen se oleellinen on, että ihan oiekasti meillä on sarja, jossa on 5 relevanttia kuljettajaa ja sitten ihan pari-kolme ynnä muuta kuljettajaa, tai silloin tällöin jäähdyttelevää veteraania mukana sarjassa, josta luultavimmin vielä 2+1 paikkaa noista lähtee lähivuosina pois. Ei tuo nyt vaan toimi. Jotain pitää tehdä.
Se on ihan totta että jotain pitää tehdä, mutta kuten yllä sanoin niin ajat on vaikeita eikä kyse ole pelkästään siitä että saadaan vähän karsittua hintalapusta ekaa numeroa pienemmäksi. Koko kauden ajaminen tulee aina olemaan kallista, oli auto mikä hyvänsä.

Kuskeja ja talleja on ehkä vähän, mutta ainakin niiden välillä kilpailu on tasaista. On niitäkin kausia ollut, kun joku kuski tai jokin talli menee menojaan kisasta toiseen.

Rally2 pääluokkana saattaisi olla myös melkoinen Skoda-merkkiluokka nykytilanteessa. Toivottavasti Toyota pystyy haastamaan.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1377
Ei oltaisikaan 40 potentiaalisessa kuskissa jotka voi aidosti voittaa kisan, mutta ihan mahdollista olisi että vaikkapa power stagen voittaa joku joka on aiemmin menettänyt aikaa kisassa ja on siksi sijalla 30. Sääolosuhteet voi myös muuttua radikaalisti.

Ja ai että sitä itkua ja huutoa jos joku "paikallinen tähti" voittaisikin kisan lähtönumerolla 25 eikä autossa olisi onboard-kameraa eikä koko ekana päivänä olisi saatu edes yhtään ulkokuvaa.
Näkisin, että tuo olisi ns. positiivinen ongelma. Tuon ympärillehän voisi rakentaa kokonaisen hehkutus spektaakkelin ja sensaatio otsikot. "Tuntematon paikallinen suuruus pesi maailman huiput Powerilla, edes tv ei uskonut tähän kosks sitä ei edes kuvattu" . Oikea David vs Goljat. Kaikki haluaa ennalta arvaamattomia kisoja, tämä olisi juuri sitä itteensä...
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1377
Ennemmin ottaisin vastaan sellaisen ratkaisun, jossa kehitetään uusi pääluokka Rally2-autosta, kutsutaan sitä sitten vaikka nimellä Rally2+. Silloin meillä olisi edelleen erikseen pääluokka ja hyvä support-luokka, mutta näiden välinen kustannusero olisi pienempi, jolloin uudella kuskilla olisi enemmän mahdollisuuksia hankkia näytönpaikkoja.
Itse taas näkisin, että tämä support luokka voisi olla vaikka Oreca-kit tms....olisiko ralli sitten jo liian halpaa?
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14912
Sijainti
Tampereen lenkki
Itse taas näkisin, että tämä support luokka voisi olla vaikka Oreca-kit tms....olisiko ralli sitten jo liian halpaa?
Oreca-Kitissä on huono hinta-laatusuhde, koska auto maksaa melkein Rally2 verran mutta suorituskyky on lähempänä Rally3.
 

Hekazi

Well-known member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
215
Jos sarjassa olisi pelkkiä yksityistiimejä niin miten kävisi luokitusten jatkossa? En usko valmistajien lähtevän hirveän helposti enää siihen että valmistaja vain luokittelisi auton, yksityistiimin tehdessä kehitystyön ja ajattamisen. Nopeasti saatettaisiin olla tilanteessa jossa ei enää olisi automerkkejä vaan jotain muuta. Kiinnostaisiko se enää ihmisiä?
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1377
Jos sarjassa olisi pelkkiä yksityistiimejä niin miten kävisi luokitusten jatkossa? En usko valmistajien lähtevän hirveän helposti enää siihen että valmistaja vain luokittelisi auton, yksityistiimin tehdessä kehitystyön ja ajattamisen. Nopeasti saatettaisiin olla tilanteessa jossa ei enää olisi automerkkejä vaan jotain muuta. Kiinnostaisiko se enää ihmisiä?
Onko tämmöstä nykyisenkaltaista luokitussysteemiä pakko edes olla, voitaisiinko siitäkin luopua....
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3264
Sijainti
JKL
Onko tämmöstä nykyisenkaltaista luokitussysteemiä pakko edes olla, voitaisiinko siitäkin luopua....
Harrasteralleissa voidaan luopua. MM-sarjassa tuskin. Koska kyseessä on kilpailjoiden oikeusturva ja vaatimukset esim. kaikille tasapuolisten sääntöjen noudattamisesta, niin jonkinlainen sääntörunko on oltava millä varmistutaan edellämainituista... Helpointa teknisten sääntöjen osalta on pitäytyä luokitelluissa ja siten tasapuolisissa kokonaisuuksissa.
 

Demon Hiili

Well-known member
Liittynyt
26.8.2009
Viestit
155
Ja hei pakko vielä sanoo että vaikka oon teidän kanssa eri mieltä niin tää on hyvää keskustelua/väittelyä, hyviä pointteja löytyy (y)
Pakko kompata, että keskustelu on hyvää ja asiallista (y) Ei mene sille linjalle kuin täällä välillä keskusteluissa, että aletaan haukkua toisia keskustelijoita ja ihan vaan periaatteesta vastustetaan kaikkea toisen sanomaa.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1377
Harrasteralleissa voidaan luopua. MM-sarjassa tuskin. Koska kyseessä on kilpailjoiden oikeusturva ja vaatimukset esim. kaikille tasapuolisten sääntöjen noudattamisesta, niin jonkinlainen sääntörunko on oltava millä varmistutaan edellämainituista... Helpointa teknisten sääntöjen osalta on pitäytyä luokitelluissa ja siten tasapuolisissa kokonaisuuksissa.
Itse en tunne tarpeeksi hyvin asiaa, mutta kommentoin silti. maailmalla on moottoriurheilusarjoja joissa en ole ns luokituksia. Mites Oreca-kit, nehän saa rakentaa ilman luokituksia, miksi niillä voidaan ajaa ilman luokituksia?
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3264
Sijainti
JKL
Itse en tunne tarpeeksi hyvin asiaa, mutta kommentoin silti. maailmalla on moottoriurheilusarjoja joissa en ole ns luokituksia. Mites Oreca-kit, nehän saa rakentaa ilman luokituksia, miksi niillä voidaan ajaa ilman luokituksia?
No se kitti voi(ja pitää) olla luokiteltu ja siten voidaan varmistaa että se on aina samanlainen. Ja se Oreca kittikin on luokiteltu. Siitä löytyy tekniset määräykset ja se kitti on siten aina samanlainen. Teknisiä sääntöjä ja niiden noudattamista pitää voida valvoa ja kun osa luokitellaan, sen valvonta on sen jälkeen helppoa. Jos ei ole pitävää säännöstöä siitä millaisia osia autoissa saa käyttää, ei voida taata tasapuolista kilpailua. Rajoittamattomat säännöt tarkoittaa rajoittamatonta rakentamista ja siten rajoittamatonta budjettia. Ja kun budjetti on rajoittamaton, se jolla on suurin budjetti voittaa. Insinöörit ovat pirun taitavia etsimään reikiä säännöistä ja tekevät kaikkensa saadakseen etua kilpailijoihin nähden. Siksi ihan kilpailun tasapuolisuuden nimissä tekniset säännöt on tehtävä siten että autot ovat tasaväkisiä. Mikään ei tapa tehokkaammin kilpailua kuin yksi ylivoimainen osallistuja...
 
Ylös