Rallin MM-sarjan pääluokka 2025 eteenpäin

Rallin pääluokka 2025-

  • Hybridit

    Äänet: 30 30,0%
  • Täyssähköautot

    Äänet: 17 17,0%
  • Vety/polttokennoautot

    Äänet: 20 20,0%
  • Rally2/R5

    Äänet: 4 4,0%
  • Rally2/R5 isommalla kuristimella

    Äänet: 19 19,0%
  • N5/Rally2 Kit (Oreca) tyylinen

    Äänet: 1 1,0%
  • Rally3

    Äänet: 0 0,0%
  • AP4

    Äänet: 0 0,0%
  • WRC

    Äänet: 8 8,0%
  • Jokin muu, mikä?

    Äänet: 1 1,0%

  • Äänestäjiä yhteensä
    100

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1631
Ymmärsit väärin. Pointti oli se, että jos numerolla 30 lähtevä kaveri johtaa rallia ekan päivän päätteeksi, ei hän pääse TV-kuviin laisinkaan. Tai jos sunnuntaina aiemmin ongelmissa ollut tyyppi voittaa power stagen sijalta 30.
Tottakai ymmärrän, ja olen samaa mieltä että jos olisi esim 30 tai 40 tai 85 tasavertaista kuljettajaa joilla olisi kaikilla tasavertainen mahdollisuus voittaa kilpailu, niin tilanne olisi televisioinnin kannalta täysin kaaoottinen. Powestage 85 autolla....eihän sitä kukaan jaksaisi katsoa. Mutta siltikin, mitä sitten? Urheilullisuuden tulee aina olla prioriteetti numero 1. Promoottorin ehdolla jos rallia ajettaisiin, niin jokaisena kolmena päivänä ajetteisiin vain yksi ja sama pätkä 6 kertaa, niin olis kustannustehokasta kun ei tarvitsisi kameroita siirrellä.

Jos ongelmana on liiallinen määrä kilpailijoita, niin siihen varmaan löytyy keino keino jolla se ongelma ratkaistaan, on sitten vaikka ranking systeemi tms.

Totuus vaan on, että jos urheilullisuus tuhotaan, ja tärkeimmäksi asiaksi muodostuu promoottorin miellyttäminen, niin kohta ei ole lajia olemassa. Katsojaluvut ovat nyt vähenemään päin, niin kuinka hyvin voidaan sanoa tämän 2,5 automerkin supistettu sarja toimivan.?
 

dyrone69

Well-known member
Liittynyt
24.11.2018
Viestit
392
Katsojaluvut ovat nyt vähenemään päin, niin kuinka hyvin voidaan sanoa tämän 2,5 automerkin supistettu sarja toimivan.?
Mistä oikein revit näitä faktoja? Suomessa varmasti YLE:n menetettyä oikeudet tämä varmasti pitää paikkaansa, mutta toisaalta maikkari Kallen ja EPn menestyksellä tekee melko hyvää tulosta.

Edelleen ollaan varmasti kaikki samaa mieltä että tiimi tai kaksi lisää tekisi terää ja olisi varmasti sarjan kannalta ideaali tilanne, mutta miten siihen päästään niin en tiedä. Mutta ei ainakaan rally2:silla.
Mikään 40 tai 85 tasavertaisen kuljettajan sarjaa ei ole olemassa, eikä sitä kukaan oikeasti edes halua.
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1334
Mistä oikein revit näitä faktoja? Suomessa varmasti YLE:n menetettyä oikeudet tämä varmasti pitää paikkaansa, mutta toisaalta maikkari Kallen ja EPn menestyksellä tekee melko hyvää tulosta.

Edelleen ollaan varmasti kaikki samaa mieltä että tiimi tai kaksi lisää tekisi terää ja olisi varmasti sarjan kannalta ideaali tilanne, mutta miten siihen päästään niin en tiedä. Mutta ei ainakaan rally2:silla.
Mikään 40 tai 85 tasavertaisen kuljettajan sarjaa ei ole olemassa, eikä sitä kukaan oikeasti edes halua.
Tämä on totta, että tasoerot autojen välillä Rally2-luokassa ovat jo myös kovat, mutta paperilla sieltä löytyisi 6 eri koria mitä lähteä kehittämään. Toki yhtä hyvä vaihtoehto olisi täysin uusien autojen kehittäminen. Joka tapauksessa kustannukset tämä määrittäisi, joista ollutkin täällä puhetta. Varmasti tuo koko sarjan kiertäminen on se isoin kynnyskysymys ja tuo auton hinta on vain osa kokonaiskustannuksista. Mutta tämä voisi olla se ensimmäinen selkein asia, josta lähteä karsimaan kustannuksia ja houkuttelemaan uusia/uus-vanhoja talleja kisoihin mukaan. Toki toinen voisi olla MM-sarjan yksinkertaisesti lyhentäminen osakilpailu- ja kaluston siirtomäärältääm esim. vain Eurooppaan sisäiseksi, mutta taas kiinnostaisiko tämä enää Euroopan ulkopuolisia automerkkejä ja vähentäisikö rallin globaalia kiinnostusta.

Täyttä spekulaatioa, mutta auton hinta ja sen luokittelu mahdollisimman helposti lähestyttäväksi olisi mielestäni se helpoin tapa edes yrittää saada lisää osallistujia sarjaan. Itse pidän tätä R5-luokkaa potentiaalisimpina ajatuksena jo olevien kilpa-autojen myötä, ja jos tämä herättäisi minkään sortin porkkanaa kyseisten automerkkien osalta. Mutta juu, vain oma mielipide!
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1631
Mistä oikein revit näitä faktoja? Suomessa varmasti YLE:n menetettyä oikeudet tämä varmasti pitää paikkaansa, mutta toisaalta maikkari Kallen ja EPn menestyksellä tekee melko hyvää tulosta.
Kyseessä Tv katsojamäärät maailmalla, härmässä varmaan ennätykset paukkuu, tästä globaalista tv-katsojamäärästä on ollut taannoin iltapäivälehdessä uutinen...
 

dyrone69

Well-known member
Liittynyt
24.11.2018
Viestit
392
Kyseessä Tv katsojamäärät maailmalla, härmässä varmaan ennätykset paukkuu, tästä globaalista tv-katsojamäärästä on ollut taannoin iltapäivälehdessä uutinen...
Kyllä mä toisaalta uskon, mutta lähteen haluaisin mieluusti nähdä, esim WRC all liven tilaajamääristä ei ole ainakaan omaan silmään ollut mitään tietoa missään.
 

dyrone69

Well-known member
Liittynyt
24.11.2018
Viestit
392
Tämä on totta, että tasoerot autojen välillä Rally2-luokassa ovat jo myös kovat, mutta paperilla sieltä löytyisi 6 eri koria mitä lähteä kehittämään. Toki yhtä hyvä vaihtoehto olisi täysin uusien autojen kehittäminen. Joka tapauksessa kustannukset tämä määrittäisi, joista ollutkin täällä puhetta. Varmasti tuo koko sarjan kiertäminen on se isoin kynnyskysymys ja tuo auton hinta on vain osa kokonaiskustannuksista. Mutta tämä voisi olla se ensimmäinen selkein asia, josta lähteä karsimaan kustannuksia ja houkuttelemaan uusia/uus-vanhoja talleja kisoihin mukaan. Toki toinen voisi olla MM-sarjan yksinkertaisesti lyhentäminen osakilpailu- ja kaluston siirtomäärältääm esim. vain Eurooppaan sisäiseksi, mutta taas kiinnostaisiko tämä enää Euroopan ulkopuolisia automerkkejä ja vähentäisikö rallin globaalia kiinnostusta.

Täyttä spekulaatioa, mutta auton hinta ja sen luokittelu mahdollisimman helposti lähestyttäväksi olisi mielestäni se helpoin tapa edes yrittää saada lisää osallistujia sarjaan. Itse pidän tätä R5-luokkaa potentiaalisimpina ajatuksena jo olevien kilpa-autojen myötä, ja jos tämä herättäisi minkään sortin porkkanaa kyseisten automerkkien osalta. Mutta juu, vain oma mielipide!
Otit tässä taitavasti kaikkiin ongelma kohtiin kantaa.
Edullinen, autovalmistajia kiinnostava ja nopeampi kuin rally2 niin ollaan tässä nykyisessä Rally1 tilanteessa.

WRC on autovalmistajille markkinointia ja tuo täysin euroistuminen tekisi tälle vain hallaa, Eiköhän jatkossa ajeta suhteessa enemmän euroopan ulkopuolella koska sieltä toivotaan lisää kiinnostavuutta lajille sekä näkyvyyttä automerkeille.
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1334
Otit tässä taitavasti kaikkiin ongelma kohtiin kantaa.
Edullinen, autovalmistajia kiinnostava ja nopeampi kuin rally2 niin ollaan tässä nykyisessä Rally1 tilanteessa.

WRC on autovalmistajille markkinointia ja tuo täysin euroistuminen tekisi tälle vain hallaa, Eiköhän jatkossa ajeta suhteessa enemmän euroopan ulkopuolella koska sieltä toivotaan lisää kiinnostavuutta lajille sekä näkyvyyttä automerkeille.
Öö, nyt vähän tipuin. Millä perusteella siis nykyluokiteltu R5 on saman hintainen kuin Rally1-auto? Ajatukseni olisi siis, että MM-sarjaa ajettaisiin R5 autoilla käytännössä. Ja millä syyllä tämä ei kiinnostaisi autovalmistajia, jos mukaan olisi hyppäämässä esimerkiksi 4-5 merkkiä? Siis jos, tämä on vain spekulaatio.
 

dyrone69

Well-known member
Liittynyt
24.11.2018
Viestit
392
Öö, nyt vähän tipuin. Millä perusteella siis nykyluokiteltu R5 on saman hintainen kuin Rally1-auto? Ajatukseni olisi siis, että MM-sarjaa ajettaisiin R5 autoilla käytännössä. Ja millä syyllä tämä ei kiinnostaisi autovalmistajia, jos mukaan olisi hyppäämässä esimerkiksi 4-5 merkkiä? Siis jos, tämä on vain spekulaatio.
Näiden 4-5 automerkin liittymiselle ei ole mitään takeita, ja kuten aikaisemmassa viestissäni kirjoitin niin tuo automerkkien välinen kilpailu tulee automaattisesti nostamaan kuluja ja näin pilaamaan tuota oikeasti kohtalaisen hyvässä tilassa olevaa kakkosluokkaa johon kalustoa löytyy maailmalta yllin kyllin.
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1334
Näiden 4-5 automerkin liittymiselle ei ole mitään takeita, ja kuten aikaisemmassa viestissäni kirjoitin niin tuo automerkkien välinen kilpailu tulee automaattisesti nostamaan kuluja ja näin pilaamaan tuota oikeasti kohtalaisen hyvässä tilassa olevaa kakkosluokkaa johon kalustoa löytyy maailmalta yllin kyllin.
Se voi olla hyvin näinkin ja se luokka varmasti kehittyisi johonkin R5+ auton tapaiseksi luokaksi osallistuvien tallien venyttäessä nykyisiä R5-autoja. Mutta tosiaan tämä oli vain täysin oma radikaali ehdotus, jos tarkoitus olisi rallin MM-sarjan lähteä puhtaalta pöydältä.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16064
Sijainti
Tampereen lenkki
Kyllä mä toisaalta uskon, mutta lähteen haluaisin mieluusti nähdä, esim WRC all liven tilaajamääristä ei ole ainakaan omaan silmään ollut mitään tietoa missään.
https://www.researchgate.net/publication/361726213_It_was_never_made_for_TV_Niche_sports_in_the_age_of_digital_plenitude_A_case_of_the_World_Rally_Championship_WRC
Tässä olis ihan akateemista tutkimusta aiheesta. Kirjoittaja on tuttu twitteristä, pitänee pyytää koko tekstiä luettavaksi
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16064
Sijainti
Tampereen lenkki
Totuus vaan on, että jos urheilullisuus tuhotaan, ja tärkeimmäksi asiaksi muodostuu promoottorin miellyttäminen, niin kohta ei ole lajia olemassa.
Minusta taas toisinpäin. Lajihan ei ole MM-tasolla pelkkää urheilua vaan autotehtaiden markkinointia. Jos autotehtaat eivät koe saavansa rahalle vastinetta promoottorin luomalla näkyvyydellä niin vievät rahansa muualle. Pelkästään urheilullisesti voi ajaa sitten vaikka Hamun kisoissa.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16064
Sijainti
Tampereen lenkki
Ralli ei ole idaali tv laji muutenkaan. Ei suuret massat katso jokaista pätkää ja jokaista autoa livenä kolmea päivää muutenkaan. Hc fanit kyllä, mutta ei tuulipuvut.
TV-oikeuksia myydäänkin lähinnä power stagelle ja lisäksi lauantain TV-pätkälle.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1631

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1631
Minusta taas toisinpäin. Lajihan ei ole MM-tasolla pelkkää urheilua vaan autotehtaiden markkinointia. Jos autotehtaat eivät koe saavansa rahalle vastinetta promoottorin luomalla näkyvyydellä niin vievät rahansa muualle. Pelkästään urheilullisesti voi ajaa sitten vaikka Hamun kisoissa.
Urheilullisuudella tarkoitan tässätapauksessa lähinnä elinvoimaista sarjaa. Kaikki vaikuttaa kaikkeen, mutta loppupeleissä kun ensin tuhotaan urheilullisuus, niin monesti se tarkoittaa sitä, että sitten lähtee myös markkina eli katsojat. Toyotan intresseissä ehkä voi olla pitää sarja mahdollisimman kalliina ja monimutksisena, ettei kenelläkään muulla olisi mahdollisuutta rakentaa parempaa autoa, heille olisi kauhistus jos joku pikkupaja pystyisi tehdä voittavan ralliauton halvalla.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1631
TV-oikeuksia myydäänkin lähinnä power stagelle ja lisäksi lauantain TV-pätkälle.
Eli promoottorin näkökulmasta voisi ajatella, että kaikki mikä tapahtuu ennen poweria on tarpeetonta, massit tehdään powerissa. Sen takia promoottorin pillin mukaan tanssiminen voi olla vaarallista. Näkeehän sen f1 ssä, sielä ajetaan, mistä saa isoimmat rahat diktaattoreilta, viis urheilullisuus ja perinteet
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16064
Sijainti
Tampereen lenkki
Eli promoottorin näkökulmasta voisi ajatella, että kaikki mikä tapahtuu ennen poweria on tarpeetonta, massit tehdään powerissa.
Eiköhän se koko rallin voitto kuitenkin ole suurempi juttu mediassa kuin powerin voitto. Hyvä muistaa, että power stage on myös koko rallin viimeinen erikoiskoe. Lisäksi power stagella on ihan eri tavalla jännitystä kun siinä riskeerataan koko rallin sijoitus yhden pätkän lisäpisteillä. Hieno konsepti mielestäni, vaikka perinteistä pidänkin. Superralli on oikeastaan paljon enemmän rallin perinteitä rikkova sääntö kuin power stage -lisäpisteet.

Hyvä myös muistaa, että ralli näkyy muussakin mediassa kuin TV:ssä. Joka pätkän jälkeen tulee aina tulokset ja se on tärkeää medianäkyvyyttä pitkin viikonloppua. Tämäkin hankaloituisi jos pääluokan autoja olisi 30-40 kpl, kun pitäisi odotella aina pari tuntia että tulos on varma.

Mutta koko tämä väittely on sikäli turha, että jos tilanne olisi sellainen, että Rally2 olisi pääluokka ilman autotehtaita ja promoottoria, niin eiköhän televisiointikin pistettäisi uusiksi, ehkä jopa power stage -konsepti.
 
Viimeksi muokattu:

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1631
Eiköhän se koko rallin voitto kuitenkin ole suurempi juttu mediassa kuin powerin voitto. Hyvä muistaa, että power stage on myös koko rallin viimeinen erikoiskoe. Lisäksi power stagella on ihan eri tavalla jännitystä kun siinä riskeerataan koko rallin sijoitus yhden pätkän lisäpisteillä. Hieno konsepti mielestäni, vaikka perinteistä pidänkin. Superralli on oikeastaan paljon enemmän rallin perinteitä rikkova sääntö kuin power stage -lisäpisteet.

Hyvä myös muistaa, että ralli näkyy muussakin mediassa kuin TV:ssä. Joka pätkän jälkeen tulee aina tulokset ja se on tärkeää medianäkyvyyttä pitkin viikonloppua. Tämäkin hankaloituisi jos pääluokan autoja olisi 30-40 kpl, kun pitäisi odotella aina pari tuntia että tulos on varma.

Mutta koko tämä väittely on sikäli turha, että jos tilanne olisi sellainen, että Rally2 olisi pääluokka ilman autotehtaita ja promoottoria, niin eiköhän televisiointikin pistettäisi uusiksi, ehkä jopa power stage -konsepti.
Edelleen samaamieltä, että jos autoja olis 30-40 tai 85 niin seuraaminen vaikeutuisi jokaisessa formaatissa teksti tv stä lähtien, mutta on yksi typerimpiä argumentteja perusteluksi sille, että näivettynyt sarja on parempi asia.

Tehdään sitten vaikka karsinnat powerille, 10 parasta pääsee mukaan, muut eivät ole oikeutettuja saamaan pisteitä, miksi keskeyttäneitä edes pitäisi palkita powerille mukaanpääsyllä, heitä pitää rangaista mieluummin, he ovat tyrineet

Promoottori tarvitaan, se on selvä, mitä elinvoimaisempi sarja sitä enemmän siihen on halukkaita.

Unohdat ihan täysin, tai et ymmärä, että vain hc-fanit seuraa rallia on-line suorana eri formaateista. Itse seuraan tuloksia teksti tv ltä. En usko, että tuulipuvut ympäri maailmaa on nenä ruudussa kiinni koko viikonlopun. Joo kyllä se vaikeutuisi jos olis 85 huippukuskia. Väitän, että tuulipuvut katsoo enemminkin illan koostelähetyksiä, ja se on se markkina. Hc- faneja on vähemmistö, jos heidän ehdoilla mennään, ei massaa ole riittävästi. Sitten ei ole sarjaa.

Haluan nähdä ne otsikot: "rallifanit raivoissaan, voittavia kuskeja liian paljon", "lopetan rallin katsomisen, koska nykyään niin monella on mahdollisuus voittaa ralli", "onko huippuautoja jo liikaa mukana, ennen kaikki oli helpompaa", "vedonlyöti ei enään mahdollista, ralli on nykyään liian ennalta arvaamatonta". "Rallifanit raivoissaan, perhe-elämälle ei ole enään aikaa, viikonloppuna ei kerkeä tekemään mitään, koska kaikki aika menee rallin katsomiseen". "Rallin takia avioeroissa selkeä piikki"
 
Viimeksi muokattu:

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1631
Mutta koko tämä väittely on sikäli turha, että jos tilanne olisi sellainen, että Rally2 olisi pääluokka ilman autotehtaita ja promoottoria, niin eiköhän televisiointikin pistettäisi uusiksi, ehkä jopa power stage -konsepti.
Tämä on pelkkä olettamus vailla faktaa, promoottori tarvitaan, mutta en ymmärrä, miten autotehtaiden puuttuminen vaikuttaisi merkittävästi mihinkään asiaan. Maailmalla ajetaan elinvoimaisia moottoriurheusarjoja ilman autotehtaitakin. Dtm, V8sc ausseissa jossa ajetaan automerkillä jota ei ole enään edes olemassa (Holden)
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16064
Sijainti
Tampereen lenkki
Edelleen samaamieltä, että jos autoja olis 30-40 tai 85 niin seuraaminen vaikeutuisi jokaisessa formaatissa teksti tv stä lähtien, mutta on yksi typerimpiä argumentteja perusteluksi sille, että näivettynyt sarja on parempi asia. Tehdään sitten vaikka karsinnat powerille, 10 parasta pääsee mukaan, muut eivät ole oikeutettuja saamaan pisteitä, miksi keskeyttäneitä edes pitäisi palkita powerille mukaanpääsyllä, heitä pitää rangaista mieluummin, he ovat tyrineet
Älä pistä sanoja mun suuhun. En sano että näivettynyt sarja on parempi, sanon vaan että siinä on televisioinnin ja lajin seuraamisen kannalta ongelmaa jos tehdään pääluokka luokasta, jossa nykyäänkin on jo 20-50 autoa viivalla joka kisassa. 2017-2018 tilanne jossa oli neljä tehdastallia ja jokaisella kolme autoa, oli minusta jonkinlainen sweet spot.
Unohdat ihan täysin, tai et ymmärä, että vain hc-fanit seuraa rallia on-line suorana eri formaateista. Itse seuraan tuloksia teksti tv ltä. Joo kyllä se vsikeutuisi jos olis 85 huippukuskia. Väitän, että tuulipuvut katsoo enemminkin illan koostelähetyksiä, ja se on se markkina. Hc- faneja on vähemmistö, jos heidän ehdoilla mennään, ei massaa ole riittävästi. Sitten ei ole sarjaa.
Edelleen koostelähetyksiäkin on ikävä tehdä jos sitä numerolla 30 kisaa johtavaa autoa ei ole saatu kuvattua. Tai sitten just pitäis tehdä niin että kuvataan kaikki autot yhdeltä pätkältä ja sen kustannukselta toiselta pätkältä ei kuvata mitään.
 
Ylös