Tuossahan sotii periaatteessa kaksi filosofiaa tai ajatusmallia.
1. Laji pitäisi saada edullisemmaksi niin että saataisiin lisää kilpailijoita huipputasolle (kustannukset alas)
2. Lajin suosiota pitäisi kasvattaa niin että se keräisi lisää katsojia (ja rahaa). Tämä voi lisätä kustannuksia, tai ainakin tiimin ja kuskien ajankäyttöä.
Molemmat tulokulmat tulee huomioida. Nuo periaatteessa on aika erilaisia tulokulmia. 1. edustaa ns. urheilullisuutta, eli saataisiin enemmän huippukuskeja ajamaan kärkisijoista. Toisaalta myös lajin suosion kasvu, shöwbisnes yms muu sälä on tarpeen että laji kerää enemmän huomiota ja sitä kautta saadaan lajiin lisää rahaa -> lisää paikkoja kuljettajille.
En tiedä toimiiko nuo cost cap:it aidosti - ehkä ne voi jollakin tapaa toimia mutta toisaalta huipputallit voi niitä kuitenkin kiertää - näin on aina tehty.
Kohta 2 tulisi varmaan pyrkiä tekemään niin että tehdään fiksujaa asioita, eli hyödynnetään olemassa olevat resurssit järkevästi tekemällä asioita oikein. Tässä voisi auttaa se Krissenkin ehdottama laatikon ulkopuolella ajattelu. Toimiiko esim. joku Netflixin tms. behind the scenes- sarja tuomaan kuljettajille lisää tunnettuutta ja näkyvyyttä - aivan varmasti. Tällaisilla saa paljon uusia tartuntapintoja yleisöön, kun jokainen löytää omat suosikkijuttunsa kuljettajista helpommin kuin WRC.com virallisista haastatteluista. Toki nykysomen kautta se on myös mahdollista mutta vaatii omaa aktiviisuutta. Lajiahan on myös koetettu tuoda "lähemmäs" katsojia näiden yleisö-ek:den kautta - onko tuo oikea tapa, vai pitäisikö miettiä toisenlaitakin näkökulmaa?
Asiakaskokemus on joka tapauksessa erilainen kuin ratapuolella kun ajot tapahtuu jossain muualla kuin yhden ringin ympärillä.
Kumpi lie lajina ruohonjuuritasolla suositumpi, rata vai ralli? veikkaan että ralli, joskin radalla on taas ehkä enemmän eri lajia ja luokkia missä ajaa, vs. Rallissa huippukärki on hyvin kapea.
Molemmissa taitaa palaa melko lailla fyrkkaa jos haluaa ihan huipulle.
Itse tykkään eri autotehtaiden kilpailusta tekniikan osalta, se on iso osa lajia. sen johdosta liian raaka tasapäistäminen tekniikkasääntöjen osalta ei minusta ole hyvä juttu huipputasolle. Rally2 tai Rally3 se on hyvä tapa sillä näin saadaan huippukuskit selvemmin esiin.
Kun autonomiset autot ovat muutaman vuoden päässä, ja ihmiset katsoo mieluummin telkkaria tai nettiä kuin ajavat autoa, voi lajilla olla haastavat ajat edessä. Varmasti pieni porukka tulee aina arvostamaan rallia mutta en usko että se on isona lajina välttämättä kasvusuunnassa. Toisaalta on ilo seurata myös Toyotan ja Hyundain suunnitelmia tulevaisuuden autoista joissa autoista pyritään edelleen tekemään hauskoja ajaa.
Kerättiin muuten just porukkaa huippukuskin rallikyyditykseen - laitoin mainoksen kavereille faceen ja yllättävän moni oli kyydeistä kiinnostunut. Toki eri juttu kuin rallin seuraaminen mutta kyllä se jotain kertoo että ihmisiä kiehtoo edelleen vauhdin hurma ja sen kokeminen, tavalla tai toisella.