Formula 1 - 2023 - 13 - Belgian GP

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
4681
(Vesi)hanat auki! Ihan sama vaikka joku sessio peruttaisiinkin kun arsenaalista löytyy sprinttiviikonloppu!
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
6036
Joko kellekään on vahvistettu moottorirankkuja?
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
4681
Tuolla justiinsa muutama viikko sitten kuoli nuori kuski vesisumun vuoksi.
Ja samassa kohdassa muutama vuosi sitten Hubert kuivalla kelillä. Eau Rouge pitäisi muuttaa suoraksi kun on nykyään niin vaarallinen ja mennään muutenkin hana pohjassa.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
3888
Se on joo kohtuu vaarallinen paikka millä kelillä tahansa ajettuna. Sen takia tuolla on nähty paljon just turva-auton perässä köröttelyä.

Eau Rouge on ajettu jo 90-luvulta asti kaasupohjassa. Häkä taisi olla ensimmäisiä kuskeja, joka siihen aikanaan pystyi.
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1343
Muistelisin (hyvin hatarasti) kuskien 90-luvulla jutelleen, että Eau Rougen voi ajaa kaasu pohjassa, mutta ei kannata koska se on hitaampaa auton pohjatessa enemmän.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14274
Se on joo kohtuu vaarallinen paikka millä kelillä tahansa ajettuna. Sen takia tuolla on nähty paljon just turva-auton perässä köröttelyä.

Eau Rouge on ajettu jo 90-luvulta asti kaasupohjassa. Häkä taisi olla ensimmäisiä kuskeja, joka siihen aikanaan pystyi.
Ei Häkä lähellekään ollut ensimmäinen täysille siihen kurviin mennyt kuski.

Ensimmäisen kerran ja mistä lähtien ensin hyvin tuskallisen alkuun harvinaisesti ja myöhemmin sitten selvemmin hyvinkin nopeasti yleistyen täysillä ajanut kuski oli jo Nelson Piquet vuodeksi 1987.

1990-luvun alussa eli vuosiin 1992-1993 mennessä täysillä ajaminen olikin sitten jo helpottunut ja yleistyi siitä eteenpäin käytännössä viimeistään.

Etenkin kun sittemmin tuli kevyemmät autot ja ellei muuten ollut mutkaan erikseen siihen vaikutettu.

Muistelisin (hyvin hatarasti) kuskien 90-luvulla jutelleen, että Eau Rougen voi ajaa kaasu pohjassa, mutta ei kannata koska se on hitaampaa auton pohjatessa enemmän.
Pohjautuminen vuodesta riippuen ei enää ollut niin haaste mitä lopulle tuolle vuosikymmentä mentiin, mutta sen alkupuolelle etenkin raskain täysin tankein silloin se oli hyvinkin paljon isompi ongelma yleensä ja vaarallistakin ennen kuin viimein juuri ylle kerrotusti se sitten helpottui tietysti myös teknisen kehityksen myötäkin.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8743
Sijainti
Vantaa
Ja samassa kohdassa muutama vuosi sitten Hubert kuivalla kelillä. Eau Rouge pitäisi muuttaa suoraksi kun on nykyään niin vaarallinen ja mennään muutenkin hana pohjassa.
Väittäisin, että uusin kolari olisi voitu välttää ilman vesisadetta. Minusta tuo uusin kolari sattui huomattavasti myöhemmin kuin Hubertin epäonninen kolari. Eli uusimassa onnettomuudessa oli vesisateella merkitys.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
3888
Häkä sillon aikanaan taisi jossain haastattelussa sanoa, että.taisi tulla vähän paskaa housuun, kun ekaa kertaa vetäisi mutkan kaasu pohjassa. 😁
Taitaa olla tituleerattu maailman vaarallisimmaksi mutkaksi. Vauhtia siinä ~300kmh ,kovat sivuttais g-voimat ja aika sokea mutkakin vielä.

Kiitos CCMK tarkennuksesta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14274
Häkä sillon aikanaan taisi jossain haastattelussa sanoa, että.taisi tulla vähän paskaa housuun, kun ekaa kertaa vetäisi mutkan kaasu pohjassa. 😁
Taitaa olla tituleerattu maailman vaarallisimmaksi mutkaksi. Vauhtia siinä ~300kmh.

Kiitos CCMK tarkennuksesta.
Ole hyvä.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8743
Sijainti
Vantaa
Häkkinen oli myös sitä mieltä, ettei se mikään mutka nykyään ole, koska nykyautoilla (ja aiemmin) se vedetään kaasupohjassa. Taisi ehdottaa sen muuttamista oikeaksi mutkaksi.
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
6036
Häkkinen oli myös sitä mieltä, ettei se mikään mutka nykyään ole, koska nykyautoilla (ja aiemmin) se vedetään kaasupohjassa. Taisi ehdottaa sen muuttamista oikeaksi mutkaksi.
Jollain aikavälillähän se oli paljon jyrkempi, en muista vuosilukuja tarkalleen, joku viisaampi voi auttaa. Ei siis tuo -94 shikaani. Ei haittaisi jos palattaisiin vastaavaan, niin tulisi haastetta taas mutkaan.
 

mattipuh

Well-known member
Liittynyt
9.8.2009
Viestit
709
Sijainti
Full send
joutuuko katsomaan vuoden ekan F1-kisan, Spa on yleensä tarjonnut aina hyviä kisoja ellei nyt sitten satu satamaan.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
4681
Väittäisin, että uusin kolari olisi voitu välttää ilman vesisadetta. Minusta tuo uusin kolari sattui huomattavasti myöhemmin kuin Hubertin epäonninen kolari. Eli uusimassa onnettomuudessa oli vesisateella merkitys.
Varmasti sade haittasi, mutta ei silti voida samantien pakata kamppeita pelon takia. Eau Rouge nyt pitäisi ensiksi korjata turvallisemmaksi. Kuolema on aina läsnä moottoriurheilussa.

En tiedä tilastoja mutta voisin veikata että kuolemankolareita tapahtuu kuivalla enemmän kuin sateella, toki kuivalla ajetaan enemmän. Lajihistorian aikana on kuskeja kuollut liekkeihinkin vaikka kuinka. Lähiaikoina esimerkiksi Grosjeanin ura loppui aavikolla kun meinasi palaa autoonsa, eikä tässäkään voida vetää mutkia suoraksi että Formula 1:stä pitäisi tehdä Formula E-sarja ettei autot syttyisi niin herkästi tuleen isoista mälleistä.

Tämä on muutenkin kinkkinen tilanne Spassa kun äskettäin radalla on kuollut kuski ja pari vuotta sitten skandaali kisan perumisesta että mitä tuomaristo uskaltaa tehdä. Jokainen päätös varmasti saa arvostelua. Odotettavissa on tod näk sessioiden siirtämistä tai jopa perumista, onneksi on kuitenkin sprinttiviikonloppu niin tositoimia nähdään ainakin jonkin verran.
 
Ylös