Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15507
Kyllä. Montoyan piti olla seuraava Michael Schumacher. Ei ollut.

Toki sekä Montoya että Frentzen voittivat useamman kilpailun, mutta kyllä heistä mestareita odotettiin.
Montoyalla lisäksi vuodeksi 2002 oli tietenkin se käytännön paalupaikkakuninkuus eräässä vaiheessa kyseistä vuotta lähes jokaiseen nimettävään kilpailuun varsinkin Monacosta Magny-Coursiin asti peräjälkeen, mutta niitä ei vain voitoiksi asti kyetty muuttamaan. Mikäli olisi edes osin ja varsinkin täysin kokonaan niin Montoya ellei olisi ollut maailmanmestari niin olisi ollut tietyllä tapaa vuoden 2003 mestaruushaasteeseen verrattuna vaan niin paljon tavallaan enemmän kunnioitettavamman pelottavan lähellä sitten ollut Schumin mestaruutta haastamaan.

Ikään kuin tietynlaisena 'loukkauksena' Montoyan kyvyille lopulta ainoan Williams-voiton tuona vuotena Ferrarin hallitsemana otti Schumeista se nuorempi eli Ralf!
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
10641
Sijainti
Helsinki
Tulokasvuotena vaikutuksen tehneet menestyjät:
2001: Räikkönen ja Alonso
2000: Jenson Button
2007: Hamilton
2008: Vettel
2011: Perez
2015: Verstappen
2018; Leclerc
2023: Piastri
2025: Bortleto, Hadjar

Odotin parempaa:
Alex Wurz
H-H Frentzen
Rubens Barrichello
Mark Webber
Timo Glock
Romain Grosjean
Nick Heidfeld
Daniel Ricciardo
Olivier Panis
Jarno Trulli
Kevin Magnussen
Stoffel Vandoorne
Valtteri Bottas
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4865
Montoyalla lisäksi vuodeksi 2002 oli tietenkin se käytännön paalupaikkakuninkuus eräässä vaiheessa kyseistä vuotta lähes jokaiseen nimettävään kilpailuun varsinkin Monacosta Magny-Coursiin asti peräjälkeen, mutta niitä ei vain voitoiksi asti kyetty muuttamaan. Mikäli olisi edes osin ja varsinkin täysin kokonaan niin Montoya ellei olisi ollut maailmanmestari niin olisi ollut tietyllä tapaa vuoden 2003 mestaruushaasteeseen verrattuna vaan niin paljon tavallaan enemmän kunnioitettavamman pelottavan lähellä sitten ollut Schumin mestaruutta haastamaan.

Ikään kuin tietynlaisena 'loukkauksena' Montoyan kyvyille lopulta ainoan Williams-voiton tuona vuotena Ferrarin hallitsemana otti Schumeista se nuorempi eli Ralf!
BMW-Williams oli kaudella 2002 ihan yhtä nopea yhdellä kierroksella, kuin Ferrarikin. Montoya oli todella nopea aika-ajoissa.

Miksei sitten Williams pärjännyt kisassa Ferraria vastaan? Olisikohan rengas-kestävyys sitten ollut Ferraria heikompaa?

Kaudella 2003 sitten BMW-Williams oli paras paketti. Parempi kuin Ferrari, ainakin omasta mielestäni.
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
2016
Sijainti
Vyborg
Onhan se harmi miten Montoyan ura meni sitten lupaavista asetelmista väärän suuntaan. 2001-2004 Montoya vaikutti paperilla tulevaisuuden maailmanmestarilta ja vaikutti huikealle kuskille ulkoapäin siihen aikaan. Montoyan Mclaren aika muistuttaa hieman Ricciardon Mclaren stinttiä ja molempien urat menivät sitten pieleen. Ehkä Montoyan ja Ricciardon ajotyylit eivät soveltuneet Mclarenille ja jäivät sen vuoksi osittain tallikaverien varjoon. Uskoisin että sopivalla autolla olisi Montoya voinut menestyä enemmän kun ajattelee mitä vaikeuksia Kimillä oli esim Ferrarilla auton säätöjen kanssa aikoinaan ja Lewisillä Ferrarilla nyt.
 

Finnishman

Well-known member
Liittynyt
30.10.2015
Viestit
127
Olisikohan Montoyan uran hiipumiseen vaikuttanut myös kahden kisan sairausloma vapaa-ajalla tapahtuneen onnettomuuden vuoksi alkukaudesta 2005?
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
652
Sijainti
Västra Götaland
Montoyan F1 uraa tarkastellessa tulee mieleen luottiko ehkä liikaa lahjakkuuteensa ja nopeutensa (joita hänellä kiistatta oli) eikä ihan sisäistänyt missään vaiheessa kuinka paljon sitoutumista ja panostusta vaatii, jos haluaa päästä mm-tasolle.
Kolumbialainen oli aiemmin voittanut Indy-sarjan mestaruuden. Taitoa ja nopeutta kyllä löytyi. Ja ajoihan hän Williamsilla verrattain hyvin. Aika-ajoissa Schumin dominanssivuonna 2002 oli todellinen haka ja vuotta myöhemmin mm-pronssi Schumacherin ja Räikkösen jälkeen. Ja olikohan sielläkin muutama tekniseen vikaan päättynyt kilpailu, joista voi halutessaan jossitella.
Mikä meni pieleen McLarenilla? Urallaan primessä ollut Kimi Räikkönen? Mahdollista on, että Mäkkärin ilmapiiri ei vain sopinut Montoyalle. Ron Dennis ei tiettävästi ollut mikään maailman helpoin tallipäällikkö. Mutta toisaalta, kun kerran halusi Williamsilta pois, mitkä olisivat olleet vaihtoehdot? Ferrarilla oli Schumacher ja Barrichello. Se oli lukittu. Renaultille Alonson tallikaveriksi? Olisiko Fernando suostunut?
Bar, Sauber tai Toyota tuskin olivat edes teoreettisina vaihtoehtoina.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4865
Montoyan F1 uraa tarkastellessa tulee mieleen luottiko ehkä liikaa lahjakkuuteensa ja nopeutensa (joita hänellä kiistatta oli) eikä ihan sisäistänyt missään vaiheessa kuinka paljon sitoutumista ja panostusta vaatii, jos haluaa päästä mm-tasolle.
Kolumbialainen oli aiemmin voittanut Indy-sarjan mestaruuden. Taitoa ja nopeutta kyllä löytyi. Ja ajoihan hän Williamsilla verrattain hyvin. Aika-ajoissa Schumin dominanssivuonna 2002 oli todellinen haka ja vuotta myöhemmin mm-pronssi Schumacherin ja Räikkösen jälkeen. Ja olikohan sielläkin muutama tekniseen vikaan päättynyt kilpailu, joista voi halutessaan jossitella.
Mikä meni pieleen McLarenilla? Urallaan primessä ollut Kimi Räikkönen? Mahdollista on, että Mäkkärin ilmapiiri ei vain sopinut Montoyalle. Ron Dennis ei tiettävästi ollut mikään maailman helpoin tallipäällikkö. Mutta toisaalta, kun kerran halusi Williamsilta pois, mitkä olisivat olleet vaihtoehdot? Ferrarilla oli Schumacher ja Barrichello. Se oli lukittu. Renaultille Alonson tallikaveriksi? Olisiko Fernando suostunut?
Bar, Sauber tai Toyota tuskin olivat edes teoreettisina vaihtoehtoina.
Täytyy muistaa, että kyllähän Montoya paikoitellen myös McLarenilla pärjäsi hyvin. Tulihan kaudella 2005 kolme GP-voittoakin. Mutta tuossa vaiheessa Kimi Räikkönen oli uransa parhaassa vaiheessa. Montoya ei ihan pystynyt vaan vastaamaan Kimin vauhtiin, ja sen takia Montoya alkoi hermoilemaan varsinkin kaudella 2006, jolloin tuli muutama typeräkin kolarointi.

Montrealissa kolarointi Nico Rosbergin kanssa ja Indianapolisissa sitten Montoya ajoi Kimi Räikkösen auton perään.

Sellaista vauhtia, kuin Williamsilla, ei Montoyalta McLarenilla kuitenkaan nähty.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4865
Kun kaksi tasaväkistä kuljettajaa taistelee maailmanmestaruudesta, niin yksittäiset kuljettajan virheet ja tekniset viat korostuvat.

F1-sometili on laatinut lyhyen koostevideon joistakin tälläisista hetkistä.


Mikä tällainen hetki on ehkä jäänyt kirvelevästikin mieleesi? Itselleni tällaisia hetkiä ovat Indianapolis 2000 (Häkkisen keskeytys), Nurburgring 2003 (Kimin keskeytys), ja Suzuka 2006 (Schumin keskeytys).

 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4865
David Coulthard on avannut sanaisen arkkunsa. Skotti on tuonut esille, että hän kykeni voittamaan Häkkisen, mutta epäonnekseen väärillä kausilla, jolloin maailmanmestaruus ei ollut mahdollinen.

Kyllähän Coulthard oli hyvä kuljettaja, mutta ei missään tapauksessa sellainen, joka maailmanmestaruuden olisi voinut saavuttaa.

Coulthard ajoi kuitenkin maailmanmestaruuden mahdollistaneella kalustolla vuosina 1994, 1995, 1998, 1999 ja 2000.

Alla Coulthardin lausuntoa:

"
-legenda David Coulthard oli hiljattain The High Performance Podcastin vieraana.

Coulthard teki pitkän uran moottoriurheilun kuninkuusluokassa. Hän tuli suomalaisille parhaiten tunnetuksi Mika Häkkisen tallikaverina.


Coulthard ei onnistunut kuitenkaan voittamaan kuljettajien maailmanmestaruutta. Häkkinen vei puolestaan kaksi MM-titteliä. Skotilta kysyttiin suoraan podcastissa, miksi hän ei koskaan voittanut maailmanmestaruutta.

– Lopulta silloin kun mahdollisuudet tulivat, eli 1998–1999, Mika oli paremmin sijoittunut noina vuosina. Mehän olimme seitsemän vuotta tallikavereita. En muista tarkkaan, mutta ainakin kolmella kaudella – ehkä useammallakin – päädyin hänen edelleen MM-sarjassa. Ne eivät kuitenkaan olleet mestaruuskausia, linjasi Coulthard.

Coulthard puhui läpiä päähänsä. Hän oli Häkkisen tallikaveri kuudella F1-kaudella. Hän ei ollut ”ainakin kolmella kaudella” Häkkisen edellä. Todellisuudessa Coulthard voitti Häkkisen vain kahdesti MM-sarjassa.

– Hän onnistui oikeaan aikaan, kun tilaisuus oli olemassa. Itse olin Williamsilla 1994–1995, ajoin kahdeksan kilpailua 1994 ja jaoin auton Nigel Mansellin kanssa vuonna 1995.

– Ajoin Monte Carlon ensimmäistä kertaa Formula 1 -autolla itse kisaviikonloppuna. Torstaina olin 18:s Williamsilla. Perjantaina tutkin dataa ja yritin ymmärtää. Tämä on melko pelottava paikka ajaa F1:llä. Lauantaina olin jo aika-ajoissa kolmas. Eli etenin, mutta opin koko ajan kisojen tullessa vastaan.

– Sitten menin McLarenille 1996. Damon (Hill) voitti mestaruuden ’96 (Williamsilla), Jacques Villeneuve (Williamsilla) ’97 ja sitten ’98 Mika, joka oli tallikaverini, vei mestaruuden McLarenilla. Ne kaksi Williams-vuotta, jolloin olisin voinut pysyä siellä, menivät toisin. Ja kun meillä lopulta oli McLarenilla mestaruusauto, Mika oli yksinkertaisesti parempi aika-ajoissa. Hän hyväksyi auton sellaisena kuin se oli ja jatkoi eteenpäin. Itse taas hain aina täydellisyyttä. Kun sain sen täydellisyyden, pystyin haastamaan Michaelin (Schumacherin), Mikan ja kaikki muut huiput."



Lähde:
https://sporttiuutiset.fi/formula-1/david-coulthardilta-kiusallisia-vaitteita-mika-hakkisesta/
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15507
No kausi 1995 Williamsilla oli vähä pettymys ku hävis Hillille,joka ei oo ihan parasta luokkaa..McLarenilla jäi Häkän varjoon,tosin 2001 kausi oli aika hyvä
Ja puhumattakaan vielä kausista 1996-1997 McLarenilla jolloin Coulthard oli kyllä iskussa ja verraten hyvin murheellisesti myös useamman voiton tai palkintomahdollisuuden menettänyt kuljettaja. Varsinkin vuoden 1997 suhteen McLarenin iskukyvyn palattua useammasta kisasta kaikkein parhaimmillaan olisi ollut tulossa jotain todella hienoa ilman sitten mitä erinäisimpiä sattumuksia, keskeytyksiä, autovaurioita tai muita murheita.

Ja tietysti mikäli vain Montrealissa 1997 se punainen lippu olisi heilunut niin paljon välittömimmin toisin kuin miten heilahti niin sekin olisi Coulthardille sopinut niin paljon paremmin kuin miten sitten tietysti kävi viivyttelyn ja jahkailun seurauksena kaiken jälkeen.

Puhumattakaan, että kieltämättä melkoisestakin määrästä ajamattomia kierroksia siitä huolimatta tuohon kisaan ei enää lähdetty uudelleen.

Ja tietysti myös suomalaisittain monien vaiheiden ja jopa melkein Mika Häkkiselle uran kannalta todella kohtalokkaiden ja ehkä mahdollisesti jälkikäteen mestaruudet tai vähintään niistä kuin toteutunutta historiaa peilaten melko varmasti ainakin yhden mestaruuden maksavan virheen jälkeen sen siis ollessa toteutumatta koskaan Mika sai viimein kaikki osumaan kohdilleen.

Jos jokin noista olisi toteutunut tai vaihtoehtoisesti Ron Dennis olisi antanut Mikan voittaa kyllä vuonna 1998, mutta sitten olisi ollut vastineeksi Davidin vuoro niin vuoden 1999 suhteen tilanne olisi myös ollut mielenkiintoinen. Toki myös toisin päinkin eli, että David olisi saanut Dennisin annon mukaan vuoden 1998 skotille nk. Hopealautasella ja Mika olisi saanut sitten vuoden 1999 yhtä vastaavasti nk. Hopealautasella niin siinä olisi ollut ihan reilu meininki tarjolla, mutta tätä ei toisaalta nähty.

Vaihtoehtoisesti Mikan sitten mennessä kuitenkin vastoin Kekenkin pitämää melkoista kulissien takaista puhuttelua Mikalle McLareniin pettyneenä vuoden 1996 kiukunpurkauksien päätteeksi Benettonille tai Jordanille vuodesta 1997 tai oikein, oikein aivan viimeistään vuodeksi 1998 silloin vielä vuoden 1997 lähestyessä kovin nyreänä kaikesta sattuneesta olisi myös Coulthardilla ollut tilaisuus omalla tavallaan loistaa kai paremmin kuin miten sitten loisti.

Hillin suhteen tuo vuosi 1995 oli todella murheellinen ja huono huipputallin vuotena, mutta kaikkina muina vuosina pärjäsi kyllä enemmän tai vähemmän erittäinkin hyvin ja mainettaan paremmin huipputalleissa aina lajin parhaimpia kuskeja myöten. Harmittavan paljon edelleen tuo vuosi 1995 tuntuu kaiken jälkeen määrittävän joskus Hilliä kuljettajana.

Vai lieneekö se kun ei sen vuoden 1993 pitkän voittoputken jälkeen saanut enää koskaan sellaista yhtä mediassa myönteisesti hehkutettua, iskevää voittoputkea itselleen uudelleen huolimatta toki välillä muista menestysputkista? Tuon jälkeenhän Hillin arvostaminen jäi joskus yllättävänkin vähäiseksi tai arvostelun kohteeksi.

Sitten toki mitä erinäiset muut mediakohun maineet tai niin oletettavasti 'tähtikuljettajan' maineessa olleiden kuskien muut hommat päälle saattoivat ajaa Hillin ikään kuin varjoon. Ja sitten olivat virheet joita kuitenkin myöhemmin on sanottu kiistämättä myös Williams-tallinkin omiksi taktisiksi virheiksi ja nämäkään eivät voineet olla vaikuttamatta koko kuvaan.
 
Viimeksi muokattu:

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
2016
Sijainti
Vyborg
Tehdäämpi pieni aikamatkustus 15 vuotta ajassa taaksepäin formuloiden nostalgiassa eli vuoteen 2010. Elokuun 2010 Kimiltä kysyttiin hänen mahdollisuutta palata takaisin formuloihin ja Kimi sanoi MTV3 haastattelussa tyylin että formula ura alkoi olla ohi siinä vaiheessa vuotta ja tuntui nauttivan ajamisesta rallissa.
2010 ei muistaakseni ollut suuria huhuja Kimin paluusta formuloihin kun paikat huipputalleissa olivat täynnä ja käsittääkseni Räikkönen halusi ajaa huipputalleissa keskikasti-tallien sijaan, ainut varsinainen huhumylly oli Renaulttiin liittyen syksyllä 2010. Renault tarjosi silloisen tallipäällikkö Boullierin mukaan paikkaa kaudelle 2011. Mutta en tiedä olivatko keskustelut vakavia osapuolten välillä. Kimi päätti jatkaa 2011 rallissa joten näytti siltä siihen aikaan että paluu formuloihin oli epätodennäköinen vielä 2010. Vuosi myöhemmin mieli muuttui.
 
Viimeksi muokattu:

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4865
Tehdäämpi pieni aikamatkustus 15 vuotta ajassa taaksepäin formuloiden nostalgiassa eli vuoteen 2010. Elokuun 2010 Kimiltä kysyttiin hänen mahdollisuutta palata takaisin formuloihin ja Kimi sanoi MTV3 haastattelussa tyylin että formula ura alkoi olla ohi siinä vaiheessa vuotta ja tuntui nauttivan ajamisesta rallissa.
2010 ei muistaakseni ollut suuria huhuja Kimin paluusta formuloihin kun paikat huipputalleissa olivat täynnä ja käsittääkseni Räikkönen halusi ajaa huipputalleissa keskikasti-tallien sijaan, ainut varsinainen huhumylly oli Renaulttiin liittyen syksyllä 2010. Renault tarjosi silloisen tallipäällikkö Boullierin mukaan paikkaa kaudelle 2011. Mutta en tiedä olivatko keskustelut vakavia osapuolten välillä. Kimi päätti jatkaa 2011 rallissa joten näytti siltä siihen aikaan että paluu formuloihin oli epätodennäköinen vielä 2010. Vuosi myöhemmin mieli muuttui.
Hyvin muistissa tämä aika. Se, kun Kimin paluuhaaveet alkoivat konkretisoitumaan. Huhuttiin Williamsia, mutta lopulta valinta oli Lotus.

Ja hyvinhän Kimin paluu lajiin sujui. Kaudella 2012 seitsemän podiumia, GP-voitto ja pisteissä kolmas.
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
652
Sijainti
Västra Götaland
Hyvin muistissa tämä aika. Se, kun Kimin paluuhaaveet alkoivat konkretisoitumaan. Huhuttiin Williamsia, mutta lopulta valinta oli Lotus.

Ja hyvinhän Kimin paluu lajiin sujui. Kaudella 2012 seitsemän podiumia, GP-voitto ja pisteissä kolmas.
Voidaanko jopa sanoa, että meni sensaatiomaisen hyvin. Taakse jäivät mm. molemmat McLaren kuskit Button ja Hamilton ja maailmanmestari Vettelin tallitoveri Mark Webber.
Hieno kausi Räikköseltä kaikin puolin.
 
Ylös