Maailman paras rallikuski?

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3416
Sijainti
Lahti
Tästä sarjasta saattaa tulla hyvinkin katsottu jahka viidakkorummut ovat aikansa paukkuneet ja porukat tulleet siitä tietoisiksi. Rankkausmenetelmä on parhaimmasta päästä ja hyvin perusteltavissa. Hyvin hommittu!
 

BMW CSL

Well-known member
Liittynyt
9.2.2021
Viestit
339
#1 on imo Kankkunen. 4 mestaruutta eri automerkeillä ja aikana, jolloin MM-sarjassa oli oikeesti vastusta mm. Sainzin ja kumppaneiden muodossa.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1651
#1 on imo Kankkunen. 4 mestaruutta eri automerkeillä ja aikana, jolloin MM-sarjassa oli oikeesti vastusta mm. Sainzin ja kumppaneiden muodossa.
....Pieni kauneusvirhe Kankulla on osaaminen kestopäällysteellä, siihenaikaan pystyi assulla ajoa välttelemällä voittamaan mestaruuksia ja Ford Wrc llä Juhan ajamat assukisat oli tervan juontia. (Patsi Monaco). Tommi voitti assullakin, mut oliko Tommilla vastassa silloin maailman kovimmat kuskit, ehkä ei. Sainz oli hiipumassa ja Colin oli Colin. Ja toisaalta Loebin ja Ogierin todellinen nopeus on kysymysmerkki, koska eivät enimmäkseen joutuneet ajamaan maailman parhaita vastaan, kun he itse olivat maailman parhaita. Melkoinem paradoksi. Summa summaarum: mene ja tiedä.
 
Viimeksi muokattu:

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2542
#1 on imo Kankkunen. 4 mestaruutta eri automerkeillä ja aikana, jolloin MM-sarjassa oli oikeesti vastusta mm. Sainzin ja kumppaneiden muodossa.
Aika kultaa muistoja - tässäkin. Ei siellä nyt niin hirveästi potentiaalisia voittajia ollut viivalla esim. 1987 tai 1991. Nimilista toki vakuuttava vuosikymmenien jälkeen, mutta ne autot…sama virsi se silloinkin oli että voittavia automerkkejä oli 1-2 ja muut oli toki mukana, mutta mahdollisuuksia ei varsinaisesti ollut.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1651
Aika kultaa muistoja - tässäkin. Ei siellä nyt niin hirveästi potentiaalisia voittajia ollut viivalla esim. 1987 tai 1991. Nimilista toki vakuuttava vuosikymmenien jälkeen, mutta ne autot…sama virsi se silloinkin oli että voittavia automerkkejä oli 1-2 ja muut oli toki mukana, mutta mahdollisuuksia ei varsinaisesti ollut.
....Ja 93 kovin (ainut) vastus oli Delecour, että vois jopa sanoa, että sen vuoden mestaruuden sai jopa alelaarista. ...91 oli kyllä Sainz vielä voimiensa tunnossa ja aika vaikea voitettava...
 

BMW CSL

Well-known member
Liittynyt
9.2.2021
Viestit
339
....Pieni kauneusvirhe Kankulla on osaaminen kestopäällysteellä, siihenaikaan pystyi assulla ajoa välttelemällä voittamaan mestaruuksia ja Ford Wrc llä Juhan ajamat assukisat oli tervan juontia. (Patsi Monaco). Tommi voitti assullakin, mut oliko Tommilla vastassa silloin maailman kovimmat kuskit, ehkä ei. Sainz oli hiipumassa ja Colin oli Colin. Ja toisaalta Loebin ja Ogierin todellinen nopeus on kysymysmerkki, koska eivät enimmäkseen joutuneet ajamaan maailman parhaita vastaan, kun he itse olivat maailman parhaita. Melkoinem paradoksi. Summa summaarum: mene ja tiedä.
Tommin "ongelma" oli/on menestys vain Mitsulla, jonka kehitystyössä Lammen Lasse oli avainasemassa. Subarulla ei kulkenut voitokkaasti. Etenkin Löppösen mestaruudet tulivat halvalla. Bosse kykeni joskus tarjoamaan haastetta mut kokonaistaso ei ollut enää sama kuin Kankkusen vuosina.
 

BMW CSL

Well-known member
Liittynyt
9.2.2021
Viestit
339
Aika kultaa muistoja - tässäkin. Ei siellä nyt niin hirveästi potentiaalisia voittajia ollut viivalla esim. 1987 tai 1991. Nimilista toki vakuuttava vuosikymmenien jälkeen, mutta ne autot…sama virsi se silloinkin oli että voittavia automerkkejä oli 1-2 ja muut oli toki mukana, mutta mahdollisuuksia ei varsinaisesti ollut.
No kun tänäpänä on kaikenkarvaista Evansia ja Katsutajaa ajamassa näennäisesti mestaruudesta niin ei taso päätä huimaa. Väitän että monessa kisassa jopa Delecour tai Thiry olisivat edellä. Terävimmän kärjen takana ysärillä oli kovempi taso kuin nyt.
 

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
2095
No kun tänäpänä on kaikenkarvaista Evansia ja Katsutajaa ajamassa näennäisesti mestaruudesta niin ei taso päätä huimaa. Väitän että monessa kisassa jopa Delecour tai Thiry olisivat edellä. Terävimmän kärjen takana ysärillä oli kovempi taso kuin nyt.
Tilastojen valossa Evans on parempi kuljettaja kuin Delecour ja heittämällä parempi kuin Thiry. Tilastoissa Thiry ja Katsuta ovat hyvin lähellä toisiaan.
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
923
93 kovin (ainut) vastus oli Delecour, että vois jopa sanoa, että sen vuoden mestaruuden sai jopa alelaarista.
Kankkunen oli elämänsä vedossa vuonna 1993 (mielestäni heittämällä Juhan paras kausi) ja pitää myös muistaa, että se vuoden 1993 Delecour oli ihan eri kuski kuin mitä nähtiin kevään 1994 onnettomuuden jälkeen. Delecour ei mennyt tuolloin pelkästään asvaltilla kovaa vaan venyi koviin suorituksiin myös soralla. Esim. 1993 Uudessa-Seelannissa Delecour ajoi loppuun asti voitosta ja kaikki kovimmat kuljettajat olivat viivalla siinä kisassa. Delecour hävisi lopulta niukasti Colinille mutta päihitti Didin taistelussa kakkospaikasta. Saman Didin joka oli edelliskaudella dominoinut käytännössä miten tahtoo kaikilla alustoilla, ja saman Didin joka seuraavalla kaudella päihitti Carloksen neljä kertaa kovassa viimeisen päivän kaksinkamppailussa (Korsika, Argentiina, Jyskälä ja San Remo). Delecourin kova suoritus 1993 Uudessa-Seelannissa jäi vähän Colinin ensivoiton varjoon.

Luulen että Delecourin kohdalla mielikuvia hämärtää aika usein se, että mies teki niin pitkän uran sen jälkeen kun se paras terä oli jo kadonnut onnettomuuden myötä. Ykkösten puolelta vähän vastaava esimerkki olisi jos joku sanoisi että Prost sai vuoden 1985 mestaruuden alelaarista kun päävastus sillä kaudella oli Michele Alboreto. Mutta se vuoden 1985 Alboreto pystyi todellisuudessa aivan häikäiseviin suorituksiin välillä (esim. Monacon ajo sillä kaudella). Mutta kyllähän se sitten alkaa tuntumaan halvalta mestaruudelta Prostille jos mielikuvissa on 90-luvun Alboreto Prostin päävastustajana.

tänäpänä on kaikenkarvaista Evansia ja Katsutajaa ajamassa näennäisesti mestaruudesta niin ei taso päätä huimaa. Väitän että monessa kisassa jopa Delecour tai Thiry olisivat edellä.
Prime Bruno Thiry vs. prime Elfyn Evans mittelössä kävisi kyllä Brunolle aika kalpaten. Assulla voisi Bruno antaa vähän vastusta, mutta muilla alustoilla ei olisi kyllä mitään jakoa Evansille. Ruotsissa ja Jyskälässä katsottaisiin eroja kalenterista.
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
810
Täysin samaa mieltä Ayrton-Anan kanssa. Olen joskus tuota Delecourin tapausta tällä palstalla luonnehtinut, että jos Ferrarilla ajetussa kolarissa olisi henki lähtenyt 1994, niin Delecour olisi Henkka Toivosen kaltainen legenda. Yhä muisteltaisiin sitä näytöstä, missä Delecour melkein löi prime-Sainzin kömpelöllä Sierralla. Ja miten hän voitti asfaltilla Ranskassa ja Kataloniassa ja sen lisäksi näytti Portugalissa, että sorallakin kulkee. Monten voittokin tuli kauden avauksessa 1994 ihan niin kuin Toivosella 1986.

Prime-Evans 2020 ja Prime-Delecour varmaankin olisivat tasaväkinen pari.

Kankkusen parhaimpaan vuoteen 1993 liittyen siellä oli kuitenkin myös Auriol, joka ei ollut mikään vastaantulija ja tuplamestari Biasionkin haki voiton Akropoliksesta sekä kakkossijat Portugalista ja Argentiinasta. Muina mestaruusvuosinaan Kankkunen ei ollut välttämättä absoluuttisesti nopein kuljettaja, mutta keräsi fiksusti pisteitä ja tuli maaliin. 1986 Salonen oli pääsääntöisesti nopeampi, 1987 Alen ja Biasion ajoivat Kankkusen kanssa varsin tasaväkisesti ja 1991 Sainz oli nopeampi kuin koskaan sitä ennen tai sen jälkeen. Tämä ei vähennä Kankkusen arvostusta, hän teki juuri oikein ja oli riittävän nopea koko kauden mitalla ja nopein muutamissa yksittäisissä kisoissa.
 
Viimeksi muokattu:

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2542
En toki sitä missään vaiheessa sanonutkaan, etteikö jotain vastustajia olisi Kankkusellakin noina vuosina ollut, siitä ei ollut kyse. Mutta niiden kilpailukykyisten vastustajien taso on pysynyt verrattain vakiona. Jos vaikka ajatellaan että Loebinkin päävastustajana oli useamman vuoden Grönholm ihan primetimessaan, niin en ihan purematta niele sitä että Loebin mestaruuksia sanotaan helpoiksi.
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
558
Sijainti
pk.seutu
Auriolin lyöminen Korsikalla 93 oli myös kova suoritus Delrcourilta. Didier oli kuitenkin voittanut kisan neljästi aiemmin ja istui sen hetken parhaassa autossa, Toyotassa.
Mitä Kankkuseen tulee, mestaruuspolkua helpotti varmasti Sainzin siirtyminen Toyotalta Lancialle ja Auriolin, ehkä odotettua vaisumpi kausi. Kärsikö Didi vielä 92 kauden krapulasta ( kuudesta voitosta huolimatta vain mm- pronssi), ottiko sopeutuminen uuteen talliin enemmän aikaa kuin Juhalla vai oliko jo ennen kauden alkua päätetty, että Kankkunen on se, jota ajatetaan mestariksi. Toyota tallin sisällä siis.
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
558
Sijainti
pk.seutu
Juhan suorituksen arvoa kyllä nostaa se, mitä Piiroselle tapahtui Argentiinassa ja kaikki sen jälkeiset tapahtumat. Ei varmasti maailman helpoin keissi keskittyä kisoihin kun kartanlukijalle ja frendille kävi mitä kävi ja joutui hengenvaaraan.Ja sitten uusien kartanlukijoiden etsiminen ja toivominen, että homma pelittää heidän kanssaan. Suurajot Juha ajoi Denis Giraudetin kanssa ja, no ainakin omien sanojensa mukaan ajoi osan pätkistä ihan ulkomuistista. Ja voitti silti Vatasta lähes minuutin ja Auriolia yli kaksi minuuttia.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16160
Sijainti
Tampereen lenkki
Jos vaikka ajatellaan että Loebinkin päävastustajana oli useamman vuoden Grönholm ihan primetimessaan, niin en ihan purematta niele sitä että Loebin mestaruuksia sanotaan helpoiksi.
Joidenkin nimimerkkien horinat kannattaa vaan jättää omaan arvoonsa. Parempi kun ei vastaa niihin mitään.
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
558
Sijainti
pk.seutu
Nyt, kun Juha on ketjussa framilla, voitaneen myös spekuloida olisiko kuusinkertainen maailmanmestari ilman sitä kahden kauden 88-89, Toyota-stinttiä. Toki Biasionkin oli todella vahva ja primessä noina vuosina. Luulen, että joka tapauksessa kovemman työn Miki olisi joutunut tekemään.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16160
Sijainti
Tampereen lenkki
Nyt, kun Juha on ketjussa framilla, voitaneen myös spekuloida olisiko kuusinkertainen maailmanmestari ilman sitä kahden kauden 88-89, Toyota-stinttiä. Toki Biasionkin oli todella vahva ja primessä noina vuosina. Luulen, että joka tapauksessa kovemman työn Miki olisi joutunut tekemään.
Lancialla Juha olisi varmaan kokenut Markun kohtalon ajaa osittaista kautta. Tosin Juha tuli toimeen Lombardin kanssa, Markku ei. Mutta Biasionista haluttiin mestari, ja jopa Alex Fioriota haluttiin nostaa isompaan rooliin

sen sijaan kaudella 1995 Juha johti MM-sarjaa ilman yhtään voittoa.
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
558
Sijainti
pk.seutu
Lancialla Juha olisi varmaan kokenut Markun kohtalon ajaa osittaista kautta. Tosin Juha tuli toimeen Lombardin kanssa, Markku ei. Mutta Biasionista haluttiin mestari, ja jopa Alex Fioriota haluttiin nostaa isompaan rooliin

sen sijaan kaudella 1995 Juha johti MM-sarjaa ilman yhtään voittoa.
Joo, totta. Tallimääräyksillä oli tuohon aikaan iso merkitys ja varmasti Mikistä haluttiin mestari taloudellisista ja imagollisista syistä. Mikäpä sen hienompaa kuin että italialainen kuski vie Lancialla mestaruuden ja saadaan merkin myynti Euroopassa nousuun.
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
810
1995 ja 1996 menivät Kankkuselta kankkulan kaivoon. 1997:kin oli Sainzin aseenkantajana ja päästi Carloksen ohi Akropoliksessa.

1998 Escortilla ei enää ehtinyt, mutta 1999 Subaru oli soralla kilpailukykyinen.
 
Ylös