Rallin MM-sarjan pääluokka 2025 eteenpäin

Rallin pääluokka 2025-

  • Hybridit

    Äänet: 30 30,3%
  • Täyssähköautot

    Äänet: 17 17,2%
  • Vety/polttokennoautot

    Äänet: 20 20,2%
  • Rally2/R5

    Äänet: 4 4,0%
  • Rally2/R5 isommalla kuristimella

    Äänet: 19 19,2%
  • N5/Rally2 Kit (Oreca) tyylinen

    Äänet: 1 1,0%
  • Rally3

    Äänet: 0 0,0%
  • AP4

    Äänet: 0 0,0%
  • WRC

    Äänet: 7 7,1%
  • Jokin muu, mikä?

    Äänet: 1 1,0%

  • Äänestäjiä yhteensä
    99

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Mutta tosiaan vanhoja tuloksiakin voi selailla, kyllä N-ryhmäläiset, F2 Kit carit ja Rally2/R5:t on ennenkin ajaneet top kymppiin. Tai sitten ne Hyundai/Skoda/Seat-tallit joilla ei ollut edes lähtökohtaisesti mahdollista ajaa voitosta.
Kaksivetoiset kitcarit pärjäsivät vain asfaltilla, missä pito ei ollut niin rajoittava tekijä. Tehoa niissä oli vajaa 300 heppaa ja painoa vähemmän kuin nelikko wrc/a-ryhmäläisissä. Kyllähän sellainen menee kuivalla ja sileällä pinnalla lujaa. Heti jos on märkää, niin ei mene, ainakaan nelikkojen tahtiin.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1370
Mutta tosiaan vanhoja tuloksiakin voi selailla, kyllä N-ryhmäläiset, F2 Kit carit ja Rally2/R5:t on ennenkin ajaneet top kymppiin. Tai sitten ne Hyundai/Skoda/Seat-tallit joilla ei ollut edes lähtökohtaisesti mahdollista ajaa voitosta.
Hyundai/Skoda/Seat: nää wrc projektit oli harrastelijatason projekteja silloisessa lajissa jossa käytettiin miljoonia euroja, kun yritettiin kehittää jotain sellaista mullistavaa innovaatiota jota kellään muulla ei ollut. Noi kisat aika moni haluaa unohtaa, jossa ännäläisellä on oltu pisteillä, mm sarjassa on ollut ennenkin huonoja vuosia ja kisoja esim 96-97 on vuodet jotka olivat aneemisia
 

mattipuh

Well-known member
Liittynyt
9.8.2009
Viestit
709
Sijainti
Full send
Rally2-autoissa se huipputeho on aikalailla fyysisesti rajoitettu moottorin tilavuuden ja kuristimen myötä, mutta esim uudessa Skodassa olennaista on vääntö ja moottorin käyttöalue.
eiköhän tuotakin asiaa saa kuristajan koolla korjattua. Se 350-400hp pitäisi irrota noistakin moottoreista kohtuu helposti.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14810
Sijainti
Tampereen lenkki
Tää on kyllä huonoin argumentti vähään aikaan. Top 10 olisi jokatapauksessa se, joka suurta yleisöä kiinnostaisi, hc faneja vois kiinnostaa kamppailu kärjen takana enemmän, mutta se on aika pieni vähemmistö, sillä ei ole suurta merkitystä. Voitosta jokatapauksessa tulisi ajamaan edelleen 2-5 kuskia läpi kauden, joten ei kaikkia autoja tarvitsi edes saada tv-kuviin, yllätyksiä kärjen takana tulisi olemaan enemmän. Ralli ei muutenkaan endurance luonteen takia ole prime time television ideaalinen tuote ollut koskaan, areenaurheilua tästä ei saa kun muuttama laji rallisprintiksi.
Ymmärsit väärin. Pointti oli se, että jos numerolla 30 lähtevä kaveri johtaa rallia ekan päivän päätteeksi, ei hän pääse TV-kuviin laisinkaan. Tai jos sunnuntaina aiemmin ongelmissa ollut tyyppi voittaa power stagen sijalta 30.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14810
Sijainti
Tampereen lenkki
Ensinnäkin, kirjoitin moottorista, että kuristinta muokkaamalla, en virittämällä moottoria. Toisekseen, Fordiin ei ole edes mahdollista saada ylivoimaista moottoria, koska Ford. Kolmanneksi moottorin huipputehon määrää tasan tarkkaan kuristimen koko. Aukosta menee tietty määrä ilmaa läpi ja tietystä määrästä ilmaa on mahdollista saada tietty määrä hevosvoimia. Niin kuin Anttil tuossa mainitsi, vääntökäyrän muodon kanssa pystytään pelaamaan. Se on niitä tehtaan hommia. Idea olikin se, että vanhemmissa moottoreissa joissa on heikommat käyttöominaisuudet, kompensoitaisiin vääntöaluetta hieman suuremmalla teholla. Sitä kuristimen kokoa voidaan suurentaa esim 0,2 milliä.

Tämä olisi vähän kuin gt3 autojen bop-tasoitus. Tasoituksia pitäisi olla valmiita muuttamaan myös kesken kauden ja nopealla aikataululla. Jokaisella automallilla voisi olla omat sääntönsä. Ei niitä autoja nyt sentään niin montaa ole. Huomattavasti vähemmän kuin gt3 luokan autoja.
Aivan, nyt ymmärsin mitä hait takaa.

Voisin kuvitella että Rally2-auton moottorit ja muut osat on niin tarkkaan säädettyjä, että yhtäkkinen tehon lisäys isommalla kuristajalla saattaisi aiheuttaa jotain ongelmia?

On myös ihan toinen kysymys, halutaanko ralliin mitään BoP-hommia tai millä perusteilla niitä voisi antaa. Mielestäni se ei riitä että jossain autossa on "heikommat käyttöominaisuudet".
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3240
Sijainti
JKL
Ensinnäkin, kirjoitin moottorista, että kuristinta muokkaamalla, en virittämällä moottoria. .
Muuta moottorin tilalle sitten vaikka vaihdelaatikko tai perä tai aeropaketti. Tai joku muu kohta joka hyvältä tuntuu. Ei se perusasiaa mihinkään muuta... Säännöt tarvitaan jokatapauksessa ja joku joka niitä sääntöjä valvoo.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1370
Ymmärsit väärin. Pointti oli se, että jos numerolla 30 lähtevä kaveri johtaa rallia ekan päivän päätteeksi, ei hän pääse TV-kuviin laisinkaan. Tai jos sunnuntaina aiemmin ongelmissa ollut tyyppi voittaa power stagen sijalta 30.
Ihan mahdollista kyllä, mutta tuo on nyt ihan keksimällä keksitty ongelma. Myönnä pois. Myös mahdollista olisi, että numerolla 40 tai 50 lähtevä musta hevonen voisi ajaa haamuaikoja perjantaina. No olisiko mahdotonta ekalla tauolla nostaa näiden 1-2 kuskin ajopaikka lähemmäs kärkeä? Powerille lähdetään käännetyssä järjestyksessä. Televisiointi voidaan hyvin aloittaa sijalla 10 olevasta kuskista. Jos sijalla 50 oleva kuski ajaisi haamuajan, nii tämä voitaisiin sitten näyttää highligts tyyliin puolen minutin mittaisena koosteena heti lähetyksen kärkeen.

Mutta olishan se kauheata jos olis useita kuskeja jotka voi voittaa kilpailun, on tää nykysesteemi paljon helpompi kun on vain 2-4 kuskia jotka pystyy voittamaan rallin, on helpompaa ja kustannustehokkaampaa televisioida, sehän se tärkein juttu onkin. Kohta vain ei ehkä ole ketään kelle näitä televisioidaan.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Muuta moottorin tilalle sitten vaikka vaihdelaatikko tai perä tai aeropaketti. Tai joku muu kohta joka hyvältä tuntuu. Ei se perusasiaa mihinkään muuta... Säännöt tarvitaan jokatapauksessa ja joku joka niitä sääntöjä valvoo.
No eihän tässä sääntöjä olla poistamassakaan. Miksi pitäisi olla? Autojen sääntöjen mukaisuuden tarkastavat katsastajat kuten tähänkin asti. Ei se nyt ole vaikeaa, jos säännöissä sanotaan, että iskunvaimentimen merkki ja malli vapaa, mutta rakenteen pysyttävä alkuperäisen kaltaisena. Silloin sääntö sallii laitettavan minkä tahansa vaimentimen eikä tartte käyttää just sitä luokkarissa lukevaa vaimenninta. Silloin katsurin on helppo kattoa, että alkuperäisten Reigereiden tilalle on näemmä laitettu Tuningkaupasta Jomit. Tämä niin kuin esimerkkinä. Ei mulla ole hajuakaan onko niissä vanhoissa r5-autoissa luokkarissa merkitty iskareiden merkki ja malli. Tai onko luokkarissa puhetta tasauspyörästöistä ja niiden lukoista. Ei moottoriin tai vaihdelaatikkoon kannata kajota. Välityksiäkö ei saa r5-autoissa vaihtaa?

Ideana on vain tasoittaa peliä vanhojen autojen suhteen, ettei niillä häviäisi sentään sekuntia kilometrillä, vaan kymmenyskin riittää. Hyvä kuski paikkaa hanskalla loput ja voittaa kisan.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Aivan, nyt ymmärsin mitä hait takaa.

Voisin kuvitella että Rally2-auton moottorit ja muut osat on niin tarkkaan säädettyjä, että yhtäkkinen tehon lisäys isommalla kuristajalla saattaisi aiheuttaa jotain ongelmia?

On myös ihan toinen kysymys, halutaanko ralliin mitään BoP-hommia tai millä perusteilla niitä voisi antaa. Mielestäni se ei riitä että jossain autossa on "heikommat käyttöominaisuudet".
Varmasti kestää, mutta käyttötunteja saattaa vähentää. Sehän riippuu paljonko reikää kairataan suuremmaksi. Joku 0,2 milliä ei paljoa tuo eikä moottoria rasita. Tasoittaako se tilannetta, jos toiseen autoon sallitaan 5-10% enemmän tehoa ja vääntöä?

Niin. tasoitusjärjestelmä ei suosi kyllä niitä jotka osaavat ja panostavat eli Skodaa. Se ei myöskään innosta tehdasta kehitystyöhön, jos vauhtia saadaan helpolla. Paska systeemi. Toisaalta ei sekään ole kivaa, että kaikki ajaa samanlaisella Skodalla. Merkkiluokat eivät koskaan ole menestyneet eikä kiinnostaneet kuin merkin harrastajia. Ikävää on myös tietää jo ennen lähtöä, ettei tuo junnu tuolla Fordilla tule koskaan pärjäämään tai säväyttämään. Kaikki muut ovat älynneet hylätä Fordin vaihtoehtona ja ei siis ole edes vertailukohtaa junnulla mihin verrata.

No, onneksi Toyota vähän yrittää panostaa Rally2 autoon ja ehkä myös Huyndaikin.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14810
Sijainti
Tampereen lenkki
No olisiko mahdotonta ekalla tauolla nostaa näiden 1-2 kuskin ajopaikka lähemmäs kärkeä?
Jos numerolla 30 lähtenyt nostettaisiin rallin kärkeen niin lähtöaika muuttuisi jotain 90-120 minuuttia aiemmaksi. Toisin sanoen tämä kuski tulee vasta päivähuoltoon kun toiset on jo lähdössä sieltä ulos. Lähtöjärjestystä voidaan muuttaa vain yötauoilla.
Powerille lähdetään käännetyssä järjestyksessä. Televisiointi voidaan hyvin aloittaa sijalla 10 olevasta kuskista. Jos sijalla 50 oleva kuski ajaisi haamuajan, nii tämä voitaisiin sitten näyttää highligts tyyliin puolen minutin mittaisena koosteena heti lähetyksen kärkeen.
Ei tämäkään ole mahdollista samasta syystä kuin edellä. Poweria edeltävältä pätkältä ei ehditä nostaa ketään loppupäässä ajavaa lähetykseen mukaan. Vain n. 15 ekaa autoa ajaa powerin käännetyssä järjestyksessä, ja siitä seuraavat ajaa sitten sen jälkeen kun voittaja on tullut maaliin. Yleensä siinä kohtaa vaan voidaan olettaa, ettei kukaan aja enää powerin pohjia alemman luokan autolla.
 
Viimeksi muokattu:

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3240
Sijainti
JKL
Ideana on vain tasoittaa peliä vanhojen autojen suhteen, ettei niillä häviäisi sentään sekuntia kilometrillä, vaan kymmenyskin riittää.
Ymmärrän tuon sun pointin kyllä noin periaatteessa. Säännöissä on maininta että kaikki muutokset joita ei erikseen ole sallittu, on kielletty. Jos muutos tehdään, niin se on saatava kirjoihin ja kansiin. Suunniteltava muutettava osa ja sen selvitettävä sen vaikutukset ja sitten dokumentoida se siten että kaikki voi käyttää sitä samaa muutosta. Mikä on käytännössä sama asia kuin luokitella se osa. Se sitten on eri asia pitääkö siitä luokittelusta vastata aina se tehdas, mutta luulen ettei valmistajat halua kaikkien kyläseppien virityksiä luokitella viralliseksi muutokseksi. Ne tekee kuitenkin businesta niillä osilla...
Ja luulen kyllä että ei menisi muilta valmistajilta läpi tuollainen kuristimen koon muutos. Voi tulla aika äkkiä kommenttia että tehkää parempi auto...
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3240
Sijainti
JKL
TV kuvauksista... Jos 40 autoa ajaisi MM-sarjassa, ja olisivat maksaneet ilmoittautumisen sarjaan niin oletettavasti haluaisivat myös näkyvyyttä silloin tekemiselleen. Eli haluavat myös sitä live-tv aikaa kun siitä kerran maksavat. Joten kaikkien olisi silloin myös lähetyksiin päästävä. Epäilen että ei kovin hyvällä katsottaisi että vain kymmenen ekaa näkyy lähetyksissä ja loput nuolkoon haavansa... Tästähän nousi jo SM sarjassa äläkkää joku vuosi sitten kun piti maksaa mediamaksua vaikkei päässyt koko kaudella lähetyksiin...
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14810
Sijainti
Tampereen lenkki
Nykyäänhän toki tehdastallit maksaa kalliin ilmoittautumismaksun ja saavat sillä rahalla promoottorilta näkyvyyttä.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3240
Sijainti
JKL
Nykyäänhän toki tehdastallit maksaa kalliin ilmoittautumismaksun ja saavat sillä rahalla promoottorilta näkyvyyttä.
Tätä juuri vähän tarkoitin... Eli kun niitä autoja on se 10-15 niin homma toimii mutta ongelmat tulevat mikäli autoja olisikin yhtäkkiä se 40. Tai edes 30. Yleisesti ihmisten kyky keskittyä on nykyisin vähän huono ja promoottorilla on varmasti paljon dataa siitä millainen tv formaatti kiinnostaa ja kuinka pitkä sen ohjelman pitää olla että kanava ei vaihdu kesken pätkän...
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1370
TV kuvauksista... Jos 40 autoa ajaisi MM-sarjassa, ja olisivat maksaneet ilmoittautumisen sarjaan niin oletettavasti haluaisivat myös näkyvyyttä silloin tekemiselleen. Eli haluavat myös sitä live-tv aikaa kun siitä kerran maksavat. Joten kaikkien olisi silloin myös lähetyksiin päästävä. Epäilen että ei kovin hyvällä katsottaisi että vain kymmenen ekaa näkyy lähetyksissä ja loput nuolkoon haavansa... Tästähän nousi jo SM sarjassa äläkkää joku vuosi sitten kun piti maksaa mediamaksua vaikkei päässyt koko kaudella lähetyksiin...
Ikävä kyllä huippu-urheilu ei ole tasa-arvoista, ei moto gpssäkään kaikki saa samanverran minuutteja tv lähetyksessä. Sitten voidaan sanoa, että ajakaa paremmin niin pääsette tv- kuviin.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1370
Nykyäänhän toki tehdastallit maksaa kalliin ilmoittautumismaksun ja saavat sillä rahalla promoottorilta näkyvyyttä.
3 automerkkiä maksaa nyt kalliin ilmoittautumismaksun. Jos automerkkejä olisi 6, niin miten olis, että 3 eniten media-aikaa saavat maksavat kalliisti ja muut porrastetusti vähemmän. Näin on F1 ssä.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1370
Tätä juuri vähän tarkoitin... Eli kun niitä autoja on se 10-15 niin homma toimii mutta ongelmat tulevat mikäli autoja olisikin yhtäkkiä se 40. Tai edes 30. Yleisesti ihmisten kyky keskittyä on nykyisin vähän huono ja promoottorilla on varmasti paljon dataa siitä millainen tv formaatti kiinnostaa ja kuinka pitkä sen ohjelman pitää olla että kanava ei vaihdu kesken pätkän...
Ralli ei ole idaali tv laji muutenkaan. Ei suuret massat katso jokaista pätkää ja jokaista autoa livenä kolmea päivää muutenkaan. Hc fanit kyllä, mutta ei tuulipuvut.
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1062
Tätä juuri vähän tarkoitin... Eli kun niitä autoja on se 10-15 niin homma toimii mutta ongelmat tulevat mikäli autoja olisikin yhtäkkiä se 40. Tai edes 30. Yleisesti ihmisten kyky keskittyä on nykyisin vähän huono ja promoottorilla on varmasti paljon dataa siitä millainen tv formaatti kiinnostaa ja kuinka pitkä sen ohjelman pitää olla että kanava ei vaihdu kesken pätkän...
Otetaanpa tähän pieni vertaus. Formula 1:ssä oli viime vuonna 22 kuljettajaa eli 12 tallia radalla samaan aikaan. Toisessa hypoteettisessa tilanteessa olisi vain 12 viime vuoden parasta kuljettajaa ja 6 parasta tallia autoineen radalla. Kisa kestäisi puolet vähemmän aikaa esimerkiksi ja radat olisivat suunniteltu tämän 12 ajavan auton mukaan, eli olisivat varmasti hieman lyhyempiä ja syheröisempiä.

Olisiko Formula 1 suositumpaa tällä konseptilla? Onko jälkipään talleilla mitään merkitystä kokonaiskuvassa? Itse näen, että näillä talleilla on merkityksensä kokonaisuudessa, vaikka kierroksella tulisi aika-ajoissa pataan 3-4 sekuntia. Ehkä sieltä nousee lupaavia kuskeja, jotka venyvät heikommalla autolla kovempiin suorituksiin ja aiheuttavat ihastusta ja keskustelua? Ehkä hän on tuleva kärkitallin kuljettaja? Ehkä kärjen taso potkii näitä jälkipään talleja parantamaan suoritustasoaan, ja joku realistisesti voisi nousta joskus sinne podiumtaistoon mukaan?

Myös sekin, että, jos talli parantaa asemiaan 8. tallin sarjassa esimerkiksi sijalta 7. sijalle 5. varmasti nostattaa tallin moraalia ja luo konkreettista tulosta hyvästä työtä., ainakin lyhyessä aikaikkunassa. Nyt taas tilanne esimerkiksi rallin MM-sarjassa on, että Ford on ollut heikoin lenkki MM-sarjassa jo pitkään. Eli podiumilla ns. joka vuosi, muta sijoitus on käytännössä on ollut viimeinen, viimeinen ja taas seuraavalla kaudella viimeinen. Vain käsittämätön sitkeys on pitänyt tallin mukana touhussa, jossa moni muu olisi jo heittänyt pyyheen kehään. Tuo kilpailutilanteen elo ja vaihtelu pitää sarjan sekä tallit vireänä mielestäni.
 
  • Like
Reaktiot: jjx

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1370
Ei tämäkään ole mahdollista samasta syystä kuin edellä. Poweria edeltävältä pätkältä ei ehditä nostaa ketään loppupäässä ajavaa lähetykseen mukaan. Vain n. 15 ekaa autoa ajaa powerin käännetyssä järjestyksessä, ja siitä seuraavat ajaa sitten sen jälkeen kun voittaja on tullut maaliin. Yleensä siinä kohtaa vaan voidaan olettaa, ettei kukaan aja enää powerin pohjia alemman luokan autolla.
Jokatapauksessa tämäkin ongelma on luultavasti ratkaistavissa jotenkin....urheilullisesti on aina parempi mitä enenmän on huippuja mukana oli laji mikä tahansa. Miksei sitten muuteta ralli rallisprintiksi jos tv katsojat sitä haluavat. Ajetaan vain pelkkä poweri, eikä muita pätkiä, niin kaikki olisivat tyytyväisiä ja etenkin promoottori.
 

dyrone69

Well-known member
Liittynyt
24.11.2018
Viestit
379
urheilullisesti on aina parempi mitä enenmän on huippuja mukana oli laji mikä tahansa. Miksei sitten muuteta ralli rallisprintiksi jos tv katsojat sitä haluavat. Ajetaan vain pelkkä poweri, eikä muita pätkiä, niin kaikki olisivat tyytyväisiä ja etenkin promoottori.
Eikö siellä ole tällä hetkellä kaikki oikeasti huiput mukana, vai onko mielestäsi huiput = ykköskorin auto?

Joku pääluokka on se sitten Rally2+, Rally1 tai WRC tarvitaan tai sitten voidaan ralliammattilaisuus unohtaa ja jatkaa nykyisellä ERC mallilla
Niin kuin me kaikki tiedämme on rally2 tällä hetkellä Skoda merkkiluokka, jota Hyundai koittaa vähän hämmentää ennen kuin Toyota tulee toivottavasti kilpailuun mukaan.

Muilla autoilla ei kannata paljoa täyttä MM-sarjaa ruveta ajamaan mikäli tekee mieli menestyä.
Sit taas jos muut automerkit lähtisivät tähän kilpailuun mukaan nousisivat autojen kulut huomattavasti, eikä monen ralliharrastajan vanhalla R5 autolla tekisi enää sitä vähääkään.
 
Ylös