Sen verta hyvin kirjoitettu, että melko samoilla ajatuksilla ja huomioilla itsekin, poislukien tuo välivuosi-fiilis. Lisäillään tähän siis vähän omia ajatuksia tuohon perään.
- virallinen katsojaopas - soveltuu ehkä saunansytykkeeksi, mutta ei reitinsuunnitteluun, puutteita löytyi jokaisella osa-alueella. Tylysti sanottuna oon nähnyt paremmin tehtyjä katsojaoppaita SM-rallien ja jopa pienempien kisojen puolella. Toivoisin et joku ymmärtäisi KSML:n (tai kuka nyt jatkossa tekeekään tuon oppaan) toimituksessa nykäistä hihasta sellaisia henkilöitä, jotka elää ja hengittää lajia ja pyytää et tarvitsisimme teidän apua tälläisen tekemisessä. Se et opas on täynnä virheitä ja puutteita (koski ne sitten pätkän katselualueita tai parkkipaikkoja), ei palvele satunnaiskatsojaakaan yhtään sen paremmin kuin aktiivista metsässäryynääjää.
Tästä täysin samaa mieltä, todella ala-arvoinen tekele tuo virallinen opas. Lisäksi voisi todeta, että ei tuo KSML:n sanomalehtiformaatti ole kyllä erityisen toimiva, no onneksi oli digiversio. Tuossa oli hollilla vuoden 2017 opas, siis Tuulilasin tekemä, ja tässä voisi hieman verrata sitä tämänvuotiseen.
Ensinnä täytyy sanoa, että yhdessä asiassa on nykyinen parempi, nimittäin pätkäkartta itsessään, kun näyttää hieman laajemmalti siinä pätkän ympäristöä. Toisaalta siihen ne sitten jäävätkin.
Tuossa 2017 oppaassa on mielestäni huomattavasti järkevämmin ilmoitettu aina katselualueen yhteydessä, että mitkä P-alueet sitä palvelevat, kun nykyisessä olevat erilliset listaukset, joista pitää itse päätellä sitten, että mikä olisi järkevin p-alue millekin katselualueelle. Ja vaikka nykyään kaikilla on navigaattori siinä puhelimessa, olisi jonkinlaiset ajo-ohjeet silti suotavia, vaikka sitten edes tyyliin "Päijälä P5: Saavu Längelmäen suunnasta, P1-P4: Saavu Kuhmoisten suunnasta."
Samoin noissa vanhemmissa on ainakin jonkun verran paremmat kuvaukset noista paikoista, toki nykyteknologia mahdollistaisi vieläkin paremmat kuvaukset esim. kuvamuodossa. Tästähän oli noissa Lönnin ennakkovideoissa puhetta, että miksei käydä esim. ottamassa videota sieltä katselualueelta, että näkisi, millainen se paikka oikeasti on? Toki on tässäkin omat ongelmansa, esimerkkinä vaikka Päijälän mäntymetsä, kun silläkin on pituutta oppaankin mukaan sen 800 metriä, niin mistä sitä kuvaa ja kuinka paljon. Mutta aivan ratkaistavissa olevia juttuja nämä ovat.
Sekin huomio, että noita pätkien symboleita ei ole avattu missään, toki ei niiden merkitysten päättely sinänsä vaadi maisterintutkintoa, mutta olisi ne hyvä olla silti selitettynä. Samoin pieni juttu, joka itseä ainakin hieman häiritsee, eli noiden pätkäinfojen sijoittelu tuonne lehteen: Tämänvuotisessa ne tuntuivat olevan vähän missä sattuu, ja esim. tuo katsojaturvallisuuden havainnekuva on tuolla pätkäkuvausten keskellä. Tähän voisi mielestäni hieman panostaa enemmän.
Ja kun tuo appi on olemassa ja katsojaoppaan digiversio on kuitenkin ilmainen, niin miksi ei voisi nuo pätkäkuvaukset olla siellä myös?
- Ralliradio - joku voisi sanoa että vähän väljähtynyt/light-versio alkuperäisestä. Kyllä sen vaan jotenkin huomasi tunnelmassa. Juha Salon asiantuntevuutta ei kyllä hirveemmin mielestäni käytetty hyödyksi, vaikka potentiaalia siihen olisi ollut enemmänkin. Toki Salolle nostettava yläpeukaloa siitä et oma-aloitteisesti nosti Vetomiesten tuloksia huomattavasti enemmän framille, mitä aiemmin on kuultu.
Toki kun pääosa ns. vanhasta kalustosta oli joko olymppialaisissa, kisassa tai kilpailijalla, niin ei se mikään ihmekään ole. Salo oli kyllä hyvä.
- Tiedonkulku ja/tai sen puutteet. En tiedä tuliko tiedot Secton viralliseen appiin miten hyvin, kun en sitä käyttänyt, mutta ralliradiossa ja somekanavissa tää tiedottaminen tuntui olevan vähäistä tai todella isolla viiveellä. Penkallaolijoilta tuli huomattavasti nopeampaa ja parempaa informaatiota siitä miten hyvin tai huonosti muut parkit vetää tai että missä kunnossa tietyt parkit on. Toki sanottava se et penkallaolijoita on mitä todennäköisempi useampikymmenen kertaa enemmän versus se, paljonko sitä appiin kuuluvan sisällön tuottavaa väkeä.
Sieltä tulee push-ilmoituksia kyllä, mutta niiden löytäminen tuolta itse sovelluksesta on kyllä yksi saatanan työmaa, jos niitä siis edes löytyy. Saisivat kyllä tätä parantaa ja kaikki ne tiedot tulisi löytyä sieltä, mutta itse ainakin huomasin, että osa puuttui ja jos oli vahingossa sulkenut sen push-ilmoituksen, niin ei sitä välttämättä löydä enää. Jotenkin joo tuntuu myös, että yllättävän heikosti se tieto välittyy eteenpäin, mutta mistä se sitten johtuu?
Rallintekijöille ja reittitiimille toteaisin vaan et älkää pitäkö yleisön tulemista itsestäänselvyytenä. Vähän jopa tuli mietittyä sitäkin et onko reitti tehty liikaa Ouninpohjan ympärille ja unohdettu ne muut pätkät? Saarikas oli todella hyvä lisä, ja sen huomasi myös siitä et yleisö halusi mennä sinne kokemaan jotain uutta, jos vertaa vaikkapa Päijälään joka on ollut viimeiset 10v ohjelmistossa ja siitäkin 3 vai 4 vuotta putkeen samoinpäin.
Tästä myös samaa mieltä, uutudessa on oma viehätys ja taisi siellä Saarikkaassa olla reilusti populaakin? Samoin myös nuo muut pätkät alkavat olla hieman kuluneita, etenkin Päijälä. Sitähän on ajettu 2014 eteenpäin joka vuosi ja ajosuuntaan tekevät poikkeuksen vain 2016 ja 2021. Toki 2017 tuli se pikkutien lenkki ja 2018 käännyttiin Poikuksentien suuntaan, mutta pääosin on siis ajettu samassa muodossa ja samaan suuntaan. Täyspitkä Ounihan sai aikaan myös sen, että yksi pätkä putosi kokonaan pois, kun tuli kilometrit vastaan, eli sen perusteella voisi kyllä sanoa, että hieman ehkä turhan paljon tosiaan tuohon Ouniin painottui reitti. Jotenkin tuli sellainen mielikuva, ettei sinne kuitenkaan niin paljoa porukkaa sitten mennytkään? Samaten sunnuntain osalta Moksi-Sahloinen/Sahloinen-Moksi alkaa sekin olla jo melko kulunutta, joka oli yksi osasyy, miksi lähdin jo lauantaina kotiin, kun ei viitsinyt enää ajella Jyväskylään asti ns. vastakarvaan.
Jos se häshtag Tampereen lenkki toteutuu ensi vuonna, niin sen kyllä sanon, että Päijälästä ei varmasti päästä silloin eroon, mutta saas nähdä... Eikös siihen ole enää vain sellaiset 8-9 kk ensi vuoden reitin julkaisuun?