Ralliuutisia, vol 2

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16071
Sijainti
Tampereen lenkki
Kyllähän ralleissa noita reitin turvallisuusriskejä varmaan arvioidaankin FIAn toimesta, mutta tässä oli kyseessä testi, jossa ei ole samanlaista prosessia.

On sekin tietty hankalaa jos FIAn turvallisuusvastaavan pitää tarkistaa jokainen testitie. Yksi ratkaisu tähän suuntaan voisi olla järjestää yhteisiä testitilaisuuksia.
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1367
On sekin tietty hankalaa jos FIAn turvallisuusvastaavan pitää tarkistaa jokainen testitie. Yksi ratkaisu tähän suuntaan voisi olla järjestää yhteisiä testitilaisuuksia.
Taloudelliseltakaan kantilta tämä ei välttämättä olisi ollenkaan huono idea.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5719
Minä olen kyllä edelleen sitä mieltä että kustannustehokkain, helpoin ja järkevin tapa on muokata reittejä siten että nuo ilmiselvimmät vaaranpaikat korjataan. Kaikkea ei tietenkään voi tehdä, mutta tien vieressä olevan aidat, puomit ja aidanseipäät voidaan joko poistaa tai muokata turvallisemmaksi. Ellei voida, niin sitten sellaisella reitillä ei ehkä pidä ajaa.
Minäkin olen sitä mieltä, että rallia saa ajaa vain fasistisissa diktatuureissa, joissa valtio voi käskeä jonkin helvetin rallikisan takia purkamaan yksityisomisteisia rakennuksia yksityisiltä mailta, jotta joku kädetön rallinyyppä ei vahingoittaisi itseään 200 kilometrin tuntivauhdissa.
 

Coni

Well-known member
Liittynyt
8.10.2007
Viestit
1101
Minäkin olen sitä mieltä, että rallia saa ajaa vain fasistisissa diktatuureissa, joissa valtio voi käskeä jonkin helvetin rallikisan takia purkamaan yksityisomisteisia rakennuksia yksityisiltä mailta, jotta joku kädetön rallinyyppä ei vahingoittaisi itseään 200 kilometrin tuntivauhdissa.
Tuo kyseinen vaaranpaikka on lähes sama kun ulkomutkassa olisi kuorma-auton perävaunu parkissa ja aisa nostettu pölkyn nokkaan konepellin yläpuolelle, että siihen kun ajaa niin pölkky lähtee ja tietää miten käy. Hieman karridoidusti siis, mutta turvallisuusen eteen olisi mahdollista tehdä kartoitusta. Jos paikassa olisi ollut hienäpaali niin vastaavaa ei tapahtuisi vaikla törmäys olisi kovempi autolle.
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1367
Minäkin olen sitä mieltä, että rallia saa ajaa vain fasistisissa diktatuureissa, joissa valtio voi käskeä jonkin helvetin rallikisan takia purkamaan yksityisomisteisia rakennuksia yksityisiltä mailta, jotta joku kädetön rallinyyppä ei vahingoittaisi itseään 200 kilometrin tuntivauhdissa.
Mulla on sulle uutisia: Ralleissa tehdään jo näin. Tosin aitoja ja kaiteita ei kutsuta rakennuksiksi, koska ne eivät ole niitä.
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1367
Minä en aikaisemmin tiennyt että testipätkillä on erilaiset turvallisuusvaatimukset kuin varsinaisissa ralleissa. Kun tutkin tuota Fian rally safety guidelineja ja tuota onnettomuuspaikkaa, niin tulin siihen lopputulemaan että jos tuo olisi ollut rallin ek, ei tuonkaltaista onnettomuutta olisi päässyt syntymään. Aidan eteen olisi laitettu heinäpaali tai renkaita, tai vaihtoehtoisesti aitaa olisi väliaiksesti purettu pätkä pois.
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1334
Jep. Tämä Breenin onnettomuus oli niin harvinainen, että vaikka tätä ei tehtäisi nii menisi monta kymmentä vuotta ns., että uudestaan kävisi näin. Helpompi yrittää ottaa pois tuollaiset paikat juurikin paalein yms.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1632
Rankkaatko sinä nyt väärin tekemisen sillä perusteella, miten kovaa lähtee ja kuinka korkealta tulee alas? Tuo paikka vaikuttaa ralliummikon silmissä nopealta ja haastavalta, mutta Breen on kaikesta huolimatta painellut ilmeisesti omista rajoistaan välittämättä. Ässän muotoinen shikaani ja märkä asfaltti. Minä en ainakaan näe eroa esimerkiksi siihen, kun Tänak ja Latvala ovat tulleet vuoren rinteeltä alas omaa huolimattomuuttaan.
Offtopic, mutta Vertaus saattoi olla huono.....ei ollut tarkoitus tehdä mitään ranking listaa. Yritin ehkä enemmän sanoa, että kun puhutaan esim Gilles Villeuneuvesta, voidaan ehkä sanoa, että sitä saa mitä tilaa. En sanoisi näin esim Ronnie Pettersonin kuolemasta. Enkä tarkoita, että toisen henki on arvokkaampi kun toisen.....no menee näköjään yhä vaan sekavammaksi......ehkä tämä riittää tästä aiheesta
 

jabajee

Well-known member
Liittynyt
9.12.2019
Viestit
205
Aika vaarallisen näköisissä olosuhteissa ne tuolla Kroatiassa rallia ajelee.
Videon alussa heti esimerkkiä :oops:
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1334
Aika vaarallisen näköisissä olosuhteissa ne tuolla Kroatiassa rallia ajelee.
Videon alussa heti esimerkkiä :oops:
Tuossa kieltämättä tarvisi koko maakunnan paalit. Olisi kyllä kieltämättä härski paikka ruveta tekemään lähtöä..
 
Viimeksi muokattu:

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Videolla näkyy Breenin auto kuorma-auton kyydissä ja kuljettajan ovi vaikuttaa ehjältä, ehkä pleksilasi on irronnut. Tuulilasista ei ole ollut kuvaa, mutta kun puuaidasta kyse niin todennäköisesti aidan vaakapuu on pahimmoilleen tullut joko tuulilasista tai sivuikkunasta sisälle.
Jostain kuvasta kattelin et ne aidan vaakapuut olis sellaisia bodarin käsivarren vahvuisia tukkeja eikä mitään riukuja. Sellainen kun osuu sivuikkunaan niin tuleehan se läpi eikä siinä pleksit paljoa estä.
 

jabajee

Well-known member
Liittynyt
9.12.2019
Viestit
205

kik

Well-known member
Liittynyt
15.2.2000
Viestit
535
Sijainti
Peraehikiae
Tulee mieleen kolme skenaariota mitkä pääsääntöisesti aiheuttaa fataalin onnettomuuden mahdollisuuden. Osaan voidaan vaikuttaa, osaan ei:
1. Aidat ja muut tolpat ja rakenteet jotka voivat tunkeutua ohjaamoon lasien läpi --> nämä pitää korjata ennakkoon poistamalla tai paaleilla sekä virallisissa testeissä että ralleissa 100%:sti.
2. Kovasta vauhdista katto edellä puuhun tai muuhun periksiantamattomaan esteeseen --> Vauhtia pois pätkien suunnittelulla tai aeroa ym. vähentämällä. Pätkien suunnittelulla näihin ei voi oikein vaikuttaa (esim. kotimainen MM-ralli jossa kyllä vauhtia paksua puuta on tarjolla joka paikassa)
3. Asia josta ei olla paljoa meteliä pidetty mutta on mielestäni vallitseva riski tietyissä ralleissa, eli mahdollisuus pudota rotkoon kymmeniä tai jopa satoja metrejä jos lentää matalan kaiteen yli tms. Tällaisia paikkoja löytyy eteläeuroopan ralleista kyllä paljonkin (esim. Monte) --> pätkien suunnittelu lienee tässä ainoa keino mutta tahtoo jäädä paljon hienoja pätkiä ajamatta...
 

jiitu

Well-known member
Liittynyt
30.9.2022
Viestit
187
Kahteen ylläolevaan viestiin myös sellainen näkökulma, että rallissa on tilanteita, joissa auton ovet ei aukea, ja on tarpeellista saada lasit rikottua sisäkautta autosta ulospääsyä varten.
Mielenkiintoisia viestejä täällä. Ja ensin sanon, että mahdollisten muutosten pohdinta nyt ei ainakaan saa olla asia, josta joku vetää herneet nenään, sori nyt vaan. Niistä voi olla eri mieltä, mutta täällä on jopa kritisoitu sitä, että ylipäätään pohditaan mahdollisia muutoksia turvallisuuden parantamiseksi, niin se on kyllä surullista.

Mutta jos nyt mietitään tuota panssarilasin paksuutta, niin en nyt ihan ymmärrä päätelmää tuolla aiemmassa viestissä, että vain 70 mm panssarilasilla olisi merkitystä. Jos katsotaan vaikka tuota 21mm lasia , joka kestää 9 mm luodin, niin kun vertaillaan sitä energiamäärää pinta-alaa kohden ja toisaalta leikkauspiiriä kohti, niin sinänsä se ongelma ei ole puunrunko ja sen massa. Kyllä 21 mm panssarilasi sen jo pysäyttää satasen vauhdista. Ongelma on se, että näissä tapauksissa se puu yleensä on toisesta päästään kiilautunut johonkin tukeen enemmän, tai vähemmän. Kun tähän lisätään se, että isku tuulilasiin tulee varsin vahvasti vinossa, koska tuulilasi ei ole suora (ja auttaa asiassa parempaan suuntaan), niin loppupäätelmä voi olla vain se, että on liian monta muuttujaa sanoa, mikä lasi kestäisi minkäkin iskun. Jos laitetaan tosiaan puunrunko paksua betoniseinää vasten ja ajetaan pystysuoralla lasilla satasta sitä kohti, niin 21 mm lasi ei sitä kestä alkuunkaan. Mutta hyvin monessa tapauksessa se voima, mikä tarvitaan heittämään se puunrunko tuulilasia pitkin ylös ilman, että se tulee suoraan sisään, ei ole niin suuri, etteikö 21 mm panssarilasi sitä kestäisi.

Ja omasta mielestäni tästä päästäänkin jo kysymykseen, että kun tuo alkaa olla näiden autojen heikoimpia, ellei se heikoin kohta turvallisuuden kannalta, niin on suuresti syytä pohtia, miksi ei. Varmasti se toisi omat ongelmansa, joista yhden esittit tuossa ylhäällä. Mutta noissa tapauksissa, onko se sittenkään se lasi, jota kuljettajat joutuvat rikkomaan, vaan se sen lasin kiinnitys? Lasi toki menee säröille siinä potkiessa, mutta se on sivuefekti. Liimausta siinä potkitaan irti ja se irtoaa ihan samalla tavalla siinä potkiessa, säröytyi lasi tai ei? edit: ja jos se nyt lopulta onkin se itse lasi, jota rikotaan tällä hetkellä, niin sitten se liimaus VOISI olla jatkossa se, mitä potkitaan. Sen ei tarvitse kuitenkaan olla se auton vahvin osa.
 
Viimeksi muokattu:

jiitu

Well-known member
Liittynyt
30.9.2022
Viestit
187
Tuo kyseinen vaaranpaikka on lähes sama kun ulkomutkassa olisi kuorma-auton perävaunu parkissa ja aisa nostettu pölkyn nokkaan konepellin yläpuolelle, että siihen kun ajaa niin pölkky lähtee ja tietää miten käy. Hieman karridoidusti siis, mutta turvallisuusen eteen olisi mahdollista tehdä kartoitusta. Jos paikassa olisi ollut hienäpaali niin vastaavaa ei tapahtuisi vaikla törmäys olisi kovempi autolle.
En itse kyllä nyt ihan ymmärrä, että miten heinäpaali, tai pari tuossa ehkäisisi tapahtuneen, jos toisaalta panssarilasi muka ei. Kyllä ainoa keino, jos alettaisiin reitin osalta asiaa katsomaan, olisi joko purkaa koko aita, tai siirtyä muualle. Tai sitten pitäisi olla joku betoniporsas,e ttei pääsoso tuonen aitaan asti. Mutta eipä siinäkään kauheasti taitaisi olla järkeä. Reittejä voidaan suunnitella ja suojella tiettyyn rajaan asti, mutta jos nuo kaikki vaaran paikat haluttaisiin saada pois, niin vaihtoehto on enää siirtyä suljetulle radalle.

Eli panostusta toki voitaisiin laittaa reittisuunnitteluun lisää, mutta ensisijaisesti pitää katsoa, olisiko tuolle lasin kestävyydelle tehtävissä SAHARA-periaatteella mitään (safety as high as reasonably achievable). Jos tulee ehdottomia syitä jättää panssarilasti käyttämättä, niin sitten pitää miettiä jotain muuta, tai todeta, että nämä riskit nyt vaan ovat tällaiset. Mutta vaikka se 21 mm panssarilasin tuoma lisäpaino suhtellisen ylös ja sen vaikutus ajettavuuteen ei mielestäni saa olla syy jätttä tuota tekemättä (ellei se tuo niin suurta lisäystä painopisteen nousun tuomaan kaatoriskiin, että se itsessään vaikuttaa liikaa turvallisuuteen).

Näitä pitää nyt pystyä kylmän objektiivisesti ja analyyttisesti pohtimaan. Jos suoraan sanon, niin olen ollut jopa varsin hämilläni (mm. Lapin jyskalakeissin jälkeen), miten tuo lasi tosiaan ei ole tuonkaan vahvempaa näissä.
 
Viimeksi muokattu:

JLunen

Well-known member
Liittynyt
9.10.2018
Viestit
564
En itse kyllä nyt ihan ymmärrä, että miten heinäpaali, tai pari tuossa ehkäisisi tapahtuneen, jos toisaalta panssarilasi muka ei.
Tähän pakko tarttua sen verran, että pyöreät heinäpaalit painavat Wikipedian mukaan 400-800 kg (tuorerehu 700-1000 kg) ja ovat hyvin tiiviitä. Mutuilisin, että kunnollinen paali olisi Breenin voinut pelastaa, sillä puun olisi pitänyt lävistää koko paali ja tulla siitä läpi vielä jonkun 1,5 m(?) ja paalaimella tehdyt paalit eivät ihan höttöä kuitenkaan ole. Hyvällä lykyllä puu olisi tökännyt paaliin ja väistänyt ylös tai sivulle.

Hieman vaikea arvuutella miten tilanne menisi, kun ei pääse näkemään aitaa ehjänä (tai itse en ole ainakaan nähnyt), jotta näkisi, millä korkeudella ja missä kulmassa vaakapuut ovat olleet ja miten penkka niihin nähden nousee.
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1376
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Varmasti se toisi omat ongelmansa, joista yhden esittit tuossa ylhäällä. Mutta noissa tapauksissa, onko se sittenkään se lasi, jota kuljettajat joutuvat rikkomaan, vaan se sen lasin kiinnitys? Lasi toki menee säröille siinä potkiessa, mutta se on sivuefekti. Liimausta siinä potkitaan irti ja se irtoaa ihan samalla tavalla siinä potkiessa, säröytyi lasi tai ei? edit: ja jos se nyt lopulta onkin se itse lasi, jota rikotaan tällä hetkellä, niin sitten se liimaus VOISI olla jatkossa se, mitä potkitaan. Sen ei tarvitse kuitenkaan olla se auton vahvin osa.
Kilpa-autoissa on jo nykyisin tuulilasin kehyksessä lämmitysvastus, mikä napsautetaan autosta päälle jonkun aikaa ennen lasin irrottamista. Ei sitä kiinni ollessaan potki irti pirukaan itseään vahingoittamatta.
 

jiitu

Well-known member
Liittynyt
30.9.2022
Viestit
187
Tähän pakko tarttua sen verran, että pyöreät heinäpaalit painavat Wikipedian mukaan 400-800 kg (tuorerehu 700-1000 kg) ja ovat hyvin tiiviitä. Mutuilisin, että kunnollinen paali olisi Breenin voinut pelastaa, sillä puun olisi pitänyt lävistää koko paali ja tulla siitä läpi vielä jonkun 1,5 m(?) ja paalaimella tehdyt paalit eivät ihan höttöä kuitenkaan ole. Hyvällä lykyllä puu olisi tökännyt paaliin ja väistänyt ylös tai sivulle.

Hieman vaikea arvuutella miten tilanne menisi, kun ei pääse näkemään aitaa ehjänä (tai itse en ole ainakaan nähnyt), jotta näkisi, millä korkeudella ja missä kulmassa vaakapuut ovat olleet ja miten penkka niihin nähden nousee.
No joo, okei jos tosiaan kyse on jostain 500 kg jättipaaleista, niin asia voisi ehkä olla eri. Ehkä noilla heinäpaaleilla on enemmän sellainen pehmennysvaikutus ennen kovaa seinää, mutta 500 kg paalilla voisi olla jo jotain ratkaisevaa pysäytysvoimaakin. Hidastaa jo itse autonkin nopeutta pelkästään osumasta ja voisi se ehkä tuoda ratkaisevan kerroksen jopa puun lävistykselle. Itse asiassa varsin vaikeasti pääteltävä keissi, kuinka paljon se voisi auttaa.

Ehkä olet oikeassa, että jos reitillä on vain satunnaisia vaaralliseksi todettuja paikkoja ja tuollainen paali oleellsiesti auttaisi, niin se voisi olla tehtävissä myös. Ehkä silti en jättäisi vain tuon varaan. Ikkunan läpi voi tunkeutua lopulta niin moni asia, jota voi olla vaikea huomioida, että molempi parempi.
 
Ylös