Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15089
Laitetaan vielä viime kausi tänne.. Laitetaan sitten näitä vanhempiakin kausia tänne sen jälkeen jossain vaiheessa, ehkä ensi viikolla.

Kausi näytti alkavan Red Bullin ylivoimalla. Näytti siltä, että Red Bull ja Verstappen marssivat helppoon mestaruuteen.

No sitten alkoi Red Bullin sisällä kuohumaan, ja erilaiset tiimin sisäiset taistelut söivät varmasti parasta suorituskykyä.

Newey päätti purkaa sopimuksensa, ja lähti Aston Martinille.

Muut tiimit alkoivat nousta Red Bullin haastajiksi, ja niin McLaren, Ferrari ja Mercedes ottivat useampia GP-voittoja.

McLaren voitti myös valmistajien tittelin.

Mitä mieltä olet, jos Newey olisi jatkanut Red Bullilla, eikä tiimin sisäisiä taisteluita olisi ollut, olisiko Red Bull vienyt myös valmistajien tittelin?

Perez ajoi todella surkeasti, eikä saanut jatkaa. Myös Ricciardo sai potkut kesken kauden. Hänkään ei ollut enää parhaassa vireessään.

Mitä vielä jäi käteen viime kaudesta? Kuka haluaa avata keskustelua?

Alla kauden 2024 season review 🏁:




Näytä liitetiedosto 5581
Viime vuosi tuoreesti päättyneenä oli muuten eilen 76 vuotta täyttäneen Matti Kyllösen viimeinen muu vuosi taustahenkilönä ellei sitten aio olla Erkki Mustakarin tyyliin edes joskus hyvin harvoin ja satunnaisesti vierailevana tahona mukana niin tämä kulunut viime vuosi oli Kyllösen käytännön eläkkeelle jäämisen vuosi mieleen jäänenä juttuna. Tämä näin taustajuttuna mainiten tuoden tietysti omat jännitteet tulevalle kaudelle.

Kyllönen sinänsä aiempien sanojensa mukaisesti kerran urallaan lähtökohtaisesti ja ellei mahdollista satunnaista vierailua vielä lasketa niin piti ne voimassa siitä, että ei aikoisi välttämättä edes taustahenkilönäkään työskennellä lajin parissa ihan niin kauan kuin miten toden totta Murray Walker näin esimerkiksi teki kun Walker tosiaan itse jäi vuonna 2001 täysipäiväisesti selostajana silloin eläkkeelle 78-vuotiaana ja taustahenkilönä toimimiset tiettyjen kisojen 'kunniaselostamisen' lisäksi jatkuivat hyvin, hyvin korkeaan ikään asti Walkerilla!
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15089
Kausi 1990 oli rajua taistelua maailmanmestaruudesta silloisten maailman kahden parhaimman kuljettajan, Ayrton Sennan ja Alain Prostin, välillä.

Prost oli vaihtanut Ferrarille, kun Senna jatkoi McLarenilla.

Kilpailu oli kovaa tasaväkisten kuljettajien ja tasaväkisten tiimien kesken.

Kauden huipentuma tapahtui Suzukassa, jossa Senna aivan tahallaan kilkkasi Prostin tieltään. Senna voitti maailmanmestaruuden kyseenalaisin keinoin.

Kaudella myös Benetton teki nousuaan pikkuhiljaa kohti terävintä kärkeä, ja Nelson Piquet voittikin pari kilpailua tiimin autolla.

Alla kauden 1990 season review🏁:


Näytä liitetiedosto 5657Näytä liitetiedosto 5658
Samoin myös Williams teki nousua ja otti Benettonin tapaan pari voittoa. Vuoden 1990 aikana alkuvaikeuksista huolimatta Frank Williams onnistui kuin onnistuikin taivuttelemaan Nigel Mansellin olemaan lähtemättä eläkkeelle ja yrittämään vielä kerran sitten hänen tallissaan. Tuolloin olikin vielä se juttu, että mitä jos aikanaan vuosien 1987 ja 1988 murrosvaiheiden ja ongelmien keskellä olisi vain Frank ja Nigel onnistuneet puhdistamaan ilmaa keskenään tulehtuneessa ilmapiirissä ja siten edes jotenkin jäämään tekemään yhteistyötä tuttuun ja hedelmälliseen vaikkakin ilman muuta joskus todella koettelevaan tapaan?

Sen sijaan, että Mansell lähti Ferrarille vuodeksi 1989 ja oli myös vielä tämän vuoden eli 1990?

Toki Mansell ehdottomasti oli aina sanonut, että edes joskus hänkin haluaisi ajaa Ferrarilla urallaan ja mikäli ei niin se olisi ollut pettymys eräällä tapaa. Toki Ferrarin muiden tallipäällikköjen tai johtajien pyynnöistä hän varmaan tietyissä jutuissa aina olisi kieltäytynyt, mutta kun kutsujana oli viimeisen kerran elämänsä aikana itse Il Commendatore eli Enzo Ferrari niin tuolloin La Famiglian palvelukseen sitten mentiin!

Lisäksi Mansellia oli myös vuosina 1986 ja 1987 haluttu omalla tavallaan vankasti myös Ferrarille. Samalla kertaa tai ainakin heti kun kerta kaikkiaan Meidän Kekemme ei vain kerta kaikkiaan mennyt koskaan ajamaan Ferraria tarjouksista ja suostutteluista huolimatta.

Ei edes vaikka Il Commendatore olisi halunnut Keken ehdottomasti ajavan oikein viime kädessä uransa päätöksen vaikka siellä!

Toisaalta mikäli Keke olisi viime hetken siirrolla vähän tämän vuoden ulkopuolelta puhuen ajanut Ferrarilla 1986 niin se olisi ollut todellisuudessa vielä huonompi juttu kuin McLarenilla ajaminen. Etenkin kun sen vuoden automalli vain oli kroonisesti aliohjautuva tehoton nuhapumppu turboautoksi mihinkään muuhun kärkitallin autoon nähden. Toki McLarenkin oli samasta tyyppivaikeudesta kärsivä, mutta sentään tehokas.

Vuoteen 1990 palatakseni Mansellin sitten palatessa testaamaan ja olemaan Williamsin kisakuski vuodeksi 1991 oli melkoisen hienoa nähdä, että vaikka hän ei välttämättä olisi ollut mestaruudesta taistelevaa sorttia vuodelle 1990 edes Williamsillakaan ajatuksella niin hän sai kuitenkin sen vuoden hyvän ja samalla ikävän oikuttelevan automallin kuitenkin toimimaan paremmin kuin mitä Thierry Boutsen tai Riccardo Patrese ikinä saivatkaan ja varmasti olisi ollut samat määrät kisoja voittava kuski kaudelle ellei enemmänkin!

Kävi ilmi, että automallin ripustuksia, jousituksia, alustamallin painotteisuutta ja koko siipirakennetta muokkaamalla siitä rakentui viittä vaille se kokonaan alun perinkin tarkoitettu mestaruushaastaja!

Tuon vuoden automalli Williamsilla olisi tietysti saattanut toimia vieläkin paremmin mikäli siinä olisi ollut edelleen voimakkaasti testattu aktiivijousitus ja ennen kaikkea puoliautomaattinen vaihdelaatikko. Tosin uudempi ja helpompi vaihdelaatikko viimeistä kertaa perinteisen keppivaihteisen tilalle olisi ollut myös riski minkä vuodeksi 1991 talli sai huomata alkukaudesta pahoin.

Kun vertaa vuoden 1990 automallin loppua ja vuoden 1991 automallin kehityspolun alkua ja etenkin kun Mansell ajoi niin hyvin kun ajoi testikaudella vanhalla mallilla niin epäilyksiä herätti, että mitä jos Williamsilla vain olisi rohkeus vuoden 1991 alussa riittänyt sittenkin ajattaa vielä kerran tai kaksikin vuoden 1990 automallia vaikkapa viime hetkellä FW13C:nä mikäli ei FW13B:nä ja ottaa edes jonkinlaisesti riittäviä pisteitä ja hyvällä tuurilla vaikka voitto tai kaksikin?

Toisin kuin ottaa riskiä ja laittaa pelimerkit vielä turhan uuteen ja oikuttelevaan vaikkakin jo melkein kerralla nopeampaan kuin koskaan vuoden 1990 automalliin verrattavissa olevaan FW14:staan?

Vaikka varmaan tuon kaiken siirron taisi päättää ehkä osin myös sekin seikka, että heti kun McLaren päätti myös käyttää silloista uutta vuoden 1991 V12-moottorista automalliaan niin siinä sitten välittömästi siirryttiin itsekin käyttämään uutta automallia Williamsilla.

Toisaalta kehityskaari ja testauselinkaari vuoden 1990 automallilla oli verraten poikkeuksellisen pitkä Williamsilla ja ehkä riski olisi kannattanut ottaa tai sitten ehkä ei.

Toki samoin vuoden 1990 automallin murhe aina oli se, että se aina oli rakennettu ehkä vähän turhan perinteisemmäksi kilpa-autoksi enemmän kuin moni muu kärkitallin auto.

Vuoden 1990 Williamsin asioista vuodeksi 1991 mietittäessä Williamsin testikuljettaja Mark Blundell teki kohtalokkaan virheen tulevaisuuttaan ajatellen menemällä sittenkin olemaan Brabham-tallin kisakuljettaja sen sijaan, että hän olisi jäänyt testipuolelle tuottoisampaan ja selvempään kiinnitykseen.

Tämä aukaisi polun F1-maailmaan elintärkeällä hetkellä omalla tavallaan Damon Hillille ja kun jalka oli oven välissä kunnolla ja ovi avattu niin jo vähän iäkkäämpänäkin Hilliä ei enää syösty uloskaan.

Ainakin häneen alettiin vuodesta 1991 lähtien luottaa enemmän Williams-tallin testikuljettajana ja hänelle alettiin luoda omaa urapolkua joka tapauksessa määrätietoisesti panostaen!

Monia muitakin juttuja riittäisi. Suzuka 1990 Suzuka 1989 tapaan on riittävän muistettu pahe mainittavaksi tällä kertaa vaikka toki Roberto 'Pupo' Morenon ja Aguri Suzukin ilo talleilleen tuona päivänä toi synkkyyteen auringonpaistetta ja lajin maineuskon toivoa, suomalaisittain tämä oli Jyrki Järvilehdolle eli JJ Lehdolle viimeinen vaikeampi vuosi Onyxilla sen muututtua surkuhupaisissakin oloissa ajoittain Monteverdiksi ja monta muutakin asiaa oli tällä kaudella menettelevästi erikoisina piirteinä.

Ruutulippu aloitti aihelippulaivanaan myöskin F1 ja kotimaisessa televisioinnissa tämä vuosi oli viimeinen jolloin esiintyi myös nk. Yllätyslähetyksiä joidenkin tiettyjen muiden maiden tapaan mistä sitten vuodeksi 1991 alkoi muuan Bernie Ecclestone saada kerta kaikkiaan tarpeekseen ja ehtoja ladeltiin myös Yleisradion ja Kolmostelevision herrojen päähän siltä ja tietenkin järjestönkin eli FOCA:n suunnalta.

Sittemmin mokomalle temppuilulle saatiinkin loppu.
 
Viimeksi muokattu:

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4449
Kaudella 2010 oli peräti kuusi eri kuljettajaa, jotka johtivat jossain vaiheessa MM-sarjaa. Vettel oli pistejohdossa vasta kauden päätöskilpailun jälkeen, eli tärkeimmällä hetkellä.

Mielenkiintoinen statistiikka.

FB_IMG_1739086497319.jpg
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18509

Takagummi

Well-known member
Liittynyt
14.9.2021
Viestit
154
Williams oli 1991 jo selkeästi nopein ja edistyksellisin auto ja Mansellin mestaruus suli lopulta tekniikkamurheisiin ja tieytysti Kanadan ja Portugalin sekoiluun. Käsittääkseni jo tuolla kaudella Senna alkoi tiedostamaan, että jatkossa Williamsia vastaan pärjääminen olisi mahdotonta ja alkoi suunnitella tallin vaihtoa.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4449
Mennäänpä sitten kasarin puolelle.

1980-luvun loppu oli McLarenin dominointia. Tiimillä oli kaksi tasavahvaa kuljettajaa, Ayrton Senna ja Alain Prost.

Miten mielestänne McLaren onnistui rakentamaan niin hyvän ja ylivoimaisen auton, että muut tiimit eivät mahtaneet mitään?

Samanlaista ylivoimaa McLaren esitti, kuin Red Bull viime vuosina.

Alain Prost onnistui voittamaan kauden 1989 maailmanmestaruuden ehkä hieman kyseenalaisestikin. Sennahan sitten kosti vuotta myöhemmin.

Mitä seikkoja haluatte tuoda esille kaudesta 1989?

Alla kauden 1989 season review 🏁:


s-l1200.jpg
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5757
Williams oli 1991 jo selkeästi nopein ja edistyksellisin auto ja Mansellin mestaruus suli lopulta tekniikkamurheisiin ja tieytysti Kanadan ja Portugalin sekoiluun. Käsittääkseni jo tuolla kaudella Senna alkoi tiedostamaan, että jatkossa Williamsia vastaan pärjääminen olisi mahdotonta ja alkoi suunnitella tallin vaihtoa.
Ei, kyllä se mestaruus suli ihan heti alkuunsa. Hänhän keskeytti ensimmäiset kolme kisaa Sennan voittaessa joka kerta. Senna voitti vielä kauden neljännenkin osakilpailun, mutta Mansell sentään selvisi maaliin kakkosena. Jos Ferrari oli saanut semiautomaattisen vaihdelaatikon luotettavaksi jo kaudella 1990, niin Williams onnistui siinä vasta kaudella 1992. Erityisesti vielä kauden 1991 alku meni täysin reisille vaihdelaatikon epäluotettavuuden vuoksi.
 

Trullinkaasu7

Well-known member
Liittynyt
19.2.2023
Viestit
92
Jules Bianchi ajoi ilmiömäisen kisan Marussian ratissa vuonna 2014 Monacossa. Yhdeksäs sija ja pisteet kotiin häntäpään kalustolla.

Jäi valitettavasti Bianchin ainoiksi pisteiksi. Olisi ollut mukava tietää, mihin mies olisi yltänyt urallaan ilman Suzukan 2014 tapahtumaa. Ehkä jopa mestariksi?

Tätä asiaa ajattelin tänään. Bianchin lahjakkuus oli selvä juttu. Kyllä se edelleen harmittaa, kun hänen uransa jäi pahasti kesken. Se oli fantastinen hetki, kun Bianchi onnistui Monacossa. Jules osasi nauttia ajamisesta.
 

Takagummi

Well-known member
Liittynyt
14.9.2021
Viestit
154
Ei, kyllä se mestaruus suli ihan heti alkuunsa. Hänhän keskeytti ensimmäiset kolme kisaa Sennan voittaessa joka kerta. Senna voitti vielä kauden neljännenkin osakilpailun, mutta Mansell sentään selvisi maaliin kakkosena. Jos Ferrari oli saanut semiautomaattisen vaihdelaatikon luotettavaksi jo kaudella 1990, niin Williams onnistui siinä vasta kaudella 1992. Erityisesti vielä kauden 1991 alku meni täysin reisille vaihdelaatikon epäluotettavuuden vuoksi.
No eikö nuo ole niitä mainitsemiani tekniikkamurheita?
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4449
Eräs mielenkiintoinen tilasto-statistiikka osui silmiini.

Nimittäin se, että Kimi Räikkönen on tähän mennessä saavuttanut eniten GP-voittoja ensimmäisellä kaudellaan Ferrarilla.

Niitähän kertyi Kimille kuusi kappaletta kaudella 2007.

Paljonko sitten Hamilton voittoja saavuttaa tulevalla kaudella on vielä arvoitus. Kyllä niitä muutamia varmaankin tulee.
FB_IMG_1739286043332.jpg
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9367
1989 oli ensimmäinen vuosivideo minkä ostin. Olin seurannut ykkösiä muutaman vuoden ja tuli sitten ajatus ostaa joku video ennen sitä aikaa kun itse tosissaan alkoi kisoja katsomaan.

Merkittävin asia, mikä tuosta kaudesta itselleni nousee esiin on se, että mukana oli 20 tallia, joista EuroBrunilla oli vain yksi kuljettaja. Autoja oli siis 39, ja esikarsinta oli todella rankka, kun 13 kuljettajasta vain neljä pääsi jatkoon.

Poikkeuksellisen usein jos kuljettaja selvisi esikarsinnasta, hän pääsi myös itse kisaan. Vain kolme poikkeusta nähtiin: Foitek Brasiliassa, Gachot Saksassa ja Alboreto Japanissa.

Pisteille pääsi peräti 29 kuljettajaa, mikä on edelleen F1-ennätys, eikä sitä olla ihan heti rikkomassa kun nykyään ei ole kuskejakaan noin montaa.
 

Takagummi

Well-known member
Liittynyt
14.9.2021
Viestit
154
Vuodesta 1989 mieleen tulee olennaisimpana turbojen kieltäminen. Joskus tullut mietittyä, olivatko 1989 vapaastihengittävät lopulta juurikaan heikompia kuin 1988 voimakkaasti rajoitetut turbot. Vapaastihengittävät olivat varmaan ainakin painavampia.
 

AudiF1

Member
Liittynyt
16.11.2022
Viestit
6
Eräs mielenkiintoinen tilasto-statistiikka osui silmiini.

Nimittäin se, että Kimi Räikkönen on tähän mennessä saavuttanut eniten GP-voittoja ensimmäisellä kaudellaan Ferrarilla.

Niitähän kertyi Kimille kuusi kappaletta kaudella 2007.

Paljonko sitten Hamilton voittoja saavuttaa tulevalla kaudella on vielä arvoitus. Kyllä niitä muutamia varmaankin tulee.
Näytä liitetiedosto 5682
2007 kisoja oli 17, 2025 24 kisaa eli mahdollisuudet on...
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15089
Vuodesta 1989 mieleen tulee olennaisimpana turbojen kieltäminen. Joskus tullut mietittyä, olivatko 1989 vapaastihengittävät lopulta juurikaan heikompia kuin 1988 voimakkaasti rajoitetut turbot. Vapaastihengittävät olivat varmaan ainakin painavampia.
Tietyin ehdoin itse asiassa eivät olleet painavampia vaan ne oli kevyempiä. Ja mikäli olivat painavampia niin se selittyi osin tai muuten periaatetasolla sitten tavallista suuremmilla sallituilla polttoainemäärillä ajamisesta johtuen. Turbojen kieltämisen jälkeen sitten painot tulivatkin alas suurin piirtein samalle tasolle kuitenkin pienin eroin hieman tallista, automallista ja moottoristakin riippuen.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15089
Mennäänpä sitten kasarin puolelle.

1980-luvun loppu oli McLarenin dominointia. Tiimillä oli kaksi tasavahvaa kuljettajaa, Ayrton Senna ja Alain Prost.

Miten mielestänne McLaren onnistui rakentamaan niin hyvän ja ylivoimaisen auton, että muut tiimit eivät mahtaneet mitään?

Samanlaista ylivoimaa McLaren esitti, kuin Red Bull viime vuosina.

Alain Prost onnistui voittamaan kauden 1989 maailmanmestaruuden ehkä hieman kyseenalaisestikin. Sennahan sitten kosti vuotta myöhemmin.

Mitä seikkoja haluatte tuoda esille kaudesta 1989?

Alla kauden 1989 season review 🏁:


Näytä liitetiedosto 5679
Aika lähelle kyllä oli ylivoimaista ja etenkin aika-ajossa, mutta muuttuvissa olosuhteissa ja joissakin muissa silloin tällöin olleissa kisoissa McLaren ei menestynyt aivan enää niin suurhallitsevaan malliin vuonna 1989 kuin miten vielä edeltävänä vuonna oli ollut.

Vuosi 1989 olikin käänteentekevä vuosi lajissa ja siitä riittäisi myös huomattavia määriä muistoja puhuttavaksi. Muunakin kuin vain Suzukan 1989 suhteen. Vuonna 1989 oli paljon myös uudistuksia joiden piti tulla voimaan jo heti, mutta joita lykättiin sitten vaihtelevasti vuosille 1990-1991 seuraaviin suuriin keskusteluihin niiden yltäessä myös vuoteen 1992 asti.

Muutenkin aikavälillä 1989-1994 muuttui niin pahuksen moni asia ajalta jo ennen Ayrton Sennan menehtymistäkin ja sitten menehtymisen jälkeen verraten mikään ei ollut enää entisellään.

Muun muassa tietyt asiat ja onnettomuudet lajissa olisi voitu välttää melko todennäköisesti mikäli vain olisi riittävän voimakkaan ajoissa ryhdytty uudistuksiin kuin mitä sitten aina lykäten oli voimassa.

Bernie Ecclestonen valta kasvoi entisestään, mutta kyllä Bernie joutui monessa asiassa myös perääntymään ja hyvin vastentahtoisesti muun muassa yhden auton tallin ja kuljettajien säännön sallimista hyväksyttiin.

Niin laajat määrät kuljettajia ja talleja oli mahdollista ottaa lajiin kun turbot kiellettiin jolloin vähän kielteisemmin näiden vuosien 1989-1992 viimeisiin 'laajojen formulojen vuosiin' on joskus suhtauduttu ivallisesti 'halpaformula-ajan' jatkumisena.

Toisaalta näkemys on osin totta ja osin sitten kasvavasti virheellisempi ja osin vain siksi totta kuin kävi miten kävi. Kuitenkin erilaiset tallien budjetit alkoivat kohota kuin yhdessä yössä ja vuodesta 1989 lähtien F1 television suosiolajina alkoi kasvaa maailmalla entisestään. Muuan Eurosport-kanavakin paransi tultuaan mukaan tänä kyseisenä vuonna niin maan mainiosti sinänsä seurantaa ja mainetta mahdollisesti kotimaisen Yleisradion tai Kolmostelevision selostuksen tasoon kyllästyneiden parissa.

Ferrarikin viimein lähti normaaliin sponsorien ja yleisen maineen mukaan maksettaviin kuljettajapalkkoihin yhtä normaalin markkinahinnan mukaisesti.

Viimeisenä F1:ssä kun vuoteen 1988 ja Il Commendatoren eli Enzo Ferrarin menehtymiseen asti La Famiglian palkanmaksut ja vastaavat olivat aina kollektiivisia yleisiä sopimuksia joissa sitten periaatteessa oli aikansa kuvansa parempi palkka käytännössä kuin missään muualla lajissa sinänsä, mutta sitten taas toisaalta kaikki muu lisähankinta oli ehdottomasti ilman äärimmäisiä poikkeustilanteita kovin kiellettyä. Sponsoroinnista kun ei pidetty.

Muut vähänkään uskottavat normaalimmat tallit vaikka pientalleinakin olivat päässeet ennen La Famigliaa ajat sitten tuosta ajattelutavasta yli jo vuoteen 1975 mennessä käytännössä. Vaikka olihan sen kaiken alkuajat silloin vuodesta 1968 eteenpäin Lotuksen esittelemänä todella hankalaa sulattaa silloin. Pois lukien vanhempina päivinä ennen vuotta 1975 tai rajallisesti sen jälkeen tietysti erittäin vähävaraiset pienyksityistallit jotka nekin olivat lajista kielletty vuodesta 1980 jälkeen ja olihan niissäkin tavallaan kaikki vapaampaa kuin lajin yleensä nimekkäimmässä tallissa.

Ja mikäli sellainen talli menestyi vain niin kovin riittävästi niin totta kai niissäkin sitten kyettiin noudattamaan kysynnän ja tarjonnan mukaista palkkatapaa.

Myös erilaisia lajirangaistuksia haluttiin muuttaa ja pohtia tuolloin vuoden 1989 aattona ennen ainakin osin niiden siirtymistä sitten silloisiin lähivuosiin.

Aika-ajot hieman mielenkiintoisesti alkoivat vuodesta 1989 eteenpäin nimityksenä pysyvästi olla aika-ajoja.

Virallinen Harjoitus alkoi täten paalupaikkoja vuoteen 1988 määrittämässä asti olleena asiana jäädä enemmän tai vähemmän pysyvästi myös historian kirjoille vaikka muun muassa itsekin olen niistä puhunut aina tuohon vuoteen asti erilaisia asioita mietittäessä ja ulkomaan forumeilla on sitäkin enemmän tätä nimitystä käyttäviä henkilöitä/nimimerkkejä.

Aika-ajoa nimityksenä oli käytetty lähinnä vain 1980-luvun Monacon kisojen Aika-ajokarsinnan yhteydessä, mutta sittemmin voitiin asiasta käyttää yhteistä nimitystä sovussa ja sekaannuksitta tavallaan.

Vaikka eihän tuo nimitys muutoin niin sekoittava ole paitsi tietenkin sellaisille jotka eivät ole vielä silloin lajia seuranneet tai ovat olleet liian nuoria/eivät ehkä vielä syntyneetkään!

Laji ei ollut entisensä kun Ferrari teki sen mitä Williams ei tehnyt eli toi puoliautomaattisen vaihdelaatikon omaan automalliinsa ihan kisoihin ja Nigel Mansell voitti kauden avauksen kieltämättä päivänä jolloin edes mies itse ei uskonut voittoon saati edes kovin kummoiseen kisaan ja enemmän mielikuvatapahtumana piti olla keskeytys ja aikainen lento kotiin kuin voitto!

Mansellin päivän harmina tuli vielä käden raapaisu sitten palkintopokaaliin erikoisena loukkaantumisena!

Ja ilman muuta kauden alun kruunasi myös Mauricio Gugelminin uran ainut palkintosijoitus kolmostilalla kun talvikauden 1988-1989 päätteeksi hän oli ollut kotiyleisönsä edessä kotiradalla muutenkin nk. Suurtestien Päätöksessä nopein!

Se kaikki avasi hienolla tapaa oven yhtä hienolle vuodelle.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4449
Keke Rosberg on mielestäni turhan aliarvostettu maailmanmestari. Kuitenkin erittäin vahvasta ja älykkäästä kilpailijasta kyse.

Alla statistiikkaa Keken ja Nigel Mansellin välillä kaudesta 1985, jolloin kyseiset viiksi-herrat olivat tiimikavereita.

FB_IMG_1739458492459.jpg
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4449
F1-kausi 1988 oli McLarenin, sekä sen kuljettajien Ayrton Sennan ja Alain Prostin juhlaa.

Vain yksi voitto meni McLarenin kuljettajilta sivu suun, ja kyseessä oli Gerhard Bergerin voitto Ferrarilla Monzassa tifosien iloksi.

Senna voitti kahdeksan GP:tä ja Prost seitsemän GP:tä. Senna voitti maailmanmestaruuden vain kolmen pisteen erolla Prostiin nähden.

McLarenin kauden 1988 kaltaista ylivoimaa ei nähty pitkiin aikoihin, kunnes Red Bull kykeni uusimaan saman tempun kaudella 2023. Silloinkin vain yksi voitto lipsahti Red Bullin ohi Ferrari-kuljettajalle kauden 1988 tapaan.

Alla kauden 1988 season review🏁:


MV5BMDAwNDRmZDctZjg3MC00OWZhLTk1ZTctYzgyNGJlOTg2NTIzXkEyXkFqcGc@._V1_.jpg
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4449
Kun Nelson Piquet voitti kauden 1987 maailmanmestaruuden ja Ayrton Senna puolestaan kauden 1988 maailmanmestaruuden, niin kaksi brasilialaista kuljettajaa voitti tittelit peräkkäisinä kausina.

Vastaava esimerkki on Hamiltonin ja Buttonin peräkkäiset tittelit kausina 2008 ja 2009.

Muita vastaavia esimerkkejä ei taida paljon olla? Tuleeko teille muita esimerkkejä mieleen?
 
Ylös