80-90 luvun suurajot

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1143
Muistelin että 2000-luvulla jyväskylässä oli joku myös joku oikaisukohta suorassa lähetyksessä. Ainakin ulkomaalaiset käyttivät oikaisun hyväkseen. Kommenttaattorina ollu Alen totesi lähetyksessä, "nyt eivät suomipojat olleet oikein hereillä hei´ "
Varmaankin vuosi 2013. Neuville ja Östberg oikaisivat ja suomipojat kurvailivat pitemmän kautta.
Linkki Ilta-Sanomien juttuun.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14941
Sijainti
Tampereen lenkki
Joo tosiaan Painaan lopussa 2013 oikaistiin powerin "harjoitusvedolla" ja sitten itse powerille kiellettiin oikaisu
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14941
Sijainti
Tampereen lenkki
1697446538935.png

VM 6/91. Tuo 50 km pätkä olisi voinut olla vaikka Hassin ja Konivuoren yhdistelmä, tai ehkä Juupajoen ja Haukilahden yhdistelmä.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14941
Sijainti
Tampereen lenkki

Tässä taas Markku oikoo kohdassa 12:58 Harjun käännöksessä soralle. Ainakin 1990 siinä on ollut siima estämässä oikomista

 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5311
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Tässä taas Markku oikoo kohdassa 12:58 Harjun käännöksessä soralle.
Siinä on kameramieskin ottanut ehkä vaistomaisesti puoliaskelta taaksepäin, kun Markku on ottanut "vähän" eri linjan kuin Kankkunen, Auriol tai Biasion.

https://zoomailija.kuvat.fi/kuvat/Vanhat+rallikuvat+4/1990-luku/img400919.jpg
https://zoomailija.kuvat.fi/kuvat/Vanhat+rallikuvat+4/1990-luku/img400918.jpg

Täällä(kin) on muuten ollut joskus se klippi jossa Markku kyselee Harjun lähdössä 1988 (?) että onko joku betoniporsas "paikallaan" vai. Vastauskin taisi olla Markulle mieluinen ("ei ole porsasta") ja Markun nyökkäys indikoi että siinä piirrettiin samantien linjat mielessä uusiksi.
 
Viimeksi muokattu:

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1093
Siinä on kameramieskin ottanut ehkä vaistomaisesti puoliaskelta taaksepäin, kun Markku on ottanut "vähän" eri linjan kuin Kankkunen, Auriol tai Biasion.

https://zoomailija.kuvat.fi/kuvat/Vanhat+rallikuvat+4/1990-luku/img400919.jpg
https://zoomailija.kuvat.fi/kuvat/Vanhat+rallikuvat+4/1990-luku/img400918.jpg

Täällä(kin) on muuten ollut joskus se klippi jossa Markku kyselee Harjun lähdössä 1988 (?) että onko joku betoniporsas "paikallaan" vai. Vastauskin taisi olla Markulle mieluinen ("ei ole porsasta") ja Markun nyökkäys indikoi että siinä piirrettiin samantien linjat mielessä uusiksi.
Markun kuva on kyllä ihan taulumateriaalia!
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14941
Sijainti
Tampereen lenkki
Täällä(kin) on muuten ollut joskus se klippi jossa Markku kyselee Harjun lähdössä 1988 (?) että onko joku betoniporsas "paikallaan" vai. Vastauskin taisi olla Markulle mieluinen ("ei ole porsasta") ja Markun nyökkäys indikoi että siinä piirrettiin samantien linjat mielessä uusiksi.
1989 ja kiveä kysellään Kärhältä. "Horsmat pois!"


EDIT: Kärhä siis sanoo "porsas on pois" ja Markku vastaa siihen "horsmat pois" eli kuulee väärin? :D vai kuulenko minä väärin?
 
Viimeksi muokattu:
  • Like
Reaktiot: DC

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5311
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Sunnuntain random-vertailu, Mitsu-kaksikko Vatanen-Ericsson Suurajoissa 1989.

1699803184191.png
1699803251866.png

Yhteenvetona voidaan todeta, että ennen keskeytykseen johtaneita moottoriongelmia Vatanen oli 59 sekuntia Ericssonin edellä. 18 ajetusta pätkästä Ari voitti tässä kaksintaistelussa 13, Mikael 3 ja kahdesti päädyttiin tasa-aikaan.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14941
Sijainti
Tampereen lenkki
Vatanen pärjäsi nopeilla pätkillä, Ericsson teknisillä.

Suomalaiskolmikon keskeytettyä Ericsson ajoi monet pohjat, Sainzin kaadettua ei enää yksiäkään.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14941
Sijainti
Tampereen lenkki
Raimo Jokelan haastattelu vuodelta 1998 rallin alta

https://www.hs.fi/urheilu/art-2000003738307.html

Ennen muinoin Jyväskylän Suurajoissa saattoi olla 50 erikoiskoetta ja niiden yhteismitta 480 kilometriä, Jokela muisteli. Hänen mielestään parikymmentä ek:ta olisi sopiva määrä, ja niistäkin puolet pitäisi ajaa kahteen kertaan. "Se säästäisi kuluja ja palvelisi kilpailijoita", Jokela perusteli. Tämän vuoden 24 erikoiskokeesta viisi ajetaan kahdesti.
 
  • Like
Reaktiot: DC

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
529
Sijainti
pk.seutu
Ja kun kilpailu alkoi perjantai-iltana ja maaliin tultiin sunnuntai aamupäivästä, ne 50 pätkää oli tungettu hyvin pieneen aikaikkunaan. Lauantaiaamusta, sunnuntaihin aamupäivään ajettiin käytännössä tauotta, yhtä lauantai-illan vähän pitempää paussia lukuun ottamatta.
Vuonna 85 sekä Salonen, että Alen sanoivat, että nyt mennään liian pitkälle.
Seuraavaksi vuodeksi kilpailun aikataulu muuttuikin huomattavasti inhimillisemmäksi. Tosin, Korsikan tapahtumien, ei Löysän ja Markun puheiden johdosta.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5311
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Vuonna 85 sekä Salonen, että Alen sanoivat, että nyt mennään liian pitkälle.
Seuraavaksi vuodeksi kilpailun aikataulu muuttuikin huomattavasti inhimillisemmäksi. Tosin, Korsikan tapahtumien, ei Löysän ja Markun puheiden johdosta.

Mutta aikataulua olisi kyllä helpotettu ilman Korsikaakin.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5311
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Youtubeen ladattu mahtava paketti vuoden 1994 rallikisoista nosti taas esiin kyseisen vuoden Jyväskylän ennakkospekulaatiot. Noista videoista löytyvällä Ruutulipun klipilla Erkki Vanhanen ehti jo kertoa, että Markku Alen on ilmoitettu Suurajoihin Toyotalla. Oliko näin oikeasti, jää arvailujen varaan. Ehkä Eki oli vähän etuajassa uutisensa kanssa? Selvästi Markulla on kuitenkin ollut virityksiä sekä Subarulle että Toyotalle tuon kisan osalta. Harmi että Subaru tuli sitten lopulta vain yhdellä autolla - mieluusti McRaelta vapaaksi jääneen Imprezan olisi nähnyt kumman tahansa, Alenin tai Vatasen, käsissä.

hs_14071994.png
HS 14.7.1994

hs_05081994_1.png
hs_05081994_2.png
HS 5.8.1994
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5311
Sijainti
Suonionkatu 1 C
AnttiL:n hienon Suurajo-reittivideon innoittamana palataan vuoteen 1993 ja yhteen henkilökohtaisesti eniten harmittaneeseen Jyskälä-tapahtumaan. Tämäkin menee siihen kategoriaan, että vuosien saatossa (eritotan tällä vuosituhannella) ulosajosta ja sen jälkitunnelmista on asianosaistenkin toimesta esitetty erilaisia näkemyksiä. Näin tilannetta muisteltiin tuoreeltaan ja seitsemän vuotta myöhemmin.

1708461077509.jpeg
HS 28.8.1993

1708461088335.png
Marko Mäkinen: Sorateiden Grand Prix 50 vuotta (2000)
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14941
Sijainti
Tampereen lenkki
Mä en muistanut miten yössä Kytölehto oli lauantain ja sunnuntain Suurajoissa 1997. Ekana päivänä ajoi hyvin kotiteillään mutta sit vauhti loppu. Kolmossija tuli lähinnä Sainzin, Grönholmin, McRaen ja Erikssonin keskeytysten sekä Auriolin teknisten ongelmien ansiosta.
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2387
Mä en muistanut miten yössä Kytölehto oli lauantain ja sunnuntain Suurajoissa 1997. Ekana päivänä ajoi hyvin kotiteillään mutta sit vauhti loppu. Kolmossija tuli lähinnä Sainzin, Grönholmin, McRaen ja Erikssonin keskeytysten sekä Auriolin teknisten ongelmien ansiosta.
Näinhän tuo oli, ajan mittaan tapahtumat unohtuu ja vain loppusijoitukset jää mieleen, mutta eihän Kytölehto ollut millään muotoa samassa tahdissa kuin vuotta aiemmin.

Muistelisin kylläkin myös lukeneeni että aika kylmiltään hyppäsi tuon WRC-eskon rattiin ilman juuri mitään testejä, että siinä mielessä ihan kelvollinen veto kuitenkin. Ainakin jos vertaa tuohon Subaru-sukellukseen sitten vuotta myöhemmin, jossa auto ei sopinut miehen käteen sitten sitäkään vähää.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14941
Sijainti
Tampereen lenkki
Muistelisin kylläkin myös lukeneeni että aika kylmiltään hyppäsi tuon WRC-eskon rattiin ilman juuri mitään testejä, että siinä mielessä ihan kelvollinen veto kuitenkin. Ainakin jos vertaa tuohon Subaru-sukellukseen sitten vuotta myöhemmin, jossa auto ei sopinut miehen käteen sitten sitäkään vähää.
Vaikka Subarulla sai ajaa reilusti testejä. Auto vaan oli niin tehty Colinin takavetomalliseen ajotyyliin, ettei se sopinut Kadett-miehen käteen.
 

Arskarally

Well-known member
Liittynyt
23.8.2022
Viestit
317
1997 vuodesta puheen ollen, Higgins näytti keskeyttäneen viimeiselle pätkälle Laukaalle ulosajoon, mutta minne päin?
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5311
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Mä en muistanut miten yössä Kytölehto oli lauantain ja sunnuntain Suurajoissa 1997. Ekana päivänä ajoi hyvin kotiteillään mutta sit vauhti loppu. Kolmossija tuli lähinnä Sainzin, Grönholmin, McRaen ja Erikssonin keskeytysten sekä Auriolin teknisten ongelmien ansiosta.
Kontrasti oli melkoinen edellisvuoteen verrattuna, jolloin Kytölehto ajoi aivan mahtavan päätöspäivän ja nousi 14 sekunnin takaa-ajoasemasta Grönholmin ohi kolmanneksi. 1997 tosiaan hieno alku, mutta perjantain jälkeen pätkäajoissa kolmen joukkoon tasan kerran - sekin kisan vikalla pätkällä kun kaikki ajeli enemmän tai vähemmän terveisiä.
 
Ylös