Tätä tulikin haettua jo aamupäivästä Hienoa että tuli, mielenkiintoisia kompakteja videoita.
Top 10 lähenee
....Pieni kauneusvirhe Kankulla on osaaminen kestopäällysteellä, siihenaikaan pystyi assulla ajoa välttelemällä voittamaan mestaruuksia ja Ford Wrc llä Juhan ajamat assukisat oli tervan juontia. (Patsi Monaco). Tommi voitti assullakin, mut oliko Tommilla vastassa silloin maailman kovimmat kuskit, ehkä ei. Sainz oli hiipumassa ja Colin oli Colin. Ja toisaalta Loebin ja Ogierin todellinen nopeus on kysymysmerkki, koska eivät enimmäkseen joutuneet ajamaan maailman parhaita vastaan, kun he itse olivat maailman parhaita. Melkoinem paradoksi. Summa summaarum: mene ja tiedä.#1 on imo Kankkunen. 4 mestaruutta eri automerkeillä ja aikana, jolloin MM-sarjassa oli oikeesti vastusta mm. Sainzin ja kumppaneiden muodossa.
Aika kultaa muistoja - tässäkin. Ei siellä nyt niin hirveästi potentiaalisia voittajia ollut viivalla esim. 1987 tai 1991. Nimilista toki vakuuttava vuosikymmenien jälkeen, mutta ne autot…sama virsi se silloinkin oli että voittavia automerkkejä oli 1-2 ja muut oli toki mukana, mutta mahdollisuuksia ei varsinaisesti ollut.#1 on imo Kankkunen. 4 mestaruutta eri automerkeillä ja aikana, jolloin MM-sarjassa oli oikeesti vastusta mm. Sainzin ja kumppaneiden muodossa.
....Ja 93 kovin (ainut) vastus oli Delecour, että vois jopa sanoa, että sen vuoden mestaruuden sai jopa alelaarista. ...91 oli kyllä Sainz vielä voimiensa tunnossa ja aika vaikea voitettava...Aika kultaa muistoja - tässäkin. Ei siellä nyt niin hirveästi potentiaalisia voittajia ollut viivalla esim. 1987 tai 1991. Nimilista toki vakuuttava vuosikymmenien jälkeen, mutta ne autot…sama virsi se silloinkin oli että voittavia automerkkejä oli 1-2 ja muut oli toki mukana, mutta mahdollisuuksia ei varsinaisesti ollut.
Tommin "ongelma" oli/on menestys vain Mitsulla, jonka kehitystyössä Lammen Lasse oli avainasemassa. Subarulla ei kulkenut voitokkaasti. Etenkin Löppösen mestaruudet tulivat halvalla. Bosse kykeni joskus tarjoamaan haastetta mut kokonaistaso ei ollut enää sama kuin Kankkusen vuosina.....Pieni kauneusvirhe Kankulla on osaaminen kestopäällysteellä, siihenaikaan pystyi assulla ajoa välttelemällä voittamaan mestaruuksia ja Ford Wrc llä Juhan ajamat assukisat oli tervan juontia. (Patsi Monaco). Tommi voitti assullakin, mut oliko Tommilla vastassa silloin maailman kovimmat kuskit, ehkä ei. Sainz oli hiipumassa ja Colin oli Colin. Ja toisaalta Loebin ja Ogierin todellinen nopeus on kysymysmerkki, koska eivät enimmäkseen joutuneet ajamaan maailman parhaita vastaan, kun he itse olivat maailman parhaita. Melkoinem paradoksi. Summa summaarum: mene ja tiedä.
No kun tänäpänä on kaikenkarvaista Evansia ja Katsutajaa ajamassa näennäisesti mestaruudesta niin ei taso päätä huimaa. Väitän että monessa kisassa jopa Delecour tai Thiry olisivat edellä. Terävimmän kärjen takana ysärillä oli kovempi taso kuin nyt.Aika kultaa muistoja - tässäkin. Ei siellä nyt niin hirveästi potentiaalisia voittajia ollut viivalla esim. 1987 tai 1991. Nimilista toki vakuuttava vuosikymmenien jälkeen, mutta ne autot…sama virsi se silloinkin oli että voittavia automerkkejä oli 1-2 ja muut oli toki mukana, mutta mahdollisuuksia ei varsinaisesti ollut.
Tilastojen valossa Evans on parempi kuljettaja kuin Delecour ja heittämällä parempi kuin Thiry. Tilastoissa Thiry ja Katsuta ovat hyvin lähellä toisiaan.No kun tänäpänä on kaikenkarvaista Evansia ja Katsutajaa ajamassa näennäisesti mestaruudesta niin ei taso päätä huimaa. Väitän että monessa kisassa jopa Delecour tai Thiry olisivat edellä. Terävimmän kärjen takana ysärillä oli kovempi taso kuin nyt.
Kankkunen oli elämänsä vedossa vuonna 1993 (mielestäni heittämällä Juhan paras kausi) ja pitää myös muistaa, että se vuoden 1993 Delecour oli ihan eri kuski kuin mitä nähtiin kevään 1994 onnettomuuden jälkeen. Delecour ei mennyt tuolloin pelkästään asvaltilla kovaa vaan venyi koviin suorituksiin myös soralla. Esim. 1993 Uudessa-Seelannissa Delecour ajoi loppuun asti voitosta ja kaikki kovimmat kuljettajat olivat viivalla siinä kisassa. Delecour hävisi lopulta niukasti Colinille mutta päihitti Didin taistelussa kakkospaikasta. Saman Didin joka oli edelliskaudella dominoinut käytännössä miten tahtoo kaikilla alustoilla, ja saman Didin joka seuraavalla kaudella päihitti Carloksen neljä kertaa kovassa viimeisen päivän kaksinkamppailussa (Korsika, Argentiina, Jyskälä ja San Remo). Delecourin kova suoritus 1993 Uudessa-Seelannissa jäi vähän Colinin ensivoiton varjoon.93 kovin (ainut) vastus oli Delecour, että vois jopa sanoa, että sen vuoden mestaruuden sai jopa alelaarista.
Prime Bruno Thiry vs. prime Elfyn Evans mittelössä kävisi kyllä Brunolle aika kalpaten. Assulla voisi Bruno antaa vähän vastusta, mutta muilla alustoilla ei olisi kyllä mitään jakoa Evansille. Ruotsissa ja Jyskälässä katsottaisiin eroja kalenterista.tänäpänä on kaikenkarvaista Evansia ja Katsutajaa ajamassa näennäisesti mestaruudesta niin ei taso päätä huimaa. Väitän että monessa kisassa jopa Delecour tai Thiry olisivat edellä.
Joidenkin nimimerkkien horinat kannattaa vaan jättää omaan arvoonsa. Parempi kun ei vastaa niihin mitään.Jos vaikka ajatellaan että Loebinkin päävastustajana oli useamman vuoden Grönholm ihan primetimessaan, niin en ihan purematta niele sitä että Loebin mestaruuksia sanotaan helpoiksi.
Lancialla Juha olisi varmaan kokenut Markun kohtalon ajaa osittaista kautta. Tosin Juha tuli toimeen Lombardin kanssa, Markku ei. Mutta Biasionista haluttiin mestari, ja jopa Alex Fioriota haluttiin nostaa isompaan rooliinNyt, kun Juha on ketjussa framilla, voitaneen myös spekuloida olisiko kuusinkertainen maailmanmestari ilman sitä kahden kauden 88-89, Toyota-stinttiä. Toki Biasionkin oli todella vahva ja primessä noina vuosina. Luulen, että joka tapauksessa kovemman työn Miki olisi joutunut tekemään.
Joo, totta. Tallimääräyksillä oli tuohon aikaan iso merkitys ja varmasti Mikistä haluttiin mestari taloudellisista ja imagollisista syistä. Mikäpä sen hienompaa kuin että italialainen kuski vie Lancialla mestaruuden ja saadaan merkin myynti Euroopassa nousuun.Lancialla Juha olisi varmaan kokenut Markun kohtalon ajaa osittaista kautta. Tosin Juha tuli toimeen Lombardin kanssa, Markku ei. Mutta Biasionista haluttiin mestari, ja jopa Alex Fioriota haluttiin nostaa isompaan rooliin
sen sijaan kaudella 1995 Juha johti MM-sarjaa ilman yhtään voittoa.