FIA rakentaa rallia.

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14778
Sijainti
Tampereen lenkki
https://dirtfish.com/rally/wrc/hybrid-could-be-ditched-for-2025-wrc-season/
Juttu on ehkä vähän clickbait, sillä tässä FIAn technical director Xavier Mestelan Pinon sanoo että "on myös mahdollista ajaa näillä autoilla ilman hybridiyksikköä" mutta kyse on vain siitä, että Compact Dynamicsin eli hybridiyksikön toimittajan kanssa ei ole vielä tehty uutta sopimusta vuodelle 2025.

Oma ehdotus olisi antaa valmistajien tehdä hybridiyksiköt itse. Compact Dynamics ei taida saada nimeään julki nykyään kuin silloin kun yksikkö hajoaa.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3232
Sijainti
JKL
Oma ehdotus olisi antaa valmistajien tehdä hybridiyksiköt itse. Compact Dynamics ei taida saada nimeään julki nykyään kuin silloin kun yksikkö hajoaa.
Valvonta on vaikeampaa kun kaikilla on oma yksikkö. Polttomoottorissa imuilman kuristaminen on helppoa ja siten kaikki on samalla viivalla kun ilmaa menee reiästä jokaisella sama määrä. Sähkölaitteiden valvonta on sitten oma juttu kun tallit ei kuitenkaan halua avoimesti jakaa omia ratkaisujaan. Joku keksii ylivoimaisen hybridiyksikön ja kausi on Montessa ohi... Siksi yksi järjestelmätoimittaja on kaikille kilpailullisesti tasapuolinen. Tylsä, mutta tasapuolinen.
 

Corvair

Well-known member
Liittynyt
10.10.2016
Viestit
883
Valvonta on vaikeampaa kun kaikilla on oma yksikkö. Polttomoottorissa imuilman kuristaminen on helppoa ja siten kaikki on samalla viivalla kun ilmaa menee reiästä jokaisella sama määrä. Sähkölaitteiden valvonta on sitten oma juttu kun tallit ei kuitenkaan halua avoimesti jakaa omia ratkaisujaan. Joku keksii ylivoimaisen hybridiyksikön ja kausi on Montessa ohi... Siksi yksi järjestelmätoimittaja on kaikille kilpailullisesti tasapuolinen. Tylsä, mutta tasapuolinen.
Pystytäänhän noita valvomaan F1:ssäkin, ja itse asiassa viimeisin sääntöhuijaus/-epäselvyys mitä tekniikkaan tulee, liittyy juuri polttomoottoriin (Ferrari 2019). Säännöt vain sellaisiksi, että FIA:lla on pääsy olennaiseen dataan.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1366
Oma ehdotus olisi antaa valmistajien tehdä hybridiyksiköt itse. Compact Dynamics ei taida saada nimeään julki nykyään kuin silloin kun yksikkö hajoaa.
Olisiko tällä vaikutusta kustannuten kasvuun? Vai onko taas niin että autotehtaalle ei ole mitään väliä mitä tämä lysti maksaa. Ehkä media huomio olisi maksimaalinen jos joku keksisi mullistavan hybridin ja pyyhkisi muilla pöytää....ja jos tämä superyksikkö saataisiin siviiautoihin olisi mainosarvo Audi Quattroon verrattava. Miten todennäköistä moinen olisi
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14778
Sijainti
Tampereen lenkki
Olisiko tällä vaikutusta kustannuten kasvuun? Vai onko taas niin että autotehtaalle ei ole mitään väliä mitä tämä lysti maksaa. Ehkä media huomio olisi maksimaalinen jos joku keksisi mullistavan hybridin ja pyyhkisi muilla pöytää....ja jos tämä superyksikkö saataisiin siviiautoihin olisi mainosarvo Audi Quattroon verrattava. Miten todennäköistä moinen olisi
Kyllä varmaan kustannukset kasvaisi mutta niin myös arvo mitä se toisi autotehtaalle ja tiimille. Ja ainakin keskeytykset hybridiyksikön vikaan menisi omaan piikkiin. Toki se voisi sitten myös kääntyä negatiivisen kautta siihen että jokin talli ei vain saisi hybridiä toimimaan ja kilpailu lässähtäisi siihen.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14778
Sijainti
Tampereen lenkki
Edellisessä jutussa myös mielenkiintoinen kohta:

“Again, we are working very closely with the FIA. We started last year [when] it was allowed to travel everywhere to see each and every manufacturer. In Europe, even in Asia on the occasion of Rally Japan.

“The picture we have at the moment is that the majority of them are full focused on pure electric. "
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1366
Onko Fiakin jo herännyt....kovin ovat vaan myöhässä. Ehkä jotain tosiaan olis tehtävä kun Sardiniassa sijalle 5 ajetaan pikkuluokan autolla ja tämä alkaa olemaan jo enemmän sääntö kun poikkeus.


Mutta mutta miksi tällainen kulukatto edes tarvitaan....useat forumin asiantuntijat tietää kertoa, että ei ole mitään merkitystä sillä, mitä tämä homma kustantaa.
 

mattipuh

Well-known member
Liittynyt
9.8.2009
Viestit
709
Sijainti
Full send
Eiköhän Ogierilla ole oma perspektiivinsä aiheeseen kun on ollut aika kauan mukana. Ei välttämättä lajin kannalta oikea, jos tulkitsin tuota oikein.
Omaan makuun nykyinen WRC on ihan ok, powerin rengasruletin saisivat korjata pois ettei menisi säästelyajeluksi kärjen takana. Hybridikin on ok jos toimii.
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1057
Tuota rallin lopetusta lauantaina on kokeiltu ja ei mielestäni yhtään hassumpi kokonaisuus. Olisiko huono, että keskiviikkoiltana/torstaiaamuna shakedown, torstaina iltapäivän ja illan puolella pari erikoiskoetta ja perjantai sekä lauantai täydet päivät? Lauantain viimeinen erikoiskoe sitten Power stage, johon uudet renkaat kaikille.
 

Pynski

Well-known member
Liittynyt
25.9.2021
Viestit
424
Ilman muuta minulle kelpaisi tämä ehdotus ja käsittääkseni myös tiimeille&kuskeillekin.
Mutta mitä olen ymmärtänyt esim Viitasen Markon puheista, Power Stage on promoottorille todella tärkeä ja sillä ei ole mahdollisuutta taistella TV näkyvyydestä lauantai-iltana.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14778
Sijainti
Tampereen lenkki
Tuota rallin lopetusta lauantaina on kokeiltu ja ei mielestäni yhtään hassumpi kokonaisuus. Olisiko huono, että keskiviikkoiltana/torstaiaamuna shakedown, torstaina iltapäivän ja illan puolella pari erikoiskoetta ja perjantai sekä lauantai täydet päivät? Lauantain viimeinen erikoiskoe sitten Power stage, johon uudet renkaat kaikille.
Itse kirjoittelin tästä pari vuotta sitten.

https://itgetsfasternow.com/2020/06/15/wrc-event-in-three-days/
Kuten Pynski sanoi, televisiointihommien takia poweria on vaikea siirtää sunnuntaipäivästä pois, koska la-ilta ja su-iltapäivä on varattu isommille jutuille

https://areena.yle.fi/podcastit/1-61218268 (55 min kohdilta)

Ja nyt kun asia on taas kerran tapetilla, kirjoittelin vuosi sitten sunnuntain renkaansäästöongelmista

https://itgetsfasternow.com/2022/02/28/what-should-be-done-for-the-tyre-saving-sundays/
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5284
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Mutta mitä olen ymmärtänyt esim Viitasen Markon puheista, Power Stage on promoottorille todella tärkeä ja sillä ei ole mahdollisuutta taistella TV näkyvyydestä lauantai-iltana.
Tehdään heti aluksi selväksi, että en tietenkään epäile Viitasen puheita tai hänen kompetenssia tämän asian suhteen. Kuulostaa vain maallikosta erikoiselta, etteikö rallin MM-sarjan power stagella pystyisi kilpailla la-illan urheilukatsojista ajankohtana, jolloin käytännössä kaikki eurooppalaiset palloilun suursarjat ovat tauolla. Toki MM-sarjan promoottori tietänee paremmin ja tarkemmin, minkälaisesta yleisöstä rallin MM-sarja ylipäänsä kilpailee.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14778
Sijainti
Tampereen lenkki
Tehdään heti aluksi selväksi, että en tietenkään epäile Viitasen puheita tai hänen kompetenssia tämän asian suhteen. Kuulostaa vain maallikosta erikoiselta, etteikö rallin MM-sarjan power stagella pystyisi kilpailla la-illan urheilukatsojista ajankohtana, jolloin käytännössä kaikki eurooppalaiset palloilun suursarjat ovat tauolla. Toki MM-sarjan promoottori tietänee paremmin ja tarkemmin, minkälaisesta yleisöstä rallin MM-sarja ylipäänsä kilpailee.
la-iltana on Voice of Germanyä jne muuta viihdeohjelmaa. Ja ylipäänsä vaikee saada myytyä tv-kanaville edes niitä slotteja, katsojista puhumattakaan.
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1057
Toisaalta, jos miettii, niin eikö absoluuttinen tavoite pitäisi olla, että siellä lauantai-iltana kilpailtaisiin tasavertaisesti katsojista? Mutta joo, toki realiteetit eivät rallin osalta tällä hetkellä siinä ole.
 
Ylös