FIA rakentaa rallia.

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16059
Sijainti
Tampereen lenkki
Näkeekö kukaan muu ironisena sitä et 8-kertainen rallin maailmanmestari heittää kommentin "because the title in rally doesn’t mean much for me anymore" ?
ja ehkä Belgiassakin kiinnostus ralliin heikkenee kun Neuville jää aina kakkoseksi mestaruuskamppailussa ja viimeisenä naulana arkkuun ajoi johtoasemasta ulos kotikisassa viime vuonna. Tätä voi verrata vaikka Suomen tilanteeseen joskus 2013-2016 paikkeilla...
 

ssuvik

Well-known member
Liittynyt
24.5.2022
Viestit
186
Näkeekö kukaan muu ironisena sitä et 8-kertainen rallin maailmanmestari heittää kommentin "because the title in rally doesn’t mean much for me anymore" ?
No joo, mut Ogierillä on niitä kahdeksan. On aiemminkin (viime kaudella muistaakseni) sanonut että hänen ei tarvitse todistaa kellekään mitään.

E: Eikä todellakaan tarvitsekaan.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5619
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Hyundai-pomolla on omat ideansa. Haluaisi jotenkin että joka päivällä olisi oma narratiivi ja loppuhuipennus.
Minkäänlaisia tarkempia yksityiskohtia tuossa ei toki ollut, mutta en suoralta kädeltä tyrmää ajatusta siitä, että jokaisessa päivässä olisi jokin oma porkkanansa. Tietenkään se ei saa ajaa täysin yli rallin perinteistä kokonaiskilpailu-ajattelua, mutta jonkinlainen virkistys olisi todennäköisesti paikallaan. Mielenkiintoista kuulla tarkemmin, mikäli ideat jalostuvat konkreettisempiin ehdotuksiin ja toimiin.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16059
Sijainti
Tampereen lenkki
Minkäänlaisia tarkempia yksityiskohtia tuossa ei toki ollut, mutta en suoralta kädeltä tyrmää ajatusta siitä, että jokaisessa päivässä olisi jokin oma porkkanansa. Tietenkään se ei saa ajaa täysin yli rallin perinteistä kokonaiskilpailu-ajattelua, mutta jonkinlainen virkistys olisi todennäköisesti paikallaan. Mielenkiintoista kuulla tarkemmin, mikäli ideat jalostuvat konkreettisempiin ehdotuksiin ja toimiin.
Joo, jos vaikka legin kokonaistuloksesta annetaan jotain pisteitä tai joka päivän vikasta pätkästä, niin aika monimutkaiseksi menee saada selville kuka johtaa pisteissä rallin lopuksi.
 

mattipuh

Well-known member
Liittynyt
9.8.2009
Viestit
713
Sijainti
Full send
Puotetaan renkaiden määrät puoleen ja huolto sallittu vain mukana kulkevan huoltomiehen toimesta pätkillä. Kunnon vanhan liiton ryynäystä!
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16059
Sijainti
Tampereen lenkki
Puotetaan renkaiden määrät puoleen ja huolto sallittu vain mukana kulkevan huoltomiehen toimesta pätkillä. Kunnon vanhan liiton ryynäystä!
Niin paitsi renkaita pitäisi olla varaa vaihtaa joka pätkälle uudet ja mitä tahansa seosta, leikkaamista jne. Siis ”vanhan liiton malliin”
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9716
Sijainti
Helsinki
Luovutaan torstain yleisö-ek:sta ja aloitetaan ek:t perjantaina. Shakedown-vetojen määrä kahteen.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9716
Sijainti
Helsinki
Autolle ja renkaille tulee säästöä, oikeataan se kilpailu alkaa jo nyt oikein kunnolla perjantai-aamuna Mitä Poweriin tulee, kilpailun lopputuloksia ei tartte jäädyttää, kuten @AnttiL ehdotti twitterin puolella. Uudet kumit alle, niin sitten uskalletaan ajaa täysillä.
 

mattipuh

Well-known member
Liittynyt
9.8.2009
Viestit
713
Sijainti
Full send
Tuossahan sotii periaatteessa kaksi filosofiaa tai ajatusmallia.
1. Laji pitäisi saada edullisemmaksi niin että saataisiin lisää kilpailijoita huipputasolle (kustannukset alas)
2. Lajin suosiota pitäisi kasvattaa niin että se keräisi lisää katsojia (ja rahaa). Tämä voi lisätä kustannuksia, tai ainakin tiimin ja kuskien ajankäyttöä.

Molemmat tulokulmat tulee huomioida. Nuo periaatteessa on aika erilaisia tulokulmia. 1. edustaa ns. urheilullisuutta, eli saataisiin enemmän huippukuskeja ajamaan kärkisijoista. Toisaalta myös lajin suosion kasvu, shöwbisnes yms muu sälä on tarpeen että laji kerää enemmän huomiota ja sitä kautta saadaan lajiin lisää rahaa -> lisää paikkoja kuljettajille.

En tiedä toimiiko nuo cost cap:it aidosti - ehkä ne voi jollakin tapaa toimia mutta toisaalta huipputallit voi niitä kuitenkin kiertää - näin on aina tehty.
Kohta 2 tulisi varmaan pyrkiä tekemään niin että tehdään fiksujaa asioita, eli hyödynnetään olemassa olevat resurssit järkevästi tekemällä asioita oikein. Tässä voisi auttaa se Krissenkin ehdottama laatikon ulkopuolella ajattelu. Toimiiko esim. joku Netflixin tms. behind the scenes- sarja tuomaan kuljettajille lisää tunnettuutta ja näkyvyyttä - aivan varmasti. Tällaisilla saa paljon uusia tartuntapintoja yleisöön, kun jokainen löytää omat suosikkijuttunsa kuljettajista helpommin kuin WRC.com virallisista haastatteluista. Toki nykysomen kautta se on myös mahdollista mutta vaatii omaa aktiviisuutta. Lajiahan on myös koetettu tuoda "lähemmäs" katsojia näiden yleisö-ek:den kautta - onko tuo oikea tapa, vai pitäisikö miettiä toisenlaitakin näkökulmaa?
Asiakaskokemus on joka tapauksessa erilainen kuin ratapuolella kun ajot tapahtuu jossain muualla kuin yhden ringin ympärillä.

Kumpi lie lajina ruohonjuuritasolla suositumpi, rata vai ralli? veikkaan että ralli, joskin radalla on taas ehkä enemmän eri lajia ja luokkia missä ajaa, vs. Rallissa huippukärki on hyvin kapea.
Molemmissa taitaa palaa melko lailla fyrkkaa jos haluaa ihan huipulle.

Itse tykkään eri autotehtaiden kilpailusta tekniikan osalta, se on iso osa lajia. sen johdosta liian raaka tasapäistäminen tekniikkasääntöjen osalta ei minusta ole hyvä juttu huipputasolle. Rally2 tai Rally3 se on hyvä tapa sillä näin saadaan huippukuskit selvemmin esiin.

Kun autonomiset autot ovat muutaman vuoden päässä, ja ihmiset katsoo mieluummin telkkaria tai nettiä kuin ajavat autoa, voi lajilla olla haastavat ajat edessä. Varmasti pieni porukka tulee aina arvostamaan rallia mutta en usko että se on isona lajina välttämättä kasvusuunnassa. Toisaalta on ilo seurata myös Toyotan ja Hyundain suunnitelmia tulevaisuuden autoista joissa autoista pyritään edelleen tekemään hauskoja ajaa.

Kerättiin muuten just porukkaa huippukuskin rallikyyditykseen - laitoin mainoksen kavereille faceen ja yllättävän moni oli kyydeistä kiinnostunut. Toki eri juttu kuin rallin seuraaminen mutta kyllä se jotain kertoo että ihmisiä kiehtoo edelleen vauhdin hurma ja sen kokeminen, tavalla tai toisella.
 
Viimeksi muokattu:

Pynski

Well-known member
Liittynyt
25.9.2021
Viestit
523

Tästä viattomasta kysymyksestä Sardinian jälkipuinnin jälkeen lähtikin sitten tunnin keskustelu nykyrallin tilasta, ajoittain jopa klikkiotsikoita lainaten HEATED DEBATE :D
 

mattipuh

Well-known member
Liittynyt
9.8.2009
Viestit
713
Sijainti
Full send

Tästä viattomasta kysymyksestä Sardinian jälkipuinnin jälkeen lähtikin sitten tunnin keskustelu nykyrallin tilasta, ajoittain jopa klikkiotsikoita lainaten HEATED DEBATE :D
Olikin hyvä keskustelu, hyvää sisältöä jätkät tuottaa - propsit siitä! Mitenköhän google kääntäis nuo englanninkieliselle tekstille - ois meinaan kultaista kontenttia jos ulkomaalaisetkin ymmärtäisi mutta savo -> englanti ei ehkä ole se helpoin rasti noille automaattikääntäjille.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16059
Sijainti
Tampereen lenkki

Tästä viattomasta kysymyksestä Sardinian jälkipuinnin jälkeen lähtikin sitten tunnin keskustelu nykyrallin tilasta, ajoittain jopa klikkiotsikoita lainaten HEATED DEBATE :D
Kommenttini tähän:

All Live:
  • todellakin pitäisi saada ilmaisia pätkiä youtubeen. Mutta ei niitä TV-erikoiskokeita (la ja power), ettei kilpailla tv-kanavien kanssa. Vaikka perjantailta aina joku youtube-pätkä.
  • Hinnoitteluun voisi tehdä erilaisia malleja, esim koko ralli 6 euroa, yksi päivä 3 euroa, yksi pätkä 1 euro tms.
  • Shaken pidentäminen minusta turhaa, jos se toinen veto joka kuskilta tulisi niin mitä lisäarvoa se antaa enää? Muutenkin shake on niin erikoisjuttu että voisi ennemmin pysyä maksumuurin takana ja jokin oikea pätkä ilmaisena youtubessa
  • kännykällä striimaus pätkien maalista voi onnistua ehkä just Suomessa mutta ei varmaan hirveesti jossain Meksikossa tai Argentiinassa
Rallin formaatti:
  • Kannatan myös sitä että perjantaiaamuna shake, lauantaina ajetaan pidempään ja sunnuntaina vaan poweri kahteen kertaan.
    • tosin tässä on juuri ongelmana että kuskien ja mekaanikkojen päivät pitenee ja Kallekin on valittanut kun ei ehdi nukkua
      • eikö muuten mekaanikoille annettu juuri lisälepoa sillä että sorakisoista poistettiin aamuhuollot? Eli illalla kun auto on huollettu, niin seuraavan kerran on huolto puoliltapäivin. Toki eri asia jos on superrallikorjattavaa.
  • 2014 tuli uusi promoottori joka määräsi sunnuntain power stage -päiväksi
  • lauantaina loppuvan rallin etu on myös se että jos oot ulkomailla niin ehdit reissata hyvin kotiin ennen maanantaita. Jotkut ulkomailla reissaavat jättää jopa powerin välistä kun pitää lähtee jo kohti kotia. Mutta taas Joonaksen näkökulma on vahvasti se, että ralli ajetaan 100 km säteellä kotoa niin tietysti sunnuntai kannattais ajaa koko päivä rallia iltaan asti
Rallin pääluokka
  • en ihan allekirjoita sitä että tosta vaan tulis Rally2:lla 6-7 tehdastallia mukaan. Esim VW ja Citroen tuskin lähtisi enää (Citroenin kaveri tästä juuri antoi lausunnonkin). Skoda voitaisiin ainoastaan saada uutena, sekin vähän kysymysmerkillä. Nykyinen toiminta on kuitenkin edullisempaa kuin koko sarjan kiertäminen ja huippukuskien palkkaaminen.
  • Hyvä kysymys on että halutaanko tehdä Rally2:sta pääluokka ja ajattaa kaikkia samalla autolla, vai tehtäisiinkö erikseen joku Rally2+ tehdastalleille ja kärkikuskeille. Se olisi silti paljon halvempi yksityiskuskille kokeilla kuin nykyinen.
  • Hybrideistä ei ole ulosmitattu potentiaalia: kaupunkisiirtymiä ei ajeta sähköllä ja boostin käyttäminen voisi näkyä räikeämmin grafiikoissa
  • Hämmentää myös miksei sähköbensaa aluksi uskallettu markkinoida, vaikka sen haittapuolet otettiin takkiin. Pelättiin että bensalenkkarit suuttuu?
Sarjan kiinnostavuus
  • en tosiaan tiedä. Tämä on kuitenkin se pääongelma.
  • en allekirjoita Krissen näkemystä siitä että rallia pitäisi ensisijaisesti saada "ihmisten lähelle" koska TV:n kautta seuraaminen on eri mittakaavassa ja paikan päällä käyminen marginaalisempaa
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16059
Sijainti
Tampereen lenkki
Lajiahan on myös koetettu tuoda "lähemmäs" katsojia näiden yleisö-ek:den kautta - onko tuo oikea tapa, vai pitäisikö miettiä toisenlaitakin näkökulmaa?
Mikä se näkökulma olisi? Kyllähän huoltoparkissakin pääsee lähelle autoja ja kuskeja, ihan eri tavalla kuin F1:ssä. Puhumattakaan sitä jos meet johkin AT-jonoon tai kokoomatauolle...
Asiakaskokemus on joka tapauksessa erilainen kuin ratapuolella kun ajot tapahtuu jossain muualla kuin yhden ringin ympärillä.
Esim lapsiperheen tapauksessa se yksi visiitti kaupunkierikoiskokeelle ja/tai huoltoparkkiin voi olla jopa helpompi kuin ajaa päiväksi kymmenien kilsojen päähän moottoriradalle, jossa lähtöjen välillä ei välttämättä tapahdu mitään.
Kumpi lie lajina ruohonjuuritasolla suositumpi, rata vai ralli? veikkaan että ralli, joskin radalla on taas ehkä enemmän eri lajia ja luokkia missä ajaa, vs. Rallissa huippukärki on hyvin kapea.
Molemmissa taitaa palaa melko lailla fyrkkaa jos haluaa ihan huipulle.
En seuraa rataa millään tasolla joten en osaa sanoa, mutta toki se käsittää paljon laajemman paletin kilpailumuotoja mikroautoista motocrossiin.
Itse tykkään eri autotehtaiden kilpailusta tekniikan osalta, se on iso osa lajia. sen johdosta liian raaka tasapäistäminen tekniikkasääntöjen osalta ei minusta ole hyvä juttu huipputasolle. Rally2 tai Rally3 se on hyvä tapa sillä näin saadaan huippukuskit selvemmin esiin.
Hmm, siis kannatatko nyt tasapäistämistä vai et? Rally2 ja Rally3 on nimittäin tosi vahvasti rajattuja luokkia ja niillä nimenomaan saadaan huippukuskit esiin kun kalusto on tasaväkistä.
Kun autonomiset autot ovat muutaman vuoden päässä, ja ihmiset katsoo mieluummin telkkaria tai nettiä kuin ajavat autoa, voi lajilla olla haastavat ajat edessä. Varmasti pieni porukka tulee aina arvostamaan rallia mutta en usko että se on isona lajina välttämättä kasvusuunnassa. Toisaalta on ilo seurata myös Toyotan ja Hyundain suunnitelmia tulevaisuuden autoista joissa autoista pyritään edelleen tekemään hauskoja ajaa.
Veikkaan että ralli tulee jatkumaan ikuisesti harrastetasolla niin kauan kuin vaan on jotain mitä polttaa tankissa. Eri asia sitten jatkuuko MM-sarja nykymuodossaan autotehtaiden tuella.
 
Ylös