MM-rallikausi 2025

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1636
MSportin takia luovuttiin hybrideistä kustannut syistä ja nyt he sitten lähtevät ihan vitsi kuskeilla sarjaan... Kaikki kunnia Munsterille, ihan ok kuski muttei missään nimessä yhdenkään tallin ykköskuski. Kilpailullisesti sama lopputulos olisi saatu jos MSport olisi jäänyt kotiin keräämään budjettia 2027 kauteen ja Toyota sekä Huyndai olisi jatkaneet hybrideillä kuten halusivat...
Jos tälle linjalle lähdetään, niin mieluummin sitten niinpäin, että Toyota ja Hyundai ulos sarjasta ja jatketaan sarjaa vain yksin Msportin voimin.

Jos totta puhutaan: Mistälähtien on jaettu moraalipisteitä kuskivalinnoista? Msport on yksi syy miksi nykymuotoinen MM sarja on ylipäätään olemassa. Kun Toyota ja Huyndai ovat tulleet ja menneet ja taas menneet, niin Msport on pysynyt.
 
Viimeksi muokattu:

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3616
Sijainti
JKL
Munsterin taso ei Toyotan tai Hyundain talleissa riitä edes kolmoskuskiksi. Sen verran kaukana on edelleen vaikka on ihan ok kuski. Nyt ei siis pidä ymmärtää väärin. Munster on hyvä kuljettaja. Esim. Rallin SM sarjan kärki tuskin pärjäisi Munsteria vastaan. Muttei hän ikinä ole Rally1 tallin ykköskuski. Siellä taso on vaan ihan saakelin kova. Hyväksyisin MSportin ratkaisun jos ykkösenä olisi yksi WRC2:ssa tasonsa todistanut kuski. Siis Rossel/Solberg/Gryazin(varauksella)/Paddon(ERC) taso vähintään. Munster ei pärjännyt edes siellä. Yhtä Japanin lahjavoittoa ei lasketa. Jos Sesks on toinen kuski niin ei hänkään ole vielä tasoaan näyttänyt. Potentiaalia kyllä, mutta tasaisuus puuttuu. Chilessa hyvältä lähtöpaikalta aika keskinkertaista eikä myöskään ERC sarjassa esim. assulla pärjää edes muille samalla renkaalla ajaville. Muista ehdokkaista ei tarvise sitten sanoa mitään. Ainoa mikä merkitsee on puntien suunta kansainvälisissä pankkijärjestelmissä... No toivotaan että sieltä löytyy vielä joku kani hatusta. Mutta kevyen pettynyt olen kyllä...
 

Teemu_99

Well-known member
Liittynyt
8.9.2018
Viestit
416
Munsterin taso ei Toyotan tai Hyundain talleissa riitä edes kolmoskuskiksi. Sen verran kaukana on edelleen vaikka on ihan ok kuski. Nyt ei siis pidä ymmärtää väärin. Munster on hyvä kuljettaja. Esim. Rallin SM sarjan kärki tuskin pärjäisi Munsteria vastaan. Muttei hän ikinä ole Rally1 tallin ykköskuski. Siellä taso on vaan ihan saakelin kova. Hyväksyisin MSportin ratkaisun jos ykkösenä olisi yksi WRC2:ssa tasonsa todistanut kuski. Siis Rossel/Solberg/Gryazin(varauksella)/Paddon(ERC) taso vähintään. Munster ei pärjännyt edes siellä. Yhtä Japanin lahjavoittoa ei lasketa. Jos Sesks on toinen kuski niin ei hänkään ole vielä tasoaan näyttänyt. Potentiaalia kyllä, mutta tasaisuus puuttuu. Chilessa hyvältä lähtöpaikalta aika keskinkertaista eikä myöskään ERC sarjassa esim. assulla pärjää edes muille samalla renkaalla ajaville. Muista ehdokkaista ei tarvise sitten sanoa mitään. Ainoa mikä merkitsee on puntien suunta kansainvälisissä pankkijärjestelmissä... No toivotaan että sieltä löytyy vielä joku kani hatusta. Mutta kevyen pettynyt olen kyllä...
Ei Munster pärjäisi sm kärkeäkään vastaan jos mahdollisuudet on samat.
Ajoi kuitenkin vuonna 2023 mm. Roope Korhosta vastaan WRC3 vastaan ja ei ollut palaakaan.
On hyvä perustason kuski joka ajaisi kova tasoisissa WRC2 kisoissa sijoista 5-15
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16101
Sijainti
Tampereen lenkki
Esim. Rallin SM sarjan kärki tuskin pärjäisi Munsteria vastaan.
Ruotsissa 2023 Roope Korhonen voitti Munsterin Rally3-autoilla. Saman vuoden Portugalissa ja Sardiniassa Lauri Joona oli nopeampi pätkäajoissa Rally2-autoilla.

Toki assulla tilanne voisi olla toinen. Japanissa 2023 Munster on mennyt oikeasti kovaa WRC2:ssa ennen ulosajoaan. Esim Gryazinia kovempaa ja ihan Mikkelsenin kannassa.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3405
Sijainti
Lahti
Mikkelsen saattaisi muuten olla yllättävän hyvä kisakuski Fordille. Kokemusta on, kypsyyttä on, nopeuttakin...on?
 
  • Like
Reaktiot: jjx

Ojarumpu

Synkkä EI rallille
Liittynyt
23.4.2019
Viestit
784
Eikö siinä nyt olisi ykköskuskin viittaa Suniselle tarjolla, ellei kaikki sillat palaneet viime käynnin jälkeen (ja jos paloi, voisiko Rautio urakoida uudet?). Kaveriksi Sesks kolmosautoon, niin siinähän sitä olisi kiinnostava sekoitus osaamista ja nuorta potentiaalia samalla kalustolla, jolla Fourmaux näytti pärjäämisen elkeitä.
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2538
Taitaa Suninen mielummin kommentoida maikkarilla lähetyksiä kuin ajaa M-sportilla ilman testikilometrejä
 

kik

Well-known member
Liittynyt
15.2.2000
Viestit
535
Sijainti
Peraehikiae
No nyt on M-Sportilla tulossa kova kattaus jos pitää paikkansa, Munster ja McErlean... Mikkelsen tuonne tarvittaisiin tai miksei E-P, tai sitten molemmat ajamaan vuorotellen?
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
804
Kiva, että Munster ja McErlean saavat näytönpaikkoja. Heidän rahoillaan ajaminen ei ole pois suomalaisilta. Mutta jotenkin se silti tuntuu todella epäreilulta, että Jari Huttunen sai sen yhden mahdollisuuden toimimattomalla autolla Secto Rallyssa ja se oli siinä.

Suninen ja Mikkelsen varmaan olisivat ne oikeasti suht tasaisen varmat suorittajat Fordille.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3898
Noh, ei tuo McEarlean niin paha sentään ole verrattuna joihinkin huhuihin mitä pyöri. Pahasti raakile toki. Kuten niin usein m-sportista puhuttaessa, toivotaan parasta.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16101
Sijainti
Tampereen lenkki
Joo-o, jopa Munsteria huonommat meriitit pääluokkaan hyppäämiselle. Sieltä on myös aina vaikeempi palata WRC2-luokkaan
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2538
Kovin on köykäiset näytöt tälläkin kaverilla meriittien puolesta. Kuitenkin täysi Rally2 -kausi takana ja tuloksissa näyttäisi nopealla vilkaisulla olevan vähiten pisteitä kerännyt 7 rallin sarjalaisista. Noh, ei ne taidot vaan lompakko.

edit: oli siellä näköjään tilastoissa pari muuta turistia vielä vähemmillä pisteillä seitsemän rallin jälkeen.
 

Kagg

Well-known member
Liittynyt
19.8.2012
Viestit
1034
Kyllä vaikuttaa ennakkoon todella surkealta kattaukselta. Mikään ei tässä viittaa siihen, että joku tekisi "Fourmauxit". Munster varmasti hieman parantaa mutta ei kyllä ole mikään ihmeidentekijä. McErlean on vielä täysi raakile. Kausi kakkosluokassa olisi tehnyt hyvää, kenties muutamalla rally1-ajolla. Kyllä tuo kokoonpano olisi huutanut jotain Lappi, Suninen tai Mikkelsen akselilta.

Mitenhän tuon Sesksin ajot? Hänhän on M-Sportin kanssa neuvotellut. Olisiko sieltä vielä jotain osa-aika pestiä tulossa? Vai onko Sesksin suunnitelmista kuulunut vielä mitään?
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1636
MM sarjan kulurakenne on sellainen hybridien poiston jälkeenkin, että Msportin kaltainen yksityistiimi on pakotettu menemään raha edellä. Kalenteri on turvonnut sellaiseksi, että vaaditaan paljon dollareita. Suninen ja Huttunen olisivat varmaan saaneet paikan jos olisi löytynyt rahaa, mutta on riski maksaa kova hinta tehdaspaikasta jos pelkona on, että talli lopettaa kehitystyön ja alkaa satsaamaan jo 27 kauteen. Uskon, ettei esim Jouhki ole halukas maksamaan vain sentakia, että saa kokemusta ykkösistä.
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1336
McErlean kyllä heikohko suoritus, Sesksissä ainakin todistettavasti olisi ollut huippunopeuspotentiaalia. Noh, tällä mennään..
 
Ylös