FIA rakentaa rallia.

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
2064
Parhaat ovat edelleen parhaita ja tämä mahdollistanee jännityksen säilyvän viikonlopun mittakaavassa pidempään.
Tämä kiteyttää omatkin ensifiilikset. Pistepotti jakautuu edelleen nopeimpien kesken.

Superrallaajille tämä on lempeämpi ja se tökkii tässä nyt eniten, mutta kai suomalaisillekin kelpaa, jos oma suosikki saisikin viiden pisteen sijaan kaksitoista. Rallin katsojana myös joutuu opettelemaan uutta matikkaa, mutta onpahan sitten muutakin aivovirikettä kuin ristikoiden teko.

Mielestäni ehdottoman mielenkiintoinen uudistus.
 

Onzah

Mediamies
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
898
Sijainti
Pohjois-Karjala
Varovainen peukku tälle uudistukselle täältä susirajaltakin. Tulee olemaan mielenkiintoista seurata minkälaisiksi sunnuntait nyt sitten rakentuvat. Itse epäilisin että tällä(kään) systeemillä ei välttämättä täysin poisteta sunnuntain köröttelyjä, toki röyhkeimmät hidastelut varmasti jää pois mutta itse näkisin niin, että jos olet kärjessä lauantain jälkeen, niin joissain tilanteissa se jalka voi nousta kaasulta, sillä 18 pistettä on hyvä saavutus, toisin kuin maksimipisteiden yrittäminen ja nolliin jääminen. Toki voihan nykysysteemilläkin tapahtua näin mutta tässä tulee kuitenkin tietynlainen automaatio pisteistä, kunhan ajat vain maaliin.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3582
Sijainti
JKL
Minä olenkin tällainen vanha jäärä jonka mielestä mm. vuosinumerot, superralli ja powerstage pitäisi kieltää... Ja kaikki muutos on lähtökohtaisesti pahasta;););)

No katsotaa mitä tulee. Enemmistö on tyytyväinen ja tällaista halunnut joten sillä mennään. Vuoden päästä ollaan viisaampia ja sitten voi antaa analyysiä miten toimii käytännössä.
 
Viimeksi muokattu:

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
2064
Minä olenkin tällainen vanha jäärä jonka mielestä mm. vuosinumerot, superralli ja powerstage pitäisi kieltää... Ja kaikki muutos on lähtökohtaisesti pahasta;););)

No katsotaa mitä tulee. Enemmistö on tyytväinen ja tällaista halunnut joten sillä mennään. Vuoden päästä ollaan viisaampia ja sitten voi antaa analyysiä miten toimii käytännössä.
Ideaali tilannehan olisi se, että viimeisen pätkän maaliin nopeiten päässyt pari saisi eniten pisteitä ja keskeyttänyt pari palaisi sitten seuraavassa rallissa. Asiat kuitenkin ovat muuttuneet, maailma on muuttunut, laji on muuttunut. Hätä ei tunne lakia tai kehitystä palvelemaan muuttuneita tarpeita. Kyllä tälle systeemille nyt ainakin yhden kauden voi uhrata. 😀
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3582
Sijainti
JKL
Ideaali tilannehan olisi se, että viimeisen pätkän maaliin nopeiten päässyt pari saisi eniten pisteitä ja keskeyttänyt pari palaisi sitten seuraavassa rallissa. Asiat kuitenkin ovat muuttuneet, maailma on muuttunut, laji on muuttunut. Hätä ei tunne lakia tai kehitystä palvelemaan muuttuneita tarpeita. Kyllä tälle systeemille nyt ainakin yhden kauden voi uhrata. 😀
Juu ehkä tämä tästä kun sulattelee hieman. Mutta eniten tosiaan kaihertaa tuo voiton merkityksen väheneminen. Nythän tulee tilanne että joku joka keskeyttää perjantaina voi ajaa lauantaina kuudentena maaliin ja sunnuntain hyökkäyksellä ottaa samat pisteet kun kisan voittaja. Tämän ei kuuluisi mennä ihan näin. Kyllä voitolla pitäisi kuitenkin olla isompi merkitys ja paremmat pisteet. On toki epätodennäköistä että noin käy, mutta tuolla nykyisellä lähtijämäärällä kuitenkin selkeästi mahdollista.
 

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
2064
Teoriassa näin monimutkainen systeemi mahdollistaa kaikenlaisia skenaarioita, mutta todennäköisesti kisaviikonlopun nopein autokunta tulee ajamaan hyvät pisteet sunnuntainakin. Tai ainakin kannattaisi ajaa, jos aikoo niitå pisteitä kerätä.

Keskeytyksen merkitys pienenee, samoin rengasrikon. Spinni sunnuntaina taas on eri kuin spinni aiempina päivinä.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7578
Mielenkiintoista. Ainakin vielä ensi vuonna ajetaan nykyisellä kisaformaatilla, mutta miten uusi pistesysteemi toimii yhteen spekuloidun tiiviimmän kisaviikonlopun kanssa?
 

Tsiiem

Well-known member
Liittynyt
24.11.2017
Viestit
955
Itseäni ei niinkään kiinnosta mitä mieltä me fallifanit asiasta ollaan, me kun ollaan mukana joka tapauksessa oli pistelasku tai formaatti mitä tahansa. Ns. suuren yleisön puolesta olen tästä huolissani, tämä kun muuttaa pisteiden laskemisen ja seuraamisen vielä entistä moninutkaisemmaksi.
 

Tsiiem

Well-known member
Liittynyt
24.11.2017
Viestit
955
Missäs vaiheessa voittajaa juhlitaan podiumilla? Ei ainakaan lauantai iltana, kun sunnuntai pitää ajaa maaliin. Eikä kyllä sunnuntainakaa, kun voittaja on voinut ajaa kaseikkoon sunnuntain aikana. Noh, sunnuntai iltapäivällä sitten, kävellen podiumille hakemaan muistolaatta.
 

Googol

Well-known member
Liittynyt
29.3.2009
Viestit
1005
Eli sunnuntaiaamupäivän sijaan mummoa viedään kirkkoon jo lauantai-iltapäivällä.
 

Ojarumpu

Synkkä EI rallille
Liittynyt
23.4.2019
Viestit
763
Ok, pistemalli on kyllä aavistuksen sekava ja lajin ulkopuoliselle tämä on varmaan ratakiskosta väännettävä ominaisuus, mutta kuten Lupatarkastaja totes: laji muuttuu ja äkkiäkös se matikka alkaa tuolla aivolohkossa vääntyä.

Olin kieltämättä itsekin vähän varpaillani kun tästä illalla luin, mutta näkisin lähtökohtasesti tässä myös puoltavia asioita:

- sunnuntaina todennäkösesti vedetään kovempaa kuin ennen.
- kun "kisoja on enemmän" (parit eri pisteet yhtenä viikonloppuna), voisin jotenkin uskoa isossa kuvassa myös koko MM-taistelun tiivistyvän.
- on puhuttu MM:n kriisistä jo pitempään. En tiedä onko tämä nyt tekohengitystä vai pelastuksen alku, mutta se ruvennee selviämään meille puolen vuoden sisällä.
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2520
Äkkiseltään mietittynä kokonaiskisan arvo pienenee huolella. Parhaassa - tai huonoimmassa tapauksessa kokonaiskisan voittajalle jää viikonlopun jälkeen 18 pistettä kun sunnuntaina pitää ajaa varmasti maaliin. Sen sijaan jos vedät heti ykköspätkällä puskaan ja ajat sunnuntain reikä päässä, voi palkintona olla jopa 12 pistettä, vain 6 vähemmän kuin oikea ykkönen on kerännyt…noh, annetaan toki mahdollisuus, mutta…

Äkkiseltään voisin ajatella että Neuville voisi hyötyä tästä eniten, saas nähdä..
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1601
Rallifaneille tämä tuo paljon lisää jännitystä ja keskustelupalstoille tulee vipinää, mutta ne satunnaiset seuraajat jotka autoja ostaa voivat olla pää pyörällä.

Entäs ne kuskit jotka ajaa vajaan kauden esim Rovis ja Ogier. Jos he saavat lauantaina kiinnityksen rallin voittoon, niin heidänhän sitten kannattaa vain körötellä koko sunnuntai, kun eivät tarvi pisteitä. Miettikää esim Monacon tai jyskälän antikliimaksia sunnuntaille. Rovis ainakin haluaa jyskälä voiton plakkariinsa, koska se on meriitti jolla on arvoa, samoin Monacon voitto muistetaan vielä vuosienkin päästä, esim Loebin Pumalla voitettua kisaa muistellaan youtube tarinoissa vielä 10 vuoden päästäkin.

Jotenkin toivoisin, että klassikot olisi säilytetty tältä uudistukselta, esim Monaco jonka voittoa arvostetaan ja se on mediassakin laajasti uutisoitu ainakin tietyissä maissa, mutta nää turhat kisat kuten Chile yms olis sitten otettu tämän uuden systeemin piiriin, mutta varmaan menis vaan vieläkin sekavammaksi.....
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
916
Järjestelmän ehkä ymmärtää helpoiten niin, että tästä eteenpäin joka viikonloppu ajetaan käytännössä kaksi erillistä rallia. "Perjantai-lauantai ralli" ja sitten bonuksena päälle sunnuntain "sprinttiralli", jossa ei tosin missään tapauksessa saa runkia, tai menettää koko viikonlopun pisteet. Sunnuntai-rungithan on ollut jo ehdottomasti kielletty nykyisessäkin systeemissä, mutta nyt tämä tulee korostumaan aivan äärimmilleen.

Ymmärrän kyllä mitä tällä muutoksella haetaan takaa, mutta ei herranjumala...yksi karmeimmista sääntöuudistuksista koko moottoriurheilun historiassa. Tässä jää ykkösten sprinttikisatkin jo heittämällä kakkoseksi. Tällä muutoksella saadaan kyllä kuljettajat ajamaan kovempaa läpi koko kilpailun, mutta millä hinnalla? Lajin luonnetta muutetaan aivan liian radikaalilla tavalla. Rallin kokonaiskilpailun voitto menettää kaiken arvon MM-pisteiden valossa ja samalla saadaan kaikkien päät pyörälle kun laskeskellaan kuka nyt sitten saakaan lopulta eniten pisteitä.

Todella surullinen päivä ralliautoilun historiassa. Pelkäsin että tämän kauden perusteella tehdään hätiköityjä päätöksiä ja valitettavasti tämä pelko toteutui karmeimmalla mahdollisella tavalla.
 

Tume88

Well-known member
Liittynyt
18.1.2019
Viestit
437
Yleensä Perjantai ja Lauantai on olleet pisimmät kisapäivät, nyt Sunnuntain voittaja saa 7 pistettä joka on 39% "kisan voittajan" pisteistä, lisäksi powerilta saa 5 pistettä lisää, eli voit ajaa kaksi päivää vituiksi ja sitten kairata vain 5 pistettä vähemmän kuin "kisan voittaja"

Kyllä tässä on FIA n kelohonka mökillä vähän konjakkia ja sikaria kulunut kun tämä ässä on vedetty hatusta.
 
Ylös