Kysymyksiä Markus Palttalalle (eli Markus Palttala for Dummies)

Markus Palttala

Well-known member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
338
Sijainti
Belgium
*wruuum* sanoi:
Jos ei tänä vuonna niin eiköhän se sopiva rako vielä tulevaisuudessa löydy, mikäpä olisi sen hienompaa. :ahem: '

Oletko muuten aikaisemmin Estorillissa ajanut? Tuo rata on itselleni muodostunut jonkinlaiseksi klassikoksi/legendaksi. Paikan päällä en ole koskaan käynyt, ainoastaan televisiosta olen seurannut alkaen kun Formulat siellä vielä 90-luvulla ajelivat. Tämän jälkeen mikä tahansa kilpailu ja jos ratana on Estoril niin olen aivan nauliintunut television ääreen. :D En tiedä mikä minua viehättää tuossa radassa, se vain on jäänyt päälle.

Tietokoneella on päässyt simulaattoreissa ajamaan rataa, mutta minkälainen tuo rata on tosi elämässä ajaa? Oletko itse siitä pitänyt ja minkälaisena pidät sitä haastavuutensa puolesta?

Minua on kiehtonut radan ensimmäiset nopeat oikeat 1 ja 2 mutka sekä nopea viimeinen "Parabolica Ayrton Senna" (9 mutka), sekä sitä edeltävä Esses mutka, että tuottaako se haastetta ennen Parabollicaa linjan suhteen. Tämän lisäksi mielenkiintoisen lisän rataan tuo 7 Mutka, jonka nimeä en muista, todella hidas yhdistelmä ylämäkeen.

Ei muuta kuin hyviä testi hetkiä.
En ole koskaan käynyt Estorilissa, joten en edes tiennyt mistä puhuit, kun mainitsit noita Prabolicoita jne... :tongue:

Käyn siis ensin siellä kurvailemassa viikon kuluttua ja vastailen sitten lisää. Olen toki kuullut paljon Estorilista ja pelkästään hyvää. Dunlop valitsi sen testiradakseen ja sen vuoksi mekin nyt olemme sinne matkalla.

Paul Ricard on myös uusi tuttavuus. Kovalaisen Heikki kertoi, että se on myös mainio testirata, joten innolla odotan molempiin tutustumista. Paul Ricardiin matkaamme sitten vielä maaliskuun lopulla LMS-sarjan virallisiin testeihin ja sitten onkin aika suunnata kohti Istanbulia ja kauden ensimmäistä kilpailua.
 

Yvonne

Well-known member
Liittynyt
13.12.2004
Viestit
64
Sijainti
Netherlands
Petri Piira sanoi:
The Calendar for FFSA – GT :

17.04.06: Nogaro
30.04.06: Lédenon
21.05.06: Dijon
25.06.06: Val de Vienne
10.09.06: Albi
15.10.06: Le Mans, support race DTM
22.10.06: Magny – Cours

For more information, only available in French : FFSA-GT Site

:thumbup:

Note: Till now, Markus and Pertti Kuismanen don't racing in the Belcar Competition. :frown: :mad_old:
 
Viimeksi muokattu:

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Mites muuten Kuismanen tällä kaudella muuta kuin sun seurana Corvettella. Vieläkös Kuismanen Competition on olemassa? Viper on jossain tallin nurkassa, Alamäki valmiina vaihtamaan renkaita? :p
 

Yvonne

Well-known member
Liittynyt
13.12.2004
Viestit
64
Sijainti
Netherlands
Hey,

At a FIA - GT site, there are also a lot of pics.

See: FIA - GT Gallery


And see, Markus is very happy in his new race car :ahem: :thumbup:
 
Viimeksi muokattu:

JTH

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
697
Yvonne sanoi:
Hey,
At a FIA - GT site, there are also a lot of pics.
Maybe not all in the same class, but what a nice list of cars:

Corvette, Ferrari, Lamborghini, Porsche, Aston Martin, Dodge, Ascari, Saleen, Venturi, Maserati, Lotus...
 

Yvonne

Well-known member
Liittynyt
13.12.2004
Viestit
64
Sijainti
Netherlands
LMS Istanbul

Hi,

This weekend, Markus races in Turkey during the first LMS Race. He drives with the Corvette C6-R, car #70!

If you want to support him at home, you can "follow" him by the site of the LMS.

More information, you find it also in Yvonne's Corner

Also this weekend, there is a Belcar weekend. There isn't any Finnish guy at the Entry List. :rolleyes:

And next weekend, Markus is driving in FFSA - GT competition. More information about this is coming next week in my Corner.
 

Absolut

Private member
Liittynyt
9.12.2003
Viestit
1589
Tohon aiemmin puhuttuun valmentautumiseen, ja siihen liittyviin juttuihin tekis mieli palata.

Eritoten toi pääpuolen homma, miten paljon nuppia pidetään kondiksessa ja miten? Siis niin radalla kuin miksei sen ulkopuollakin. Koska aika kovallakin tasolla äijille tulee koheltamisia tyhmässä paikassa, sellaisia jotka amatöörikin näkee että päättyy huonosti.

Kallion Mika sanoi jonkin aikaa sitten tölsyssä että hän ei ole käyttänyt KTM:n "vinttivalmennusta" toistaiseksi, uskoi että sieltä saa vain viimeisen särmän hiottua sitten joskus. Onko tämä yleinenkin suhtautuminen aiheeseen, koska kuitenkin eritoten nuorilla kuskeilla tiukassa paikassa toi paineenkesto saattaa olla se heikoin lenkki. Joskin tämä kaikki osoittelematta sormella yhtään mihinkään.

Toinen juttu on sitten toi tuki nuorille kuskeille. Rallipuolellahan on vähän aina ollut managereita viemässä nuoria maailmalle, ja hienoin tuloksin. Ratapuolella tämän kanssa taitaa olla hiljaisempaa? Osasyynsä varmasti on sillä ettei kontakteja pääse apparan parkkiksella seistessä paljoa syntymään? Tarkoitan sitä että eikö suomessa alan miehillä ole välttämättä kontakteja ratapuolelle, ja ratamiehissä ei taas innokkaita managerejä. (tokihan tässä on poikkeuksia)

Ja sit kysymys, jota en muista kenenkään kysyneen, mutta mitä kaikki lapsenmieliset täälläkin odottaa;
Siviiliautosi, unelma-autosi, paras kampe mitä olet päässyt ajamaan (omasta mielestä, mitenkä muutenkaan), ja hianoin autoilumuistosi? :D

Niinjoo, pitikin kysyö aiemminkin, oletko käynyt Nürren Nordsclheifen kiertämässä? Euroopan lehtiä lukiessa, tai edes autofirmojen tiedotteita uusista malleista, huomaa että sillä on ilmeisesti melkoisen laaja maine sielläpäin, suomessahan se on mekka prosentille kansasta, loput tuskin kuulleetkaan.
 

Yvonne

Well-known member
Liittynyt
13.12.2004
Viestit
64
Sijainti
Netherlands
From Corvette to a Porsche...

Hi,

I found this news in the Preview BTCS by Autosport.be.

Beside these silhouettes, the GT's will be represented by the Porsche 997 of GPR Racing. Driver 'Van de Wauwer' for the occasion it will be assisted by the Belgian Fin Markus Palttala, because Marc Duez are prevented by the GP of Monaco
From a Corvette to a Porsche for one race....
 

Yvonne

Well-known member
Liittynyt
13.12.2004
Viestit
64
Sijainti
Netherlands
From Porsche to a BMW...

Hi,

Next weekend, Markus is driving for the third time in the Belgian Touring Car Series (BTCS). Hopefully, he will not retire now...(during the other BTCS - races, he retired)

According to several press in Belgium...Markus will drive as guest in the "Euromaster" BMW, car #2



racingworld sanoi:
Marc Slaus and Patrick Slaus have almost a deal with Markus Palttala as guest-driver, like last year.
For more information about the race, you can find it in "Yvonne's Corner"
 

Yvonne

Well-known member
Liittynyt
13.12.2004
Viestit
64
Sijainti
Netherlands
Third Time Lucky in BTCS

Hi,

Yesterday (or this morning...) Markus had a very good result. He was 2nd in the class ánd 2nd general in the 12 hours of Spa. (A small version of the 24 hours of Spa).

What he did in his last stint was really fantastic...he drove very fast...and took over the leader of the race...but after that, the pitstop was not so good.

As I said to you personally, Congratulations Markus !!!!
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Pistetääs Markukselle pikku arviointitehtävä...
Pari vuotta sitten pysäytit Carrera Cup Possulla Ahvenistolla kellot aika-ajo kierroksen päätteeksi aikaan 1.19,604 joka jää vain 55 satkua Kämäräisen Jarin "Lancian" ajasta ja vaivaiset 15 satkua Ruohiksen Audin ajasta.
Kuinka paljon tuosta ajasta saisit nipistettyä nykyisellä kilvanajo laitteella ?
 

mariko

Well-known member
Liittynyt
13.4.2006
Viestit
985
Don Vito sanoi:
Pistetääs Markukselle pikku arviointitehtävä...
Pari vuotta sitten pysäytit Carrera Cup Possulla Ahvenistolla kellot aika-ajo kierroksen päätteeksi aikaan 1.19,604 joka jää vain 55 satkua Kämäräisen Jarin "Lancian" ajasta ja vaivaiset 15 satkua Ruohiksen Audin ajasta.
Kuinka paljon tuosta ajasta saisit nipistettyä nykyisellä kilvanajo laitteella ?

-hieman asiaa sivuten,mikäs ruusbärin kierros aika williamssilla joskus kauan sitten? :wink:
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
mariko sanoi:
-hieman asiaa sivuten,mikäs ruusbärin kierros aika williamssilla joskus kauan sitten? :wink:
1.10 tasan väitettiin jossain. Formula kolmosella on ajettu aika-ajoissa 1.12,499 (Arto Taimi, 2004), mutta virallista rataennätystä en ole mistään löytänyt. Joten jos jollain on tuo ennätyskierros tiedossaan, sen kertokoot.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Otto Hokkanen sanoi:
1.10 tasan väitettiin jossain. Formula kolmosella on ajettu aika-ajoissa 1.12,499 (Arto Taimi, 2004), mutta virallista rataennätystä en ole mistään löytänyt. Joten jos jollain on tuo ennätyskierros tiedossaan, sen kertokoot.
Virallisia ennätyksiä en ole mistään löytänyt, mutta tuo 1.10 on kyllä kovin eläväinen ja monelta taholta kuultu epävirallinen tieto ettei kai se ihan essonbaarin legendaa taida olla.
 

Zamppa

Well-known member
Liittynyt
6.4.2006
Viestit
211
Vauhdin maailman raportti (numero 10/84) kertoo kierrosajaksi 1:11.000. Ja koska kyseessä oli näytösajo ei aika ollut "virallinen" rataennätys.

Ja myöntää täytyy, että Keken ajossa oli sitä näyttävyyttä ja vauhtia, joka on tehnyt kaverista maailmanmestarin
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11236
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Don Vito sanoi:
Virallisia ennätyksiä en ole mistään löytänyt, mutta tuo 1.10 on kyllä kovin eläväinen ja monelta taholta kuultu epävirallinen tieto ettei kai se ihan essonbaarin legendaa taida olla.
Paikalla olleena voin sanoa että noin se oli ja mahtavalta näytti meno.

Broidi muuten kellotti käsikellolla sieltä nyppylältä maaliviivan kohdalta sadasosasekkaa vaille saman ajan, onnekkaan hyvin sohittu katsomosta manuaalisesti...

-edit. Niin siis 1.11.00. Ei 1.10.00, meinasin mennä retkuun...
 

imsa

Well-known member
Liittynyt
21.8.2006
Viestit
373
Palttala oli viime viikonloppuna Houstonin ALMS kisassa Risin varikkopilttuussa. Toivottavasti pääsisi ratinkin taakse.
 
Ylös