FIA rakentaa rallia.

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16064
Sijainti
Tampereen lenkki
Ensivuonna joissain kisoissa rally1 autoja on vähän ja nopeus ero taas rally1/rally2 on suuri, joten yksi tai kaksi pätkää väliin jättämällä on mahdollista olla kuuden joukossa joissain kisoissa. Aika rajuja nousuja on nähty ennenkin joten miksei myös tulevaisuudessa. Ja kun tietää esim Huyndain tallimääräys taktiikat niin äkkiäkös sitä Lapin/Sordon/Mikkelsenin käskee pudottautumaan pari sijaa...

On tässä mahdollisuuksia, mutta on myös suuria riskejä.
Esim Jyskälässä jossa kato oli kova, olisi lauantain lopussa 10 minuuttia perässä olemalla (eli aikasakko yhdestä missatusta perjantaipätkästä) ollut kymmenes. Matkaa kutossijaan 2 minuuttia.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3610
Sijainti
JKL
Esim Jyskälässä jossa kato oli kova, olisi lauantain lopussa 10 minuuttia perässä olemalla (eli aikasakko yhdestä missatusta perjantaipätkästä) ollut kymmenes. Matkaa kutossijaan 2 minuuttia.
Juu ei se joka kisassa ole mahdollista. Ja jos rally1 autot kärsivät lisäinflaatiota ja Fordilta ei lähde yhtäkään autoa johonkin kisaan niin tilanne muuttuu äkkiä... Ei toki todennäköisin skenaario mutta mahdollinen.

Ja esim. Meksikossa lauantaina kuudes oli Greensmith 10min 33sek kärkeä perässä. Eli yhden pätkän skippaamalla olisi mahdollisuus olla kuudes ..
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1631
Mutta ymmärrätkö että sunnuntain siirtymäasetuksella ajamalla ei saa enempää kuin 18 pistettä? Joku toinen voi saada enemmän jos on lauantaina toinen ja voittaa sunnuntain.
Esim kauden alussa ja lopussa saatetaan olla tilanteesa, jossa varmat 18 pistettä on paras vaihtoehto siitäkin huolimatta, että vastustaja ottaa riskillä ajamalla enemmän. Bosse ja McRae hävisivät mestaruuksia, koska eivät tyytyneet niihin varmoihin jämä pisteisiin vaan laittoivat all in. Jos Rovis tai Seb on lauantain jälkeen johdossa, kaikki muut vaihtoehdot paitsi sunnuntain ajaminen siirtymäasetuksilla on idioottimaista.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9723
Sijainti
Helsinki
Edelleeen nopeimman kokonaisajan sunnuntain pätkien jälkeen ajettu on rallin voittaja.

The winner of the rally will still be declared on overall time for the whole event, but in theory, a driver can win the rally despite not scoring the full seven points on the Sunday.
 

JuuZa

Kulttuurispesialisti
Liittynyt
22.4.2006
Viestit
2141
Mainetta sille joka laskisi 2023 kauden pisteet uusiksi tällä systeemillä. Ei nyt huomioida sitä että siellä köröteltiin.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16064
Sijainti
Tampereen lenkki
Esim kauden alussa ja lopussa saatetaan olla tilanteesa, jossa varmat 18 pistettä on paras vaihtoehto siitäkin huolimatta, että vastustaja ottaa riskillä ajamalla enemmän. Bosse ja McRae hävisivät mestaruuksia, koska eivät tyytyneet niihin varmoihin jämä pisteisiin vaan laittoivat all in. Jos Rovis tai Seb on lauantain jälkeen johdossa, kaikki muut vaihtoehdot paitsi sunnuntain ajaminen siirtymäasetuksilla on idioottimaista.
Niin, eli tämä on edelleen sama kuin että lauantai-iltana rallia johtava päättää ajaa niin varovaisesti että seuraava ohittaa hänet sunnuntaina, ja tyytyy 18 pisteeseen.
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
918
Sellainenkin skenaario on mahdollinen että ensi kaudella aletaan taas näkemään aidosti jänniä voittokamppailuja jotka ratkeavat vasta rallin loppumetreillä. Harmi vaan, että näillä voittokamppailuilla ei ole enää jatkossa mitään merkitystä pisteiden kannalta kun rallin lopputuloksesta ei jaeta enää MM-pisteitä. Eli sen sijaan että jännitetään sitä kuka voittaa rallin, laskeskellaan kuumeisesti miten pisteet eri päiviltä tulevat lopulta ynnäytymään yhteen.

Ja potentiaalinen jännitysmomentti ei tule olemaan sama lauantai-iltana kun "ensimmäinen ralli" päättyy. Koska ne pisteet voi vielä menettää sunnuntaina.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9723
Sijainti
Helsinki
Pistejärjestelmän sijaan muutokset olisi pitänyt aloittaa autoista ja niiden sääntöjen muuttamisesta, jotta saataisiin lisää valmistajia.

Yhtä hyvin voitaisiin typistää kalenteria yhdeksään ralliin, jolloin ajetaan 18 pisteiden arvoista kilpailua.
 
Viimeksi muokattu:

jiitu

Well-known member
Liittynyt
30.9.2022
Viestit
187
Joo, alkaa mennä niin sekavaksi koko pistelasku, ettei kukaan tiedä, kuka nyt oikeastaan on rallin paras ja varsinkaan, että miksi.

Minun on htvin vaikea kuvitella, että ralli saisi jotenkin uutta fanikuntaa tällaisten takia. Sunnuntain köröttelyn olisi saanit pois sillä, että powerille saa uudet kumit. Halutessa olisi powerin voinut vaan korvata power-sunnuntailla. Mut joka tapauksessa sunnuntain painoarvo on nyt aivan liian kova suhteessa alkukisan pisteiden varmistamiseen.

Nyt alkaa mennä niin sekavaksi, että jopa minunlainen numerointoilija-inssi pitää tätä ihan pelleilynä.

7 pisteen takia ei kukaan rallin johtaja, vai...onko se nyt...voittajakandidaatti? Riskeeraa kisan....osavoittoa(?) sunnuntaina painamalla aiemmin keskeyttäneiden vauhti, mutta toisaalta dunnuntain pisteet alkavat oll sitä.luokkaa, että selvää pistevoittajaa ei saa oikein millään.

Ja varsinkin nyt esikisan voittajakandidaatin vasta kannattaakin säästellä renkaita powerille. Kerran keskeyttäneet kisaa koko sunnuntain kulutellen renkaita, josta tarjolla "vain" 7 pinnaa, joten kannattaa säästää renkaita ja ottaa 18 + lähes varma 3-5 pinnaa powerilta, kun korkeintaan 2-3 kuskia säästelee renkaita powerille.

Mun kiinnostus tätä lajiankohtaan heikkenee tällaisten pelleilyiden takia roimasti.

Ralli vaan ei ole stadionlaji. Ei vaan ole nykyajan telkkarilaji ja sitä ei saada siihen sapluunaan kuitenkaan. Ne jotka eivät jaksaneet rallia seurata aiemmin, ei tästä syty yhtään lisää.

Tulee sama olo kuin fornuloissa, joissa onglema on pitkään ollut ohitusten vaikeus. Sitä sittennkorjataan sillä, että tulww eri varikkotaktiikoita ja kisa ratkaistaan sillä, mikä varikkotaktiikka toimii parhaiten. Nytkin sitten eri kuskit alkavat taktikoida eri asioita ja välillä joku ajaa kovaa jabjoku säästelee ja päinvastoin lopulta *voittajan (kuka saa eniten pisteitä) selviää vadta lopuksi ja *voittajan ymmärtämiseen tarvitaan sittennkolmen tunnin studio-osuus, nissä asiantuntijat kertovat, miksi se ja tämä taktiikka lopulta ratkaisi että maksimoimalla noita osa-alueita, pääsikon *vpittajaksi.
 
Viimeksi muokattu:

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1631
Niin, eli tämä on edelleen sama kuin että lauantai-iltana rallia johtava päättää ajaa niin varovaisesti että seuraava ohittaa hänet sunnuntaina, ja tyytyy 18 pisteeseen.
Paitsi jos ajaa siirtymäasetuksilla sunnuntain läpi menee ehkä useampi auto ohi tuloksissa, uudessa systeemissä ei näin tapahdu
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3897
Autosportin mukaan voittaja julistetaan edelleen entiseen tapaan eli sunnuntain kokonaisajan perusteella, mutta näistä tuloksista ei anneta pisteitä. Tämä on toki vähän sekavaa...
Ei jumalauta :D Onhan tuo todella sekavaa. Uudistus teki tuosta todella sekavan setin. Eiköhän peruta kauden aikana tai viimeistään jälkeen. Ei tämä tule lisäämään kiinnostusta tai ratkaisemaan ongelmia on minun (pakko myöntää) kyyninen arvio.
 

jiitu

Well-known member
Liittynyt
30.9.2022
Viestit
187
Niin, eli tämä on edelleen sama kuin että lauantai-iltana rallia johtava päättää ajaa niin varovaisesti että seuraava ohittaa hänet sunnuntaina, ja tyytyy 18 pisteeseen.
Ero on se, että kannattaa madella tosiaan siurtymäasetuksilla ja säästellä renkaita ihan täysin powerille. Keskeyttäneer kuluttaa ne renkaat ajaen kisaa 7 pisteestä ja sitten lauantain podiumkolmikko ratkaisee kulumattomilla renkailla powerin kärkipaikat.

Tähän asti sentään piti varmistaa, ettei se aiempi sija lähde, eli ei ihan madellen voinut ajaan. Nyt tullaan näkemään sitä, että 18 pisteessänkiinni oleva ajaa oikeasti terveisiä ja jöö 5 minuuttia per pätkä kärjedtä

Jabjos kisan voittajakandidaatti alkaa ajamaan sunnuntaina 7 pisteestä, kakkosen kannatta antaa hänen lulutella renkaat ja tokavikalla pätkällä jää tukkimaam tien, jolloin "voittaja" ei saa sunnuntain 7 pisteestä mitään ja powerillekin on surkeat renkaat.
 
Viimeksi muokattu:

Googol

Well-known member
Liittynyt
29.3.2009
Viestit
1007
Teoriassa rallin voi voittaa saamatta pistettäkään...
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16064
Sijainti
Tampereen lenkki
7 pisteen takia ei kukaan rallin johtaja, vai...onko se nyt...voittajakandidaatti? Riskeeraa kisan....osavoittoa(?) sunnuntaina painamalla aiemmin keskeyttäneiden vauhti, mutta toisaalta dunnuntain pisteet alkavat oll sitä.luokkaa, että selvää pistevoittajaa ei saa oikein millään.

Ja varsinkin nyt esikisan voittajakandidaatin vasta kannattaakin säästellä renkaita powerille. Kerran keskeyttäneet kisaa koko sunnuntain kulutellen renkaita, josta tarjolla "vain" 7 pinnaa, joten kannattaa säästää renkaita ja ottaa 18 + lähes varma 3-5 pinnaa powerilta, kun korkeintaan 2-3 kuskia säästelee renkaita powerille.
Kyllä mä uskon että edelleen tullaan näkemään 30 pisteen potteja koska niillä se mestaruus voitetaan.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1631
Toinen uudistus joka jäi tämän sekavan pistehirviön jalkoihin on se, että R1 autossa ei ole enään pakko olla hybrid voimayksikköä!!!!!

Tämä saattaa olla se toimenpide jolla pelastetaan M-sportin mukanaolo. Heidän ehkä kannattaa rakentaa halvempi auto ilman hybridiä, koska se ei välttämättä huononna heidän sijoituksia kovin merkittävästi.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16064
Sijainti
Tampereen lenkki
Toinen uudistus joka jäi tämän sekavan pistehirviön jalkoihin on se, että R1 autossa ei ole enään pakko olla hybrid voimayksikköä!!!!!

Tämä saattaa olla se toimenpide jolla pelastetaan M-sportin mukanaolo. Heidän ehkä kannattaa rakentaa halvempi auto ilman hybridiä, koska se ei välttämättä huononna heidän sijoituksia kovin merkittävästi.
Ilman hybridiboksia ei saa ajaa merkkipisteistä, eli koskee lähinnä herrasmieskuskeja tällainen halvempi vaihtoehto ajaa Rally1-autoa.
 
Ylös