Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

Finnishman

Well-known member
Liittynyt
30.10.2015
Viestit
159
Eihän tämä mikään huippumestaruus ollut. Voitti niukin naukin varman päälle köröttelemällä ja hölmöjä virheitä tekemällä, olisi pitänyt varmistaa paljon aiemmin.
Tulee vähän mieleen Häkkisen jälkimmäinen mestaruus kaudelta 1999. Tallimestaruuden McLaren menettikin tuolloin Ferrarille, vaikka se olisi ollut täysin otettavissa.
 

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4748
Sijainti
Kokkola
No minä en kyllä Häkkisen 1999 mestaruuden ja Norrisin pystien välillä näe muita yhtäläisyyksiä kuin ehkä virheet, Häkä sössi molemmissa Italian kisoissa varmat voitot. Belgiassa pilasi varman voiton varaslähtöön, jossa ihme kyllä välttyi stop and go:lta, liekö syynä liioitellun hidas kiihdytys liikautettuaan autoa ensin liian aikaisin. Norrisilta ei loukkaantunut kilpakumppania usean kisan huilille. Häkä olisi painellut 1999 vihellellen mestaruuteen, mutta Britannian kisasta alkoi sellainen epäonninen vastoinkäymisten putki, joka koetteli käsityskykyä huolella. Onneksi ei kestänyt "kuin" 3 kisaa. Toki Itävallassa tämän putken aikana pääsi podiumille, mutta Coulthard pilasi avauskierroksen aivopierulla varman voiton. Hienon ohittelupaletin Häkä toki esitti ja ilman Coulthardin täysin idioottimaista tuuppausta olisi Häkä voinut voittaa ties kuinka selvästi, koska oli kuitenkin vain vähän yli 20 sekuntia Irvinen perässä maalissa, ja ohitteluunkin meni aikansa.
 
Viimeksi muokattu:

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
714
Sijainti
Västra Götaland
Muistaako joku 80-90 luvulta sellaista selostajaa, kuin Markku Pentikäinen? Oli ilmeisesti free lancer? Ei häntä muissa Ylen (moottori)urheilulähetyksissä näkynyt tai kuulunut. Eikä kaverista oikein tunnu googlaamallakaan tietoa löytyvän. Tai kyllähän Markku Pentikäisiä maailmaan mahtuu, mutta selostaja Pentikäisestä ei löydy juuri mitään.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
5100
Muistaako joku 80-90 luvulta sellaista selostajaa, kuin Markku Pentikäinen? Oli ilmeisesti free lancer? Ei häntä muissa Ylen (moottori)urheilulähetyksissä näkynyt tai kuulunut. Eikä kaverista oikein tunnu googlaamallakaan tietoa löytyvän. Tai kyllähän Markku Pentikäisiä maailmaan mahtuu, mutta selostaja Pentikäisestä ei löydy juuri mitään.
Kysyin asiaa ai:lta, niin sain seuraavaa tietoa.


"Markku Pentikäinen on suomalainen entinen urheilutoimittaja ja -selostaja, joka muistetaan parhaiten työstään Yleisradiolla 1980- ja 1990-luvuilla. Hän oli merkittävä hahmo aikansa urheilulähetyksissä Suomessa, ja hänen äänensä oli tuttu monille suomalaisille urheilun ystäville.

Ura Yleisradiolla ja Formula 1 -lähetykset
Markku Pentikäisen ura Ylen urheilutoimituksessa ajoittui aikaan, jolloin suomalainen urheilu, erityisesti Formula 1, oli vahvassa nousukiidossa Keke Rosbergin ja myöhemmin Mika Häkkisen menestyksen myötä. Tänä jännittävänä aikakautena Pentikäinen oli usein selostamassa F1-kilpailuja, erityisesti TV2:n puolella, muodostaen selostajaparin useiden kommentaattorien, kuten Juha Varjosaaren ja Mika Sohlbergin, kanssa.
Hänen selostustyylinsä ja läsnäolonsa olivat osa sitä ainutlaatuista tunnelmaa, joka vallitsi, kun suomalaiset seurasivat sankareidensa otteita moottoriradoilla ympäri maailmaa. Vaikka Matti Kyllönen oli F1-selostuksen tunnetuin ääni Ylellä, Pentikäinen tuurasi tai selosti usein rinnalla, antaen oman panoksensa lajin suosioon Suomessa.

Monipuolinen toimittaja
Vaikka Formula 1 -selostukset olivat näkyvimpiä tehtäviä, Pentikäinen oli monipuolinen toimittaja, joka teki työtä myös muiden lajien parissa. Häntä nähtiin ja kuultiin usein esimerkiksi Urheiluruudun raviraporteissa ja muissa urheiluohjelmissa. Hän oli toimittajana paikalla myös suurissa urheilutapahtumissa, kuten vuoden 1994 Lillehammerin talviolympialaisissa, joissa hän haastatteli suomalaisurheilijoita, kuten Marja-Liisa Kirvesniemeä ja Saku Koivua.

Uran jälkeinen aika
Urheilutoimittajan uransa jälkeen Markku Pentikäinen on jatkanut monenlaisia tehtäviä. Hän on esimerkiksi toiminut Imatra Big Band Festivalin toiminnanjohtajana, joskin kyseinen pesti päättyi vuonna 2013. Lisäksi hän on julkaissut romaaneja, jotka kertovat paikallisista aiheista, kuten imatralaisesta Sepän konepajasta, osoittaen kykynsä siirtyä urheilun maailmasta kaunokirjallisuuden pariin. Hänen uransa on siis ollut monivaiheinen ja osoittanut miehen laaja-alaisen osaamisen eri viestinnän ja kulttuurin aloilla.

Yhteenvetona voidaan todeta, että Markku Pentikäinen on hahmo, joka on jättänyt pysyvän jäljen suomalaiseen urheilujournalismiin, erityisesti moottoriurheilun kulta-aikoina. Hänen siirtymisensä muihin tehtäviin ja kirjailijaksi vain korostaa hänen monilahjakkuuttaan. Toivottavasti tämä perusteellinen katsaus valaisi kysymystä riittävästi, ja olet nyt paremmin perillä Markku Pentikäisen merkittävästä urasta ja elämäntyöstä."
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15916
Muistaako joku 80-90 luvulta sellaista selostajaa, kuin Markku Pentikäinen? Oli ilmeisesti free lancer? Ei häntä muissa Ylen (moottori)urheilulähetyksissä näkynyt tai kuulunut. Eikä kaverista oikein tunnu googlaamallakaan tietoa löytyvän. Tai kyllähän Markku Pentikäisiä maailmaan mahtuu, mutta selostaja Pentikäisestä ei löydy juuri mitään.
Muistan hyvinkin ja oli kyllä myös RR-puolen selostajakin. Toki formuloiden jäätyäkin pois oli vielä juttuaiheiden tekijä omalla tavallaan kauan.

Kysyin asiaa ai:lta, niin sain seuraavaa tietoa.


"Markku Pentikäinen on suomalainen entinen urheilutoimittaja ja -selostaja, joka muistetaan parhaiten työstään Yleisradiolla 1980- ja 1990-luvuilla. Hän oli merkittävä hahmo aikansa urheilulähetyksissä Suomessa, ja hänen äänensä oli tuttu monille suomalaisille urheilun ystäville.

Ura Yleisradiolla ja Formula 1 -lähetykset
Markku Pentikäisen ura Ylen urheilutoimituksessa ajoittui aikaan, jolloin suomalainen urheilu, erityisesti Formula 1, oli vahvassa nousukiidossa Keke Rosbergin ja myöhemmin Mika Häkkisen menestyksen myötä. Tänä jännittävänä aikakautena Pentikäinen oli usein selostamassa F1-kilpailuja, erityisesti TV2:n puolella, muodostaen selostajaparin useiden kommentaattorien, kuten Juha Varjosaaren ja Mika Sohlbergin, kanssa.
Hänen selostustyylinsä ja läsnäolonsa olivat osa sitä ainutlaatuista tunnelmaa, joka vallitsi, kun suomalaiset seurasivat sankareidensa otteita moottoriradoilla ympäri maailmaa. Vaikka Matti Kyllönen oli F1-selostuksen tunnetuin ääni Ylellä, Pentikäinen tuurasi tai selosti usein rinnalla, antaen oman panoksensa lajin suosioon Suomessa.

Monipuolinen toimittaja
Vaikka Formula 1 -selostukset olivat näkyvimpiä tehtäviä, Pentikäinen oli monipuolinen toimittaja, joka teki työtä myös muiden lajien parissa. Häntä nähtiin ja kuultiin usein esimerkiksi Urheiluruudun raviraporteissa ja muissa urheiluohjelmissa. Hän oli toimittajana paikalla myös suurissa urheilutapahtumissa, kuten vuoden 1994 Lillehammerin talviolympialaisissa, joissa hän haastatteli suomalaisurheilijoita, kuten Marja-Liisa Kirvesniemeä ja Saku Koivua.

Uran jälkeinen aika
Urheilutoimittajan uransa jälkeen Markku Pentikäinen on jatkanut monenlaisia tehtäviä. Hän on esimerkiksi toiminut Imatra Big Band Festivalin toiminnanjohtajana, joskin kyseinen pesti päättyi vuonna 2013. Lisäksi hän on julkaissut romaaneja, jotka kertovat paikallisista aiheista, kuten imatralaisesta Sepän konepajasta, osoittaen kykynsä siirtyä urheilun maailmasta kaunokirjallisuuden pariin. Hänen uransa on siis ollut monivaiheinen ja osoittanut miehen laaja-alaisen osaamisen eri viestinnän ja kulttuurin aloilla.

Yhteenvetona voidaan todeta, että Markku Pentikäinen on hahmo, joka on jättänyt pysyvän jäljen suomalaiseen urheilujournalismiin, erityisesti moottoriurheilun kulta-aikoina. Hänen siirtymisensä muihin tehtäviin ja kirjailijaksi vain korostaa hänen monilahjakkuuttaan. Toivottavasti tämä perusteellinen katsaus valaisi kysymystä riittävästi, ja olet nyt paremmin perillä Markku Pentikäisen merkittävästä urasta ja elämäntyöstä."
Jaa. Ilman tekoälyäkin tuon olisi voinut saada selville tai kunhan vain olisin ehtinyt vastata. Selostustyyli ja läsnäolo...

Aikamoista juttua ja tunnelma oli tosiaan jo katossa. Sarkastisesti puhuen ainakin.

PS. Toimi taas vaihteeksi tuplavastaus ja hyvä näin.
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
714
Sijainti
Västra Götaland
Muistan hyvinkin ja oli kyllä myös RR-puolen selostajakin. Toki formuloiden jäätyäkin pois oli vielä juttuaiheiden t
Muistan hyvinkin ja oli kyllä myös RR-puolen selostajakin. Toki formuloiden jäätyäkin pois oli vielä juttuaiheiden tekijä omalla tavallaan kauan.



Jaa. Ilman tekoälyäkin tuon olisi voinut saada selville tai kunhan vain olisin ehtinyt vastata. Selostustyyli ja läsnäolo...

Aikamoista juttua ja tunnelma oli tosiaan jo katossa. Sarkastisesti puhuen ainakin.

PS. Toimi taas vaihteeksi tuplavastaus ja hyvä näin.
Joo... raviurheilua en seuraa ja enpä muistanut, että olisi ollut Lillehammerin tiimissä. Mutta kiitos näistä tiedoista.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
5100
Jos haluat vielä haistella päättyneen F1-kauden 2025 tuoksua, niin nyt se onnistuu.

Nimittäin virallinen F1-sometili on laatinut kattavan koostevideon kaikista päättyneen kauden kisoista.


209823-1.jpg
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
5100
Sateen värittämät Melbournen aika-ajot vuodelta 2005.

Tuolloinhan ajettiin aika-ajoissa vain yksi nopea kierros. Giancarlo Fisichella otti paalupaikan hankalissa olosuhteissa.

Piditkö tästä yhden kierroksen-systeemistä aika-ajoissa? Siinähän oli se hyvä puoli, että yllätyksiä nähtiin, kun joku huippunimi aina silloin tällöin epäonnistui kierroksellaan.


 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15916
Normaalisti en niin puhuisi tästä muistelusta kun on monet kerrat puhuttu muiden forumistien toimesta nuorempina tai vanhempina sellaisina koskien suomalaisia, mutta Kimi Räikkösellä oli joitakin kertoja urallaan vaikeita asioita.

Kuten myös ura olisi voinut loppua ennen aikojaan ja siitä miten Kimin isälle olisi voinut käydä ja oikeastaan kävikin samoin kuin Kimille, mutta todella huonommalla lopputuloksella ja ilman muuta myös reilusti Kimin onnettomuusikää vanhempana!

Tämäkin kaikki saattoi vaikuttaa Kimin parempien aikojen uralla paljonkin, vähimmillään edes jotakin ja olisi voinut olla merkittäväksi katsottu osasyy siihen mikäli Kimi ei olisi enää halunnut ajaa nuorempanakaan enää 'toista uraa' F1:ssä!

Aluksi olin tosiaan puhua Kimistä suoritustasollisesti, mutta puhutaan tällä kertaa nyt näistä vaikutteista:

Kimillähän todetusti vuonna 1984 tai niiksi laskettuihin aikoihin oli lapsena sattunut onnettomuus missä hän satutti niskaansa ja äänihuuliin tuli repeämä/vioittuma minkä myötä hänen äänensä ei palautunut täysin ennalleen tai vaihtoehtoisesti se koki...

Kieltämättä monia erikoisia vaiheita Kimin puheäänessä ja tavassa!

Vanhempia tosiaan pelotti ja pahemminkin olisi voinut käydä. Etenkin jos ihan todella se niska olisi mennyt eikä äänihuulet. Tai tullut aivovamma.

Noihin aikoihin mikäli Kimin isälle olisikin sattunut sitten mitä sattui niin silloisessa paljon nuoremmassa aikuisen miehen iässä olisi voinut toipua selvemmin ja ehkä jotain toivoa muusta olisi ollut toisin kuin miten sitten oli tai tulisi käymään.

Ja pahempaa oli, että Kimin isälle lopulta onnettomuus sattui myös niin paljon nopeammassa ja voimakkaammassa laitteessa kuin miten Kimille.

Kimillekin jos pahempaa olisi käynyt tai puhumattakaan lapsikuolemasta niin hänet sitten olisi muistettu enintään pyöräilyonnettomuudessa menehtyneenä lapsena, lähinnä huonoimmillaan nimenä onnettomuuspaperissa.

Onneksi kaikki meni toisin ja F1-urallakin kehuja, epäonnea ja tietenkin edes riittävän oikean paikan tullen elintärkeään aikaan sitä onneakin.

Vuonna 2008 sitten Kimin välillä hallitsevana maailmanmestarina ja Uuden-Seelannin selostajien mainitsemana 'Jääkarhuna' Denny 'Karhu' Hulmen tapaan ollen hienoista ajoistaan huolimatta myös vaikeuksissa kävikin sitten jossain määrin pahimmat asiat ehkä yksityiselämän puolella:

Kimin isä kärsien saman kuin minkä Kimi 5-vuotiaana tai niihin aikoihin, mutta reilusti sinänsä pahemmin kuten edellä kuvattuna, niskan lisäksi ennen kaikkea pahoin päätään lyöden olisi voinut kuolla siihen paikkaan huonoimmillaan!

Tilanne oli siis vähän ikävämmässä tapauksessa kuin miten Mika Häkkisellä Adelaidessa 1995 hieman eri tavalla. Häkkinen sai paljon nopeammin apua kuin Kimin isä ja hänellä ehkä vaarallisin vaihe oli vain se ilmatie/tukehtumisvaara.

Siinä missä Kimin isällä ei ollut samaa onnea tai vaihtoehtoisesti vaikka jotain onnea olisi ollut auttamistilanteessa niin hapenpuute aivoille Häkkistä pidempään oli tuhoisin. Toki Häkkisellekin oli Adelaideen muistettava se, että jonkin verran ja vähintään ainakin se hetkestä enintään jokusen minuuttiin kestäen lisää hapetta ja Häkkisenkin suhteen olisi voinut puhua aivovauriosta.

Ja Kimi itse lapsuuden onnettomuudessaan ei koskaan jos lainkaan satuttanut juuri itse päätään osuman oltua enemmän niskaan ja tosiaan äänihuulien alueelle sattunut tilanne!

Kimin isä joka tapauksessa vajosi koomaan ja myöhemmin toivuttuaankin terveys ei ollut enää entisensä. Tilanne oli siis ikävä kyllä toki jonkin verran selvästi parempana kuin Leo 'Leksa' Kinnusella niin ennusteena toipumisesta. Toisin kertoen aivovaurio mahdollisine jälkiseurauksineen aivoruhjeen ja siitä erikseen seuranneen aivoverenvuodon/aivorepeämän tavoin oli todennäköisesti nopeuttamassa herra Räikkösen terveydentilan heikkenemistä vuonna 2009 ja menehtymistä vuonna 2010.

Tuota kaikkea ennen Kimillä ei mennyt erityisen hyvin radalla. Ja vaikka menikin niin levottomuuksia oli.

Näistä kohujutuista Kimillä meni tunteisiin Silverstonessa 2008 Paul-Henri Cahierin kanssa ja käsiksi oli käyty, samoin erinäisiä muitakin kohuja toki ajallaan paisuteltuina joukkoon mahtui. Kuten muun muassa Hockenheimin 2008 tapahtuma pikkutytön tönäisyksi oletettuna tilanteena mistä erittäin oksettavasti muun muassa kotimaiset viihderoskalehdet ottivat silloin kaiken irti.

Huolettavin tietysti oli Kimin entisestään tunnettujen juhlinnan ja alkoholinkäytön lisääntyminen.

Vuodeksi 2009 toki tuli jo vuosina 2007-2008 kuten myös ehkä myös kaikkea tätä ennen junailtu Ferrari-paikan menettäminen Kimin osalta, alkaen toki ehkä kaikkein aikaisintaan jopa jo siinä vaiheessa kun hädin tuskin edes oli totuttu Suomessakaan siihen ajatukseen, että Kimi Räikkönen ajaa Ferraria!

Räikkösellä siis Ferrarin suuntaan oli sitä samaa erikoisuutta ajoitusten sekoilujen kanssa kuin miten oli David Coulthardilla aikanaan McLaren-paikkaan suhteessa Williamsilta vuosina 1994-1996 tai ehkä jo tätä ennen silloin vuoden 1993 lopulla milloin koko sekoilu ja epäselvyys alkoi Mika Häkkisen tallikaverin löytämisestä tai Williams-tilanteesta muutoin Ayrton Sennan vastaavasta puhuen!

Puolin ja toisin sekoilussa missä oikein mikään osapuoli ei voittanut mitään. Kuten ei välttämättä itse hyötyjäkään ennen pitkää niin paljon kuin miten on luultu eli Fernando Alonso.

Tai vaihtoehtoisesti Alonso oli todella vähemmistössä hyötyjistä puhuen ja kaikki muut sitten olivat häviäjiä nk. Maranellon Saippuaoopperassa minkä johdosta oli ihme, että Kimi edes suostui koko Ferrarille tulemaan koko urallaan uudestaan sitten myöhemmin!

Alonsolla oli myös omanlaisensa hetket ja epäuskonsa, mutta ne voidaan puhua joskus Alonson kohdalta erikseen kun onhan niistäkin puhuttu.

Vuonna 2009 siis Kimille alkoi maistua alkoholi aavistuksen liikaakin ja herra Räikkösen terveys heikkeni. Isän toki reilusti enemmän kuin pojan ja mitä lähemmäksi loppu lähestyi niin herra Räikkösellä alkoi olla hieman erikoisempi puhetyyli poikansa tapaan eli onnettomuudessa ei tietenkään menneet äänihuulet vaan mahdollisesti aivojen puhealue alkoi mennä todella heikkoon kuntoon.

Kimillekin koko F1-ura olisi voinut loppua mutkien kautta siihen paikkaan ja ei vain se vaan ehkä jopa koko moottoriurheiluhomma mikäli ralliajokäyntiä ei olisi tullut ja senkin kai suomalainen oli aluksi kieltää kun huonoimmillaan aavistuksen siinä vaiheessa ja kun vuosi 2010 lähestyi niin ainoan kerran koko huippumoottoriurheilijan urallaan Kimi olisi saattanutkin olla se mitä kaikki lehdet hänestä olivat valitelleet pitkin uraa eli johtiko F1-paikan menettäminen ja ennen kaikkea hetken ajaksi isän kuoleman aiheuttaman ikävän takia hänet alkoholismiin tai sen partaalle?

Sitten tosiaan isä menehtyi viimein ja Kimin voitiin kai sanoa olleen pohjalla vuodeksi 2010:

Tuossa vaiheessa kieltäytyminen rallista tai vaihtoehtoisesti rallin puolella yksikin yksinkertaisesti liikaa Kimin hermoille käynyt julkinen ongelmatapahtuma kuten oli murheellisesti joskus F1-puolella käynyt niin Kimin ura olisi ollut moottoriurheilussa ohi ja vaikka ei olisi ollut niin juominen todennäköisesti olisi riistäytynyt käsistä. sitten olisi tullut vain entistä enemmän syyttelyjä alkoholistiksikin ja homma olisi mennyt vain entistäkin lähemmäksi James Huntia britin etenkin uran jälkeisen ajan kohuja ajatellen!

Onneksi Kimi Räikköstä pystyy muistamaan F1-kuljettajana maalimanmestarina ongelmistaan huolimatta myönteisemmin kuin myös F1-maailmanmestari James Huntia tai Matti Nykästä.

PS. Hockenheimin 2008 Kimin pikkutytön tönäisyjuttu laitettu jälkikäteen Kimin kohujen listalta joukkoon.
 
Viimeksi muokattu:

Finnishman

Well-known member
Liittynyt
30.10.2015
Viestit
159
Mielenkiintoinen tieto tuo Kimin onnettomuus lapsena. Itse olen aina miettinyt, että mahtaisikohan hänellä olla autismin kirjon piirteitä. Nehän voisivat ainakin osittain selittää myös hänen aikoinaan runsaan alkoholinkäyttönsä (koki ehkä sosiaalisen vuorovaikutuksen niin vaikeaksi, että oli pakko "helpottaa" sitä juomalla).
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13855
No minä en kyllä Häkkisen 1999 mestaruuden ja Norrisin pystien välillä näe muita yhtäläisyyksiä kuin ehkä virheet, Häkä sössi molemmissa Italian kisoissa varmat voitot.
Ei Imolassa ollut mikään varma voitto. Alustavasti kahden stopin taktiikalla karkasi kunnes spinnasi.
 

Bukko

ukkeli
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
5177
Sijainti
banjo
Mielenkiintoinen tieto tuo Kimin onnettomuus lapsena. Itse olen aina miettinyt, että mahtaisikohan hänellä olla autismin kirjon piirteitä. Nehän voisivat ainakin osittain selittää myös hänen aikoinaan runsaan alkoholinkäyttönsä (koki ehkä sosiaalisen vuorovaikutuksen niin vaikeaksi, että oli pakko "helpottaa" sitä juomalla).
Olihan tuo Kimi kyllä melko burgeri. Ja lehdistöstä ei oikein pitänyt, jos liika sosiaalisuus stressaa? Entä mikä se oli kun jossakin kisassa tönäisi lasta? Siitäkin tuli sanomista italiassa.

En millään pahalla tarkoita, itsekin melkoinen burgeri olen.
 

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4748
Sijainti
Kokkola
Ei Imolassa ollut mikään varma voitto. Alustavasti kahden stopin taktiikalla karkasi kunnes spinnasi.
No Monza olisi ollut joka tapauksessa melko selvä juttu. Ja joka tapauksessa Imolassakin ulosajoon meni vähintään 6 pistettä. Ja edelleen väitän että todennäköisesti 10, koska voittaja M. Schumacher pysähtyi myös kahdesti.
 
Viimeksi muokattu:

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13855
No Monza olisi ollut joka tapauksessa melko selvä juttu. Ja joka tapauksessa Imolassakin ulosajoon meni vähintään 6 pistettä. Ja edelleen väitän että todennäköisesti 10, koska voittaja M. Schumacher pysähtyi myös kahdesti.
4, 6 tai 10 pistettä meni. Schumi pysähtyi ekan kerran tasan puolivälissä, ja silloin päättivätkin vetää 2 lyhyttä stinttiä. Schumin FL kevyellä autolla oli 0,6s nopeampi, kuin Mikan vastaava kisan alussa (krs 15). Eos, olisiko Mika toiselta stopilta tullut DC:n eteen radalle. Kierroksella ohitettaviinkin menevä aika muuttava tekijä.
 

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4748
Sijainti
Kokkola
4, 6 tai 10 pistettä meni. Schumi pysähtyi ekan kerran tasan puolivälissä, ja silloin päättivätkin vetää 2 lyhyttä stinttiä. Schumin FL kevyellä autolla oli 0,6s nopeampi, kuin Mikan vastaava kisan alussa (krs 15). Eos, olisiko Mika toiselta stopilta tullut DC:n eteen radalle. Kierroksella ohitettaviinkin menevä aika muuttava tekijä.
Miksi ei olisi ehtinyt? Oli kuitenkin ainakin 10 sekunnin johto ulosajohetkellä ja Schumiin ero vielä suurempi. Kierroksella ohitukset toki vie aikansa radalla kuin radalla, mutta useamman kuin 1 stopin taktiikalla kevyempi tankki. Plus eiköhän Mikalla ollut muutenkin raakaa nopeutta etenkin mestaruusvuosina DC:tä enemmän. Näitä nyt voi spekuloida maailman tappiin, mutta nuo erot vain oli niin isot ulosajohetkellä, että vaikea uskoa sen tippuvan aina 3. asti mikäli olisi välttänyt ulosajon. Vai montako kertaa 2 stopin taktiikka versus 1 niin paljon maksoi tuohon aikaan?
 
Viimeksi muokattu:

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1731
Miksi ei olisi ehtinyt? Oli kuitenkin ainakin 10 sekunnin johto ulosajohetkellä ja Schumiin ero vielä suurempi. Kierroksella ohitukset toki vie aikansa radalla kuin radalla, mutta useamman kuin 1 stopin taktiikalla kevyempi tankki. Plus eiköhän Mikalla ollut muutenkin raakaa nopeutta etenkin mestaruusvuosina DC:tä enemmän. Näitä nyt voi spekuloida maailman tappiin, mutta nuo erot vain oli niin isot ulosajohetkellä, että vaikea uskoa sen tippuvan aina 3. asti mikäli olisi välttänyt ulosajon. Vai montako kertaa 2 stopin taktiikka versus 1 niin paljon maksoi tuohon aikaan?
13,438 Coulthardiin ja 16,939 Schumacheriin.
 
Ylös