FIA rakentaa rallia.

Tsiiem

Well-known member
Liittynyt
24.11.2017
Viestit
950
Autonvalmistajat saattavat vaan olla vähän eri mieltä asiasta.
Niinhän tuo näyttää kun katsoo nykyisiä sähkövatkain sarjoja. Ketään ei kiinnosta ja kaikki tietää miksi. Autonvalmistajat vaihtavat kokoajan strategiaansa vuosilla eteenpäin, kun on huomattu että sähkö ei olekaan mikään ratkaisu ja sitä kokeiltiin jo sata vuotta sitten. Tällä hetkellä Rally1ssä käytettävä polttoaine on paljon todennäköisempi tulevaisuuden ratkaisu kuin sähkö.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3553
Sijainti
JKL
Abiteboul sanoi jokin aika sitten että autoteollisuus yleisesti ja sen perässä autourheilu kulkee väistämättä sähköisyyttä kohti, haluttiin sitä tai ei. Tästä hyvänä esimerkkinä vaikka Hyundain panostus LeMans sarjaan, missä ne parjatut hybridit on pakolliset. Akkuteknologia ei vielä ole sillä tasolla että täys-sähkövehkeillä rallia voitaisiin ajaa, joten on pakko tyytyä vähempään, eli tässä tapauksessa hybridiin. Akkuteknologia kehittyy huimaa vaihtia mutta onko se valmiina 2027, epäilen. Hybridiin tai täys-sähköön todennäköisesti tullaan kuitenkin menemään uusissakin säännöissä. Polttomoottorin osalta tulevaisuus näyttää synkältä ja niiden kehitys on jäissä, ja pidän suurena ihmeenä jos puhtaat polttomoottorit olisi uusien sääntöjen pohjana edes vähää alusta, koska yksikään merkittävä autonvalistaja ei ala tuhlaamaan rahaa sellaisen teknologiaan joka on markkinointimielessä vanhanaikaista. Yksikään autonvalmistaja ei ole mukana pelkästään kilpailun takia, vaan puhtaasti markkinoinnin vuoksi.

Rallia voidaan myös ajaa tulevaisuudessa polttomoottoreilla, mutta se tietää sitä että isot tehtaat eivät ole mukana. MM-sarja näivettyy ERC sarjan tasoiseksi yksityistallien temmellys kentäksi missä muutama kuski ajaa täyden sarjan, ja muut sitten valikoituja kisoja. Ja Kalle ajaa rataa.

Maailma muuttuu, haluttiin tai ei. Meidän osa on rimpuila mukana parhaamme mukaan. Mutta menneisyyteen on turha haikailla. Sinne tämä laji ei enää MM-tasolla tule menemään. JM ja historicit on sitten erikseen...
 
Viimeksi muokattu:

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1581
Abiteboul sanoi jokin aika sitten että autoteollisuus yleisesti ja sen perässä autourheilu kulkee väistämättä sähköisyyttä kohti, haluttiin sitä tai ei. Tästä hyvänä esimerkkinä vaikka Hyundain panostus LeMans sarjaan, missä ne parjatut hybridit on pakolliset. Akkuteknologia ei vielä ole sillä tasolla että täys-sähkövehkeillä rallia voitaisiin ajaa, joten on pakko tyytyä vähempään, eli tässä tapauksessa hybridiin. Akkuteknologia kehittyy huimaa vaihtia mutta onko se valmiina 2027, epäilen. Hybridiin tai täys-sähköön todennäköisesti tullaan kuitenkin menemään uusissakin säännöissä. Polttomoottorin osalta tulevaisuus näyttää synkältä ja niiden kehitys on jäissä, ja pidän suurena ihmeenä jos puhtaat polttomoottorit olisi uusien sääntöjen pohjana edes vähää alusta., koska yksikään merkittävä autonvalistaja ei ala tuhlaamaan rahaa sellaisen teknologiaan joka on markkinointimielessä vanhanaikaista. Yksikään autonvalmistaja ei ole mukana pelkästään kilpailun taika, vaan puhtaasit markkinoinnin vuoksi.

Rallia voidaan myös ajaa tulevaisuudessa polttomoottoreilla, mutta se tietää sitä että isot tehtaat eivät ole mukana. MM-sarja näivettyy ERC sarjan tasoiseksi yksityistallien temmellys kentäksi missä muutama kuski ajaa täyden sarjan, ja muut sitten valikoituja kisoja. Ja Kalle ajaa rataa.

Maailma muuttuu, haluttiin tai ei. Meidän osa on rimpuila mukana parhaamme mukaan. Mutta menneisyyteen on turha haikailla. Sinne tämä laji ei enää MM-tasolla tule menemään. JM ja historicit on sitten erikseen...
Autoteollisuus sähköistyy, se on totta ja perinteinen moottoriurheilu tulee kokemaan vaikeita hetkiä. Siltikin tuntuu, että tämä "sähköisty tai kuole" mantra koskee vain ja ainoastaan ralliautoilua. Ikäänkun F1, Nascar, Dtm, V8 supercars, Dakar olisi vapautettu tästä ikeestä. Kyllä tietty kylmä fakta on, että jos autotehtaat haluavat markkinoida sähköautoja, niin lähitulevaisuudessa rallin kautta se ei ole mahdollista, ellei lajia muuteta rallysprintiksi eli ralli pitäisi keksiä uudelleen.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1581
Rallia voidaan myös ajaa tulevaisuudessa polttomoottoreilla, mutta se tietää sitä että isot tehtaat eivät ole mukana. MM-sarja näivettyy ERC sarjan tasoiseksi yksityistallien temmellys kentäksi missä muutama kuski ajaa täyden sarjan, ja muut sitten valikoituja kisoja. Ja Kalle ajaa rataa.
Vaikka näin tapahtuisi, niin sen ei välttämättä tarvitse tarkoittaa MM sarjan näivettymistä EM sarjaksi jos asiat tehdään oikein mitä kyllä epäilen kun puikoissa on FIA. Vai onko sittenkin vain niin, että autotehtaiden poislähtö vain palauttaisi rallin siihen samaan muottiin mitä se oli 50-70 luvuilla kun autotehtaat eivät olleet isosti mukana. Eli palataan rallin syntysijoille.

Sanomattakin on selvää, että yksityis kuskeilla ajettava 14 rallin sarja on toteuttamiskelvoton idea, kun se on täyttä hulluutta jo nyt. Edes 8-10 kisan sarja on mahdoton. Jo aiemmin ehdottamani 4-5 klassikkorallin Supercup olisi mielestäni huikea mahdollisuus. Autot vois olla vaikka takavetoisia ja vapari koneisia ja vain yksityistiimit saavat osallistua. Saa käyttää.

Tässä ehdotukseni sähköautoilla ajettavalle rallisarjalle. Jos autotehtaat haluavat markkinoida sähkiksiä, niin keksitään heille sellainen laji. Miltä kuulostais yhden pikataipaleen pituinen Pikes-Peak tyylinen rallisarja sähköautoilla. Pätkä ajetaan sunnuntaina prime time aikaan, helposti televisioitavaa viihdettä. Jos joitain häiritsee, että ääni ei kuulu niin mulla on siihenkin ratkaisu. Laitetaan tv lähetyksessä taustalle soimaan dramaattinen musiikki samalla tavalla kun youtuben motorsport high lighteissä on musat taustalla. Itsehän jo pikku skidinä katoin Keep on rolling vhs kasettia jossa näytettiin ralliklippejä menevä musa tauatalla soidessa.....Kyllä ideoita piisaa....Saa käyttää😀
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3853
Vaikka näin tapahtuisi, niin sen ei välttämättä tarvitse tarkoittaa MM sarjan näivettymistä EM sarjaksi jos asiat tehdään oikein mitä kyllä epäilen kun puikoissa on FIA. Vai onko sittenkin vain niin, että autotehtaiden poislähtö vain palauttaisi rallin siihen samaan muottiin mitä se oli 50-70 luvuilla kun autotehtaat eivät olleet isosti mukana. Eli palataan rallin syntysijoille.

Sanomattakin on selvää, että yksityis kuskeilla ajettava 14 rallin sarja on toteuttamiskelvoton idea, kun se on täyttä hulluutta jo nyt. Edes 8-10 kisan sarja on mahdoton. Jo aiemmin ehdottamani 4-5 klassikkorallin Supercup olisi mielestäni huikea mahdollisuus. Autot vois olla vaikka takavetoisia ja vapari koneisia ja vain yksityistiimit saavat osallistua. Saa käyttää.

Tässä ehdotukseni sähköautoilla ajettavalle rallisarjalle. Jos autotehtaat haluavat markkinoida sähkiksiä, niin keksitään heille sellainen laji. Miltä kuulostais yhden pikataipaleen pituinen Pikes-Peak tyylinen rallisarja sähköautoilla. Pätkä ajetaan sunnuntaina prime time aikaan, helposti televisioitavaa viihdettä. Jos joitain häiritsee, että ääni ei kuulu niin mulla on siihenkin ratkaisu. Laitetaan tv lähetyksessä taustalle soimaan dramaattinen musiikki samalla tavalla kun youtuben motorsport high lighteissä on musat taustalla. Itsehän jo pikku skidinä katoin Keep on rolling vhs kasettia jossa näytettiin ralliklippejä menevä musa tauatalla soidessa.....Kyllä ideoita piisaa....Saa käyttää😀

Joo sitten taas. Mikä merkki tekee enää edes takavetosia? Jotkut urheiluauton merkit, mutta salliiko he edes käyttää rallissa?
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9552
Sijainti
Helsinki
Autoteollisuus sähköistyy, se on totta ja perinteinen moottoriurheilu tulee kokemaan vaikeita hetkiä. Siltikin tuntuu, että tämä "sähköisty tai kuole" mantra koskee vain ja ainoastaan ralliautoilua. Ikäänkun F1, Nascar, Dtm, V8 supercars, Dakar olisi vapautettu tästä ikeestä. Kyllä tietty kylmä fakta on, että jos autotehtaat haluavat markkinoida sähköautoja, niin lähitulevaisuudessa rallin kautta se ei ole mahdollista, ellei lajia muuteta rallysprintiksi eli ralli pitäisi keksiä uudelleen.
Kaikkialla paitsi Amerikassa autoteollisuus sähköistyy. Nyt kun Trump tuli valtaan, niin vihreille arvoille haistetaan :poop:.

Akut ja sähkömoottorit eivät ole vielä kehittyneet pitkien kisojen ajamista suosivaksi. Tämän vuoksi Alejandro Agagin pyörittämät sähköisen moottoriurheilun sarjat ajavat tv:lle soveltuvia kisoja mikki hiiri-radoilla. Silti nämäkin vetävät mukaan yksityistalleja, joita autotehtaat tukevat.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1581
Tämän vuoksi Alejandro Agagin pyörittämät sähköisen moottoriurheilun sarjat ajavat tv:lle soveltuvia kisoja mikki hiiri-radoilla. Silti nämäkin vetävät mukaan yksityistalleja, joita autotehtaat tukevat.
Ot: Formula E on mieletön menestystarina, paljon talleja ja katsomot täynnä joka kisassa. Tai näin luulisi, koska ei kai oikeasti ketään kiinnosta ko sarja. sitä ei kerrota paljonko FIA lappaa rahaa tuohon sarjaan, maksetaanko esim tallien rahtikulut? Onko katsomot täynnä ilmaislippulaisia ja kompensoiko Fia halvat liput kun samaan aikaan perinteikkäällä Hockenheimillä ei pystytä järjestämään f1 kisoja kun ei ole maksaa kynnysrahaa. Ja onko Extreme E:ltä kiristetty rahahanoja kun se on kohta historiaa koko sarja.

Edit: tuon Formula E sarjan kulurakenne on todella raskas kun kalustoa rahdataan ympäri maapalloa. Ei kukaan voi kustantantaa tuollaista hulluutta muutakun siten että kattojärjestö maksaa kaikki rahtikulut ja vähän vielä jotakin muutakin siihen päälle. Offtopic mutta tulipahan sanottua.
 
Viimeksi muokattu:

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9552
Sijainti
Helsinki
Ot: Formula E on mieletön menestystarina, paljon talleja ja katsomot täynnä joka kisassa. Tai näin luulisi, koska ei kai oikeasti ketään kiinnosta ko sarja. sitä ei kerrota paljonko FIA lappaa rahaa tuohon sarjaan, maksetaanko esim tallien rahtikulut? Onko katsomot täynnä ilmaislippulaisia ja kompensoiko Fia halvat liput kun samaan aikaan perinteikkäällä Hockenheimillä ei pystytä järjestämään f1 kisoja kun ei ole maksaa kynnysrahaa. Ja onko Extreme E:ltä kiristetty rahahanoja kun se on kohta historiaa koko sarja.

Edit: tuon Formula E sarjan kulurakenne on todella raskas kun kalustoa rahdataan ympäri maapalloa. Ei kukaan voi kustantantaa tuollaista hulluutta muutakun siten että kattojärjestö maksaa kaikki rahtikulut ja vähän vielä jotakin muutakin siihen päälle. Offtopic mutta tulipahan sanottua.
Sen tiedän että Formula E on menestys, sarja oltiin kuoppaamassa jo kesken avauskauden ja nyt sarjalla on 10 kautta takana. Sarjaa tukee DHL:n ja Visa:n kaltaiset suuryhtiöt, pääsponsorina teollisuusrobotteja valmistava ABB sekä sveitsiläinen yksityispankki. F1:n tapaan mukana on myös tehdastalleja, kuten Porsche ja Jaguar.

Aikuisen lippu esim. Miamin kilpailuun maksaa 35 dollaria ja lapset sekä nuoret pääsevät alennushintaan. Halpojen hintojen vuoksi on helppo houkutella suurempia yleisömääriä.

Sori OT:sta.
 

TrulliJuna

Well-known member
Liittynyt
24.11.2013
Viestit
224
Akut ja sähkömoottorit eivät ole vielä kehittyneet pitkien kisojen ajamista suosivaksi..
Vai onko sittenkin? Mikä sitä estää, että akku olisi nopeasti vaihdettavissa.. Ek:n jälkeen vaan "akunvaihtoalueen" kautta ja uusi täysi akku autoon. Ja taas mennään. Sivililiikenteeseen jotain tuollaista konseptia joskus olin lukeneeni, mutta ei mitään tietoa etenikö ajatus mihinkään. Mikään uusi ajatushan tuo ei ole, teollisuudessa ja logistiikassa on iät ja ajat jo vaihdettu esim. trukkikalustoon täysinäistä akkua tyhjän tilalle.

Tässähän olisi mahdollisuus olla tämän saralla edelläkävijä ja uskoisin niin, että autotehtaat tykkää ajatuksesta, vaikkakin kustannuksia ehkä lisää syntyisikin. Jos tälläinen päätös ensi kuussa syntyy, niin kysyn vaan, että mikä sähköautoihin panostava yritys uskaltaa jäädä tämän markkinointikanavan ulkopuolelle?

Mielestäni tämä olisi myös se rallin rooli. Tulihan vissiin se nelivetokin ensin pikataipaleille ja sitten vasta isommin sivililiikenteeseen, jos oikein muistan.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1581
Vai onko sittenkin? Mikä sitä estää, että akku olisi nopeasti vaihdettavissa.. Ek:n jälkeen vaan "akunvaihtoalueen" kautta ja uusi täysi akku autoon. Ja taas mennään. Sivililiikenteeseen jotain tuollaista konseptia joskus olin lukeneeni, mutta ei mitään tietoa etenikö ajatus mihinkään. Mikään uusi ajatushan tuo ei ole, teollisuudessa ja logistiikassa on iät ja ajat jo vaihdettu esim. trukkikalustoon täysinäistä akkua tyhjän tilalle.

Tässähän olisi mahdollisuus olla tämän saralla edelläkävijä ja uskoisin niin, että autotehtaat tykkää ajatuksesta, vaikkakin kustannuksia ehkä lisää syntyisikin. Jos tälläinen päätös ensi kuussa syntyy, niin kysyn vaan, että mikä sähköautoihin panostava yritys uskaltaa jäädä tämän markkinointikanavan ulkopuolelle?

Mielestäni tämä olisi myös se rallin rooli. Tulihan vissiin se nelivetokin ensin pikataipaleille ja sitten vasta isommin sivililiikenteeseen, jos oikein muistan.
Nuo vaihtoakut siviililiikenteessä on liian kallis ratkaisu. kuollut idea jo nyt. Rallia sähköautolla: Toisaalta olis vaan niin huonoa mainosta sähköautoille kun 20km ajon jälkeen akku pitää vaihtaa kun se on jo tyhjä☹
 

TrulliJuna

Well-known member
Liittynyt
24.11.2013
Viestit
224
Nuo vaihtoakut siviililiikenteessä on liian kallis ratkaisu. kuollut idea jo nyt. Rallia sähköautolla: Toisaalta olis vaan niin huonoa mainosta sähköautoille kun 20km ajon jälkeen akku pitää vaihtaa kun se on jo tyhjä☹
Ok, mitä sellainen vaihtoakku sitten maksaa ja mikä siinä maksaa? Kuinka paljon sähkövoimalla toimiva ralliauto kuluttaa sähköenergiaa ja kuinka paljon sähköenergiaa on mahdollista varastoida ralliauton akkuihin? Mistä tiedät, että akku tulee vaihtaa 20km välein?
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1295
Tuo akunvaihtohomma ehkä vähän sellaista, että halutaanko sellaista edes markkinoida, sillä siviilipuolella ainakin paperilla melko työlästä ja ainakin hurjasti resursseja tuhlaavaa, jos niitä alettaisiin kuluttajien sähköautoihin vaihtelemaan. Luulisi, että tähtäin on tehdä niistä vaan isompi kapasiteettisempia ja pitkäikäisempiä.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1581
Ok, mitä sellainen vaihtoakku sitten maksaa ja mikä siinä maksaa? Kuinka paljon sähkövoimalla toimiva ralliauto kuluttaa sähköenergiaa ja kuinka paljon sähköenergiaa on mahdollista varastoida ralliauton akkuihin? Mistä tiedät, että akku tulee vaihtaa 20km välein?
Ei sen vaihtoakun hinta ralliautossa ole ongelma mut Jos tarkoitat siviili autoja niin Vaihtoakku huoltamoiden / infran rakentaminen maankattavasti maksaa hunajaa+ mahdollinen henkilökunta???. Lisäksi tarvitaan moninkertainen määrä akkuja myytyä autoa kohden, kun osa on tyhjiä osa latauksessa ja osa autoissa kiinni. TM ssä oli juttua tulevista akkuautoista: kun akku integroidaan auton rakenteeseen kiinteästi niin se laskee tuotantokustannuksia, mutta tarkoittaa sitä että akkua ei voida vaihtaa jos se rikkoontuu/ kolaroidaan. Eli autotehtaat haluaa rakentaa kertakäyttöbulkkia halvalla. Prodriven bossi sanoi haastattelussa, että jos heidän Dakar autonsa olisi sähkökäyttöinen, niin akulla pääsisi 30km. No tästähän voi tietysti joku ajatella, että no problem pikataivalralleissa kun pätkät on yleensä n.20km.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1581
Tuo akunvaihtohomma ehkä vähän sellaista, että halutaanko sellaista edes markkinoida, sillä siviilipuolella ainakin paperilla melko työlästä ja ainakin hurjasti resursseja tuhlaavaa, jos niitä alettaisiin kuluttajien sähköautoihin vaihtelemaan. Luulisi, että tähtäin on tehdä niistä vaan isompi kapasiteettisempia ja pitkäikäisempiä.
Ja Kenenkähän rahoilla noita akunvaihtokeskuksia sitten rakennetaan joka kuntaan ja kuinka monta ylimääräistä akkua tuolla täytyy pitää varastossa tyhjänpanttina, ettei akut ole loppu just silloin kun mä sinne meen. Paljonko menee lämmistys energias noiden akkuvarastojen lämmittämiseen.
 

TrulliJuna

Well-known member
Liittynyt
24.11.2013
Viestit
224
Ei sen vaihtoakun hinta ralliautossa ole ongelma mut Jos tarkoitat siviili autoja niin Vaihtoakku huoltamoiden / infran rakentaminen maankattavasti maksaa hunajaa+ mahdollinen henkilökunta???. Lisäksi tarvitaan moninkertainen määrä akkuja myytyä autoa kohden, kun osa on tyhjiä osa latauksessa ja osa autoissa kiinni. TM ssä oli juttua tulevista akkuautoista: kun akku integroidaan auton rakenteeseen kiinteästi niin se laskee tuotantokustannuksia, mutta tarkoittaa sitä että akkua ei voida vaihtaa jos se rikkoontuu/ kolaroidaan. Eli autotehtaat haluaa rakentaa kertakäyttöbulkkia halvalla. Prodriven bossi sanoi haastattelussa, että jos heidän Dakar autonsa olisi sähkökäyttöinen, niin akulla pääsisi 30km. No tästähän voi tietysti joku ajatella, että no problem pikataivalralleissa kun pätkät on yleensä n.20km.
Niin. No, iso osa maailmasta on nyt halukas maksamaan tätä siirtymää ja iso osa autoteollisuudesta on halukas tekemään juuri sitä, mitä heiltä halutaan ostaa.

Minäkin muistan sen ajan kun kannettava puhelin maksoin niin paljon, että ei kellään ollut sellaiseen varaa.. Jukolauti, puhelin, siis puhelin! Kymmenen vuoden kuluttua kukaan ei enää sano, että sähköauton akku on kallis. Tai sen vaihtaminen on työläs toimenpide.

Ja sähköautojen jälkeen maksetaan muuten taas jotain muuta siirtymää.
 
Ylös