Kysymyksiä Markus Palttalalle (eli Markus Palttala for Dummies)

Yvonne

Well-known member
Liittynyt
13.12.2004
Viestit
64
Sijainti
Netherlands
Photo - award with Belcar photos and more

Hey,

The race-season 2005 is over. And during the winter, forum 'De Paddock' is organising a "Photo Award 2005"-contest for members of forum "De Paddock".

Forum "De Paddock" is a Belgian-forum (written in Dutch) for everyone who likes carsport and is simular with this forum.

As member of both forums, it seems to be funny to compare the most beautiful photo according to the 'Paddock-members' with the most beautiful photo according to F1-forum-members. So…

Go to ’De Paddock Photo – Award in Yvonne’s Corner and vote for the most beautiful photo. You can vote in several classes as Formula Cars, Closed Cars, People and so on. More details, you find them in the topic. You find also photos with Finnish drivers, like Markus.

Thus…go to De Paddock Photo – award…Enjoy and vote.

Greetz,
Yvonne

PS: If this topic is replied in the wrong tread. Moderators…please move it to the right topic / tread.
 

Yvonne

Well-known member
Liittynyt
13.12.2004
Viestit
64
Sijainti
Netherlands
Belcar 2006

Hi.

The calendar for "Belcar 2006" :
30-03 : Test Day - Spa
06-04 : Test Day - Zolder
09-04 : Belcar 'First Race' - Spa
21-05 : Belcar 'Home Race' - Zolder
29-06 : Belcar 'Mid Summer Race' - Zolder
23-07 : Belcar 'Holiday Race' - Lausitzring
26/27-08 : Euphony 24 Uren van Zolder
08-10 : Racing Festival - Spa
23-10 : Belcar 'Last Race' - Zolder

There is already a new website of the Belcar. (Only in Dutch, other languages are under construction). See www.belcar.com

Look to the frontpage....and watch to the driver... :thumbup: :wink: :eek!:
 
Viimeksi muokattu:

Captain Howdy

Well-known member
Liittynyt
6.6.2001
Viestit
20416
Markus Palttala sanoi:
Reissuihin mahtui muunkinlaisia tarinoita, mutta niitä ei oikein tässä viitsi alkaa puimaan...
Jos nyt kuitenkin tulee pakottava tarve avautua moisista seikkailuista, on oikea paikka tuo Vapaa-keskustelu. Odotamme innolla seikkaperäisiä sepustuksiasi! :wink:
 

*wruuum*

Well-known member
Liittynyt
24.11.2001
Viestit
712
Captain Howdy sanoi:
Jos nyt kuitenkin tulee pakottava tarve avautua moisista seikkailuista, on oikea paikka tuo Vapaa-keskustelu. Odotamme innolla seikkaperäisiä sepustuksiasi! :wink:
Samaa mieltä ja minun puolestani niistä seikkailuista voi kirjoittaa tännekkin (moderaattoreiden mielipiteistä en tiedä), tosin tämän topicin saa pitää myös asiallisella linjalla. :wink:

Samalla kiitän vielä tänne Markusta hyvistä jutuista, enpä muista kiittäneeni aikaisemmin, joten ajattelin vielä kerran ilmoittaa kuuluvani vakio lukioihin, että saadaan jatkossakin nauttia kuulumisistasi. Onnea jo alkavalle kaudelle 2006! :thumbup:
 

Razah

kekkeruusi
Liittynyt
1.10.2000
Viestit
266
Sijainti
Espoo
Näitä on kyllä ollut todella ilo lukea, harvoin pääsee näin seikkaperäisesti lukemaan kuskien omia raapustuksia. Kisapäiväkirjat sun muut on usein kuitenkin enemmän sellaisia pakinatyyppisiä raapustuksia.

Samoin mielenkiintoisia ovat olleet nämä muutamat muutkin rattimiesten topikit, Niko Nurmisen ja Pekka Saarisen. Tavallaan luonnollisesti suurimmaksi on tämä Markuksen ketju paisunut, kuitenkin reilusti enemmän kilsoja alla ja tietysti pisimpään tänne kirjoitellut.

Toivottavasti saadaan kaikki ketjut taas eloon kun uusi kausi pyörähtää käyntiin, vaikka olettekin varmasti melko kiireisiä kilpakauden aikana.

Pistetään nyt tämän kunniaksi yksi kysymys esille, pari kertaa on tullut pohdittua että huipputason moottoriurheilu taitaa olla niitä harvinaisia urheilulajeja, joissa suorittajaa ei varsinaisesti valmenneta. Kuinka pitkälle tuo polku on ollut sellaista "perse edellä puuhun" -meininkiä, jossa itse pitää oppia kaikki kantapään kautta, ja kuinka paljon sitä oppia saa kokeneemmilta kavereilta? Puhutaan nyt siis enemmän uran alkuvaiheesta, kartingista ja ehkä vielä Sport2000/DTC-ajoista. Oletko esimerkiksi lukenut ihan teoriaa aiheesta vai onko tieto tarttunut tekemällä matkaan? Kuinka paljon ennen/nykyään analysoit omaa ajoasi jälkikäteen? Telemetriahan tässä auttaa suuresti, jossain kartingissa jälkianalyysi on jo varmaan aika paljon vaikeampaakin, kun kierrosajat taitavat olla ainoat mitä jää käteen.

Monilla kuskeillahan taitaa olla erilainen tapa käskyttää autoa, näetkö itse että oma "tyylisi" on syntynyt itsestään vai oletko tietoisesti hakenut siihen joitakin ominaisuuksia? Entä kokeiletko esimerkiksi eri tyylejä ajaa jokin mutka(yhdistelmä), vai käyttekö jonkin porukan kanssa niitä läpi ennen kilpailua? Entä sitten ajopari, kuinka paljon käytte yhdessä läpi rataa?
 

Fitzgerald

Active member
Liittynyt
26.2.2005
Viestit
30
Nytpä löytyi uutinen, joka on mitä mainioin tekosyy nostaa tämä thread taas parrasvaloihin!

www.fiagt.com sivuston mukaan PSI on kuulemma ostanut pari Corvettea, joilla kenties olisi tarkoitus kilpailla jopa ehkä ihan FIA GT sarjassa!

Linkki uutiseen, ihan Markuksen kommenttien ja kuvan kanssa:
http://www.fiagt.com/newsitem.php?key=832
 

Markus Palttala

Well-known member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
338
Sijainti
Belgium
Fitzgerald sanoi:
Nytpä löytyi uutinen, joka on mitä mainioin tekosyy nostaa tämä thread taas parrasvaloihin!

www.fiagt.com sivuston mukaan PSI on kuulemma ostanut pari Corvettea, joilla kenties olisi tarkoitus kilpailla jopa ehkä ihan FIA GT sarjassa!

Linkki uutiseen, ihan Markuksen kommenttien ja kuvan kanssa:
http://www.fiagt.com/newsitem.php?key=832

Tervehdys ja hyvää loppuvuotta! Tuli pientä taukoa kirjoitteluun tuossa pyhien yli, mutta jatketaanpa taas.

PSI on tosiaan hankkinut pari Corvettea, molemmat ALMS-sarjasta. Syksyllä lyötiin lukkoon kalifornialaisen PCM Racing C5-R ja viikkoa ennen joulua kävimme General Motorsilla sopimassa tuon tuoreimman C6.R:n kauppa. Tämä kyseinen C6 on sama, jolla Gavin ja kumppanit voittivat viime vuonna Le Mansissa luokkansa sekä ALMS-mestaruuden, joten pelin pitäisi olla melkoisen kulkeva.

En usko, että FIA GT kuitenkaan toteutuu, ainakaan kokonaan. Tämä oli vahvana vaihtoehtona vielä ennen joulua ja sarjan järjestävät halusivat sen jutun silloin kirjoittaa, mutta vaaka on kallistunut enemmänkin seuraavanlaisen ohjelman puoleen: LMS, Spa 24h (FIA GT), FFSA GT + Le Mans 24h jos paikka aukeaa. FIA:ssa saatamme toki vierailla yksittäisissä kilpailuissa mittaamassa vauhtia ja ainakin loppukauden kaukoidän kiertueesta on ollut puhetta.

FIA GT vaatii periaatteessa keskittymistä vain yhteen sarjaan, mutta tiimillä on tarpeensa pyöriä radoilla enemmänkin. LMS:ssä on vain 5 viikonloppua ja tämän ympärillä pystymme pyörittämään nuo muutkin jutut ja lisäksi vielä kurvata Belcarissa Porscheilla. Le Mansin paikasta odotellaan uutisia innolla...

Omalta kannaltani tämä on hieno tilanne, sillä olen touhunnut tässä tiimissä jo kuusi vuotta ja alkaa olla jo aikakin palata kv-kisoihin kilpailukykyisellä kalustolla. Onhan Belcarkin ihan kiva juttu, mutta ei nyt sentään ihan pääsarjana. Olin lähellä vaihtaa muihinkin kuvioihin, mutta tarjoavat aika kiinnostavaa sopparia, josta tuskin kieltäydyn. Jatkanen siis täällä sekä täyspäiväisesti duunissa että tiimin virallisena kuljettajana. Vahvistuksia seuraa, kun niitä tehdään.. :)
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Loistava homma! PSI tekee näköjään fiksumpia autokauppoja kuin eräs turkulainen... ;)
 

Markus Palttala

Well-known member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
338
Sijainti
Belgium
PekkaSaarinen sanoi:
Onnittelut hienosta kaudesta.

Koska me nähdään M Palttala DTM:ssä?

-Pekka-
Kiitos Pekka, tsemppiä myös sinulle Kölnin 24h karting-kahinaan!

DTM on nyt tältä kaudelta haudattu. Keskustelin erään yksityistiimin kanssa, jolta jäi koko kuvio väliin, kun tehtaan kanssa neuvoteltuun tukeen tuli takapakkia. En tiedä sitten, onko pelkästään DTM:ään pääsy riittävän iso juttu, vaikka joutuisi ajamaan vuoden vanhoilla peleillä.

Tähän sarjaan ja muihinkin suuntiin ovat korvat auki koko ajan, mutta jatketaan nyt näitä Euroopan GT-kuvioita, kun pitkäaikainen työnantaja on nyt kerran hankkinut kunnon laitteet :rolleyes:
 

Markus Palttala

Well-known member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
338
Sijainti
Belgium
*wruuum* sanoi:
Samaa mieltä ja minun puolestani niistä seikkailuista voi kirjoittaa tännekkin (moderaattoreiden mielipiteistä en tiedä), tosin tämän topicin saa pitää myös asiallisella linjalla. :wink:

Samalla kiitän vielä tänne Markusta hyvistä jutuista, enpä muista kiittäneeni aikaisemmin, joten ajattelin vielä kerran ilmoittaa kuuluvani vakio lukioihin, että saadaan jatkossakin nauttia kuulumisistasi. Onnea jo alkavalle kaudelle 2006! :thumbup:
Jätetään nyt vielä nuo muut tarinat myöhempään ajankohtaan... ;)

Ei kiittämistä, mukava täällä on käydä kirjoittelemassa ja paljon mielenkiintoisia kysymksiäkin on tullut! Katsotaan, jos vaikka ketju pysyisi hengissä vielä tämänkin kauden.
 

Markus Palttala

Well-known member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
338
Sijainti
Belgium
Razah sanoi:
Näitä on kyllä ollut todella ilo lukea, harvoin pääsee näin seikkaperäisesti lukemaan kuskien omia raapustuksia. Kisapäiväkirjat sun muut on usein kuitenkin enemmän sellaisia pakinatyyppisiä raapustuksia.

Samoin mielenkiintoisia ovat olleet nämä muutamat muutkin rattimiesten topikit, Niko Nurmisen ja Pekka Saarisen. Tavallaan luonnollisesti suurimmaksi on tämä Markuksen ketju paisunut, kuitenkin reilusti enemmän kilsoja alla ja tietysti pisimpään tänne kirjoitellut.

Toivottavasti saadaan kaikki ketjut taas eloon kun uusi kausi pyörähtää käyntiin, vaikka olettekin varmasti melko kiireisiä kilpakauden aikana.

Pistetään nyt tämän kunniaksi yksi kysymys esille, pari kertaa on tullut pohdittua että huipputason moottoriurheilu taitaa olla niitä harvinaisia urheilulajeja, joissa suorittajaa ei varsinaisesti valmenneta. Kuinka pitkälle tuo polku on ollut sellaista "perse edellä puuhun" -meininkiä, jossa itse pitää oppia kaikki kantapään kautta, ja kuinka paljon sitä oppia saa kokeneemmilta kavereilta? Puhutaan nyt siis enemmän uran alkuvaiheesta, kartingista ja ehkä vielä Sport2000/DTC-ajoista. Oletko esimerkiksi lukenut ihan teoriaa aiheesta vai onko tieto tarttunut tekemällä matkaan? Kuinka paljon ennen/nykyään analysoit omaa ajoasi jälkikäteen? Telemetriahan tässä auttaa suuresti, jossain kartingissa jälkianalyysi on jo varmaan aika paljon vaikeampaakin, kun kierrosajat taitavat olla ainoat mitä jää käteen.

Monilla kuskeillahan taitaa olla erilainen tapa käskyttää autoa, näetkö itse että oma "tyylisi" on syntynyt itsestään vai oletko tietoisesti hakenut siihen joitakin ominaisuuksia? Entä kokeiletko esimerkiksi eri tyylejä ajaa jokin mutka(yhdistelmä), vai käyttekö jonkin porukan kanssa niitä läpi ennen kilpailua? Entä sitten ajopari, kuinka paljon käytte yhdessä läpi rataa?
Tartutaanpa tähän valmennusasiaan. Periaatteessa se pitäisi ensin jakaa kolmeen osaan eli fysiikan valmennuksen, ajovalmennukseen sekä henkimaailman juttuiihin (urheilupsykologia, joka käsittelee vaikkapa keskittymistaitoa). Tämän päälle voisi vielä erikseen mainita esiintymisenkoulutukset sun muut ajohommien ohessa tarvittavien taitojen kehittämiset.

Kaikkia yllämainittuja asioita harjoitellaan jo karting-ajoista lähtien. Itse olen kuulunut AKK:n valmennusryhmään vuodesta '93 lähtien eli 16-vuotiaana liityin ryhmään. Tätä ennen meni jo muutama vuosi vanhempien kuskien opastaessa mitä pitää tehdä eli aika nuoresta pitäen töitä tehtiin myös auton ulkopuolella. Varsinaisen valmennusryhmän ulkopuolella on touhuttu erilaisten asiantuntijoiden kanssa aina tarvittaessa. Aluksi toiminta oli enemmän urheilupainotteista, mutta vuosien saatossa hommat kehittyivät paljon monipuolisemmaksi ja viime aikoina on päästy ryhmien kanssa jopa radalle asti. En ole enää ulkomailla majaillessani päässyt kuukausittain (talvisin) järjestettäville leireille, mutta kyllä siellä aiemmin ammennetut opit ovat iskostuneet mieleen ja niitä noudatetaan edelleen.

Kaikista hankalin osa-alue taitaa olla tuo varsinaisen ajamisen opiskeleminen. Se on minulta jäänyt pääasiassa oman harjoittelun varaan. Nykyään tärkeintä on hyvän kisainssin kanssa työskentely, sillä joka testissä ja kisassa oppii aina uutta.

Telemetriaa tosiaan käytetään todella paljon ja koneen ääressä ihmetellään päivittäin tunti tai pari. Esim. viime vuonna se oli tosin lähinnä asioiden selittämistä ajopareilleni, sillä ajelin hieman hitaampien kaverien kanssa ja heitä yritettiin saada parantamaan vauhtiaan. Sitten tietenkin testatessa käydään datasta läpi sitä, minkälaisia vaikutuksia tehdyillä muutoksilla on. Edelleen silti luotetaan paljon myös kuljettajan perstuntumaan.

Jo kartingissa kellotettiin sektoriaikoja ja säädettiin autoa aika paljon. Silloin ei vielä ollut mitään telemetriaa käytössä, mutta taitaa tänä päivänä sellaisiakin löytyä.

Oma ajotyyli on hioutunut vuosien saatossa. Silti erittäin tärkeää on joustavuus, sillä auton ja olosuhteiden muuttuessa myös nopein ajotapa muuttuu. Omalta osaltani selvintä on ehkä se, että ajotapa on rauhoittunut aika paljon, sillä vaikka riuhtominen näyttää hyvältä ja tuntuu nopealta se on useimmiten hitaampaa, varsinkin kun kilpailuilla on mittaa enemmän kuin muutaman kierroksen sprinteillä. Tähän on vaikuttanut myös tiimien rajallinen budjetti, sillä jos esimerkiksi perjantain harjoituksissa koheltaa, niin saattaa jäädä kisa väliin, koska hyllyssä ei olekaan vara-autoa odottamassa...

Yksittäisiin mutkiin haetaan aina erilaisia linjoja ja niitä sitten vertaillaan. Uudella radalla lähden useimmiten ajamaan omien käsitysten mukaisesti, mutta aina välillä sieltä löytyy joku jippo jota ei heti huomaa. Lyhyiden testien vuoksi uusi rata pitää käytännössä oppia parissa kierroksessa. Jos pääsee keskustelemaan jonkin kokeneen kaverin kanssa etukäteen, niin siinä voi säästää aika paljon turhia yrittelyjä. Ajolinjat vaihtelevat myös aika-ajojen ja kilpailujen välillä.

LMES-sarjassa viime kaudella taisin päätyökseni käydä uusia ratoja läpi kahden muun kuljettajamme kanssa. Näillä ns. herrasmieskuskeilla kestää aina hieman kauemmin löytää rajansa ja sitä aikaa ei parissa perjantain vapaassa harjoituksessa liiemmin ole. Näissä kuuden tunnin kisoissa laskettiin kylmästi, että tuloksen kannalta on parempi, jos kaksi muuta kuljettajaa saavat pari sekuntia pois kierrosajoistaan, kuin jos käytän harjoitukset pelkästään auton säätämiseen ja sieltä löytyy muutama sekunnin kymmenys. Lisäksi nopeimmat säädöt eivät yleensä ole helpoimmat ajaa. Kompromisseja siis tehdään ja jonkin verran tuli takkiin aika-ajoissa tämän vuoksi.

Myös kahdella yhtä nopealla ammattilaiskuljettajalla voi olla aivan erilaiset ajotyylit ja tarpeet auton säädöille. Yleensä kisasäätöjä valitaan sitten sen mukaan, mikä säästää autoa ja renkaita enemmän. Tässä saattaa tulla suuriakin eroja vaikkapa 24-tunnin kilpailussa.
 

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
C5-R of PSI for Palttala Kuismanen in French GT

Babelfishin jonkinlainen käännös..

PSI commitment Markus Palttala and Pertti Kuismanen in French Gt-kampioenschap a corvette C5-R for the Finnish two-high rolling mill. C6-R of PSI goes to Philippe Alliot and David Halliday, also for the FFSA GT.

It sees more and more to that not only Palttala, but also Kuismanen this year the Belcar Original left late to lie. Kuismanen, which coloured the seasons previous the Belcar with its white Viper, change to PSI C5-R for the French GT. That C5-R chassis no. 6, which PSI overkocht of Pacific Coast Motorsport, are.
Tossa on väärä 'Vette annettu, korjattu vähän ajan päästä.

Markus Palttala and Pertti Kuismanen does not will drive the French GT in 2006, on C5-R, but on C6-R of PSI. That communicates our Palttala.

PSI have expired winter two corvettes bought, which both is used in the FFSA GT. C6-R goes eventually to the finnen palttala kuismanen and C5-R is for the French cross-belt Alliot-Halliday.
:thumbup:

C6:lla Lemans Endurancea ja Ranskan GT:tä?
 

Yvonne

Well-known member
Liittynyt
13.12.2004
Viestit
64
Sijainti
Netherlands
Racingworld sanoi:
The LMS season starts with 48 teams. three of them have the Belgian nationality. PSI – Experiénce will race with both Corvette’s in the LM GT 1 – class. The drivers of the C6-R are already known. they are Jos Menten, Markus Palttala and Pertti Kuismanen. The drivers of the C5-R are still unknown. In the LM GT 2 – class, we see the Gordon Porsche back with Yves Lambert and Christian Lefort as drivers. In the LM P2 – class, we see G-Force again with the Courage C65, which is driven by Frank Hahn, Jean-François Leroch and Ed Morri
Original Text:Racingworld.be

Nice news...as supporter of the LMS - races. :ahem:
 

*wruuum*

Well-known member
Liittynyt
24.11.2001
Viestit
712
Ai että, kyllä tekee gutaa kun katsoin tuosta toisesta toikista, LMS:n kalenterissa on kaikki radat omia lemppareita. Tuonne Doningtonin kisaan tulisin mielelläni tsemppaamaan :ahem:

2006 LMS kalenteri
Istanbul (TR) 7th-8th-9th April 2006
Spa (B) 12th-13th-14th May 2006
Nürburgring (D) 14th-15th-16th July 2006
Donington (GB) 26th-27th August 2006
Monza (I) 22nd-23rd-24th September 2006
Onnea ja tsemppiä alkavalle kaudelle! :)
 

Markus Palttala

Well-known member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
338
Sijainti
Belgium
Ei muuta kuin tervetuloa paikan päälle seuraamaan kisoja ;)

Tuolla toisessa ketjussa jo mainitsinkin, että ensi viikolla aloitamme testit. Ensin Paul Ricardissa pari päivää ja sieltä jatkamme Portugaliin Estorilin radalle rengastesteihin. Kunhan saamme hieman tuntumaa näihin ameriikan ihmeisiin, niin palataan sitten taas asiaan!
 

Markus Palttala

Well-known member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
338
Sijainti
Belgium
Petri Piira sanoi:
C5-R of PSI for Palttala Kuismanen in French GT

Babelfishin jonkinlainen käännös..

Tossa on väärä 'Vette annettu, korjattu vähän ajan päästä.

:thumbup:

C6:lla Lemans Endurancea ja Ranskan GT:tä?

Jep, nuo ovat nyt varmistuneet ja siihen päälle tulee sitten FIA GT:stä ainakin Span kaksnelonen ja varmaan jotain muutakin vielä keksimme. Nyt koitetaan kuitenkin saada vehkeet kasaan ja radalle.
 

*wruuum*

Well-known member
Liittynyt
24.11.2001
Viestit
712
Markus Palttala sanoi:
Ei muuta kuin tervetuloa paikan päälle seuraamaan kisoja ;)

Tuolla toisessa ketjussa jo mainitsinkin, että ensi viikolla aloitamme testit. Ensin Paul Ricardissa pari päivää ja sieltä jatkamme Portugaliin Estorilin radalle rengastesteihin. Kunhan saamme hieman tuntumaa näihin ameriikan ihmeisiin, niin palataan sitten taas asiaan!
Jos ei tänä vuonna niin eiköhän se sopiva rako vielä tulevaisuudessa löydy, mikäpä olisi sen hienompaa. :ahem: '

Oletko muuten aikaisemmin Estorillissa ajanut? Tuo rata on itselleni muodostunut jonkinlaiseksi klassikoksi/legendaksi. Paikan päällä en ole koskaan käynyt, ainoastaan televisiosta olen seurannut alkaen kun Formulat siellä vielä 90-luvulla ajelivat. Tämän jälkeen mikä tahansa kilpailu ja jos ratana on Estoril niin olen aivan nauliintunut television ääreen. :D En tiedä mikä minua viehättää tuossa radassa, se vain on jäänyt päälle.

Tietokoneella on päässyt simulaattoreissa ajamaan rataa, mutta minkälainen tuo rata on tosi elämässä ajaa? Oletko itse siitä pitänyt ja minkälaisena pidät sitä haastavuutensa puolesta?

Minua on kiehtonut radan ensimmäiset nopeat oikeat 1 ja 2 mutka sekä nopea viimeinen "Parabolica Ayrton Senna" (9 mutka), sekä sitä edeltävä Esses mutka, että tuottaako se haastetta ennen Parabollicaa linjan suhteen. Tämän lisäksi mielenkiintoisen lisän rataan tuo 7 Mutka, jonka nimeä en muista, todella hidas yhdistelmä ylämäkeen.

Ei muuta kuin hyviä testi hetkiä.
 
Ylös