Renessanssinero
Perusfeidaaja
Räkän olisi pitänyt lopettaa kauden 2018 päätteeksi, kun Ferrari ei enää jatkanut sopimusta. Samoin kuin Bottaksen kauden 2021 päätteeksi. Kun kärkitalli ei jatka sopimusta, niin yleensä ei ole kuin alaspäin suunta.
Ei ollut viimeinen kierros. Ei lähellekään. 2017 kolarin taisi aiheuttaa Vettelin taistelut jonkun kanssa.Kimin ajo seinään viimeisellä kierroksella(?) 2008 ja lähtökolari 2017 tulevat ensimmäisenä mieleen.
Mielenkiintoinen tieto tämä, että nimenomaan Donnellyn loukkaantuminen avasi Häkkiselle tien Lotuksen kisakuljettajaksi.Tänään onkin kulunut Barcelonan ensikilpailusta 34 vuotta ja samoin Jokisen Juhan F1-selostusuran päättymisestä ikävä kyllä Jokisen ollessa edesmennyt jo vähän päältä toista vuotta.
Samoin Martin Donnellyn loukkaantumisesta ja uran päättymisestä ennen aikojaan tuli kuluneeksi 35 vuotta Jerezin nk. Vanhan Radan viimeisen kilpailuviikonlopun yhteydessä jo ennen sunnuntain kilpailua silloisena perjantaina.
Silloinen sunnuntain kisa tuli YLE:n lähetyksenäkin vuoden 1990 Jerezin osalta selostajana tietysti Juha Jokinen.
Monet pitivät tuota Donnellyn kolaria rajuimpana ilman henkeä vaatineena onnettomuutena vuosien 1982-1994 aikaisten vakavien ja suuronnettomuusriskin alaisien onnettomuuksien joukosta puhuen.
Noitakin kolareita tapahtui kaikkiaan 523 kappaletta vaihdellen äärimmäisen usein jopa naarmuitta tai hyvin olosuhteisiin nähden lievästä loukkaantumisesta todella pahoihin ja Donnellyn tapauksessa aina hengenvaaralliseen asti tuolloin!
Tapahtuma-aikaväli on ikään kuin otettu Riccardo Palettin menehtymisen Montrealissa 1982 ja Ayrton Sennan välisen menehtymisen eli Imolan 1994 väliltä vaikka toisinaan välillä lajin tuon välin on laskettu päättyneen tai olleen vakavasti katkolla myös Elio de Angelisin vuonna 1986 Paul Ricardin testissä sattuneen kuolemantapauksen ja Roland Ratzenbergerin kuoleman yhteydessä kesken Imolan 1994 viikonlopun.
Donnellyn onnettomuus oli pysäyttävä juttu ja yksi harvoja asioita minkä vuodesta 1990 puhuen yllättävän moni riittävän ikäinen suomalainen F1-seuraajakin saattaisi sen muistaa. Puhumattakaan vain yhtään paljonkaan tätä myöhemmin olleita Suzukan ja Adelaiden tapahtumia.
Noita kaikkia kolmea kilpailua tunnuttiin pyörittävän varsinkin tuohon aikaan Kolmostelevision Ruutulippu-ohjelmassa melkein kuin päättymättömänä kertauksena lajin kiihkeistä tapahtumista silloin!
Murheellisella tavalla Donnellyn onnettomuus ennen pitkää avasi tien myös Mika Häkkiselle lajiin mutkan kautta vaikka alkujaan mitään paikkaa ei pitänyt Häkkiselle tulla niin nopeasti tai sitten hänen piti olla testaaja kun tavallaan hän oli ollut aivan hiljakkoin ehdolla olemaan tai mutkien kautta jo suunniteltiin hänen olevan ikään kuin Lotuksen kakkostestikuljettaja Johnny Herbertin ollessa ykköstestaaja mitä Herbert oli ollut jo valmiiksi vuonna 1990 muutenkin ennen kaikkea sattunutta!
Sittemmin ennen pitkää molemmat eli Herbert ja Häkkinen pääsivät ajamaan kisakuljettajina, mutta näistä vain Herbertin ajot olivat selvempiä siinä missä Häkkisen ei kun suomalaisen piti alkujaan olla pelkkä Lotuksen testikuljettaja Häkkinen ja ei kilpakuljettaja Häkkinen vuodeksi 1991 juurikin loppuvuoden 1990 kiinnityksen pohjalta saman vuoden lopun testejä varten sitten ennen pitkää.
Lotuksella Donnelly joutui sitten sairauslomalle ja lopulta vain pois kun eihän toipilasta voinut loputtomiin sellaisenaan murheellisesti kirjoilla pitää vaikka tosiaan vuosille 1991-1992 oli Donnelly vielä periaatteessa oikeutettu ajamaan etenkin vuodeksi 1991 kunhan vain olisi oikeasti jossakin välin ehtinyt kuntoon toipua ja vuodeksi 1993 vielä puhuttiin asiasta ennen sopimuspurkua.
Donnelly pääsi vielä Eddie Jordanin järjestämiin Jordan-tallin testeihin, mutta testipuolta huomioimatta kun vieläkin ei ollut täysin toivuttu kolarista niin kisakuskin ura ainakin oli murheellisesti ohi vuodesta 1993 tai vielä kerran ajatellen lajipaluuta vuodeksi 1994 ohi sitten Jordanilla.
Täydellisellä kuntoutumisella Donnellyn osalta tuli varmaan kyllä myös jo vähän ikäkin vastaan kun ei ollut sellaista Johnny Herbertin tapaista paljon nopeampaa toipumista ja mutkan kautta tavallaan sitä jo jotakin eräänlaista brittien median nauttimaa 'takuumainetta' siinä missä Herbertillä oli.
Tai sitten mielikuva siitä oli vain jotenkin ikään kuin Donnellyn suhteen häntä vastaan siinä missä ei Herbertiä huolimatta Herbertin omasta uran onnettomuudesta vuodeksi 1988 jo ennen F1:siä ja vuoden 1989 vaikeaa toipilaana tehtyä debyyttikautta, potkuja ja vähän vaihtelevia keikka-ajoja milloin missäkin ja suurin osa vuodesta 1990 meni myös testeissä Herbertillä.
Donnellyn osalta kai hän teoriassa olisi voinut olla kuitenkin kuntoutuessaan edes jonkinlainen satunnaiskisamies ja muuten varmaan eräänlainen veteraanitestaaja muun muassa juurikin Jordanilla ja aivan Lotuksen loppuaikoina epätoivon ollessa suurin ehkä kun rahaa olisi ollut niin olisihan se ollut mukavaa nähdä Donnelly ajamassa, mutta ehkä parempi kuitenkin oli se ura mikä oli ennen tietysti Jerezin karmeaa kolaria ja lentämistä autosta kuin räsynukke radalle.
Riippuu tilanteista ja näkemyksestä. Tavallaan ehkä olisi, mutta missään nimessä ei liian kauan. Olihan Mikalla jo mainetta tavallaan Mika-Mika-sarjan juttujen nimissä vuodeksi 1990 ja sinällään hän oli noususuhteessa.Mielenkiintoinen tieto tämä, että nimenomaan Donnellyn loukkaantuminen avasi Häkkiselle tien Lotuksen kisakuljettajaksi.
Mitenhän lienee Häkkisen tarina mennyt ilman Donnellyn loukkaantumista. Olisikohan pitkään joutunut odottamaan kisakuskin pestiä ilman tätä ikävää tapahtumaa?
Bernd Schneider oli todella kovan luokan kuljettaja. Paljon saavutti menestystä kuten F3-luokan Euroopan mestaruus, ja DTM:ssä useita mestaruuksia.Jerezistä 1990 tuli mieleen vielä sekin, että tosiaan Saksan Bernd Schneiderille se oli uran viimeinen varsinainen kisaviikonlopun yritys F1:ssä. Ikävä kyllä vuonna 1990 Arrowsilla enimmäkseen testikuljettajana, mutta myös silti kauden avauksessa Phoenixissa ihan kisakuskina ajanut ja silloin maalissa sijalla 12 ajanut Schneider karsiutui Jerezissä.
Schneider molemmilla kerroilla korvasi tietenkin loukkaantuneen Alex Caffin Caffin loukkaannuttua ennen kautta 1990 ja uudelleen sitten kesken kauden Estorilin 1990 kilpailun lopettaneessa kolarissa.
Kisan muita sijoja kuin periaatteessa mietti niin ennen keskeytystään ja typerää kolariaan Thierry Boutsenin kanssa oli Gerhard Berger menossa nk. Hopealautasajolla kuitenkin neljänneksi. Ehkä enempäänkin olisi ollut mahdollisuuksia tai sitten ei. Berger kun oli yksi kisassa vähän kierroksilla käynyt 'koheltaja' ja milloin ei sitten käynyt niin Berger ei vain jotenkin onnistunut oikein niitä varikkokäyntien kannalta hyödyllisiä taktisia välejä oikein.
Muu murheellisin juttu tapahtui varmaan ennen kisaa:
Berger ajatteli ottavansa Ayrton Sennasta poiketen B-seokset kisarenkaiksi kovempina ja harkitsi A-seoksiakin vielä niitäkin kovempina kisarenkaina, mutta tuolloiset McLarenin kisataktikot joiden joukossa saattoi tai saattoi olla häärimättä muuan nuori McLarenin tulevaisuuden Ron Dennisin nk. Kruununprinssi tallipäällikkyyttä ajatellen sitten joskus eli Martin Whitmarsh tuolloin tosin aika keltanokkana niin saivat hänet uskomaan toisin.
He kun vakuuttivat ainakin pääsääntöisesti itävaltalaisen siitä, että B-seoksista ei tavallaan olisi samalla tapaa hyötyä, ne eivät muka lämpiäisi A-seoksista sitten puhumattakaan kunnolla lähdössä luistattaen ja kun sitten kaiken olisi ollut pakko lähtökohtaisesti sujua nappiin Jerezin radalla mikäli niitä sitten olisi käytetty.
Talli hieman ristiriitaisesti kehoitti Bergeriä seuraamaan mieluummin Sennan johtoa mikä taas kertoi paljon siitä, että millaista hemmetin Sennan pillin mukaan tanssimista se homma ajoittain oli varikkotaktiikoissakin tavallaan! Ei ollut uusi juttu ennen Sennaakaan ja ei myöskään hänen jälkeensä vaikka ykköskuljettajatkin väärässä väistämättä olivat päätöksissään.
Jälkikäteen arvioiden ja varsinkin niillä pysähdysmäärillä mitä tuon vuoden kisassa oli ja kuin mitä oli ihan ennakkoon kunnon renkaita syövänä ratana todettukin niin Berger olisi saattanut hyvinkin olla vahvoilla, palkinnoilla tai vaikka voittaa kilpailun!
Toisaalta Berger mokaili niin lähdössä kuin tosiaan sitten kesken kisan vielä Boutsenin kanssa pilaten vain ja ainoastaan oman kisansa.
Ehkä ennen pitkää riittävän oikeassa tallissa oikeaan aikaan, mutta oletetusti aika vähissä olisi ollut vielä jatkopaikat vuodeksi 1991 uralla tai siitä eteenpäin.Bernd Schneider oli todella kovan luokan kuljettaja. Paljon saavutti menestystä kuten F3-luokan Euroopan mestaruus, ja DTM:ssä useita mestaruuksia.
Ikävä asia, ettei ura F1:ssä koskaan kunnolla auennut. Varmaan menestystä olisi tullut myös kuninkuusluokassakin.