Esapekka Lappi

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1344
On varmasti ajatusta, mutta ajatus on mielestäni vain ja ainoastaan typerä. Jos laji haluaa voida hyvin ja olla aidosti kiinnostava autonvalmistajille, silloin on oltava käytännössä läpi kalenterivuoden relevantti. Ja sitä ei kymmenellä kisalla tehdä.
Tuskin sillä kalenterin pituudella on mitään merkitystä, ainoa asia, joka merkitsee on silmäparit per kisa. Autonvalmistajat tekee hurjia panostuksia aivan yksittäisiin vuosittain järjestettäviin tapahtumiin.
 
  • Like
Reaktiot: jjx

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3416
Sijainti
Lahti
Montako osakilpailua WRC2-sarjassa on? Ohos, sehän on enemmän kuin passeli Esupille. Ei ole mitään sellaista sääntörajoitusta, joka estäisi häntä ajamasta siellä.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16160
Sijainti
Tampereen lenkki
Tuskin sillä kalenterin pituudella on mitään merkitystä, ainoa asia, joka merkitsee on silmäparit per kisa. Autonvalmistajat tekee hurjia panostuksia aivan yksittäisiin vuosittain järjestettäviin tapahtumiin.
No on sillä tavallaan merkitystä että jos palkkaa ihmisiä vuoden ympäri tehdastalliin niin ei niitä kannata seisottaa tyhjänpanttina puolta vuotta.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5663
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Tuskin sillä kalenterin pituudella on mitään merkitystä, ainoa asia, joka merkitsee on silmäparit per kisa. Autonvalmistajat tekee hurji- panostuksia aivan yksittäisiin vuosittain järjestettäviin tapahtumiin.
Kyllä sillä kalenterin pituudellakin on merkitystä, kun myytävä tuote on nimenomaan MM-sarja - ei yksittäinen kilpailu. Se on sitten jo enemmän aatteellinen kysymys, että pitäisikö rallien muodostaa MM-sarja vai MM-sarjan muodostua ralleista.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1651
No on sillä tavallaan merkitystä että jos palkkaa ihmisiä vuoden ympäri tehdastalliin niin ei niitä kannata seisottaa tyhjänpanttina puolta vuotta.

Sanoisin, että mitä enemmän kisoja, sitä enemmän pitää palkata henkilökuntaa jo pelkästään sen takia kun joka rallin jälkeen autot puretaan atomeiksi ja kasataan ja samaan aikaan on ryhmät maailmalla kisoissa ja ryhmä joka testaa....vrt vaihtoehtoa jossa esim samat mekatsut jotka kiertää maailmalla tulee väliajoin pajalle rakentamaan autoja. Prodriven 90 luvun alun henkilökuntamäärä oli muistaakseni luokkaa 40 työntekijää. (Hatara muistikuva, Varmistus tarvitaan). Montako sataa on nyt esim Team Gazoo.

Jos kisoja on vähemmän, niin Msportin mekatsuja ainakin voi työllistää Dakar projektissa jne....Ja Gazoo Racingin mekatsut voi laittaa vaikka Jyväskylän Rinta-joupille Toyota huoltoon duuniin.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3907
Sanoisin, että mitä enemmän kisoja, sitä enemmän pitää palkata henkilökuntaa jo pelkästään sen takia kun joka rallin jälkeen autot puretaan atomeiksi ja kasataan ja samaan aikaan on ryhmät maailmalla kisoissa ja ryhmä joka testaa....vrt vaihtoehtoa jossa esim samat mekatsut jotka kiertää maailmalla tulee väliajoin pajalle rakentamaan autoja. Prodriven 90 luvun alun henkilökuntamäärä oli muistaakseni luokkaa 40 työntekijää. (Hatara muistikuva, Varmistus tarvitaan). Montako sataa on nyt esim Team Gazoo.

Jos kisoja on vähemmän, niin Msportin mekatsuja ainakin voi työllistää Dakar projektissa jne....Ja Gazoo Racingin mekatsut voi laittaa vaikka Jyväskylän Rinta-joupille Toyota huoltoon duuniin.
Ei jumalauta taas. Se olisikin kun pitäisi maailman huippumekaanikot laittaa ihan perus autoja huoltamaan. Mihin ne perusukkelit sitten?
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1651
Ei jumalauta taas. Se olisikin kun pitäisi maailman huippumekaanikot laittaa ihan perus autoja huoltamaan. Mihin ne perusukkelit sitten?
Tarkoitus oli lähinnä sanoa, että ei huippuluokan ralli mekatsujen/ inssien tarvi toimettomana koskaan olla, töitä heille kyllä löytyy. Tässä kotikylällä on paikallisessa autokorjaamossa töissä kaveri, joka kävi heittämässä parivuotta keikkaa Gazoo Racingin mekaanikkona. Pyydettiin vakituiseksi, mutta perhesyistä ei ollut valmis paikkakunnan vaihtoon, joten heitti sitten lyhyemmän keikan.
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1369
On varmasti ajatusta, mutta ajatus on mielestäni vain ja ainoastaan typerä. Jos laji haluaa voida hyvin ja olla aidosti kiinnostava autonvalmistajille, silloin on oltava käytännössä läpi kalenterivuoden relevantti. Ja sitä ei kymmenellä kisalla tehdä.
Minä olen tästä vähän eri mieltä. WECissä on 8 kisaa, ja se on erittäin elinvoimainen ainakin tallien lukumäärän perusteella: ykkösluokassa on 9 valmistajaa, eli selvästi on kiinnostava autonvalmistajille.
 

JaakkoP

Member
Liittynyt
27.12.2019
Viestit
5
Minä olen tästä vähän eri mieltä. WECissä on 8 kisaa, ja se on erittäin elinvoimainen ainakin tallien lukumäärän perusteella: ykkösluokassa on 9 valmistajaa, eli selvästi on kiinnostava autonvalmistajille.
Outoa sinänsä mutta WEC on Le Mansin sivutuote. Se yksi kisa kesäkuussa on niin iso että sinne + Imsaan brändit haluavat ja sitten kun vehkeet on kasassa voi samalla reenailla ajamalla WEC:n.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16160
Sijainti
Tampereen lenkki
Outoa sinänsä mutta WEC on Le Mansin sivutuote. Se yksi kisa kesäkuussa on niin iso että sinne + Imsaan brändit haluavat ja sitten kun vehkeet on kasassa voi samalla reenailla ajamalla WEC:n.
WRC:täkin voisi pitää Monten sivutuotteena, sen verran kova mediahuomio sillä on verrattuna muihin kisoihin. Mitenköhän Monte vs Le Mans?
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5663
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Minä olen tästä vähän eri mieltä. WECissä on 8 kisaa, ja se on erittäin elinvoimainen ainakin tallien lukumäärän perusteella: ykkösluokassa on 9 valmistajaa, eli selvästi on kiinnostava autonvalmistajille.
Ihan validi pointti ja toki reittejä onnistumiseen on monia, mutta en silti löisi yhtäläisyysmerkkejä rallin ja WEC:n väliin. Ja rallin MM-sarjan ongelmat huomioon ottaen kisamäärästä en olisi ihan äkkiä valmis tinkimään. Tai sitten pitäisi muuttaa sarjan ja samalla lajin nykyluonnetta siihen suuntaan, mihin edellisessä viestissäni viittasin, että kisat olisivat kaikki jonkin sortin spektaakkeleita, jolloin kisoista muodostuisi sarja, eikä päinvastoin.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1651
Ihan validi pointti ja toki reittejä onnistumiseen on monia, mutta en silti löisi yhtäläisyysmerkkejä rallin ja WEC:n väliin. Ja rallin MM-sarjan ongelmat huomioon ottaen kisamäärästä en olisi ihan äkkiä valmis tinkimään. Tai sitten pitäisi muuttaa sarjan ja samalla lajin nykyluonnetta siihen suuntaan, mihin edellisessä viestissäni viittasin, että kisat olisivat kaikki jonkin sortin spektaakkeleita, jolloin kisoista muodostuisi sarja, eikä päinvastoin.
En kyllä ymmärrä yhtään logiikkaasi miten näet tämän asian. Ongelma on yhdentekevät kisat joita on mielestäni nyt liikaa kun ajetaan paljon kisoja. Koskee myös yhtälailla Formuloita ja esim moto gp tä sprittikisoineen....

mitä enemmän on kisoja, sitä kalliimpi on laji jolla on sitten isot negatiiviset kerrannaisvaikutukset. vuosi 95 on yksi klassikkovuosista josta puhutaan edelleen (huolimatta typerästä kisojen kierrätys systeemistä) ja silloin oli 8 kisaa. Oliko vuosi 98 parempi kun kisoja oli 14?
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5663
Sijainti
Suonionkatu 1 C
En kyllä ymmärrä yhtään logiikkaasi miten näet tämän asian. Ongelma on yhdentekevät kisat joita on mielestäni nyt liikaa kun ajetaan paljon kisoja.
No tämä logiikka on ainakin hyvin selkeä. Mitä vähemmän kisoja, sitä vähemmän on myös "yhdentekeviä" kisoja (mitä se ikinä tarkoittaakaan). Voisi kokeilla vaikka kahdella tai kolmella kisalla, pirulainen että olisi muuten jännää.
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1344
Minusta joku 10 kisan konsepti, että kausi alkaisi vaikka tammi-helmikuun vaihteessa Montessa ja päättyisi lokakuun lopussa voisi olla ihan mielenkiintoinen. Kisa vajaa joka kuukausi ja sinänsä hyvä tauko itse kausien välissä. Ainakin mielestäni kuskit ovat valitelleet tuota tauon lyhyyttä kausien välissä ja loogisesti päättelisin, että muukaan tiimien henkilökunta ei pahemmin tuosta välitä.

Noh, enpä tiedä sitten lopulta mikä olisi oikea ratkaisu ja mitä tiimit halajaisivat ja aika off-topiciksi meni joka tapauksessa..
 
Viimeksi muokattu:
Ylös