Kysymyksiä Markus Palttalalle (eli Markus Palttala for Dummies)

Markus Palttala

Well-known member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
338
Sijainti
Belgium
Nordschleife sanoi:
Mikäs on tämän kauden kuviosi?
Tervehdys taas pitkästä aikaa. Yritän nyt käydä täällä juttelemassa hieman aktiivisemmin kuin viime kuukausina.

Tämän kauden kuviot ovat vielä työn alla. Kausi alkaa kuitenkin tulevana viikonloppuna Valencian radalla LMS-sarjan toisessa osakilpailussa. Ajan vanhojen tuttujen belgialaisten Gordon-poikien kanssa eli ajokumppaneina ovat Yves Lambert ja Christian Lefort. Heillä on tullut Porschen tilalle menopeliksi Ferrarin F430 GT eli samanlainen GT2-luokan auto kuin Salolla ALMS:ssa ja Vilanderilla FIA GT:ssä.

Kisaa voi ilmeisesti taas seurata Motors TV:llä (?) ja ainakin kierrosajat löytyy reaaliaikaisesti netissä. Jossain..

Raporttia seuraa sitten kisan jälkeen.

Muista kuvioista hyvin lyhyesti sen verran, että jätin työpaikkani PSI:llä, joten Corvettella en jatka enää. Neuvottelut ovat käynnissä useaan suuntaan ja jenkkimantere on näistä päällimmäisenä tavoitteena.

Kisatouhujen ohella olen mukana kotimaisessa ajotapahtumia järjestävässä yrityksessä nimeltään Premier Events. Siitä löytyy lisätietoja osoitteessa www.premierevents.fi. Tämän lisäksi autan paria tiimiä testaamisessa ja ajokouluttamisessa. Eli puuhaa riittää, mutta hieman monipuolisemmin ja vapaammin kuin PSI:n aikoina.
 

Markus Palttala

Well-known member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
338
Sijainti
Belgium
Don Vito sanoi:
Pistetääs Markukselle pikku arviointitehtävä...
Pari vuotta sitten pysäytit Carrera Cup Possulla Ahvenistolla kellot aika-ajo kierroksen päätteeksi aikaan 1.19,604 joka jää vain 55 satkua Kämäräisen Jarin "Lancian" ajasta ja vaivaiset 15 satkua Ruohiksen Audin ajasta.
Kuinka paljon tuosta ajasta saisit nipistettyä nykyisellä kilvanajo laitteella ?
Vaikea sanoa, kun näillä Porschen Cupin (GT3-luokka) pelejä isommilla GT-laitteilla ei oikein ajeta noin syheröisillä radoilla kuin Ahvenisto. Esimerkiksi Spassa (joka on ehkä mahdollisimman huono vertailupohja) viime kauden Corvetteni (GT1) on jotakuinkin 12-14 sekuntia Cup Porgea nopeampi, kun taas tällainen GT2-luokan Ferrari kiertää Span ehkä 8 sekuntia vikkelämmin.

Ahvenistolla nuo erot tietenkin kaventuvat jonkin verran, mutta kyllä siitä paaluajastani aika paljon saa viilattua pois. Uuden malliset GT3 Porschetkin ovat hiilikuitujarruineen ja sekventaalibokseineen jo pari sekuntia sitä 2004-vuoden mallia nopeampia. Silloin ajeltiin myös sellaisilla yksityyppirenkailla, joten spesiaalikummeilla saa myös sekan tai pari pois.

En kuitenkaan kehtaa sen tarkemmin vertailla. Olisi toki hauska joskus kokeilla...
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
846
Don Vito sanoi:
Virallisia ennätyksiä en ole mistään löytänyt, mutta tuo 1.10 on kyllä kovin eläväinen ja monelta taholta kuultu epävirallinen tieto ettei kai se ihan essonbaarin legendaa taida olla.
Tuoltahan ne löytyy sivuiltani:

http://ahvenistonfanisivut.com/kierrosajat.html

Kuskit ovat niitä kiitettävästi itselleni ilmoitelleet. Ja uutta tietoa voi aina antaa jos jollain sitä sattuu olemaan...
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
846
ettelbruck sanoi:
Paikalla olleena voin sanoa että noin se oli ja mahtavalta näytti meno.

Broidi muuten kellotti käsikellolla sieltä nyppylältä maaliviivan kohdalta sadasosasekkaa vaille saman ajan, onnekkaan hyvin sohittu katsomosta manuaalisesti...

-edit. Niin siis 1.11.00. Ei 1.10.00, meinasin mennä retkuun...
Tuleeko muistoja mieleen:

http://ahvenistonfanisivut.com/ahvenistovideot/ahvesyys_12_8_84.wmv

Nyt vasta tajusin, että kierrosennätykset ovat typerästi piilotettu multimedian puolelle. Korjaan asian...
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11233
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
846
ettelbruck sanoi:
Petri L sanoi:
Tuleeko muistoja mieleen:

http://ahvenistonfanisivut.com/ahvenistovideot/ahvesyys_12_8_84.wmv

Tottavie tulee!! Täytyi ihan kaivaa käsiohjelma esille... Se on tallessa lauantain "kirjanpitoineen" mutta valitettavasti sunnuntain muistiinpanot sekä Iltalehden juttu ovat arkistosta kadonneet (tai ovat sitten jossain väärässä lehtileikepinossa).

Tarvii mailata toi sun sivu broidillekin.
Tsekkaa muutkin videot sivuiltani... Markus Palttalalle kysymys, että onko mitään muistikuvaa sinun Porsche Cupin parhaimmasta kierrosajasta Ahveniston osalta vuodelta 2004?
 

Markus Palttala

Well-known member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
338
Sijainti
Belgium
Petri L sanoi:
ettelbruck sanoi:
Petri L sanoi:
Tuleeko muistoja mieleen:

http://ahvenistonfanisivut.com/ahvenistovideot/ahvesyys_12_8_84.wmv


Tsekkaa muutkin videot sivuiltani... Markus Palttalalle kysymys, että onko mitään muistikuvaa sinun Porsche Cupin parhaimmasta kierrosajasta Ahveniston osalta vuodelta 2004?
Tuolta ylempää tältä sivulta näin, että aika-ajoaikani oli 1.19,604. Kisakierroksia en muista...
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Markus Palttala sanoi:
Petri L sanoi:
ettelbruck sanoi:
Tuolta ylempää tältä sivulta näin, että aika-ajoaikani oli 1.19,604. Kisakierroksia en muista...
1.20,263 jolla olit II. Moka-mika päästeli vesikelissä vielä vähän nopeammin aikaan 1.19,905.

Asian vierestä: Tämän päivän lehdessä hehkutetiin kuinka Severi kävi näyttämässä närhen munat Viperillä kilpailijoilleen tuolla STT-sarjassa ja samaan hengenvetoon toimittaja totesi, että Häkkinen on tahkonnut DeeTeeÄmmää aika pitkään ja tulokset eivät ole saman tasoisia.:eek:
 

Markus Palttala

Well-known member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
338
Sijainti
Belgium
Don Vito sanoi:
Markus Palttala sanoi:
Petri L sanoi:
1.20,263 jolla olit II. Moka-mika päästeli vesikelissä vielä vähän nopeammin aikaan 1.19,905.

Asian vierestä: Tämän päivän lehdessä hehkutetiin kuinka Severi kävi näyttämässä närhen munat Viperillä kilpailijoilleen tuolla STT-sarjassa ja samaan hengenvetoon toimittaja totesi, että Häkkinen on tahkonnut DeeTeeÄmmää aika pitkään ja tulokset eivät ole saman tasoisia.:eek:
Pitkästä aikaa myös tällä palstalla. Niin, nuo mainitsemasi kisa-ajat olivat lauantain kuivan kelin startista. Kävin justiinsa katselemassa ne tulokset läpi ja sunnuntain märän kelin kisassa ajettiin parhaimmillaan 1.30 ja risat. Siinä kisassa mulla oli ylivoimaisesti nopein kierrosaika... :thumbup:

Tuohon toiseen aiheeseen en viitsi sen enempää kommentoida, koska en ole kumpaakaan sarjaa seurannut kovin tarkasti aikoihin... Nyt viikonloppuna tosin kisailen Hockenheimissa, kun GT Masters- ja DTM -finaalit ajetaan samana viikonloppuna siellä.
 

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Jep, tittelini liittyy markkinointiin, mutta työviikon ohjelma vaihtelee aika tavalla kisojen ja testien mukaan. Jos lähellä ei ole ajohommia, niin teen kokolailla tavallista toimistotyötä, josta vain n. viidennes liitty kilpa-autoiluun. Pääjuttuina voisin mainita meidän Porsche tuning -osaston Amerikan markkinat, jotka ovat oikeastaan pelkästään minun niskassani. Olen siis päivittäin yhteydessä maahantuojaamme Atlantassa (www.ortonusa.com). Tämän lisäksi puuhastelen nettisivujemme parissa (www.psi-motorsport.com ja www.psi-experience.com). Uutena projektina meillä on tämä PSI Experience eli korkeantason ajotapahtumien tarjoaja. Ihmiset pääsevät koulutukseemme ja kurvailemaan erilaisilla Porscheilla kilparadoille, lähinnä Spassa. Tämä vie tällä hetkellä aika paljon aikaa. Tämän lisäksi hoidan pomon oikeana kätenä suurimman osan päivittäisistä asiakaskontakteista sen jälkeen, kun hän on saanut sopimukset kuntoon. Käytännössä hoidan jollain tavalla kaiken bisneksen, jota käymme englantia puhuvien ihmisten kanssa. Sitten välillä kirjoittelen tänne forumille...
Kaivoin taktisesti tämän taas esille... Siitä on jo yli 4 vuotta kun kirjoittelit näitä ajatuksia. PSI Racingin kanssa touhusit ja ilmeisesti toimistorottana olo oli ihan työntäyteistä aikaa silloin?

Mitään mitä olet jäänyt kaipaamaan noilta ajoilta tai päinvastoin onko jotain jota et todellakaan haluais enää muistella?

Jotain mitä PSI Racingistä voisit kertoilla? Missä tai mitä sen tiimin pääjehut nykyään puuhailevat? Oletko Ranskan GT-sarjaa seuraillut, siellähän sä olit mukana myös jonninverran.
 

Markus Palttala

Well-known member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
338
Sijainti
Belgium
Olin PSI:n kanssa tekemisissä 2000-2006 eli yhteensä 7 kautta. Ensimmäinen diili oli Saksan DTC-vakioautoluokkaan Hondalla ja seuraavana vuonna kurvailtiin FIA:n ETCC -sarjassa. Heti parin ensimmäisen kisan jälkeen tiimi kuitenkin istutti Porschen rattiin ja oikeastaan muuttivat tavoitteitani GT-autojen suuntaan. Sitä ennen olin ajatellut vain näitä ns. koppiautoja. Seuraavina vuosina kierrettiin FIA GT-, Le Mans-, FFSA GT- ja Belcar -sarjoja sekä tietenkin 24-tunnin kisoja.

PSI Motorsport perustettiin joskus 90-luvun alkupuolella ja he toimivat Hondan virallisena tiiminä vakioautoissa ja myöhemmin touhusivat lähinnä Porschen kanssa GT-puolella. Mainitsemisen arvoista oli se, että PSI rakensi ja luokitteli Porschen Turboon perustuvat GT1-luokan auton, kun tehdas keskittyi vain GT2-luokan autojen rakentamiseen GT3:n pohjalta. Noita 996 GT2-R laitteita rakennettiin 2000-luvulla yhteensä 11 kappaletta eli pienelle yksityistiimille ihan OK määrä.

Sillä tuplaturbolla ei kuitenkaan pärjätty kansainvälisissä karkeloissa isoja vapaasti hengittäviä laitteita vastaan ja kaudelle 2006 lähdettiin hakemaan uusia tuulia. Entisestä suurasiakkaasta tuli tiimin uusi omistaja ja satsattiin kahteen GT1-Corvetteen. Yksi ALMS:sta tuttu C5-R ja suoraan tehtaalta edellisvuoden Le Mansin voittanut C6.R. Tällä kurvattiin Le Mans -sarja ja Ranskan GT, jälkimmäisestä jäi käteen sarjan toinen sija Orecan Saleenin jälkeen.

Noista seitsemästä vuodesta olin viimeiset kolme tiimillä täyspäiväisesti töissä eli muutin tänne Belgiaan heti, kun sain opiskelut päätökseen. Tuolla aiemmin olen siitä duunipuolesta jotain naputellutkin, mutta se oli kyllä aika intensiivistä ja opettavaista aikaa. Viimeisenä vuotena uuden omistajan (nimi muuttui PSI Motorsportista PSI Experienceen) kanssa asiat sitten menivät hieman hankaliksi ja päätin nostaa kytkintä ja katsella autoilun mahdollisuuksia freelancerina. Päätöstä oli vauhdittamassa rästissä olevat palkat ja toisaalta tarjottu mahdollisuus lähteä ALMS:iin Ferrarin puikkoihin.

Jälkimmäinen ei sitten toteutunutkaan, kun Krohnin poppoo otti siitä tiimistä toisen auton haltuun, mutta päätös jättää PSI oli varmasti oikea. Tiimi rimpuili vielä puolivillaisesti kauden 2007 ja vetäytyi sitten kokonaan. Tuo C6.R on edelleen mukana radoilla ja kävin sitä itse asiassa ajamassakin keväällä FIA GT:n avauskisassa Silverstonessa. Hieno laite. Ovat voittaneet pari Ranskan GT:n kisaa tänäkin vuonna Olivier Panisin johdolla.

Autoa ajattaa nykyään belgialainen mekaanikkoryhmä DKR eli samat kaverit, jotka olivat jo PSI:n aikana muutaman vuoden osa tiimiä. Auton omistaa edelleen sama ranskalaishemmo, joka vuokraa sitä halukkaille, mutta ei ole enää itse missään tekemisissä racingin kanssa. Tiimi ajattaa myös C5-R:ää, mutta se on vuokrattu Luc Alphandilta. PSI:n vanha C5-R makaa tallissa käyttämättömänä.

Vuodet PSI:llä olivat monella tavalla antoisia, mutta jälkeenpäin ajateltuna sieltä olisi varmaankin kannattanut liueta jo muutamaa vuotta aiemmin, sillä niiden vuosien aikana tuli tyrmättyä muutama ihan mielenkiintoinenkin tarjous. No, turha sitä on jälkikäteen jossitella. Täysillä mennään aina, kun on joku lelu alla!
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Yleinen tiedustelu

Markus, omaat kokemusta erilaisesta kalustosta vuosien varrelta rata-ajon puolelta. Kysymykseni ei suoraan liity mihinkään yksityiskohtaan jonkin ajamasi rataluokan suhteen vaan on luonteeltaan varsin "yleinen":

Moottorin rakennuksessa filosofiana voi olla (mm. Porschella tyypillisesti) pienemmän iskutilavuuden käyttäminen ja tehon irrottaminen tällaisesta konstruktiosta korkeiden kierrosten avulla (yleistäen edellyttää 4 venttiiliä per sylinteri, DOHC-rakennetta jne).

Toisena ääripäänä on voiman ammentaminen suuren iskutilavuuden muodossa (mm. amerikkalainen tapa, sinulle lienee tuttu ainakin Corveten muodossa) vähemmän hienostuneella konstruktiolla (tyypillisesti 2 venttiiliä per sylinteri ja työntötankoratkaisu), jolloin moottoria ei "kierrätetä" samalla tavalla, vaan vääntö ja teho tulee jo matalammilla kierroksilla kierrosten punarajan tullessa vastaan aiemmin.

Kumman "filosofian" tyyppinen moottori tuntuu rata-ajossa sinulle sopivammalta luonteensa ja käyttäytymisensä perusteella? Miksi näin?
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Kilpa-autot on tehty ajettavaksi, eikä tallissa seisotettaviksi. Joku keskimääräistä työtöntä hitsaria rahakkaampi henkilö saisi kyllä käydä ostamassa sen PSI:n C5-R:n pois työttömänä makoilemasta ja tuoda sen radalle. SM-sarjaan sillä ei pääse, mutta kotimaan kansallisiin kilpailuihin sillä pääsis, samoinkuin ruotsalais-norjalais-eestiläiseen NSC sarjaan (jos nyt kolmen kisan systeemiä kehtaa sarjaksi nimittää). Tosin NSC-kuvioissa sillä ei välttämättä ajettaisi voitosta, kun joku incognito swedu on tuomassa Saleen S7 tuplaturboa radalle...:eek!:
 

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
Ilmeisesti täällä voi vielä heittää kysymyksiä Markukselle. Sinulla on hieno ura GT puolella. Silti ajattelin heittää kysymyksen formulae, tms. puolesta. Jo sivulla yksi joku kysyi mikset aikanaan lähtenyt formulapuolelle (V:taloudelliset mahdollisuudet eivät antaneet myöden). Tuohon liitännäisenä kiinnostaisi tietää, että onko sinulla kuitenkin ollut urasi aikana tilaisuuksia testastata eri tyyppisiä formuloita, mitä ja milloin? Entä haluaisitko mahdollisesti kertoa jostain muista menneistä kilpakalusto kokeiluista joista ei yleisesti niin tiedetä, kenties ralliautoja, moottoripyöriä, veneitä?
 
Viimeksi muokattu:
Ylös