Lisäksi legendan mukaan Prostia söi myös Sennan laiskuus testirintamalla. Offseasonin aikaan Senna ei kuulemma paljoa testannut ja Prost taas senkin edestä.Luonteet eivät herroilla oikein kohdanneet. Sennahan oli aika mulkku tapaus. Ei pitänyt keskinäisiä sopimuksiaan, ajeli tahallaan päin ym.
Prost oli kaksinkertainen mestari kun taas Piquet oli matkalla kolmanteen titteliinsä, ja sen voittamalla olisi myös ollut hallitseva maailmanmestari tullessaan Prostin tallikaveriksi McLarenille. Liekö rohvessooria pelottanut olla pienempi kuljettaja tallissa. Se ilo jäi lyhytaikaiseksi, kun Senna voitti mestaruuden ensimmäisellä McLaren-kaudellaan eli Prostista tuli hallitsevan maailmanmestarin tallitoveri kaudella 1989.Jännä yksityiskohta Sennan ja Prostin tiimikaveruudessa on se, että ilman Prostia itseään sitä ei välttämättä olisi koskaan tullut.
Ron Dennis oli palkkaamassa Nelson Piquetia Prostin tiimikaveriksi, mutta Prost suostutteli Dennisin palkkaamaan mieluummin Sennan.
Ehkä Prost ei tuolloin vielä tajunnut, miten kova kuljettaja Senna on. Prost oli ajanut jo Laudan ja Keke Rosbergin tiimikaverina (hekin maailmanmestareita), joten varmaan ajatteli Sennan olevan helppo vastustaja.
Mielenkiinnosta kysyn, keitä ne muut sen ajan yhtä kovat kuskit olivat?Sennalla oli kova kilpailuvietti, joka tälle myös aiheutti huomattavasti hankaluuksia kisaviikonloppuisin. Itse pidän Prostia täydellisempänä kuskina.
Senna oli nopea, muttei sekään mitenkään paljoa poikennut muista ajan kovista kuskeista. Silloin oli useita kovia kuskeja, Senna vaan sattui menehtymään.
Prost, Mansell ja Piquet, ja kerkesihän Schumikin aloittaa uransa. Niki Laudakin ajeli vielä viimeisiä vuosiaan.Mielenkiinnosta kysyn, keitä ne muut sen ajan yhtä kovat kuskit olivat?
Sennalla ura jäi kesken, tiedä sitten mitä olisi ehtinyt vielä saavuttaa, mutta Prost oli kyllä varmempi ja laskelmoivampi kuski kuin Senna, mutta mitä raakanopeuteen tulee niin Senna oli vaikuttava. Mieleen on jäänyt Monaco '88 kun Mclarenit olivat kaksoisjohdossa ja Senna johti tallikaveriaan Prostia minuutin erolla mikä on aikamoinen statement kun ajattelee Prostin olleen siihen aikaan multimaailmanmestari ja Senna mestariton. Senna halusi ilmeisesti ohittaa tämän kierroksella ja siksi piiskasi autoa kuin riivattu ja päätyi seinään vaikka talli oli käskenyt hidastamaan. Hidastaminenhan ei kuulunut Sennan periaatteisiin ja osaltaan myös heikkous kun ei luonto anna periksi ajattelemaan järkevästi vaan all-in. Myöskin kun olosuhteet olivat märät niin Senna yleensä näytti närhen munat kaikille.Sennalla oli kova kilpailuvietti, joka tälle myös aiheutti huomattavasti hankaluuksia kisaviikonloppuisin. Itse pidän Prostia täydellisempänä kuskina.
Senna oli nopea, muttei sekään mitenkään paljoa poikennut muista ajan kovista kuskeista. Silloin oli useita kovia kuskeja, Senna vaan sattui menehtymään.
Niki Lauda kylläkin voitti viimeisen mestaruuden vuonna 1984. Eikä Lauda koskaan ikävä kyllä ollut nelinkertainen maailmanmestari. Ilman onnettomuuttaan ja muuta huonoa onnea olisi voinut hyvinkin olla. Eikä liian etäällä sinänsä ollut vuodeksi 1982 heti eläkkeeltä palatessa lajiin mestaruus.Prost, Mansell ja Piquet, ja kerkesihän Schumikin aloittaa uransa. Niki Laudakin ajeli vielä viimeisiä vuosiaan.
Lauda ajoi parhaat vuotensa 1970-luvulla, joten jätetään hänet pois laskuista. Kolmikko Prost, Piquet ja Senna voittivat kausien 1981 ja 1993 välillä 13 tittelistä kaikkiaan kymmenen. Vain kausilla 1982, 1985 ja 1992 mestaruudet menivät muille kuljettajille. (Rosberg 1982; Lauda lisäsi neljännen tittelin nimiinsä kaudella 1985; Mansell sai viimein mestaruuden 1992.)
Prost sai kylläkin 4,5 pistettä Monacosta. Tuolloin annettiin voitosta täytenä 9 pistettä ja 10 pistettä annettiin vasta vuodesta 1991 eteenpäin.1984 mestaruustaistelu oli todella uskomattoman hieno Laudan ja Prostin välillä joka ratkesi Laudan eduksi puolikkaan pisteen erolla Prostin nähden ja syy tähän oli Monacon kisan keskeyttämisen kaatosateessa keskellä kisaa, josta Alain sai 5 pistettä kisan voitosta.
Prost on usein jäänyt Sennan varjoon yleisön keskuudessa johtuen Sennan viihdyttävästä ajotyylistä, joka hurmasi yleisöä aikoinaan.
Prostilla oli laajempi kokonaispaketti taktisessa mielessä kuin Senna, johtuen hänen säästävän nopeasta ajotyylistään voittaen useita mestaruuksia aikoinaan Mclarenilla ja Williamsilla.
Sennalla oli nopeus ja lahjakkuus valttikortteina ajaessaan Prostin tallikaverina 1988-1989.
Varmasti näin, mutta eipä tuo vastapelurikaan mikään puhdas pulmunen ole luonteeltaan. Politikoinnin mestari ja lisätietoja voi kysellä vaikka Mansellilta.Luonteet eivät herroilla oikein kohdanneet. Sennahan oli aika mulkku tapaus. Ei pitänyt keskinäisiä sopimuksiaan, ajeli tahallaan päin ym.
Väite ei kyllä pidä paikkaansa, jos on katsonut kisat niin ei missään määrin voi verrata Prostin ja Sennan ajotapaa kilpailijoita kohtaan toisiinsa. 1989 Suzuka nyt on toki kyseenalainen.Ajoi tahallaan päin sopii Sennan ohella Prostiin ihan yhtä lailla. 1983 Zandvoortissa Prost törmäsi Piquetn ja 1989 Suzukassa Sennaan kilpailutilanteessa mutta varsin tahallisen näköisesti.
Oli myös vuoden 1981 MM-kilvan kamppailussa kun oli käytännössä juurikin vuoden 1981 eräänlainen ilmiö kolmella voitollaan.Mielestäni Prost on lajin kaikkien aikojen paras. Oli mukana ajamassa mestaruudesta voitetttujen mestaruuksien lisäksi 1982, 1983, 1984, 1988 ja 1990. Käytännössä aina tallista riippumatta. Keräsi myös 1988 enemmän pisteitä kuin Senna mutta pistelaskujärjestelmä oli mitä oli. 1984 Prost oli kiistatta Laudaa nopeampi, mutta Laudan tasaisuus ratkaisi. Käsittääkseni Prost muutti tuon kauden jälkeen suhtautumistaan ja hänestä tuli "professori", jossa keskityttiin pisteiden keräämiseen. Sennan elokuvasta saa todella yksipuoleisen kuvan, toki ymmärtäähän sen elokuvantekijän intressistä.