Yhden kisan ajaminen, mahdollisesti harrastuspohjalta, ei ole sama kuin koko MM-sarjan ajaminen tosissaan.
Ei tietenkään. Mutta edelleen se kertoo kustannustason merkityksestä yksityistallien osallistumismahdollisuuksiin.
Varmasti nykyiset valmistajat voisivat olla vielä mukana, eli Hyundai ja Toyota sekä Skoda. Ehkä myös Citroen. Mutta vaikea nähdä että sieltä voitaisiin kustantaa kunnon testiohjelmia tai tähtikuljettajien palkkoja.
Eikö nykyään wrc2-kuskit testaa?
Luuletko, että parhaat rallikuskit lopettaisivat intohimonsa harrastamisen, jos 3 miljoonan sijaan ei saisi palkkaa kuin puoli miljoonaa ja menisivät sitten kajaanin teboilille asentajan hommiin? Palkkataso varmasti tosiaan laskisi, mutta kyllä jo noista pelkistä televisio-oikeuksista sen verran kuitenkin rahaa tulee, että kyllä siellä rahaa pyörisi. On se brändi sen verran vahva.
Promoottorin tehtävä on hoitaa MM-sarjasta sellainen tuote, että autonvalmistaja kiinnostaa sijoittaa siihen rahaa, ja yleensä lopputuloksena kaikki voittavat kisajärjestäjiä ja sponsoreita myöten. Aika huono argumentti että "miksei nykypäivänä kun 80-luvulla". Maailma on muuttunut,.
No kuinka on mennyt noin niin ku sinun mielestä? Onko onnistunut?
Sen sijaan, että esität sanoja peräkkäin, joilla ei ole mitään keritystä, niin voisit nyt vastata siihen kysymykseen: mitä tämä nykyinen promoottori nyt siis mielestäsi tekee, tai on tehnyt, mikä tekee siitä korvaamattoman?
Miksei esimerkiksi FIA:n alle voisi kerätä esim. 5 (3 auton) yksityistallia, jotka omistaisivat yhdessä uuden promoottoriyhtiön, joka järjestäisi televisioinnit, kisakalenterin ja perusorganisoinnin? Kaikki tulot sitten jakoon vaan talleille suoraan. Se peruskysymys on edelleen, mikä olisi se maallinen ja taivaallinen aktastrofi, joka seuraisi, jos tämä nykyinen promoottori lopettaisi?
No mieti tilannetta että Jyskälässä ajaisi joku Jouni Virtanen ainoana WRC-kuskina ja paras suomalainen WRC2-kuski on luokassaan 16. (Sardinia 2022). Suomessa meinasi lipputulot huveta jo siinä kohtaa kun podiumilla ei ollut yhtäkään suomalaista vuonna 2013.
Niin siis Suomessa ollaan totuttu siihen, että lipputulot laskevat jo jos ei ole podium-ehdokasta. Veikkaisin, että Sardiniassa ollaan totuttu vähän alempaan menestykseen ja katsomiskulttuuri kieltämättä on vahvempi sen osalta, mutta alkaisi sielläkin olla jo melko vähän katsojia, jos siellä ei olisi mitään muuta kuin 6 rally1 autoa. Ne alemmat luokat ovat aika tärkeitä siellä.
Vastavuoroisesti voi sitten todeta, että vähenisikö siellä katsojamäärät, jos rally1-autot katoaisivat viivalta ja tilalla olisi kilpailullisempi rally2-sarja, jossa olisi mahdollisesti jossain lähemåänä kärkeä jopa joku oma kuljettaja?
Edelleen se oleellinen on, että ihan oiekasti meillä on sarja, jossa on 5 relevanttia kuljettajaa ja sitten ihan pari-kolme ynnä muuta kuljettajaa, tai silloin tällöin jäähdyttelevää veteraania mukana sarjassa, josta luultavimmin vielä 2+1 paikkaa noista lähtee lähivuosina pois. Ei tuo nyt vaan toimi. Jotain pitää tehdä.