Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4421
Mitä muistoja teillä on kaudesta 2004?

Kausihan oli Ferrarin yhtä murskaavaa näytöstä kuin kausi 2002 oli ollut. Täysin ylivoimaisesti Michael Schumacher ja Ferrari ottivat maailmanmestaruudet.

Kuitenkin myös Renaultilla, McLarenilla ja Williamsilla voitettiin GP.

Myös juuri Kimi Räikkösen GP-voitto Spassa on jäänyt hyvin mieleen. Mahtava näytös tuolloin.

BAR-Honda oli kovassa vauhdissa koko kauden. Toiseksi paras tiimi Ferrarin jälkeen, ja kummatkin sen kuljettajat Button ja Sato ottivat podiumeja. Voitto jäi kuitenkin uupumaan.

Alla kauden 2004 kausikooste 🏁

 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9786
Sijainti
Helsinki
Palaten kauteen 2003. Mieleen tulee Ferrari-ylivoiman hupeneminen, johon osittain vaikutti pistejärjestelmän muutos ja yhden kierroksen aika-ajot. Kimin voitto Malesiassa oli hieno suoritus, mutta jäi valitettavasti tuon kauden ainoaksi. Brasilian hurja sadekisa ja kolmannen mutkan parkkipaikka ulosajetuille autoille. Alonson ulosajo, kun ajoi Webberin auton riekaleisiin ja ajanottosekoilu eli miltä kierrokselta otetaan tulokset. Mikäli Kimi olisi tuon kilpailun voittanut, niin hän olisi voinut olla mestari. Monacon trilleri. Montoya voitti 0,6 sekunnin erolla Kimiin. Barrichellon rengasrikko Unkarissa ja Alonson uran ensivoitto.

2004 kaudella huomasin uudet tv-grafiikat, joista oli otettu mallia F1 Digital+ lähetyksistä. Ruudussa näkyi kierroslaskuri ja nimilyhenteet tulivat tutuiksi. Kiinan gp:ssä kuultiin ensimmäistä kertaa tiimiradiota. Trulli voitto Monacossa ja potkut loppuvuodesta, kun hinkui Toyotalle. Talli vaihtoi molemmat kuljettajansa, kun Da Mattan ja Panisin tilalle tulivat Trulli ja Ricardo Zonta. Baumgartner ajoi pisteille Indianapolisissa. Gene ja Pizzonia tuurasivat loukkaantunutta Ralf Scumacheria. Villeneuve tuli takaisin Rellun haalareissa. Glock ajoi dedyytissään pisteille.
Sellainen huomio Antonio Pizzoniasta, hän ajoi kaudella 2004 neljä kilpailua Williamsilla ja ajoi kolmesti seitsemänneksi.
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
829
Olisikohan niin, että 1980-luvulla ja vielä 1990-luvulla yksittäinen kuljettaja saattoi tehdä merkittävää eroa aivan vain omilla ajotaidoillaan. Nykyään sitten merkitsee enemmän lähinnä auton suorituskyky, ja eroa vaikeampi tehdä pelkästään kuljettajan taidoilla?
Kyllä. Kuljettajien väliset erot korostuivat enemmän, mutta myös hajontaa kisojen välillä oli enemmän.

1) Ennen oli enemmän keskeytyksiä, sopivasti nopeiden autojen keskeyttäessä, keskinkertaisella autolla pääsi hyville sijoille.
2) Keppivaihteet ja arvaamattomammat ajo-ominaisuudet toivat enemmän pieniä ajovirheitä ja hajontaa. Jos sattui olemaan erinomainen kuski flow-tilassa, niin onnistuneita kierroksia pystyi vetämään peräkkäin ja ajamaan auton suorituskykyeroa kiinni.
3) Ei ollut samanlaista tietokonesimulaatiota ja autojen suorituskyky vaihteli ratojen välillä kesken kauden.
4) Kaikki kuskit eivät olleet viimeiseen asti treenattuja huippu-urheilijoita, fysiikka rajoitti ja kaikki eivät jaksaneet ajaa täydellä intensiteetillä koko kisaa.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4421
Jarno Trullin potkut kesken kauden 2004 Renaultilta oli kyllä anti-kliimaksi. Mies oli kuitenkin nopeudessa melko tasapäinen Alonson kanssa.

Mielelläni olisin kyllä nähnyt Trullin myös kauden 2005 Renaultin autossa. En tiedä, oliko Trulli parempi kuin Fisichella, mutta ainakin ajotyylinsä ilmeisesti vastasi hyvin Alonson ajotyyliä.

Trulli oli kyllä Alonsoa huomattavasti lähempänä nopeudessa, mitä Trulli oli.

Kaudella 2004 Trulli kuitenkin voitti Monacossa, ja oli paalupaikallakin sekä Monacossa että Spassa.

Mitä tulee Interlagosin kauden 2003 kisaan, niin jännä että FIA muutti kilpailutulokset viikon päästä tästä kisasta vasta. Alunperin Kimi Räikkönen julistettiin voittajaksi, mutta viikon päästä FIA julistikin voittajaksi Fisichellan. Vaikkei ilmeisesti edes Jordan -tiimi ollut protestoinut tästä.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4421
Mitähän lehdistö ja koko autourheileva maailma olisi reagoinut siihen, jos Kimi Räikkönen olisi tosiaan napannut maailmanmestaruuden kaudella 2003 vain yhdellä GP-voitolla Schumacherin voittaessa sen kuusi GP-voittoa, mutta vähemmän pisteitä?

Olisikohan tätä pidetty vain "tuurimestaruutena" ja uuden pistelaskun ansiosta tapahtuneeksi.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9358
Mitähän lehdistö ja koko autourheileva maailma olisi reagoinut siihen, jos Kimi Räikkönen olisi tosiaan napannut maailmanmestaruuden kaudella 2003 vain yhdellä GP-voitolla Schumacherin voittaessa sen kuusi GP-voittoa, mutta vähemmän pisteitä?
Jopa aika-ajomokan jälkeen Barcelona olisi ollut paikka ottaa niitä pisteitä. Kärkikolmikko oli tuossa kisassa ylivoimainen, mutta sitten neljäs tai viides sija olisi voinut helpostikin olla otettavissa. Kolme pistettä lisää olisi tarvittu, koska tasapisteissä voitot ratkaisevat.

Jos Kimi olisi yhden sellaisen kisan kääntämään, missä hän oli kakkonen ja Schumi voitti (Imola, Itävalta, USA) niin voitot olisivat olleet 5-2 Schumille ja pisteet kahden erolla Kimille.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9786
Sijainti
Helsinki
Mitä tulee Interlagosin kauden 2003 kisaan, niin jännä että FIA muutti kilpailutulokset viikon päästä tästä kisasta vasta. Alunperin Kimi Räikkönen julistettiin voittajaksi, mutta viikon päästä FIA julistikin voittajaksi Fisichellan. Vaikkei ilmeisesti edes Jordan -tiimi ollut protestoinut tästä.
Charlie Whiting oli epäillyt, että ajanottojärjestelmään oli tullut virhe. Se oli rekisteröinyt kilpailun keskeytyshetkeksi 55. kierroksen, mikä tarkoitti, että lopputuloksissa Kimi olisi ollut voittaja. Lopulta ajanottaja Tag Heuer oli toimittanut tarvittavat todisteet, joissa mainittiin Fisichellan jo aloittaneen 56. kilpailukierroksen noin 12 sekuntia ennen punaista lippua. Näin pystyttiin julistamaan tulokset sääntöjen mukaisesti 54. kierrokselta, minkä myötä Fisico sai uransa avausvoiton.

https://go.gale.com/ps/i.do?p=GPS&u=wikipedia&id=GALE|A99897009&v=2.1&it=r&sid=GPS&asid=ad78e897
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9786
Sijainti
Helsinki
Mitähän lehdistö ja koko autourheileva maailma olisi reagoinut siihen, jos Kimi Räikkönen olisi tosiaan napannut maailmanmestaruuden kaudella 2003 vain yhdellä GP-voitolla Schumacherin voittaessa sen kuusi GP-voittoa, mutta vähemmän pisteitä?

Olisikohan tätä pidetty vain "tuurimestaruutena" ja uuden pistelaskun ansiosta tapahtuneeksi.
Varmasti oltaisiin jupistu uuden pistelaskujärjestelmän tuomasta edusta.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4421
Minkälaisia muistoja teillä on kaudesta 2005?

Eittämättä kyseessä Kimi Räikkösen uran paras kausi, vaikkei maailmanmestaruutta tuolla kaudella vielä tullutkaan. Itse pidän kautta 2005 Kimin kohdalla parempana, kuin maailmanmestaruus-kautta 2007.

Ennen kautta 2005 muistan, miten Ron Dennis oli jälleen turhautunut Kimin railakkaaseen juhlimiseen. Samaan aikaan Juan-Pablo Montoya kehui McLarenin uutta autoa, ja antoi sille lempinimen Darth Vader (kuka muistaa tämän, itselleni jäänyt hyvin mieleen 😃) McLarenin siivekkeiden takia.

Pelkäsin, että Kimi mokaa mahdollisuutensa juomisen vuoksi, mikä turhauttaa tiimijohtoa, ja että Montoya nostetaan McLarenin ykköskuljettajan asemaan.

No toisin kävi, Kimi otti Montoyasta selkeän niskalenkin loppujen lopuksi. Siitä huolimatta maailmanmestaruus-haaveet saatiin jälleen unohtaa, sillä McLarenin luotettavuus ei ollut Renaultin tasoa.

Räikkönen ja Alonso ottivat muuten kumpikin seitsemän GP-voittoa kauden aikana.

Mitä sanotte, kumpi oli autona parempi kaudella 2005; McLaren vaiko Renault? Nopeampi auto siis. Luotettavampi oli tietysti Renault.

Kimi ajoi joitain parhaita kisojaan kaudella 2005, kuten Monacon ja Suzukan voitot.

Mikä sitten oli syynä Ferrarin romahtamiseen mielestäsi?

Alla kauden 2005 kooste:🏁


61QIfU+IDJL._AC_UF1000,1000_QL80_.jpg
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4421
Kumpi McLarenin kausista Kimi Räikkösen kohdalla oli mielestäsi kovempaa suorittamista, kausi 2003 vaiko kausi 2005?
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9786
Sijainti
Helsinki
Itse muistan Alonson ja Räikkösen kamppailun mestaruudesta, yhden kierroksen aika-ajoihin tehtiin muutos. Alkukaudesta ajettiin myös sunnuntai-aamuna aika-ajot ja niiden ajat ynnätiin lauantain aikojen kanssa, joista saatiin kilpailun lähtöjärjestys. Tästä ei pidetty ja Euroopan gp:stä lähtien ajetaan lauantaisin yksi aika-ajokierros kisabensoilla.
Tupakkalogojen sensurointi EU:n mainoskiellon vuoksi ja Kimin voitto Suzukassa.

Ferrarin tason putoamiseen yksi syy oli sääntömuutos, joka kielsi renkaiden vaihdot kesken kilpailun. Tällä oli vaikutusta nk. Indygateen. Michelin-tallit protestina vetäytyivät lämppärikierroksen jälkeen, kun renkaiden turvallisuutta ei voitu takaa ja kilpailussa ajoi vain kuusi Bridgestone-renkailla ajanutta. Ferrarien ainoa voitto ja Monteiron podium tulivat ko. kilpailussa. Jordanin ja Minardin jäähyväiskausi.


 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4421
Muistan, miten 1990-luvun lopulla suomalaiset olivat formula-kansaa. Eli Häkkisen menestysvuosina.

Tällöin oli joku keksinyt myös jonkinlaisen mukaelman ns. "jouluevankeliumista". Eli F1-aiheisen selonteon. Muistaako kukaan tällaista? Mitenhän se mahtoi mennä?
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4421
Maailmanmestaruustaistelussa aina toinen osapuoli joutuu pettymään. Missä meni tarvittavat pisteet, jotta titteli olisikin voinut mennä nyt voittaneen osapuolen ja hävinneen kohdalla toisinpäin?

Eli hävinnyt olisikin ollut maailmanmestari, eikä toisinpäin. Spekulointia ja jossittelua aina riittää.

Formula 1 on ennenkaikkea joukkuelaji, ja tiimin työntekijät tasapainoilevat jatkuvasti nopean ja luotettavan auton saamiseksi.

Suomalaisista Mika Häkkinen ja Kimi Räikkönen voisivat jossitella, että mitä jos auto olisikin ollut luotettavampi. Onneksi kuitenkin kummatkin ovat maailmanmestareita, vaikka paremmalla "tuurilla" kumpikin olisikin voinut voittaa vielä enemmänkin titteleitä.

Häkkisen kohdalla maailmanmestaruus olisi voinut tulla myös kaudeksi 2000. Videolla mielenkiintoista spekulointia aiheesta:



Räikkösen kohdalla taas jossittelua herättävät kaudet 2003 ja 2005.

Videolla mielenkiintoista spekulointia Kimin kaudesta 2005:

 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4421
Itse pidän Michael Schumacherin kolmos-sijaa kuljettajien sarjassa kaudella 2005 erittäin kovana saavutuksena ottaen huomioon sen, miten paljon parempia olivat Renault ja McLaren tuolla kaudella.

Silti Michael Schumacher voitti pisteissä sekä Renaultin Giancarlo Fisichellan, että McLarenin Juan-Pablo Montoyan.

Alonsolle ja Räikköselle ei sitten Schumacherikaan mahtanut mitään.

Screenshot_20241225_171148_Chrome.jpg
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
829
Schumacher sai Indianapoliksen voiton täysin lahjana. Lisäksi Montoya oli poissa Bahrainista ja Imolasta. Kolmen kisan tasoitus eikä Schumacher saanut kuin kaksi pistettä enemmän.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4421
Schumacher sai Indianapoliksen voiton täysin lahjana. Lisäksi Montoya oli poissa Bahrainista ja Imolasta. Kolmen kisan tasoitus eikä Schumacher saanut kuin kaksi pistettä enemmän.
Kyllä. Mutta kaluston puolesta Schumacher antoi koko kauden tasoitusta Montoyalle ja Fisichellalle. Ferrari oli paljon heikompi kokonaisuutena.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4421
Mennäänpä sitten F1-kauteen 2006. Minkälaisia muistoja teiltä löytyy tähän kauteen liittyen?

Itselläni oli ennen kautta kova luotto Kimi Räikköseen ja McLareniin. Ajattelin, että kaudesta tulisi Kimin revanssi kaudesta 2005, ja Kimi voisi voittaa vihdoin tittelin.

Moottorit vaihtuivat V10-moottoreista V8-moottoreihin. Ferrari palasi rytinällä huipulle, ja Michael Schumacher maailmanmestaruus-taisteluun. Toisaalta McLaren putosi totaalisesti Renaultin ja Ferrarin vauhdista.

McLaren nappasi kyllä säännöllisesti podiumeja kaikkien kolmen kilpakuljettajan, Räikkösen, Montoyan ja de la Rosan, voimin. Mutta voitot jäivät uupumaan.

Kausi muistetaan Kimi Räikkösen viimeisenä kautena McLarenilla, mutta myös CART-mestareiden Montoyan ja Villeneuven viimeisenä kautena. Kummatkin saivat lähteä tiimistään jo ennen kauden loppua.
Myös Michael Schumacher ajoi Ferrarilla viimeisen kautensa, ja ajoi seitsemän GP-voittoa. Harmittavasti kuitenkin hävisi mestaruuden Alonsolle. Itseäni tämä tuolloin harmitti, olisin suonut Schumacherille vielä yhden tittelin.

Jenson Button voitti Hondalla, mikä oli eräälle kaverilleni tärkeä hetki. Hänellä kun oli tuohon aikaan autona Honda-Civic Type-R, mikä oli tällainen tehokkaampi auto. Kaveri kävi sillä kesäisin ajelemassa Suomen radoilla erilaisilla ratapäivillä.

Itse kirjoittelin tuohon aikaan Suomi24-sivuille moottoriurheilu-aiheisia juttuja, ja teinpä myös kirjoituksen aiheesta 'Katsaus F1-kauteen 2006'. Löytyy edelleenkin sieltä, ja alla linkki siihen:


https://keskustelu.suomi24.fi/t/2418609/katsaus-f1-kauteen-2006


Mitä muistoja teiltä löytyy tästä kaudesta?

Alla kausikatsaus kauteen 2006🏁:


 
Viimeksi muokattu:

Renessanssinero

Perusfeidaaja
Liittynyt
23.4.2005
Viestit
5004
Sijainti
Vantaa
Ihan lusbereita noi veekasi moottorit. Formulat otti aimoharppauksen alaspäin tuona kautena, vaikka kausi itsessään oli ihan jees. Ei ollut yhtään mitään järkevää syytä luopua V10 -moottoreista. Kyllä Renault, Honda ja Ferrari olisivat valinneet veekasin jo vuonna 1989, jos se olisi ollut optimaalisin rakenne vapaastihengittävälle F1-moottorille.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4421
Mikähän muuten mahtoi olla syynä V8-moottoreiden tuloon? V8-moottori taisi olla juuri McLarenin ja Mercedeksen akilleen kantapää kaudella 2006. Jos oltaisiin jatkettu V10-moottoreilla, olisi menestys ollut varmaan paljon parempaa.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4421
Mitäs sanotte, lopettiko Montoya uransa F1:ssä liian aikaisin? Olisiko miehellä ollut vielä annettavaa lajille vuonna 2007?

Jacques Villeneuve varmaan lopetti juuri oikeaan aikaan. Oli jo kehäraakki.
 
Ylös