Kahteen ylläolevaan viestiin myös sellainen näkökulma, että rallissa on tilanteita, joissa auton ovet ei aukea, ja on tarpeellista saada lasit rikottua sisäkautta autosta ulospääsyä varten.
Mielenkiintoisia viestejä täällä. Ja ensin sanon, että mahdollisten muutosten pohdinta nyt ei ainakaan saa olla asia, josta joku vetää herneet nenään, sori nyt vaan. Niistä voi olla eri mieltä, mutta täällä on jopa kritisoitu sitä, että ylipäätään pohditaan mahdollisia muutoksia turvallisuuden parantamiseksi, niin se on kyllä surullista.
Mutta jos nyt mietitään tuota panssarilasin paksuutta, niin en nyt ihan ymmärrä päätelmää tuolla aiemmassa viestissä, että vain 70 mm panssarilasilla olisi merkitystä. Jos katsotaan vaikka tuota 21mm lasia , joka kestää 9 mm luodin, niin kun vertaillaan sitä energiamäärää pinta-alaa kohden ja toisaalta leikkauspiiriä kohti, niin sinänsä se ongelma ei ole puunrunko ja sen massa. Kyllä 21 mm panssarilasi sen jo pysäyttää satasen vauhdista. Ongelma on se, että näissä tapauksissa se puu yleensä on toisesta päästään kiilautunut johonkin tukeen enemmän, tai vähemmän. Kun tähän lisätään se, että isku tuulilasiin tulee varsin vahvasti vinossa, koska tuulilasi ei ole suora (ja auttaa asiassa parempaan suuntaan), niin loppupäätelmä voi olla vain se, että on liian monta muuttujaa sanoa, mikä lasi kestäisi minkäkin iskun. Jos laitetaan tosiaan puunrunko paksua betoniseinää vasten ja ajetaan pystysuoralla lasilla satasta sitä kohti, niin 21 mm lasi ei sitä kestä alkuunkaan. Mutta hyvin monessa tapauksessa se voima, mikä tarvitaan heittämään se puunrunko tuulilasia pitkin ylös ilman, että se tulee suoraan sisään, ei ole niin suuri, etteikö 21 mm panssarilasi sitä kestäisi.
Ja omasta mielestäni tästä päästäänkin jo kysymykseen, että kun tuo alkaa olla näiden autojen heikoimpia, ellei se heikoin kohta turvallisuuden kannalta, niin on suuresti syytä pohtia, miksi ei. Varmasti se toisi omat ongelmansa, joista yhden esittit tuossa ylhäällä. Mutta noissa tapauksissa, onko se sittenkään se lasi, jota kuljettajat joutuvat rikkomaan, vaan se sen lasin kiinnitys? Lasi toki menee säröille siinä potkiessa, mutta se on sivuefekti. Liimausta siinä potkitaan irti ja se irtoaa ihan samalla tavalla siinä potkiessa, säröytyi lasi tai ei? edit: ja jos se nyt lopulta onkin se itse lasi, jota rikotaan tällä hetkellä, niin sitten se liimaus VOISI olla jatkossa se, mitä potkitaan. Sen ei tarvitse kuitenkaan olla se auton vahvin osa.