(Typerien) kysymysten topic

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
2021
En minäkään tiedä kuka sitä ekana on käyttänyt mutta Juha Salon incareissa olen sen ekana kuullut reilu kymmenenvuotta sitten... Ja sieltä sen ujutin myös omaan käyttöön kun totesin miten kätevä tapa merkitä tuollainen kohta. Aina nopeasti tuollaiset leviää varsinkin nykyisin kun incarit on hyvin saatavilla...
Juuri Juha Salolta muistan kysyneeni tästä asiasta noin vuonna 2012. Hän selitti sen jotenkin niin, että on juuri loivia mutkia, joiden läpi voi ajaa suoraan ja oliko vielä niin, että sieltä etäisyyden päästä näkee läpi.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3535
Sijainti
JKL
Juuri Juha Salolta muistan kysyneeni tästä asiasta noin vuonna 2012. Hän selitti sen jotenkin niin, että on juuri loivia mutkia, joiden läpi voi ajaa suoraan ja oliko vielä niin, että sieltä etäisyyden päästä näkee läpi.
Jep. Ekaksi muistan ihmetelleeni että mitä ne noin tarkasti mittaa välimatkoja, mutta nopeasti sen tajusi, kun näki millaisissa kohdissa ne ykköstä käyttivät. Tosiaan kätetevä tapa vähentää tavaraa nuotista siten ettei mitään tarpeellista jää huomioimatta...
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15863
Sijainti
Tampereen lenkki
Vastaan jo valmiiksi tyhmään kysymykseen jota Tomi Tuominen usein selostuksissa viime vuonna toisteli: suomalaisissa moderneissa nuoteissa M ei tarkoita varsinaisesti mitään, se on tavallaan "medium", ja tarkoituksena saada erilainen äänne ja vähentää aiempia "plus/miinus" nuotteja. Skaalassa on siis jossain Erin ja Koon välissä (?). Mutta knoppitietona tämän nuotin on keksinyt Ferm (ainakin Krissen haastattelussa näin itse sanoi)
 

Pynski

Well-known member
Liittynyt
25.9.2021
Viestit
501
Skaalassa on siis jossain Erin ja Koon välissä (?).
Ainakin minulta allekirjoitus tälle positiolle omassa nuottiskaalassa ja aika monella on samassa paikassa. Sitten on tapauksia missä järjestys on vähän poikkeava kuten Koo ja Nopee on päinvastoin ja joillakin voi olla Koo ja M toistepäin
 

Pynski

Well-known member
Liittynyt
25.9.2021
Viestit
501
Ehkä ihan hyvä osoitus kliseelle ettei ole tyhmiä kysymyksiä. (Vaikka kyllä sillekin rajansa on 😁)
 

Rallikka

Well-known member
Liittynyt
14.3.2023
Viestit
49
Kuinka nuotitusajot käytännössä menee - ajavatko määrätyssä järjestyksessä koko ajan? Onko sama mm-pistejärjestys? Saako reitillä pysähtyä? Onko jokin tietty aikamäärä jota ei saa ylittää?
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1374
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Kuinka nuotitusajot käytännössä menee - ajavatko määrätyssä järjestyksessä koko ajan? Onko sama mm-pistejärjestys? Saako reitillä pysähtyä? Onko jokin tietty aikamäärä jota ei saa ylittää?
Sallittu nuotitusaika on annettu (koko reitille, tietylle ryhmälle kuljettajia tai erikoiskokeittain tai joku näiden kombinaatio) mutta muuten saa ajella vapaasti ja siinä järjestyksessä kun hyväksi katsoo. Erikoiskokeiden ajokerrat saattavat olla rajattu kahteen (MM ja SM). Liikennesääntöjen mukaan on mentävä. Pysähtymistä ja jalkautumista ei ole kielletty.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3535
Sijainti
JKL
Kuinka nuotitusajot käytännössä menee - ajavatko määrätyssä järjestyksessä koko ajan? Onko sama mm-pistejärjestys? Saako reitillä pysähtyä? Onko jokin tietty aikamäärä jota ei saa ylittää?
Ei ole mitään lähtöjärjestystä mutta MM-rallissa pätkät pitää ajaa järjestäjän antaman aikataulun mukaisessa järjestyksessä. Yleensä kuljettajat on jaettu kahteen ryhmään eli MM-sarjaa ajavat ja muut ettei samalla pätkällä ole kerralla liikaa porukkaa. Yhden pätkän nuotittamiseen on annettu aikaa vähän pätkän pituudesta riippuen tunnista ylöspäin. Eli jos nuotitusaika ek:lle on annettu esim. klo13-15, niin ennen klo 13 ei saa pätkälle mennä ja toiselle kierrokselle pitää lähteä ennen klo 15. Pätkien lähdössä on AT asema kuten rallissakin ja aikakorttiin merkitään sisäänmenoaika pätkälle. Aikakortilla myös valvotaan ettei pätkälle mennä kuin sen kaksi sallittua kertaa. Pätkille ei saa mennä muualta kuin pätkän lähdöstä ja vasten ajosuuntaa ajaminen on kielletty. Autoissa on kilpailunumerot määrätyillä paikoilla tuuli- ja sivulasissa tunnistamisen helpottamiseksi...
 

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
2021
Käytännöt voivat myös vähän vaihdella MM-rallista toiseen ja vuodesta toiseen. Jyskälässä ei ole enää kahteen viime kertaan ollut nuotin aikana at-henkilökuntaa, kuskiparien liikkumista valvotaan GPS-seurannalla. Suomessa ja monessa muussakin rallissa on deloreanin kuvailema tapa, missä pätkien nuotittamisessa on tietty järjestys ja aikaikkuna. Esimerkiksi Monte Carlossa puolestaan järjestäjä antaa vain päivämäärän, aikaikkunan tuolle vuorokaudelle ja pätkien numerot, mitä silloin saa nuotittaa. Mitään tiettyä järjestystä ei ole. Nämä vaihtelut luonnollisesti johtuvat rallien ja alueiden tiestön erilaisista luonteista.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3535
Sijainti
JKL
Käytännöt voivat myös vähän vaihdella MM-rallista toiseen ja vuodesta toiseen. Jyskälässä ei ole enää kahteen viime kertaan ollut nuotin aikana at-henkilökuntaa, kuskiparien liikkumista valvotaan GPS-seurannalla.
Juu, arvelinkin että tuo GPS tulee jossainvaiheessa MM-ralleihinkin... Variaatioita on useita ja kulttuurit erilaisia. Kanarialla kaikki materiaalit ennen kisaa tiekirjoja myöten oli tulostettavissa kisan sivuilta joten ennen rallia reitillä oli kummallisen paljon tietyn tyyppistä liikennettä. Varsinaisella nuotituksella sitten tarkasteltiin vain nuotteja...
 

JuuZa

Kulttuurispesialisti
Liittynyt
22.4.2006
Viestit
2135
Tossa kun tuuli aika kovin motarilla niin mietin, että millä tavalla tuuli ja tuulensuunnat vaikuttavat Rally1- ja yleisesti ralliautoihin kisatessa? Onko jotain tiettyjä ralleja missä saattaa joutua ottamaan voimakkaan tuulen huomioon? Kaikki tositapahtumat ja anekdootit tervetulleita.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3535
Sijainti
JKL
Tossa kun tuuli aika kovin motarilla niin mietin, että millä tavalla tuuli ja tuulensuunnat vaikuttavat Rally1- ja yleisesti ralliautoihin kisatessa? Onko jotain tiettyjä ralleja missä saattaa joutua ottamaan voimakkaan tuulen huomioon? Kaikki tositapahtumat ja anekdootit tervetulleita.
Omalle kohdalle ainoa missä tuuli on vaikuttanut oli 2010 Jyskälä kun pienoinen puhuri kaatoi puita Myhinpäässä ja koko pätkän peruminen oli lähellä. Lisämääräyksellä varoitettiin leikkaamasta ojien yli kun pöllien päät oli niin lähellä ja pätkän jälkeisellä siirtymällä jouduttiin kiertelemään katkenneita latvuksia... Oli ihan jonkinverran puuta nurin niillä seutuvilla...
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1351
Liittyen tuohon nuotitukseen vielä, kun reitille tuodaan esimerkiksi heinäpaalishikaaneja, niin ovatko ne paikalla jo nuotitusvaiheessa, vain onko siitä vain merkintä tiekirjassa? Jos ovat paikalla, niin miten se toimii sitten kun tavallisten ihmisten pitää päästä myös tietä käyttämään, pitääkö niissä vain olla tarkkana ettei kolauta vastaantulevaa autoa kun kiertää heinäpaalia?
 

Pynski

Well-known member
Liittynyt
25.9.2021
Viestit
501
Usein ovat vaan merkittynä tiekirjaan ja tiehen maalattuna yms tavalla merkittynä.
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1374
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Liittyen tuohon nuotitukseen vielä, kun reitille tuodaan esimerkiksi heinäpaalishikaaneja, niin ovatko ne paikalla jo nuotitusvaiheessa, vain onko siitä vain merkintä tiekirjassa? Jos ovat paikalla, niin miten se toimii sitten kun tavallisten ihmisten pitää päästä myös tietä käyttämään, pitääkö niissä vain olla tarkkana ettei kolauta vastaantulevaa autoa kun kiertää heinäpaalia?
Shikaanit on monesti maalattu tiehen nuotituksen aikana ja paalirivi vieressä "vihjeenä". Oikaisuesteet yleensä on jo paikallaankin kun ovat sen verran laidassa. Siviileitä varten saattaa olla varoituskyltti tavallisesta poikkeavan osuuden alussa.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15863
Sijainti
Tampereen lenkki
Mitä kaikkea tapahtuu AT-asemalla ja miten aikakorttia käytetään rallin aikana?

Lähtölistassa on merkattu kilpailijan ihanneaika ensimmäisellä AT:lla ja siitä sitten kartturi laskee mihin aikaan pitää olla seuraavalla, ja sama kaava jatkuu, mukaanlukien aiemmat myöhästymiset joko omasta syystä tai koko kilpailun aikataulun myöhästymisestä?

Laskeeko kartturi nämä päässään vai käyttääkö laskinta?

Tehdäänkö "alustava ihanneaikataulu ilman myöhästymisiä" etukäteen?

Lähtö-AT:lla saadaan lähtöaika pätkälle? Mitä jos lähtö viivästyy (joko järjestäjän tai kuljettajien toimesta) vielä ennen kuin on startattu, voidaanko lähtöaikaa korjata aikakorttiin?

Miten toimitaan kun kuljettaja on myöhässä lähtö-AT:lta ja periaatteessa saapuu jonkun toisen ihanneajalla, voiko tällöin AT:lla olla kaksi autoa samalla minuutilla?
 

Finnishman

Well-known member
Liittynyt
30.10.2015
Viestit
109
Onko rallin MM-sarjassa F1:n tavoin lehdistötilaisuuksia, joissa pitää antaa kommentit omalla äidinkielellään? Jos on, niin ovatko Grönholmit ja Lindholmit antaneet kommentit suomeksi vai ruotsiksi?
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15863
Sijainti
Tampereen lenkki
Onko rallin MM-sarjassa F1:n tavoin lehdistötilaisuuksia, joissa pitää antaa kommentit omalla äidinkielellään? Jos on, niin ovatko Grönholmit ja Lindholmit antaneet kommentit suomeksi vai ruotsiksi?
En tiedä aiemmista vuosista, mutta nykyään pätkien maalihaastatteluissa annetaan ensin kommentit livenä englanniksi ja sitten liven ulkopuolella nauhalle omalla kielellä. Esim YLEn lähetykset käyttivät 2019-2022 koosteissaan näitä tallennettuja suomenkielisiä haastatteluja suomalaiskuskeista.

Neuvillen äidinkielihän on saksa, mutta antaako maalihaastattelut silti ranskaksi?
 
Ylös