Eikä se toinen Williamsin kuski ole heittopussi. Varsin mallikas suoritus ja tullee ansaitsemaan paikan ykkösissä suorituksillaan.Ei taida Williams olla sarjan huonoin auto. Tai ainakin sai maksimoitua suorituskyvyn tähän kisaan. Pistetili auki. Hyvä.
En tiedä mitä McLarenille tapahtui. 2021 lupasi hyvää kun Ricciardo tuli tiimiin ja moottoriksi vaihtui Mersu. Tulikin se Monzan voitto osittain tietenkin Hamiltonin ja Verstappenin hölmäilyn takia, mutta kuitenkin. Sen jälkeen ei ole mitään oikein saatu aikaan. Viime kauden auto nyt ei aivan susi ollut, mutta alkukausi oli huono ja autossa oli vaikka mitä ongelmaa. Siksi onkin outoa vaikka nyt ei säännöt muuttunut hirveästi että Mclaren on entistä enemmän hukassa viime kauteen verrattuna. Miten se voi ollla edes mahdollista.Sitäpä tässä tarkoitikin eli tekikö väärän päätöksen. Pahimmssa tapauksessa ura on tuossa, jos McLarenin suunta on viimekauden ja tämän kauden ekan kisan suuntainen. Vääriä päätöksiä kuskit ovat tehneet ennen, Mclarenillakin
Joo, en nyt lähde hehkuttamaan liikoja, mutta en ikinä ollut siinä kelkassa, jonka mukaan Sargeant olisi ainoastaan kansalaisuutensa takia tuon tallipaikan saanut. Väittäisin, että talentiltaan aika lähellä juuri Albonin kaltaista kuskia, mutta eiköhän Albon kokeneempana ole tämän kauden mittaa se parempi kuski.Eikä se toinen Williamsin kuski ole heittopussi. Varsin mallikas suoritus ja tullee ansaitsemaan paikan ykkösissä suorituksillaan.
Sekä aika hyvin tuulitunneli aikaaStroll ajoi valtavan hyvin käsivammaisena. Alleviivaa Aston Martinin hyvyyttä juuri nyt.
Eriasia sitten, miten tiimit tässä tekevät kehitystyötä kauden aikana. Mutta Astonillla on kyllä budjetti ja henkilökunta siihenkin erittäin hyvä.
Osaamista siirtynyt Milton Keynesistä Silverstoneen suuntaan, saattaa tuottaa tulostaMitenköhän Aston Martin on onnistunut saamaan kehitettyä talven aikana autoa taistelemaan palkintosijoista heikon viime kauden jälkeen?
Mclarenin tilanne huolestuttaa minua syvästi tuntuu siltä että vuosi vuodelta mennään väärään suuntaan en tiedä onko paluuta huipulle tiedossa tällä menolla, luulisin että Norris alkaa katselemaan muiden tallien perään jos ei tulokset kohene pian!
Riccardoa ei varmaan kauheasti harmita että joutui pihalle kesken sopimuskauden. Hahah.Kausi on pitkä, mutta kaksi asiaa on varmaa. Ensinäkin Perezin kannattaa jatkossakin vaseloida kakkonen totuttuun tapaan meinaan Verstappen tekee rumaa jälkeä edelleen. Sekä Ricciardolla varmasti maistuu tämän kisan jälkeen mojitot jossain lomalla Mclarenin piikkiin.
Sehän alkoi jo viime vuonna. Minua kiinnostaa enemmän, montako kisaa kestää, että Mersu käskee FIA:a laittamaan tämänvuotisen TD:n liikkeelle toivossa sabotoida edellä olevia talleja.Montahan kisaa tarvitaan, että alkaa Wolffin ja Mersu -tiimin itku, ettei RB dominanssia tarvita eikä kukaan sitä jaksa. Tuo on kyllä hyvä, että Mercedes putoaisi muutamaksi kaudeksi 4. nopeimmaksi tiimiksi. Yllättävää, että viime kauden lopussa löytynyt nopeus on taas mennyttä. Ainakin tämä kisa näytti siltä.
Onneksi jokainen dominanssi loppuu jossain vaiheessa. Se on formuloissa väistämätöntä. Toki mersun aika kesti aika kauan. Saas nähdä kauan Red Bullin vastaava kestää.Sehän alkoi jo viime vuonna. Minua kiinnostaa enemmän, montako kisaa kestää, että Mersu käskee FIA:a laittamaan tämänvuotisen TD:n liikkeelle toivossa sabotoida edellä olevia talleja.
Toisaalta Mersun dominanssihan oli hyvin poikkeuksellinen. Dominanssin syy (täysin ylivoimainen moottori) jätettiin tahallaan voimaan moottorijäädytyksen takia, mikä teki kiinni ottamisen käytännössä mahdottomaksi. Sekä dominanssin kesto tietysti.Onneksi jokainen dominanssi loppuu jossain vaiheessa. Se on formuloissa väistämätöntä. Toki mersun aika kesti aika kauan. Saas nähdä kauan Red Bullin vastaava kestää.
Niin pitkään kuin Newey häärii taustalla.... Mersun dominanssi perustui ainoastaan moottorin ylivoimaisuuteen, eivät olleet aerossa paras talli. Muut joutui tekemään valtavia kompomissejä aerossa ollaan edes vähän kilpailukykyisiä (suoranopeus) mutta tästä huolimatta Mersu ajatti moottoriaan 70-80% teholla ja dominoi kisoja miten tahtoi. Kun tuli kämmi varikolla, missi lähdössä tms. pistiin vain mootorista partymode päälle ja mentiin horisonttiin.Onneksi jokainen dominanssi loppuu jossain vaiheessa. Se on formuloissa väistämätöntä. Toki mersun aika kesti aika kauan. Saas nähdä kauan Red Bullin vastaava kestää.
Juuh siis ainahan dominointi perustuu johonkin asiaan tai hoksaamiseen tai moottorin ylivoimaisuuteen jne. Syyllä ei väliä. Loppuu ne joka tapauksessa joskus aina.Niin pitkään kuin Newey häärii taustalla.... Mersun dominanssi perustui ainoastaan moottorin ylivoimaisuuteen, eivät olleet aerossa paras talli. Muut joutui tekemään valtavia kompomissejä aerossa ollaan edes vähän kilpailukykyisiä (suoranopeus) mutta tästä huolimatta Mersu ajatti moottoriaan 70-80% teholla ja dominoi kisoja miten tahtoi. Kun tuli kämmi varikolla, missi lähdössä tms. pistiin vain mootorista partymode päälle ja mentiin horisonttiin.
Moottori oli toki muita parempi, mutta viimeisessä vaiheessa kuitenkin Mersulla oltiin reilusti Williamsia ja Force Indiaa edellä.Toisaalta Mersun dominanssihan oli hyvin poikkeuksellinen. Dominanssin syy (täysin ylivoimainen moottori) jätettiin tahallaan voimaan moottorijäädytyksen takia, mikä teki kiinni ottamisen käytännössä mahdottomaksi. Sekä dominanssin kesto tietysti.
Low drag-konsepti on kyllä teknisesti monimutkainen. Saada oikeassa kohtaa auto laskemaan riittävästi, että downforce tippuu, mitta että nousee oikeassa kohdassa takaisin jotta downforcea riittää mutkissa. Selkeästi erilainen kuin Neweyn silloinen downforce-ajokki. Lisäksi huomasi kaudella 2021 varsinkin että säädöt olivat hankalia saada kohdilleen, että ei se pelkästään moottorista johtunut.Moottori oli toki muita parempi, mutta viimeisessä vaiheessa kuitenkin Mersulla oltiin reilusti Williamsia ja Force Indiaa edellä.
Tuntui tietyllä tavalla, että sääntöjenlaatijatkaan eivät olleet täysin perillä siitä, missä Mersun paremmuus oli. 2021 sääntömuutokset antoivat jotain viitteitä, että pohjan/jousitusjärjestelmän ratkaisut olisivat olleet muista parempia.
Ei epäilystäkään, enemmän tuulitunneliaikaa kuin vastustajilla ja tallin uuden fasiliteetit pitäisi avata tässä kuussa. Uusi tuulitunneli käyttöön vuoden päästä.Jännä katsoa, pystyykö Aston Martin pitämään kauden loppuun saakka Ferrarin ja Mercedeksen takanaan. Mahdollisuus siihen kyllä on.