80-90 luvun suurajot

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
2076
Missäs vaiheessa teidän mielestä vaihtui suosituin kuljettaja Suomessa Alenista Kankkuseen? Vai oliko Salonen välissä vielä?
Maailmanmestaruudet ovat aina vaikuttaneet kansansuosioon Suomessa. 1980-luvun loppua kohden Alénilla oli jo pitkä ura takana ja jos Kankkunenkaan ei enää ihan nöösipoika ollut, niin silti uransa huipulla ja huippuvuosia vielä pitkälle edessäkin.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11233
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Missäs vaiheessa teidän mielestä vaihtui suosituin kuljettaja Suomessa Alenista Kankkuseen? Vai oliko Salonen välissä vielä?
Kaikki kunnia Alenille ja Kankkuselle, niin kyllä riihimäkeläispojalle naapurimme serkku Salonen oli suosikkini jo silloin kun Pauli Toivosen voittaessa Riihimäki rallin, Timo pikku-Mazdalla voitti luokan ja lähti tähtäämään ylempiin kehiin. Oon noista tänne aiemminkin stooreja heitellyt....
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
788
Siirsin tänne tuolta FIA rakentaa rallia -ketjusta, kun tämä liittyy vanhojen muisteluun eikä rakennustyömaahan.

Bruno Saby oli Renaultin liekinheittimellä mukana 1984 Jyskälässä.

Ensimmäinen ranskalainen joka on ajanut Suomen MM-rallissa pisteille.
Oliko Jean-Paul Lucilla 1982 tehtaan Renault 5 Turbo alla? Siitä ei kovin paljoa ole dokumentaatiota saatavilla, kun laulu loppui ensimmäisellä erikoiskokeella Laajavuoressa ulosajoon.

Luc oli muuten kiusallisen lähellä napata ensimmäisenä ranskalaisena pisteitä Suurajoista Citroën CX 2400 GTI:llä 1980. Hän oli kymmenentenä viimeisellä erikoiskokeella, kun rengas meni 100m ennen Seppälänkankaan maalia ja Citikan ohjaus petti ulosajossa.
 

Rutajärvi

Active member
Liittynyt
9.3.2023
Viestit
29
Makkan kirjassa taisi olla kuva tuosta Rellusta rengas taittuneena hinurin lavalla?
On kaksi kuvaa ulosajon jälkeen otettuja.
Luc oli itse ilmoittautunut kisaan. Olisiko vuokrannut auton.

Vuosina 76 - 86 joka vuosi oli mm-sarjan Suurajoissa ennen näkemätön huippuauto, jopa kaksi-kolme, jota odotettiin mielenkiinnolla.

76 Fiat 131 Mirafiori ja Saab 99 EMS.
77 Vauxhall Chevette.
78 Porsche 911 SC.
79 Triumph TR 7.
80 Opel Ascona 400
81 Audi Quattro.
82 Lancia 037 ja Renault 5 Turbo.
83 Opel Manta.
84 Peugeot 205 Turbo, 037 Evo, ja Pätkä-Quattro.
85 Siipi-Audi
86 Kaikki.

Lisäksi Nissan ja Toyota melkein aina uudella kehitysversioillaan.
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
788
On kaksi kuvaa ulosajon jälkeen otettuja.
Luc oli itse ilmoittautunut kisaan. Olisiko vuokrannut auton.

Vuosina 76 - 86 joka vuosi oli mm-sarjan Suurajoissa ennen näkemätön huippuauto, jopa kaksi-kolme, jota odotettiin mielenkiinnolla.

76 Fiat 131 Mirafiori ja Saab 99 EMS.
77 Vauxhall Chevette.
78 Porsche 911 SC.
79 Triumph TR 7.
80 Opel Ascona 400
81 Audi Quattro.
82 Lancia 037 ja Renault 5 Turbo.
83 Opel Manta.
84 Peugeot 205 Turbo, 037 Evo, ja Pätkä-Quattro.
85 Siipi-Audi
86 Kaikki.

Lisäksi Nissan ja Toyota melkein aina uudella kehitysversioillaan.
Pari lisäystä

81 Mitsubishi Lancer Turbo
85 Peugeot 205 T16 Evo 2
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16059
Sijainti
Tampereen lenkki
1987 kaikki (tai ei mitään)
1988 Celica, Integrale
1989 Galant
1990 Subaru, Sierra, uusi Mazda
1991 Nissan
1992 uudet Celica ja Integrale
1993 Escort, Impreza, Lancer
1994 uusi Celica N-ryhmässä…

Lihavoidut maailmanensi-iltoja MM-tasolla
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
788
1987 kaikki (tai ei mitään)
1988 Celica, Integrale
1994 uusi Celica N-ryhmässä
Oliko vielä niin, että Jyväskylässä 1987 oli Mazdan uudemman faceliftin mukainen keula (erilaiset parkkivalot etunurkissa) ja aika pian palattiin vähin äänin siihen 1987 alkuvuoden ulkoasuun?

1994 myös Lancer Evo II Regaldella N-ryhmässä.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16059
Sijainti
Tampereen lenkki
Oliko vielä niin, että Jyväskylässä 1987 oli Mazdan uudemman faceliftin mukainen keula (erilaiset parkkivalot etunurkissa) ja aika pian palattiin vähin äänin siihen 1987 alkuvuoden ulkoasuun?

1994 myös Lancer Evo II Regaldella N-ryhmässä.
Joo siinä oli joku hämmentävä juttu miksi faceliftistä palattiin takasin. Ei liittynyt siis etuvaloihin vaan johonkin faceliftin mukana luokiteltuun osaan

N-ryhmän Lancer oli ylipäänsä uutuus vuodelle 1994.

1995 sitten uutuuksina Celica ST205 ja Lancer Evo III.

1995 ja 1996 oli myös kit careja, Felicia, Golf, Megane…

1997 uudet WRC:t ja maailman ensi-illassa Corolla WRC.
 

RTP

Keskimääräistä mulkumpi runkkari
Liittynyt
2.9.2012
Viestit
604
Sijainti
Tallissa
Joo siinä oli joku hämmentävä juttu miksi faceliftistä palattiin takasin. Ei liittynyt siis etuvaloihin vaan johonkin faceliftin mukana luokiteltuun osaan
Luokkarihan tämän kertoo... "THE HOMOLOGATION EXTENSION NR 11/01 ET HOMOLOGATED ON 1st AUGUST 1987, IS CANCELLED BY THE PRESENT ERRATUM AS
FROM 1st NOVEMBER 1987"
Kyseisessä luokituksessa ei keulan osien lisäksi ollut kuin uudet 5 ja 6 vaihteiset vaihdelaatikot kuorineen. Vaihdelaatikkohan oli tunnetusti murheenkryyni, joten olisiko haluttu perua vaihdelaatikot ja jatkaakkin alkuperäisen vaihdelaatikon kehittämistä? Tammikuussa -88 kun se sitten uudestaan luokiteltu. Siinä samalla pesuvedellä meni nuo keulan osat, joita ei sittemmin ole uudelleen ikinä luokiteltu.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5619
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Oliko Jean-Paul Lucilla 1982 tehtaan Renault 5 Turbo alla? Siitä ei kovin paljoa ole dokumentaatiota saatavilla, kun laulu loppui ensimmäisellä erikoiskokeella Laajavuoressa ulosajoon.
Ei ollut tosiaan tehtaan auto vaan ihan yksityinen peli. Luc oli muistaakseni saanut myös harjoitusaikana epäreiluna pitämänsä sakot eikä sitten tuon vuoden jälkeen Suomeen tullutkaan.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16059
Sijainti
Tampereen lenkki
Onhan tossa jotain koomista että ensin ajaa ulos rallin viimeisessä, ja sitten rallin ensimmäisessä mutkassa. Yhdistämällä nuo kaksi suoritusta on saanut yhden kokonaisen rallin ajettua.
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
788
1976 Opel Kadett GT/E 16V, Toyota Celica 2000 GT (RA21)
1978 Toyota Celica (RA40), Datsun Violet
1980 faceliftattu Toyota Celica RA40, Vauxhall Chevette HSR
1982 Nissan Silvia Turbo
1983 Toyota Celica Twincam Turbo, Nissan 240RS
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16059
Sijainti
Tampereen lenkki
Vähän pompataan aiheesta eri vuosituhannelle, mutta 2013 Suomen MM-rallissa startattiin ensimmäistä kertaa R5-autolla, eli Ford Fiestalla. Puikoissa esim Elfyn Evans ja Jari Ketomaa.

Ford ensiesitteli myös nykyisen Fiesta Rally2:n Jyskälässä 2019.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16059
Sijainti
Tampereen lenkki
- Sundström ja Mikkola olivat tosi tasaisia Sundströmin keskeytykseen asti, lopulta ihan tasa-ajalla.
- Fiorio ajoi Savossa neljänneksi, vain kaksi sekuntia pohjista, aika kova veto.
- Salonen vetänyt hyvää vauhtia aina kun auto on toiminut, usein pätkällä neljäs kärkikolmikon takana.
- Lindholm Hotilassa neljäs, 6 sekkaa pohjista
- Auriol saanut nopeesti juonen päästä kiinni, jo Vartiamäessä viides
- Saku Vierimaa johti N-ryhmää keskeytykseensä saakka.
- Mats Jonsson vienyt pikku-A-ryhmää ihan miten tahtoo
 
Viimeksi muokattu:

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5619
Sijainti
Suonionkatu 1 C
On kyllä rallijumalien törkeimpiä temppuja, että huikea loppuhuipennus ryöstettiin niin kuljettajilta kuin rallifaneiltakin. Alenin ja Kankkusen ero oli suurimmillaan 19 sekuntia. Käsikirjoitus oli myös siinä mielessä "perinteisestä" poikkeava, että nyt se oli Alen, joka lähti lauantaina matkaan takaa-ajajana - ja nousikin kärkeen, menettääkseen johtopaikan myöhemmin samana päivänä uudestaan Juhalle. Tämä oli myös ensimmäinen kerta sitten vuoden 1981, kun Markku ei kisassa mukana ollessaan (1982 keskeytys ekana iltana) johtanut ensimmäisen lenkin jälkeen.
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
788
Tämä oli myös ensimmäinen kerta sitten vuoden 1981, kun Markku ei kisassa mukana ollessaan (1982 keskeytys ekana iltana) johtanut ensimmäisen lenkin jälkeen.
Kankkunenhan teki saman tempun 1989 ja 1990 johtaen ekan lenkin jälkeen. 1991 Alen raivosi niin hurjasti Subarulla, että Harjulla meni rengas ja sitten vanne, mutta ensimmäisen lenkin jälkeen hän oli Sainzia edellä ruhtinaallisen sekunnin verran.

Tästähän on huhuja, että BP olisi toimittanut Subarulle perjantaiksi rakettibensaa, joka mahdollisti Alenin johdon ja että sitä bensaa oli "vahingossa" tankattu myös Salosen Mitsubishiin sunnuntaina. Ja ehkä tuon johdon mahdollisti sekin, että Sainz ja Kankkunen eivät himoinneet perjantaille aura-autoksi joutumista. Mutta kyllähän Markku oli ensimmäisen lenkin kuningas - Maximum Attack.
 
Ylös