Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4312
Luonteet eivät herroilla oikein kohdanneet. Sennahan oli aika mulkku tapaus. Ei pitänyt keskinäisiä sopimuksiaan, ajeli tahallaan päin ym.
 
Viimeksi muokattu:

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5714
Luonteet eivät herroilla oikein kohdanneet. Sennahan oli aika mulkku tapaus. Ei pitänyt keskinäisiä sopimuksiaan, ajeli tahallaan päin ym.
Lisäksi legendan mukaan Prostia söi myös Sennan laiskuus testirintamalla. Offseasonin aikaan Senna ei kuulemma paljoa testannut ja Prost taas senkin edestä.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5714
Jännä yksityiskohta Sennan ja Prostin tiimikaveruudessa on se, että ilman Prostia itseään sitä ei välttämättä olisi koskaan tullut.

Ron Dennis oli palkkaamassa Nelson Piquetia Prostin tiimikaveriksi, mutta Prost suostutteli Dennisin palkkaamaan mieluummin Sennan.

Ehkä Prost ei tuolloin vielä tajunnut, miten kova kuljettaja Senna on. Prost oli ajanut jo Laudan ja Keke Rosbergin tiimikaverina (hekin maailmanmestareita), joten varmaan ajatteli Sennan olevan helppo vastustaja.
Prost oli kaksinkertainen mestari kun taas Piquet oli matkalla kolmanteen titteliinsä, ja sen voittamalla olisi myös ollut hallitseva maailmanmestari tullessaan Prostin tallikaveriksi McLarenille. Liekö rohvessooria pelottanut olla pienempi kuljettaja tallissa. Se ilo jäi lyhytaikaiseksi, kun Senna voitti mestaruuden ensimmäisellä McLaren-kaudellaan eli Prostista tuli hallitsevan maailmanmestarin tallitoveri kaudella 1989.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5257
Senna oli hullu ja tekopyhä, mutta nopea joka oli ohjelmoitu vain voittamaan. Tämä hänessä varmaan viehättää itseäkin. Pehmiksenä olisi saattanut olla vain kaksinkertainen mestari kun makseltiin vuoden takaisia kalavelkoja (Suzuka 1990).
 

Irwin

Well-known member
Liittynyt
13.7.1999
Viestit
4222
Vaikea ellei mahdoton sanoa kumpi lopulta oli parempi. Molemmilla oli ominaisuutensa, millä pystyi peittoamaan toisensa.

Senna oli aikansa nopein ja uhkarohkea, ison karisman ja näyttävän ajotyylin omaava kuljettaja. Sennalle ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin voittaminen.

Professori Prost oli nopea ja laskelmoiva kuljettaja, joka osasi ottaa myös kaluston kestävyyden huomioon kisamitassa. Minun mielestä Prost tupataan harmittavan usein unohtamaan näistä GOAT-hehkutuksissa. Prostilla oli 5 maailmanmestaria tallikaverina, ja hän taisi itseasiassa hävitä vain kahdesti tallikaverilla koko kauden mitalla: Lauda 1984 ja Senna 1988.

Eihän Prostin persoona ja ajotyyli ollut yhtä räiskyvää kuin Sennalla, mutta se mielestäni kuului tuohon Professorimaiseen toimintatapaan.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4312
Sennalla oli kova kilpailuvietti, joka tälle myös aiheutti huomattavasti hankaluuksia kisaviikonloppuisin. Itse pidän Prostia täydellisempänä kuskina.
Senna oli nopea, muttei sekään mitenkään paljoa poikennut muista ajan kovista kuskeista. Silloin oli useita kovia kuskeja, Senna vaan sattui menehtymään.
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1504
Sennalla oli kova kilpailuvietti, joka tälle myös aiheutti huomattavasti hankaluuksia kisaviikonloppuisin. Itse pidän Prostia täydellisempänä kuskina.
Senna oli nopea, muttei sekään mitenkään paljoa poikennut muista ajan kovista kuskeista. Silloin oli useita kovia kuskeja, Senna vaan sattui menehtymään.
Mielenkiinnosta kysyn, keitä ne muut sen ajan yhtä kovat kuskit olivat?
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5714
Mielenkiinnosta kysyn, keitä ne muut sen ajan yhtä kovat kuskit olivat?
Prost, Mansell ja Piquet, ja kerkesihän Schumikin aloittaa uransa. Niki Laudakin ajeli vielä viimeisiä vuosiaan.

Lauda ajoi parhaat vuotensa 1970-luvulla, joten jätetään hänet pois laskuista. Kolmikko Prost, Piquet ja Senna voittivat kausien 1981 ja 1993 välillä 13 tittelistä kaikkiaan kymmenen. Vain kausilla 1982, 1985 ja 1992 mestaruudet menivät muille kuljettajille. (Rosberg 1982; Lauda lisäsi neljännen tittelin nimiinsä kaudella 1985; Mansell sai viimein mestaruuden 1992.)
 
Viimeksi muokattu:

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4312
Lisään tohon vielä mestareista Häkä, Hill ja Kekekin ajoi pari kautta. Muita joita tulee mieleen Sennan ajoilta Patrese, Berger, Johansson, Alesi.

Enkä nyt sanonut, että yhtä kovat, mutta Häkäkin oli nopeudessa heti alusta alkaen hyvin samalla tasolla Sennan kanssa, eikä varmaankaan ollut vielä tuolloin nopeimmillaan.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5257
Sennalla oli kova kilpailuvietti, joka tälle myös aiheutti huomattavasti hankaluuksia kisaviikonloppuisin. Itse pidän Prostia täydellisempänä kuskina.
Senna oli nopea, muttei sekään mitenkään paljoa poikennut muista ajan kovista kuskeista. Silloin oli useita kovia kuskeja, Senna vaan sattui menehtymään.
Sennalla ura jäi kesken, tiedä sitten mitä olisi ehtinyt vielä saavuttaa, mutta Prost oli kyllä varmempi ja laskelmoivampi kuski kuin Senna, mutta mitä raakanopeuteen tulee niin Senna oli vaikuttava. Mieleen on jäänyt Monaco '88 kun Mclarenit olivat kaksoisjohdossa ja Senna johti tallikaveriaan Prostia minuutin erolla mikä on aikamoinen statement kun ajattelee Prostin olleen siihen aikaan multimaailmanmestari ja Senna mestariton. Senna halusi ilmeisesti ohittaa tämän kierroksella ja siksi piiskasi autoa kuin riivattu ja päätyi seinään vaikka talli oli käskenyt hidastamaan. Hidastaminenhan ei kuulunut Sennan periaatteisiin ja osaltaan myös heikkous kun ei luonto anna periksi ajattelemaan järkevästi vaan all-in. Myöskin kun olosuhteet olivat märät niin Senna yleensä näytti närhen munat kaikille.

Nykyaikaan modattuna Hamilton on kuin Prost joka pystyy aina ajattelemaan järkevästi ja ajamaan game planin mukaan kun taas Sennamainen Verstappenin suonissa virtaa riskinotto ja periksiantamattomuus kaksintaistelutilanteissa.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Prost, Mansell ja Piquet, ja kerkesihän Schumikin aloittaa uransa. Niki Laudakin ajeli vielä viimeisiä vuosiaan.

Lauda ajoi parhaat vuotensa 1970-luvulla, joten jätetään hänet pois laskuista. Kolmikko Prost, Piquet ja Senna voittivat kausien 1981 ja 1993 välillä 13 tittelistä kaikkiaan kymmenen. Vain kausilla 1982, 1985 ja 1992 mestaruudet menivät muille kuljettajille. (Rosberg 1982; Lauda lisäsi neljännen tittelin nimiinsä kaudella 1985; Mansell sai viimein mestaruuden 1992.)
Niki Lauda kylläkin voitti viimeisen mestaruuden vuonna 1984. Eikä Lauda koskaan ikävä kyllä ollut nelinkertainen maailmanmestari. Ilman onnettomuuttaan ja muuta huonoa onnea olisi voinut hyvinkin olla. Eikä liian etäällä sinänsä ollut vuodeksi 1982 heti eläkkeeltä palatessa lajiin mestaruus.
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1977
Sijainti
Vyborg
1984 mestaruustaistelu oli todella uskomattoman hieno Laudan ja Prostin välillä joka ratkesi Laudan eduksi puolikkaan pisteen erolla Prostin nähden ja syy tähän oli Monacon kisan keskeyttämisen kaatosateessa keskellä kisaa, josta Alain sai 5 pistettä kisan voitosta.
Prost on usein jäänyt Sennan varjoon yleisön keskuudessa johtuen Sennan viihdyttävästä ajotyylistä, joka hurmasi yleisöä aikoinaan.

Prostilla oli laajempi kokonaispaketti taktisessa mielessä kuin Senna, johtuen hänen säästävän nopeasta ajotyylistään voittaen useita mestaruuksia aikoinaan Mclarenilla ja Williamsilla.
Sennalla oli nopeus ja lahjakkuus valttikortteina ajaessaan Prostin tallikaverina 1988-1989.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
1984 mestaruustaistelu oli todella uskomattoman hieno Laudan ja Prostin välillä joka ratkesi Laudan eduksi puolikkaan pisteen erolla Prostin nähden ja syy tähän oli Monacon kisan keskeyttämisen kaatosateessa keskellä kisaa, josta Alain sai 5 pistettä kisan voitosta.
Prost on usein jäänyt Sennan varjoon yleisön keskuudessa johtuen Sennan viihdyttävästä ajotyylistä, joka hurmasi yleisöä aikoinaan.

Prostilla oli laajempi kokonaispaketti taktisessa mielessä kuin Senna, johtuen hänen säästävän nopeasta ajotyylistään voittaen useita mestaruuksia aikoinaan Mclarenilla ja Williamsilla.
Sennalla oli nopeus ja lahjakkuus valttikortteina ajaessaan Prostin tallikaverina 1988-1989.
Prost sai kylläkin 4,5 pistettä Monacosta. Tuolloin annettiin voitosta täytenä 9 pistettä ja 10 pistettä annettiin vasta vuodesta 1991 eteenpäin.

Monaco oli kyllä ehkä mallinne-esimerkki Prostin mestaruuden menettämisestä tavallaan, mutta muutamaan muuhunkin juttuun Prostin mestaruus kerta kaikkiaan kaatui.

Muun muassa Dallasin keskeytykseen viikonloppuna jolloin tosin äärimmäisenä poikkeuksena vuoteen 1984 nähden muutoin puhuen Lauda oli nopeampi kuin Prost Virallisissa Harjoituksissa (Lauda ei myöskään vuonna 1984 kertaakaan ajanut paalupaikkaa mestaruuskaudella ja oli siis toinen ja viimeinen kuljettaja näihin päiviin ajaen näin kuten hänen nuoruusaikojen kovistelija Denny 'Karhu' Hulme vuonna 1967 oli tätä aiemmin ensimmäisenä kyennyt näin suorittamaan maailmanmestarina.) ja toinen kohtalonoikku Prostilta oli muun muassa Österreichringillä ajaa ulos radalta öljyläikästä johtuen jonka väistivät kisassa kaikki muut ihan niitä surkeimmiksikin väitettyjä kuskeja myöten, mutta traagisesti näkökulmasta riippuen ei itse Prost keskeyttäen!

Tämä traagisuus olisi ainakin yhteistä kuin mitä vertaisi huvin vuoksi vaikkapa edes jotenkin Suomen Valtteri Bottakseen yhteisenä siis mitä tuli Prostin ja Bottaksen kanssa puhuen/verraten.

Bottaksella tämä tragedia sattui Bakussa tosin.

Molemmat eli niin Prost kuin Bottas menivät kieltämättä monta kertaa ehkä tarpeettomankin riskialttiisti sieltä kohtaa ajolinjaa minne ei olisi koskaan pitänyt mennä koskien vaaraa eli öljyläikkää/piikkejä/teräviä hiilikuidunkappaleroskia!

Tämäkin seikka oli ajallaan puolin toisin puhuen koetteleva juttu niin ranskalaiselle kuin suomalaiselle.
 
Viimeksi muokattu:

Keano

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
947
Luonteet eivät herroilla oikein kohdanneet. Sennahan oli aika mulkku tapaus. Ei pitänyt keskinäisiä sopimuksiaan, ajeli tahallaan päin ym.
Varmasti näin, mutta eipä tuo vastapelurikaan mikään puhdas pulmunen ole luonteeltaan. Politikoinnin mestari ja lisätietoja voi kysellä vaikka Mansellilta.
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
788
Ajoi tahallaan päin sopii Sennan ohella Prostiin ihan yhtä lailla. 1983 Zandvoortissa Prost törmäsi Piquetn ja 1989 Suzukassa Sennaan kilpailutilanteessa mutta varsin tahallisen näköisesti.
 

Takagummi

Well-known member
Liittynyt
14.9.2021
Viestit
135
Mielestäni Prost on lajin kaikkien aikojen paras. Oli mukana ajamassa mestaruudesta voitetttujen mestaruuksien lisäksi 1982, 1983, 1984, 1988 ja 1990. Käytännössä aina tallista riippumatta. Keräsi myös 1988 enemmän pisteitä kuin Senna mutta pistelaskujärjestelmä oli mitä oli. 1984 Prost oli kiistatta Laudaa nopeampi, mutta Laudan tasaisuus ratkaisi. Käsittääkseni Prost muutti tuon kauden jälkeen suhtautumistaan ja hänestä tuli "professori", jossa keskityttiin pisteiden keräämiseen. Sennan elokuvasta saa todella yksipuoleisen kuvan, toki ymmärtäähän sen elokuvantekijän intressistä.
 
Viimeksi muokattu:

Takagummi

Well-known member
Liittynyt
14.9.2021
Viestit
135
Ajoi tahallaan päin sopii Sennan ohella Prostiin ihan yhtä lailla. 1983 Zandvoortissa Prost törmäsi Piquetn ja 1989 Suzukassa Sennaan kilpailutilanteessa mutta varsin tahallisen näköisesti.
Väite ei kyllä pidä paikkaansa, jos on katsonut kisat niin ei missään määrin voi verrata Prostin ja Sennan ajotapaa kilpailijoita kohtaan toisiinsa. 1989 Suzuka nyt on toki kyseenalainen.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Mielestäni Prost on lajin kaikkien aikojen paras. Oli mukana ajamassa mestaruudesta voitetttujen mestaruuksien lisäksi 1982, 1983, 1984, 1988 ja 1990. Käytännössä aina tallista riippumatta. Keräsi myös 1988 enemmän pisteitä kuin Senna mutta pistelaskujärjestelmä oli mitä oli. 1984 Prost oli kiistatta Laudaa nopeampi, mutta Laudan tasaisuus ratkaisi. Käsittääkseni Prost muutti tuon kauden jälkeen suhtautumistaan ja hänestä tuli "professori", jossa keskityttiin pisteiden keräämiseen. Sennan elokuvasta saa todella yksipuoleisen kuvan, toki ymmärtäähän sen elokuvantekijän intressistä.
Oli myös vuoden 1981 MM-kilvan kamppailussa kun oli käytännössä juurikin vuoden 1981 eräänlainen ilmiö kolmella voitollaan.

Kirien kiinni varsinaisia MM-kamppailijoita eli Piquetin ja Reutemannin kuten myös Jonesin osalta heidän kolmen suhteen oli heillä kyllä onnea siinä, että sitten erinäiset muut viime hetken epäonnet, vähän lyhyempi kausi ja vuosiin 1982-1983 nähden sitäkin hauraampi La Regien automalli turbomoottoreineen petti Prostin tärkeillä hetkillä.

Montreal 1981 vasta päätti Prostin MM-kilvan ja syy oli hänen ja Nigel Mansellin traagisessa kolarissa.

Toisessa toikissa muistelin joskus asiaa hyvinkin pitkästi, mutta tässä tapauksesta muuta muistelua Montrealin 1981 Prost-Mansell-kolarista lainausmerkein kuten lyhenteineen:

''Mansell oli ajanut hyvin, mutta kärsinyt rengasrikon, hän pelasi uhkapeliä kuivan kelin renkailla osuen rajusti seinään varikolta lähdön jälkeen menettäen takasiipensä, saapui ilman takasiipeä uudestaan kohti varikkoa vain viimein osuessaan sitten suoraan Prostin linjalle jolloin kolari oli väistämätön britin omalla kierroksella 45 ja Prostin ajaessa kärjen mukaista eli kierrosta 48 jolloin he molemmat keskeyttivät ja Prostin MM-kilpa oli täten ohi!''

Palkintoajoon Prost oli menossa sateellakin ennen keskeytystä kun ei Jacques Laffiten voittoajolle ennen pitkää Montrealissa 1981 mahtanut kukaan mitään vaikka aina toki Prost olisi voinut keskeyttää kisan turboviiveeseen tai jarruvaurioonsa mikä hänellä myös oli autossaan mikäli se olisi jarrurikoksi asti kehittynyt kunnolla.

Professorin lempinimen Prost sai juurikin enemmän jo vuosien 1981-1982 perusteella kerta kaikkiaan kun mies oli tulokaskauteensa eli vuoteen 1980 nähden rauhoittunut ja kieltämättä Hockenheimin 1982 jälkeen hylännyt enemmän tai vähemmän kokonaan loppu-uralleen myös sateella tai märässä kelissä ajamisen riskinotot.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös