Formula 1 - 2023 - 1 - Bahrainin GP

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5463
Ei taida Williams olla sarjan huonoin auto. Tai ainakin sai maksimoitua suorituskyvyn tähän kisaan. Pistetili auki. Hyvä.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6387
Sitäpä tässä tarkoitikin eli tekikö väärän päätöksen. Pahimmssa tapauksessa ura on tuossa, jos McLarenin suunta on viimekauden ja tämän kauden ekan kisan suuntainen. Vääriä päätöksiä kuskit ovat tehneet ennen, Mclarenillakin
En tiedä mitä McLarenille tapahtui. 2021 lupasi hyvää kun Ricciardo tuli tiimiin ja moottoriksi vaihtui Mersu. Tulikin se Monzan voitto osittain tietenkin Hamiltonin ja Verstappenin hölmäilyn takia, mutta kuitenkin. Sen jälkeen ei ole mitään oikein saatu aikaan. Viime kauden auto nyt ei aivan susi ollut, mutta alkukausi oli huono ja autossa oli vaikka mitä ongelmaa. Siksi onkin outoa vaikka nyt ei säännöt muuttunut hirveästi että Mclaren on entistä enemmän hukassa viime kauteen verrattuna. Miten se voi ollla edes mahdollista.
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
6173
Eikä se toinen Williamsin kuski ole heittopussi. Varsin mallikas suoritus ja tullee ansaitsemaan paikan ykkösissä suorituksillaan.
Joo, en nyt lähde hehkuttamaan liikoja, mutta en ikinä ollut siinä kelkassa, jonka mukaan Sargeant olisi ainoastaan kansalaisuutensa takia tuon tallipaikan saanut. Väittäisin, että talentiltaan aika lähellä juuri Albonin kaltaista kuskia, mutta eiköhän Albon kokeneempana ole tämän kauden mittaa se parempi kuski.
 

-Teme-

Vormulaattori
Liittynyt
12.10.2002
Viestit
3404
Sijainti
F1-fanikatsomo
Stroll ajoi valtavan hyvin käsivammaisena. Alleviivaa Aston Martinin hyvyyttä juuri nyt.

Eriasia sitten, miten tiimit tässä tekevät kehitystyötä kauden aikana. Mutta Astonillla on kyllä budjetti ja henkilökunta siihenkin erittäin hyvä.
Sekä aika hyvin tuulitunneli aikaa
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1971
Sijainti
Vyborg
Mitenköhän Aston Martin on onnistunut saamaan kehitettyä talven aikana autoa taistelemaan palkintosijoista heikon viime kauden jälkeen?
Mclarenin tilanne huolestuttaa minua syvästi tuntuu siltä että vuosi vuodelta mennään väärään suuntaan en tiedä onko paluuta huipulle tiedossa tällä menolla, luulisin että Norris alkaa katselemaan muiden tallien perään jos ei tulokset kohene pian!
 

-Teme-

Vormulaattori
Liittynyt
12.10.2002
Viestit
3404
Sijainti
F1-fanikatsomo
Mitenköhän Aston Martin on onnistunut saamaan kehitettyä talven aikana autoa taistelemaan palkintosijoista heikon viime kauden jälkeen?
Mclarenin tilanne huolestuttaa minua syvästi tuntuu siltä että vuosi vuodelta mennään väärään suuntaan en tiedä onko paluuta huipulle tiedossa tällä menolla, luulisin että Norris alkaa katselemaan muiden tallien perään jos ei tulokset kohene pian!
Osaamista siirtynyt Milton Keynesistä Silverstoneen suuntaan, saattaa tuottaa tulosta
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5098
Kausi on pitkä, mutta kaksi asiaa on varmaa. Ensinäkin Perezin kannattaa jatkossakin vaseloida kakkonen totuttuun tapaan meinaan Verstappen tekee rumaa jälkeä edelleen. Sekä Ricciardolla varmasti maistuu tämän kisan jälkeen mojitot jossain lomalla Mclarenin piikkiin.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6387
Kausi on pitkä, mutta kaksi asiaa on varmaa. Ensinäkin Perezin kannattaa jatkossakin vaseloida kakkonen totuttuun tapaan meinaan Verstappen tekee rumaa jälkeä edelleen. Sekä Ricciardolla varmasti maistuu tämän kisan jälkeen mojitot jossain lomalla Mclarenin piikkiin.
Riccardoa ei varmaan kauheasti harmita että joutui pihalle kesken sopimuskauden. Hahah.

Perez oli perez. Ilme kävi jopa ehkä vähän sääliksi post race haastattelussa. Vähän semmoinen epäusko oli kasvoilla ennen kautta tapahtuneen uhoamisen jälkeen. Kylmä suihku tuli.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Montahan kisaa tarvitaan, että alkaa Wolffin ja Mersu -tiimin itku, ettei RB dominanssia tarvita eikä kukaan sitä jaksa. Tuo on kyllä hyvä, että Mercedes putoaisi muutamaksi kaudeksi 4. nopeimmaksi tiimiksi. Yllättävää, että viime kauden lopussa löytynyt nopeus on taas mennyttä. Ainakin tämä kisa näytti siltä.
 

choyothe

Well-known member
Liittynyt
28.9.2013
Viestit
536
Verstappenilla ensimmäistä kertaa kauden alussa paras auto, huonoja uutisia muille. Ei edes ollut tyytyväinen autoon koko viikonlopun aikana ja silti tuhosi kaikki ja ratkaisi kisan ensimmäisen 12 kierroksen aikana.

Leclerciä käy kyllä niin sääliksi, sarjan toiseksi paras kuski ja vaikka odotankin, että hän ja Ferrari on Verstappenin pahin uhka tällä kaudella, niin näitä ei toivoisi. Liikaa traumoja siitä, kuinka paljon omat suosikit (Kimi etunenässä) ovat menettäneet omien voimien ulkopuolisten tekijöiden takia. Tai ainakin, että pistemenetykset menisi kohtuu tasan lopulta.
 

choyothe

Well-known member
Liittynyt
28.9.2013
Viestit
536
Montahan kisaa tarvitaan, että alkaa Wolffin ja Mersu -tiimin itku, ettei RB dominanssia tarvita eikä kukaan sitä jaksa. Tuo on kyllä hyvä, että Mercedes putoaisi muutamaksi kaudeksi 4. nopeimmaksi tiimiksi. Yllättävää, että viime kauden lopussa löytynyt nopeus on taas mennyttä. Ainakin tämä kisa näytti siltä.
Sehän alkoi jo viime vuonna. Minua kiinnostaa enemmän, montako kisaa kestää, että Mersu käskee FIA:a laittamaan tämänvuotisen TD:n liikkeelle toivossa sabotoida edellä olevia talleja.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6387
Sehän alkoi jo viime vuonna. Minua kiinnostaa enemmän, montako kisaa kestää, että Mersu käskee FIA:a laittamaan tämänvuotisen TD:n liikkeelle toivossa sabotoida edellä olevia talleja.
Onneksi jokainen dominanssi loppuu jossain vaiheessa. Se on formuloissa väistämätöntä. Toki mersun aika kesti aika kauan. Saas nähdä kauan Red Bullin vastaava kestää.
 

choyothe

Well-known member
Liittynyt
28.9.2013
Viestit
536
Onneksi jokainen dominanssi loppuu jossain vaiheessa. Se on formuloissa väistämätöntä. Toki mersun aika kesti aika kauan. Saas nähdä kauan Red Bullin vastaava kestää.
Toisaalta Mersun dominanssihan oli hyvin poikkeuksellinen. Dominanssin syy (täysin ylivoimainen moottori) jätettiin tahallaan voimaan moottorijäädytyksen takia, mikä teki kiinni ottamisen käytännössä mahdottomaksi. Sekä dominanssin kesto tietysti.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4367
Onneksi jokainen dominanssi loppuu jossain vaiheessa. Se on formuloissa väistämätöntä. Toki mersun aika kesti aika kauan. Saas nähdä kauan Red Bullin vastaava kestää.
Niin pitkään kuin Newey häärii taustalla.... Mersun dominanssi perustui ainoastaan moottorin ylivoimaisuuteen, eivät olleet aerossa paras talli. Muut joutui tekemään valtavia kompomissejä aerossa ollaan edes vähän kilpailukykyisiä (suoranopeus) mutta tästä huolimatta Mersu ajatti moottoriaan 70-80% teholla ja dominoi kisoja miten tahtoi. Kun tuli kämmi varikolla, missi lähdössä tms. pistiin vain mootorista partymode päälle ja mentiin horisonttiin.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6387
Niin pitkään kuin Newey häärii taustalla.... Mersun dominanssi perustui ainoastaan moottorin ylivoimaisuuteen, eivät olleet aerossa paras talli. Muut joutui tekemään valtavia kompomissejä aerossa ollaan edes vähän kilpailukykyisiä (suoranopeus) mutta tästä huolimatta Mersu ajatti moottoriaan 70-80% teholla ja dominoi kisoja miten tahtoi. Kun tuli kämmi varikolla, missi lähdössä tms. pistiin vain mootorista partymode päälle ja mentiin horisonttiin.
Juuh siis ainahan dominointi perustuu johonkin asiaan tai hoksaamiseen tai moottorin ylivoimaisuuteen jne. Syyllä ei väliä. Loppuu ne joka tapauksessa joskus aina.

Olisi joskus kiva tietää että mitä Neweyn leirissä on hoksattu tämän uuden konseptin kanssa mitä muut ei hoksaa? Täytyy olla joku Brawn tyyppinen tupladiffuusorijuttu joka luo ylivoimaisen eron. Ennen kuin joku tulee vinkumaan ettei red bullissa semmoista tifuusssoria ole niin tarkoitin noin vertauskuvallisesta että jokin samanlainen hoksaaminen. En suoraa sitä osaa konkreettisesti.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9317
Toisaalta Mersun dominanssihan oli hyvin poikkeuksellinen. Dominanssin syy (täysin ylivoimainen moottori) jätettiin tahallaan voimaan moottorijäädytyksen takia, mikä teki kiinni ottamisen käytännössä mahdottomaksi. Sekä dominanssin kesto tietysti.
Moottori oli toki muita parempi, mutta viimeisessä vaiheessa kuitenkin Mersulla oltiin reilusti Williamsia ja Force Indiaa edellä.

Tuntui tietyllä tavalla, että sääntöjenlaatijatkaan eivät olleet täysin perillä siitä, missä Mersun paremmuus oli. 2021 sääntömuutokset antoivat jotain viitteitä, että pohjan/jousitusjärjestelmän ratkaisut olisivat olleet muista parempia.
 

mokin

Well-known member
Liittynyt
9.9.2021
Viestit
239
Moottori oli toki muita parempi, mutta viimeisessä vaiheessa kuitenkin Mersulla oltiin reilusti Williamsia ja Force Indiaa edellä.

Tuntui tietyllä tavalla, että sääntöjenlaatijatkaan eivät olleet täysin perillä siitä, missä Mersun paremmuus oli. 2021 sääntömuutokset antoivat jotain viitteitä, että pohjan/jousitusjärjestelmän ratkaisut olisivat olleet muista parempia.
Low drag-konsepti on kyllä teknisesti monimutkainen. Saada oikeassa kohtaa auto laskemaan riittävästi, että downforce tippuu, mitta että nousee oikeassa kohdassa takaisin jotta downforcea riittää mutkissa. Selkeästi erilainen kuin Neweyn silloinen downforce-ajokki. Lisäksi huomasi kaudella 2021 varsinkin että säädöt olivat hankalia saada kohdilleen, että ei se pelkästään moottorista johtunut.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4206
Jännä katsoa, pystyykö Aston Martin pitämään kauden loppuun saakka Ferrarin ja Mercedeksen takanaan. Mahdollisuus siihen kyllä on.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4367
Jännä katsoa, pystyykö Aston Martin pitämään kauden loppuun saakka Ferrarin ja Mercedeksen takanaan. Mahdollisuus siihen kyllä on.
Ei epäilystäkään, enemmän tuulitunneliaikaa kuin vastustajilla ja tallin uuden fasiliteetit pitäisi avata tässä kuussa. Uusi tuulitunneli käyttöön vuoden päästä.

Ferrarista ei taaskaan uhkaa koska aika ja effortti menee sisäisen politikointiin kun tulosta ei tule vieläkään. Nyt pitäisi vaan todeta ettemme ole siellä missä haluamme olla ja 3-4v ohjelma päälle aivan kuten Todin ja Schumacherin aikana ennen menestystä. Peace by peace...
 
Ylös