AnttiL
Reittinörtti
onhan se helpoin ratkaisu. Ei kauaskantoisin. Ja näyttäkää mulle kisa, jossa oli 70 Rally2-autoa viivalla.
onhan se helpoin ratkaisu. Ei kauaskantoisin. Ja näyttäkää mulle kisa, jossa oli 70 Rally2-autoa viivalla.
Tuskin sillä kalenterin pituudella on mitään merkitystä, ainoa asia, joka merkitsee on silmäparit per kisa. Autonvalmistajat tekee hurjia panostuksia aivan yksittäisiin vuosittain järjestettäviin tapahtumiin.On varmasti ajatusta, mutta ajatus on mielestäni vain ja ainoastaan typerä. Jos laji haluaa voida hyvin ja olla aidosti kiinnostava autonvalmistajille, silloin on oltava käytännössä läpi kalenterivuoden relevantti. Ja sitä ei kymmenellä kisalla tehdä.
No on sillä tavallaan merkitystä että jos palkkaa ihmisiä vuoden ympäri tehdastalliin niin ei niitä kannata seisottaa tyhjänpanttina puolta vuotta.Tuskin sillä kalenterin pituudella on mitään merkitystä, ainoa asia, joka merkitsee on silmäparit per kisa. Autonvalmistajat tekee hurjia panostuksia aivan yksittäisiin vuosittain järjestettäviin tapahtumiin.
Kyllä sillä kalenterin pituudellakin on merkitystä, kun myytävä tuote on nimenomaan MM-sarja - ei yksittäinen kilpailu. Se on sitten jo enemmän aatteellinen kysymys, että pitäisikö rallien muodostaa MM-sarja vai MM-sarjan muodostua ralleista.Tuskin sillä kalenterin pituudella on mitään merkitystä, ainoa asia, joka merkitsee on silmäparit per kisa. Autonvalmistajat tekee hurji- panostuksia aivan yksittäisiin vuosittain järjestettäviin tapahtumiin.
Mutta helpoin ratkaisu mihin? En tältä istumalta usko että sillä sarjan kiinnostavuusongelmaa millään tavoin korjattaisiin edes yhdeksi kaudeksi vaikka nyt ilmoitettaisiin että 2026 MM-sarjan pääluokka on Rally2.onhan se helpoin ratkaisu.
Helpoin ratkaisu siihen, että Esapekka Lappi ajaa MM-ralllia pääluokassaMutta helpoin ratkaisu mihin? En tältä istumalta usko että sillä sarjan kiinnostavuusongelmaa millään tavoin korjattaisiin edes yhdeksi kaudeksi vaikka nyt ilmoitettaisiin että 2026 MM-sarjan pääluokka on Rally2.
No on sillä tavallaan merkitystä että jos palkkaa ihmisiä vuoden ympäri tehdastalliin niin ei niitä kannata seisottaa tyhjänpanttina puolta vuotta.
Ei jumalauta taas. Se olisikin kun pitäisi maailman huippumekaanikot laittaa ihan perus autoja huoltamaan. Mihin ne perusukkelit sitten?Sanoisin, että mitä enemmän kisoja, sitä enemmän pitää palkata henkilökuntaa jo pelkästään sen takia kun joka rallin jälkeen autot puretaan atomeiksi ja kasataan ja samaan aikaan on ryhmät maailmalla kisoissa ja ryhmä joka testaa....vrt vaihtoehtoa jossa esim samat mekatsut jotka kiertää maailmalla tulee väliajoin pajalle rakentamaan autoja. Prodriven 90 luvun alun henkilökuntamäärä oli muistaakseni luokkaa 40 työntekijää. (Hatara muistikuva, Varmistus tarvitaan). Montako sataa on nyt esim Team Gazoo.
Jos kisoja on vähemmän, niin Msportin mekatsuja ainakin voi työllistää Dakar projektissa jne....Ja Gazoo Racingin mekatsut voi laittaa vaikka Jyväskylän Rinta-joupille Toyota huoltoon duuniin.
Tarkoitus oli lähinnä sanoa, että ei huippuluokan ralli mekatsujen/ inssien tarvi toimettomana koskaan olla, töitä heille kyllä löytyy. Tässä kotikylällä on paikallisessa autokorjaamossa töissä kaveri, joka kävi heittämässä parivuotta keikkaa Gazoo Racingin mekaanikkona. Pyydettiin vakituiseksi, mutta perhesyistä ei ollut valmis paikkakunnan vaihtoon, joten heitti sitten lyhyemmän keikan.Ei jumalauta taas. Se olisikin kun pitäisi maailman huippumekaanikot laittaa ihan perus autoja huoltamaan. Mihin ne perusukkelit sitten?
Prodriven 90 luvun alun henkilökuntamäärä oli muistaakseni luokkaa 40 työntekijää. (Hatara muistikuva, Varmistus tarvitaan)
Minä olen tästä vähän eri mieltä. WECissä on 8 kisaa, ja se on erittäin elinvoimainen ainakin tallien lukumäärän perusteella: ykkösluokassa on 9 valmistajaa, eli selvästi on kiinnostava autonvalmistajille.On varmasti ajatusta, mutta ajatus on mielestäni vain ja ainoastaan typerä. Jos laji haluaa voida hyvin ja olla aidosti kiinnostava autonvalmistajille, silloin on oltava käytännössä läpi kalenterivuoden relevantti. Ja sitä ei kymmenellä kisalla tehdä.
Outoa sinänsä mutta WEC on Le Mansin sivutuote. Se yksi kisa kesäkuussa on niin iso että sinne + Imsaan brändit haluavat ja sitten kun vehkeet on kasassa voi samalla reenailla ajamalla WEC:n.Minä olen tästä vähän eri mieltä. WECissä on 8 kisaa, ja se on erittäin elinvoimainen ainakin tallien lukumäärän perusteella: ykkösluokassa on 9 valmistajaa, eli selvästi on kiinnostava autonvalmistajille.
WRC:täkin voisi pitää Monten sivutuotteena, sen verran kova mediahuomio sillä on verrattuna muihin kisoihin. Mitenköhän Monte vs Le Mans?Outoa sinänsä mutta WEC on Le Mansin sivutuote. Se yksi kisa kesäkuussa on niin iso että sinne + Imsaan brändit haluavat ja sitten kun vehkeet on kasassa voi samalla reenailla ajamalla WEC:n.
Ihan validi pointti ja toki reittejä onnistumiseen on monia, mutta en silti löisi yhtäläisyysmerkkejä rallin ja WEC:n väliin. Ja rallin MM-sarjan ongelmat huomioon ottaen kisamäärästä en olisi ihan äkkiä valmis tinkimään. Tai sitten pitäisi muuttaa sarjan ja samalla lajin nykyluonnetta siihen suuntaan, mihin edellisessä viestissäni viittasin, että kisat olisivat kaikki jonkin sortin spektaakkeleita, jolloin kisoista muodostuisi sarja, eikä päinvastoin.Minä olen tästä vähän eri mieltä. WECissä on 8 kisaa, ja se on erittäin elinvoimainen ainakin tallien lukumäärän perusteella: ykkösluokassa on 9 valmistajaa, eli selvästi on kiinnostava autonvalmistajille.
En kyllä ymmärrä yhtään logiikkaasi miten näet tämän asian. Ongelma on yhdentekevät kisat joita on mielestäni nyt liikaa kun ajetaan paljon kisoja. Koskee myös yhtälailla Formuloita ja esim moto gp tä sprittikisoineen....Ihan validi pointti ja toki reittejä onnistumiseen on monia, mutta en silti löisi yhtäläisyysmerkkejä rallin ja WEC:n väliin. Ja rallin MM-sarjan ongelmat huomioon ottaen kisamäärästä en olisi ihan äkkiä valmis tinkimään. Tai sitten pitäisi muuttaa sarjan ja samalla lajin nykyluonnetta siihen suuntaan, mihin edellisessä viestissäni viittasin, että kisat olisivat kaikki jonkin sortin spektaakkeleita, jolloin kisoista muodostuisi sarja, eikä päinvastoin.
No tämä logiikka on ainakin hyvin selkeä. Mitä vähemmän kisoja, sitä vähemmän on myös "yhdentekeviä" kisoja (mitä se ikinä tarkoittaakaan). Voisi kokeilla vaikka kahdella tai kolmella kisalla, pirulainen että olisi muuten jännää.En kyllä ymmärrä yhtään logiikkaasi miten näet tämän asian. Ongelma on yhdentekevät kisat joita on mielestäni nyt liikaa kun ajetaan paljon kisoja.
Monisyinen kysymys, tuossa yksi yritys vastaukseksi: https://www.topendsports.com/world/lists/must-see-events/bleacherreport.htmWRC:täkin voisi pitää Monten sivutuotteena, sen verran kova mediahuomio sillä on verrattuna muihin kisoihin. Mitenköhän Monte vs Le Mans?