Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
10635
Sijainti
Helsinki
Jaguar Racing, mukana 2000-2004. Talli syntyi kun Jaguar osti Stewartin tiimin. Paljon odotettiin, mutta piippuun jäi. Talli osallistui 85:een kilpailuun keräten 49 mm-pistettä. Ainoat podiumpaikat Eddie Irvine Monacossa 2001 ja sama mies Italiassa vuotta myöhemmin. Irvine liittyi talliin sen debyyttikaudella 2000. Eddien lisäksi tallissa nähtiin kuljettajana mm. Johnny Herbert, Mark Webber, Pedro De La Rosa ja Antonio Pizzonia. Tallipäällikkönä toimi 2001-2002 Niki Lauda. Tallipäällikkö virassa olivat myös vuorollaan Indy-sarjan kolminkertainen mestari (86, 87, 92) Bobby Rahal, joka sai tennaria yritetään myydä Irvineä Jordanille, sekä Tony Pienellä.
Mikä meni pieleen? Miksi menestys jäi odotettua vaatimattomammaksi? Vääriä henkilöitä johto, suunnittelu ja kuljettajaportaassa? Oliko esimerkiksi edelliskaudella Ferrarilla, Schumacherin sairiksen takia mestaruudesta lähinnä tuurin ja tallimääräysten ansiosta ihan kalkeille asti taistellut Eddie Irvine oikea mies ykköskuskiksi? Vai olisiko esim. Heinz-Harald Frenzen tai David Coulthard ollut parempi vaihtoehto?
Jaguarin taru ykkösissä päättyi kauden 2004 jälkeen, kun Red Bull osti tallin ja nimesi sen itsensä mukaan. Redari on sitten ihan kokonaan toinen tarina. Sanotaanko, että on mennyt hippasen verran paremmin kuin Jaggella.
Ford osti Stewartin ja nimesi sen Jaguariksi, joka tuolloin oli Fordin omistama. Viimeisellä kaudella (2004) Webberin tallitoverina oli Red Bullin suojatti Christian Klien. Klien ajoi myöhemmin RB:llä ja Hispanialla.
 
Viimeksi muokattu:

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4864
Jaguar Racing, mukana 2000-2004. Talli syntyi kun Jaguar osti Stewartin tiimin. Paljon odotettiin, mutta piippuun jäi. Talli osallistui 85:een kilpailuun keräten 49 mm-pistettä. Ainoat podiumpaikat Eddie Irvine Monacossa 2001 ja sama mies Italiassa vuotta myöhemmin. Irvine liittyi talliin sen debyyttikaudella 2000. Eddien lisäksi tallissa nähtiin kuljettajana mm. Johnny Herbert, Mark Webber, Pedro De La Rosa ja Antonio Pizzonia. Tallipäällikkönä toimi 2001-2002 Niki Lauda. Tallipäällikkö virassa olivat myös vuorollaan Indy-sarjan kolminkertainen mestari (86, 87, 92) Bobby Rahal, joka sai tennaria yritetään myydä Irvineä Jordanille, sekä Tony Pienellä.
Mikä meni pieleen? Miksi menestys jäi odotettua vaatimattomammaksi? Vääriä henkilöitä johto, suunnittelu ja kuljettajaportaassa? Oliko esimerkiksi edelliskaudella Ferrarilla, Schumacherin sairiksen takia mestaruudesta lähinnä tuurin ja tallimääräysten ansiosta ihan kalkeille asti taistellut Eddie Irvine oikea mies ykköskuskiksi? Vai olisiko esim. Heinz-Harald Frenzen tai David Coulthard ollut parempi vaihtoehto?
Jaguarin taru ykkösissä päättyi kauden 2004 jälkeen, kun Red Bull osti tallin ja nimesi sen itsensä mukaan. Redari on sitten ihan kokonaan toinen tarina. Sanotaanko, että on mennyt hippasen verran paremmin kuin Jaggella.
Itseäni jäi suuresti aikoinaan harmittamaan se, ettei Jaguar menestynyt. Olisin toivonut tiimistä tulevan sellainen F1-status, mitä Ferrarikin oli.
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
649
Sijainti
Västra Götaland
Adrian Newey teki aikoinaan sopimuksen Jaguar-tiimin kanssa, mutta tätä ei koskaan laitettu täytäntöön. Olisikohan Newey nostanut Jaguarin sitten huipulle, aivan kuten myöhemmin teki Jaguarin seuraajan, Red Bullin, kanssa?

https://www.motordiction.com/all-news/adrian-newey-at-jaguar-the-contract-that-never-happened
Varmasti olisi. Jos Jagge olisi onnistunut nappaamaan Neweyn ja Coulthardin McLarenilta, luulen että tallin historia tunnettaisiin aivan erilaisena.
Rahaa olisi mennyt, mutta autourheilu on laji, jossa pitää saada oikeat henkilöt oikeille paikoille. Ja jos / kun Jaguar on Neweytä lähestynyt, se kertoo että oikealla tiellä ollaan oltu.
Mitä Coulthardiin tulee, hän ei tietenkään ollut mikään Schumacher tai Häkkinen, mutta uskoisin että olisi ollut parempi vaihtoehto ykköskuskiksi kuin Irvine.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9488
Se ehkä hämmentävintä olikin, että kausi 1999 oli Stewartille todella hyvä yhden voiton ja kaikkiaan neljän palkintosijan myötä, mutta siitä jatkumo ei kantanut yhtään tallin muuttuessa Jaguariksi.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4864
Se ehkä hämmentävintä olikin, että kausi 1999 oli Stewartille todella hyvä yhden voiton ja kaikkiaan neljän palkintosijan myötä, mutta siitä jatkumo ei kantanut yhtään tallin muuttuessa Jaguariksi.
Ja olihan Rubens Barrichello myös paalupaikalla Stewartin autolla Ranskan Magny-Coursin radalla kaudella 1999. Tuloksena kilpailussa kolmas sija, vailka Rubens välillä johti kisaa.

Varsin menestyksekäs oli Stewartin kolme kautta vuotta F1:ssä, eli kaudet 1997-99. Heti ensimmäisellä kaudella 1997 tuli tulosta podiumin merkeissä, kun Rubens oli toinen Monacossa.

Jackie Stewart oli kuljettajan urallaan kova Nurburgringillä, ja voittikin radalla kolme kertaa. Siinä mielessä hyvä, että Stewart GP otti sitten myös tiimin ainoan voiton Nurburgringillä.

Harmi, ettei Jaguar kyennyt jatkamaan Stewart-tiimin menestystä.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4864
Fordilla on menestyksekäs historia F1:ssä. Viimeisin kuljettajien maailmanmestaruus tuli Fordille moottoritoimittajana vuonna 1994 Michael Schumacherin ajaessa ensimmäiseen titteliinsä Benetton-Fordilla.

Viimeisin GP-voitto on puolestaan Fisichellan voitto Jordan-Fordilla Interlagosissa 2003.

Tässä mielessä mielenkiintoista Fordin paluu lajiin ensi vuonna Red Bullin moottoritoimittajana.

Screenshot_20250815_101046_Chrome.jpg
 

Finnishman

Well-known member
Liittynyt
30.10.2015
Viestit
126
Ja olihan Rubens Barrichello myös paalupaikalla Stewartin autolla Ranskan Magny-Coursin radalla kaudella 1999. Tuloksena kilpailussa kolmas sija, vailka Rubens välillä johti kisaa.

Varsin menestyksekäs oli Stewartin kolme kautta vuotta F1:ssä, eli kaudet 1997-99. Heti ensimmäisellä kaudella 1997 tuli tulosta podiumin merkeissä, kun Rubens oli toinen Monacossa.

Jackie Stewart oli kuljettajan urallaan kova Nurburgringillä, ja voittikin radalla kolme kertaa. Siinä mielessä hyvä, että Stewart GP otti sitten myös tiimin ainoan voiton Nurburgringillä.

Harmi, ettei Jaguar kyennyt jatkamaan Stewart-tiimin menestystä.
No, tavallaan menestys jatkui myöhemmin Red Bullin muodossa.
 

Irwin

Well-known member
Liittynyt
13.7.1999
Viestit
4303
Kuinka kauaksi muuten tarvitsee mennä Schumia edeltäneen Fordin moottorilla mestaruuteen ajaneen kuskin suhteen? 🤔 Onko peräti Keijo?
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
649
Sijainti
Västra Götaland
Kuinka kauaksi muuten tarvitsee mennä Schumia edeltäneen Fordin moottorilla mestaruuteen ajaneen kuskin suhteen? 🤔 Onko peräti Keijo?
Kyllähän se Keke on. Rosbergin jälkeen mestaruuteen ajoivat: Piquet BMW:llä, Lauda ja Prost (X2) Porchella, Piquet, Senna, Prost ja uudestaan Senna kahteen otteeseen Hondalla, Mansell ja Prost Renaultilla ja sitten ollaankin vuodessa 1994.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4864
Tällekin F1-kaudelle saatiin useita uusia tulokkaita, joista monet ovat jo lunastaneet odotuksensa tulevaisuuden huippuniminä.

Itselleni suurimman vaikutuksen ovat tehneet Hadjar, sekä Bortoleto. Myös Antonelli oli alkukaudesta hyvässä vauhdissa, ja josko vauhti parantuisi jälleen kesätauon jälkeen syksyn kisoihin pienen notkahduksen jälkeen.

Mutta ketkä tulokkaat ovat tehneet suurimman vaikutuksen kautta aikain? Keistä huomasitte jo ensimmäisellä kaudella, tai jopa aivan ensimmäisten kilpailujen jälkeen, että tuossa on huippuluokan kuljettaja, ja tulevaisuuden maailmanmestari?

Ketkä sitten osoittivat olevansa sellaisia, ja toisaalta ketkä osoittautuivat pettymykseksi?

Jälkimmäisiin lukeutuu itselleni ainakin Kevin Magnussen. Mahtavan ensimmäisen GP:n jälkeen, jonka tuloksissa Kevin oli lopulta peräti toinen, loppu-ura ei ollutkaan sellaista nousukiitoa. Australian GP:n 2014 jälkeen ajattelin, että tuossa on takuuvarma tulevaisuuden mestari.

No näinhän se ei sitten mennytkään.

Alla kuvassa Magnussen podiumilla ekassa kisassaan Melbournessa 2014.

images.jpeg
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
649
Sijainti
Västra Götaland
Tällekin F1-kaudelle saatiin useita uusia tulokkaita, joista monet ovat jo lunastaneet odotuksensa tulevaisuuden huippuniminä.

Itselleni suurimman vaikutuksen ovat tehneet Hadjar, sekä Bortoleto. Myös Antonelli oli alkukaudesta hyvässä vauhdissa, ja josko vauhti parantuisi jälleen kesätauon jälkeen syksyn kisoihin pienen notkahduksen jälkeen.

Mutta ketkä tulokkaat ovat tehneet suurimman vaikutuksen kautta aikain? Keistä huomasitte jo ensimmäisellä kaudella, tai jopa aivan ensimmäisten kilpailujen jälkeen, että tuossa on huippuluokan kuljettaja, ja tulevaisuuden maailmanmestari?

Ketkä sitten osoittivat olevansa sellaisia, ja toisaalta ketkä osoittautuivat pettymykseksi?

Jälkimmäisiin lukeutuu itselleni ainakin Kevin Magnussen. Mahtavan ensimmäisen GP:n jälkeen, jonka tuloksissa Kevin oli lopulta peräti toinen, loppu-ura ei ollutkaan sellaista nousukiitoa. Australian GP:n 2014 jälkeen ajattelin, että tuossa on takuuvarma tulevaisuuden mestari.

No näinhän se ei sitten mennytkään.

Alla kuvassa Magnussen podiumilla ekassa kisassaan Melbournessa 2014.

Näytä liitetiedosto 6444
Kyllä sen vaan joistain kavereista näki, että tästä hepusta kuullaan vielä ja on mitä suurimmalla todennäköisyydellä tulevaisuuden maailmanmestari. Se on kait jonkinlainen vaisto. Tällaisia kuljettajia vuosien mittaan ovat olleet : Ayrton Senna, Mika Häkkinen, Michael Schumacher, Fernando Alonso, Kimi Räikkönen, Lewis Hamilton, Sebastian Vettel ja Max Verstappen.
Aina ei tietenkään se alkutuntuma mikä kuskista tulee, osui kohdalleen eikä mätsää sen kanssa mitä ko. kaveri pystyy sitten myöhemmin urallaan lyömään pöytään. JJ Lehdolta, Mika Salolta, Rubens Barrichellolta, Giancarlo Fisichellalta ja Jarno Trullilta odotin ehkä vähän enemmän.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15506
Toi Fordin menestys vähän hämää, kun ei 1970-luvulla tainnut olla kuin Ford ja Ferrari moottoreina.
Kyllähän niitä muitakin moottoreita oli kuin vain Ford ja Ferrari.

BRM, Alfa Romeo, Matra, Tecno, Martini, Gordini, Renault, Pratt & Whitney ja mutkikkaana kompana enintään vielä Volkswagen toki kylläkin vain Pete Lovelyn omassa pienyksityistallissa sen käytössä mitä nyt kilpailupohjaisista syistä nämäkin saatettiin laittaa Fordin lätkän alle.

Kuitenkin muitakin moottoreita oli siis käytössä tuolloin, mutta niiden menestyspäivät olivat jo menneet tai niillä saatiin vain hyvin vähän sellaisenaan menestystä ja jos pienempää menestystä saatiinkin niin voittoja sitäkin harvemmin.

Niitäkin ehti kuitenkin olla.
 
Ylös