Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

Finnishman

Well-known member
Liittynyt
30.10.2015
Viestit
111
Esitetäänpä vaihteeksi arvoitus tai visa.

Kuka F1- kuljettaja otti puolet ajamistaan GP- voitoistaan niin, että nopeampi tiimikaveri antoi edessä tietä?

Lisään lisää vinkkejä myöhemmin, jos oikeaa vastausta ei kuulu. Eli haetaan kuljettajaa, joka ajoi useamman GP- voiton urallaan, mutta puolissa niistä tuossa kilpailussa nopeampi tiimikaveri antoi tämän kyseisen kuljettajan voittaa joko tiimimääräyksellä tai muuten.
Olisikohan Eddie Irvine? Hän voitti yhteensä neljä kilpailua, joista Hockenheimissa 1999 voiton luovutti Salo ja Sepangissa samalla kaudella Schumacher.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4207
Mitä muistoja teille tulee Bahrainin GP:n liittyen? Laittakaas muistojanne.

Itse voisin laittaa Kimi Räikkösen sensaatiomaisen nousun podiumille kauden 2006 GP:ssä. Aika-ajo meni pieleen jousituksen hajottua, mutta kisassa Kimi oli kolmas.


220px-Bahrain_2006_podium.jpg
Muutenkin Kimi aina loisti Bahrainissa ottaen sieltä peräti 8 podiumia uransa aikana. Voitto jäi uupumaan, mutta kahdeksan podiumia kertoo omaa kieltään siitä, että rata sopi Kimille hyvin.

Voitto oli lähellä Lotuksella 2012 ja Ferrarilla 2015. Viisi kakkossijaa ja kolme kolmossijaa Kimillä Bahrainista.
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
6174
Bahrain on yksi kalenterin parhaista radoista mitä tulee kisaamiseen tämän päivän F1-autoilla. Tuntuu kuitenkin siltä, että harvalla nousee tämä rata kärkeen kun puhutaan suosikkiradoista. Johtunee siitä, että sijaitsee keskellä aavikkoa ja ihmisoikeuksia polkevien öljysheikkien takapihalla. Jos sama rata vietäisiin Eurooppaan, väittäisin että olisi monella hyvinkin korkealla omien suosikkiratojen rankingissa.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6388

Vihdoin hyvällä laadulla tubessa tämäkin legendaarinen pätkä ja pidempänä versiona.
Tämä on kyllä klassikko. Muistan kun kastoin tätä livenä vieäkin ja fiilis oli kyllä uskomaton kun Mika täräytti tuon ajan. Tuohon aikaan Formulat oli vielä kaukainen asia ja jotenkin myyttisempi sarja. Kuskit ja tallit oli suuria ikoneita jne niin tunne oli vielä suurempi. Laji ei ollut niin lähellä kuin nykyään johtuen somesta ja internetistä tottakai.
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1971
Sijainti
Vyborg
Tämä on kyllä klassikko. Muistan kun kastoin tätä livenä vieäkin ja fiilis oli kyllä uskomaton kun Mika täräytti tuon ajan. Tuohon aikaan Formulat oli vielä kaukainen asia ja jotenkin myyttisempi sarja. Kuskit ja tallit oli suuria ikoneita jne niin tunne oli vielä suurempi. Laji ei ollut niin lähellä kuin nykyään johtuen somesta ja internetistä tottakai.
Mielenkiintoinen näkökulma 2000-alun formuloihin näin jälkikäteen katsottuna, oikeastaan eihän 2020-luvun formula aikaa voi verrata suoraan 2000-luvun alkuun sillä kun nykyajan somea ei ollut keksitty eikä nettiä voinut käyttää ihan joka paikassa ilmaiseksi kuten nykyään voi älypuhelimilla helposti.
Onko aika kultanut muistoja vai oliko sittenkin laji viehettävämpi 23 vuotta sitten? Häkkisen ja Schumacherin taistellessa voitoista joka viikonloppu. Varmaa on että laji on muuttunut valtavasti 23 vuoden aikana ja formulat saavat enemmän huomiota maailmalla enemmän kuin 20 vuotta sitten, kiitos netin ja sosiaalisen median. Laji on kieltämättä hyödyntänyt somea tehokkaasti viime vuosina.
Ainakin yksi asia mitä pidin 2000-luvun formuloista oli se että silloin oli vähemmän kisoja kalenterissa. Mikä mielestäni teki kisoista hivenen jännittävämpiä odottaa vapaa-ajalla koska ei ollut ihan joka viikonloppu kisaa luvassa ja ei menty saamari ympäri maailmaa maihin kisailemaan joissa lajia ei edes seurata aktiivisesti.
Suomalaisittain 2000-luvun alku oli kieltämättä mahtavaa aikaa koska Häkkisellä oli valtava kansansuosio takana ja koko kansa jännitti Mikaa joka formula viikonloppu.
Formulat olivat maassamme muutenkin siihen aikaan suositumpaa kuin nykyään on. Ei Bottas sytytä samalla tavalla yleisöä kuin Räikkönen ja Häkkinen taannoin.
Vaikka 2000-luvun alun formulat ovat nyt täysin takanapäin niin onneksi niitä voi katsella ja fiilistellä Youtubessa. :love:
 
Viimeksi muokattu:

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6388
Mielenkiintoinen näkökulma 2000-alun formuloihin näin jälkikäteen katsottuna, oikeastaan eihän 2020-luvun formula aikaa voi verrata suoraan 2000-luvun alkuun sillä kun nykyajan somea ei ollut keksitty eikä nettiä voinut käyttää ihan joka paikassa ilmaiseksi kuten nykyään voi älypuhelimilla helposti.
Onko aika kultanut muistoja vai oliko sittenkin laji viehettävämpi 23 vuotta sitten? Häkkisen ja Schumacher taistellessa voitoista joka viikonloppu. Varmaa on että laji on muuttunut valtavasti 23 vuoden aikana ja formulat saavat enemmän huomiota maailmalla enemmän kuin 20 vuotta sitten, kiitos netin ja sosiaalisen median. Laji on kieltämättä hyödyntänyt somea tehokkaasti viime vuosina.
Ainakin yksi asia mitä pidin 2000-luvun formuloista oli se että silloin oli vähemmän kisoja kalenterissa. Mikä mielestäni teki kisoista hivenen jännittävämpiä odottaa vapaa-ajalla koska ei ollut ihan joka viikonloppu kisaa luvassa ja ei menty saamari ympäri maailmaa maihin kisailemaan joissa lajia ei edes seurata aktiivisesti.
Suomalaisittain 2000-luvun alku oli kieltämättä mahtavaa aikaa koska Häkkisellä oli valtava kansansuosio takana ja koko kansa jännitti Mikaa joka formula viikonloppu.
Formulat olivat maassamme muutenkin siihen aikaan suositumpaa kuin nykyään on. Ei Bottas sytytä samalla tavalla yleisöä kuin Räikkönen ja Häkkinen taannoin.
Vaikka 2000-luvun alun formulat ovat nyt täysin takanapäin niin onneksi niitä voi katsella ja fiilistellä Youtubessa. :love:
Oma mielipide tai näkemys on, että Formulat oli "arvokkaampi" sarja silloin. Toki se oli vielä sitä vanhaa jäännettä ja Böönin asema oli betonin luja ja piti kaikki näpeissään. En tiedä oliko se hyvä vai huono vai kultaako aika muistot? Itseä siihen aikaan viehätti se lajin suuruus. Lisäksi kun kisoja oli vähän niin niillä oli arvoa. Tosiaan kun ei ollut Youtubea eikä varsinkaan somea ja internet otti vasta toista askeltaan vauvaiän jälkeen. Eli alkoi ilmestyä ekat ADSL yhteydet. Siihen aikaan tosiaan jos halusi nähdä vilauksen näistä teknisistä vempaimista ja siittä Suomen omasta Mikasta tai Saksan Schumista niin piti seurata jokainen harjoitus ja sessio ja ihmetellä koko sarjaa ja hiljalleen oppia asioita ja lajista yleisesti. Lisäksi kun nämä hahmot(tallipäälliköt, kuskit, suunnittelijat plus muut standardit) ei pyörinyt kokoajan kuvissa ja lehdessä ja somessa niin oli luksusta jos esim Adrian Neweystä näki vilauksen TV-kuvissa patsastelemassa McLarenin ympärillä. Itselle se varikkoväki oli semmosta mystistä porukkaa. Melkein verrattavissa fiktiohahmoihin. Televisiolähetysten tasokin tosiaan vaihteli. Esim australiasta tai japanista tuleva TV-kuva oli monesti silminnähden kohtuu huono ja euroopan lähetyksissä parempi. Nykyään kaiken löytää heti somesta, internetistä, youtubesta HD-laadulla ja joka paikka on täynnä teknistä analyysiä.

Niin ja sarja oli euroopassa käytännössä. Kaukokisoja oli muutama. Muistan vielä kun kauhisteltiin Malesian kisaa 2000 vuonna lämpötilojen takia koska oli ensimmäinen todella kuumassa maassa ajettava kisa. Nykyäänhän se on normaalia että noita todella kuumia kisoja on. Toki joskus aikoinaanhan on ajettu Afrikan mantereellakin, mutta noin yleisesti nuo todella kuumat kisat oli harvassa. Malesian jälkeen taisi tulla Bahrain kalenteriin jos en ihan väärin muista?

Eli tuohon aikaan omissa silmissä sarja oli suurempi, arvokkaampi(ei rahassa mitattuna) ja myyttisempi. Nykysarja on semmonen liian pitkälle tuunattu versio. Ennen noi autot oli raketteja jotka näytti siltä että ne ampuu radasta irti hetkenä minä hyvänsä. Nykysin ne menee kuin liimattuina pölynimureina ja toki polttoainetta säästetään niin ei voida edes ajaa täysillä kovinkaan paljon.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4207
Todella hienoa taistelua Britannian GP:ssä kaudella 2006 Michael Schumacherin, Fernando Alonson ja Kimi Räikkösen välillä.

Tuon ajan kolme parasta.

 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13771
Juuri tuo startti mahdollisti Alonson voiton tuolloin. Ilman tuota hienoa starttia olisi varmaankin hävinnyt Kimi Räikköselle.
😊 Kimi: "Unfortunately it's second place again so it's not time to celebrate too much. The car felt good and we did pretty much all we could today, but we didn't have the pace to challenge Fernando [Alonso]."
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13771
Mitä yrität tässä oikein sanoa? Sama kuin tekisin tilastoa F1 maailmanmestaruuksista Hondan moottoreilla: Senna 3, Schumi 0. Senna on siis parempi.
😊 Eipä tuossa otettu kantaa, kuin mainittu että 2 ensinmainittua eri tasolla kuskeina. On tiedossa, että Senna ajoi muillakin, kuin Fordin koneilla.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
😊 Eipä tuossa otettu kantaa, kuin mainittu että 2 ensinmainittua eri tasolla kuskeina. On tiedossa, että Senna ajoi muillakin, kuin Fordin koneilla.
Toki toki. Tuollaisia luetteloita tehtäessä kannattaa aina muistaa sanonta: vale, emävale, tilasto. Tilasto kertoo vain numeerisen arvon, mutta ei historiaa ja syitä numetoiden takana.

Jotkut niistä tilastoistakin on kiinnostunut ja ne on heille tärkeitä, eihän niitä muuten tehtäisi ja ylläpidettäisi. Suotakoon se heille.

Tuokin "tilasto" Fordilla otetuista voitoista kertoisi enemmän, jos mukana mainittaisiin Fordilla ajetut kilpailut, Fordilla ajetut kilpailut voittavassa/kärkitallin autossa. Sitten pitäisi ottaa huomioon kilpailijat ja mikä moottori heillä on, miten monta heitä on ja miten kilpailukykyinen heidän auto on.

Tarkoitus ei siis ollut kertoa, että Senna on ajanut muillakin moottoreilla. Tarkoitus oli vain yksilmäisellä esimerkillä näyttää miten tilasto saadaan näyttämään esim. omaan agendaan sopivia asioita. Molemmat tilastot ovat oikeassa ja pitävät paikkansa, mutta siihen se sitten jääkin.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13771
Jep jep, hanakasti siinä vaan tartuttiin pelkkään Schumacher vs Senna -vertailuun.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Jep jep, hanakasti siinä vaan tartuttiin pelkkään Schumacher vs Senna -vertailuun.
No vertailultahan se juurikin näytti niin kuin tilaston tapauksessa usein käy. Se ei käynyt ilmi, oliko kirjoittajalla tarkoitus nimenomaan vertailla Schumia ja Sennaa vai oliko tarkoituksena vain luetteloida kyseisten henkilöiden Fordilla ajamat voitot. Ymmärrätkö mitä tässä ajan takaa?
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1426
No vertailultahan se juurikin näytti niin kuin tilaston tapauksessa usein käy. Se ei käynyt ilmi, oliko kirjoittajalla tarkoitus nimenomaan vertailla Schumia ja Sennaa vai oliko tarkoituksena vain luetteloida kyseisten henkilöiden Fordilla ajamat voitot. Ymmärrätkö mitä tässä ajan takaa?
Mielestäni hyvin käy ilmi. Renesanssinero puntaroi Fordin moottoreiden suorituskykyä turbokauden jälkeen ja tueksi listasi voitot. Niin minä kyseisen viestin luin.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4207
Tällä päivämäärällä 10.3., vuonna 1996, alkoi Michael Schumacherin Ferrari- ura. Ja millainen ura siitä muodostuikaan. Viisi kuljettajien maailmanmestaruutta Ferrarin ratissa, sekä kuusi valmistajien maailmanmestaruutta Ferrarille Schumacherin ollessa kuljettajana.

Jos vertaa tämänpäivän Ferrariin, ero on iso.
Schumacher- Brawn- Byrne- akseli sai Ferrarin todella toimimaan.

 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4207
Minkälaiseen järjestykseen laittaisitte Schumacherin viisi Ferrari mestaruutta. Jollet jaksa laittaa kaikkia rankingiin, mainitse vaikkapa se ykkönen näistä.

Itse oma järjestys.

1. Kausi 2000. Kova taistelu McLarenia ja Mika Häkkistä vastaan.

2. Kausi 2003. Jälleen kova taistelu suomalaista McLaren- kuljettajaa vastaan. Nyt Kimi Räikkönen kyseessä. Lisäksi mestaruus-taistelussa mukana myös Williams ja Montoya.

3. Kausi 2001. Ferrari kokonaisuutena paras auto, mutta myös McLaren ja Williams olivat hyviä, ja voittivat kisoja.

Ylläolevissa kausissa ei ollut ylivoimaa. Schumacher voitti, vaikka vastustajat antoivat painetta.

Kaudet 2002 ja 2004 olivat Schumille ja Ferrarille ylivoimaista hallintaa. Siksi nämä vikoina. Ehkä järjestyksessä näin:

4. Kausi 2004
5. Kausi 2002
 
Viimeksi muokattu:

Bukko

Voorumisti
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
3509
Minkälaiseen järjestykseen laittaisitte Schumacherin viisi Ferrari mestaruutta. Jollet jaksa laittaa kaikkia rankingiin, mainitse vaikkapa se ykkönen näistä.

Itse oma järjestys.

1. Kausi 2000. Kova taistelu McLarenia ja Mika Häkkistä vastaan.

2. Kausi 2003. Jälleen kova taistelu suomalaista McLaren- kuljettajaa vastaan. Nyt Kimi Räikkönen kyseessä. Lisäksi mestaruus-taistelussa mukana myös Williams ja Montoya.

3. Kausi 2001. Ferrari kokonaisuutena paras auto, mutta myös McLaren ja Williams olivat hyviä, ja voittivat kisoja.

Ylläolevissa kausissa ei ollut ylivoimaa. Schumacher voitti, vaikka vastustajat antoivat painetta.

Kaudet 2002 ja 2004 olivat Schumille ja Ferrarille ylivoimaista hallintaa. Siksi nämä vikoina. Ehkä järjestyksessä näin:

4. Kausi 2004
5. Kausi 2005
1. 2001 Schumin ylivoimaa ei niin ylivoimaisella autolla
2. 2000 hyvä mestaruustaisto Häkkisen kanssa, mutta lopulta Schumi aika selkeästi parempi
3. 2004 dominointia
4. 2002 edellisen alle koska Rubensilla huonoa onnea
5. 2003 ei kaikista hienoin kausi Schumille, mutta mestaruus on mestaruus
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5652
Ei riittänyt Kimin kärsivällisyys McLarenia kohtaan yhtä pitkään kuin Häkkisen. Toisaalta, olisikohan Schumi jatkanut Ferrarilla, jos Kimi ei olisi siirtynyt sinne?
Kimi ei tullut toimeen Ron Dennisin kanssa. Kimi halusi viettää vapaata elämää siinä, missä Dennis taas saneli jopa hiustyylin kuljettajilleen. Kimillä oli myös kova viehtymys Ferraria kohtaan.

Alonson siirto McLarenille oli jo tiedossa tuolloin, joten olisiko Kimi lopulta saavuttanut mestaruutta McLarenilla? Missä vaiheessa Hamiltonin kyvyt olisi havaittu ja kuka olisi lopulta tehnyt tietä hänelle? Vai olisiko Hamilton päätynyt muualle. 🤔
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1426
Kimi ei tullut toimeen Ron Dennisin kanssa. Kimi halusi viettää vapaata elämää siinä, missä Dennis taas saneli jopa hiustyylin kuljettajilleen. Kimillä oli myös kova viehtymys Ferraria kohtaan.

Alonson siirto McLarenille oli jo tiedossa tuolloin, joten olisiko Kimi lopulta saavuttanut mestaruutta McLarenilla? Missä vaiheessa Hamiltonin kyvyt olisi havaittu ja kuka olisi lopulta tehnyt tietä hänelle? Vai olisiko Hamilton päätynyt muualle. 🤔
Luultavasti Hamilton olisi tehnyt debyyttinsä yhtä lailla McLarenilla, mutta Kimin aisaparina. Alonson McLaren-diili tapahtui vasta sen jälkeen kun Kimi teki sopimuksen Ferrarille. Jos Kimi ei olisi tehnyt sopparia Ferrarille niin Alonsohan sinne olisi päätynyt mitä todennäköisimmin jo 2007.

Jos Montoya olisi ajanut kelvollisemmin McLarenilla 2006 ja jatkopestin arvoisesti, niin silloin Hamiltonin tie ykkösiin olisikin voinut olla aivan toisenlainen.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös