Kysymyksiä Markus Palttalalle (eli Markus Palttala for Dummies)

Markus Palttala

Well-known member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
338
Sijainti
Belgium
Petri Piira sanoi:
Mites viikonlopun kisailut meni? Ei oikein meinaa löytyä raportteja (englanniks) tai oikein tuloksiakaan, tai sit en vain osaa etsiä oikeasta paikasta. Ei sinänsä, ei mulla sähköpostikaan toimi tällä hetkellä, jos sinne ois raporttia mennyt.

Edit: Löytyihän tuolta yhdet tulokset . Eli Kuismanen neljäs ja Markus kuudes kokonaiskisassa :p
Mooron, joo, ei ole tiedotteita vielä lähtenyt, sillä viralliset tulokset eivät aivan heti valmistuneet parin epäselvän tilanteen takia. Tuo linkittämäsi tulosliuska on maaliintulojärjestys, mutta lopulliset tulokset ovat hieman erinäköiset.

Kuismanen sai stop n' go rangaistuksen, mutta ei ajanut varikolle sitä kärsimään. Hän sai tästä sitten jälkikäteen minuutin aikasakon ja putosi kuudenneksi. Meidän sijoituksemme siis parani pykälällä viidenneksi.

Kolmanneksi sijoittuneet Longin/Couwberghs saivat puolen minuutin sakon, kun olivat ohittaneet kanssakilpailijan keltaisten lippujen aikana. Tämä pudotti heidät neljänneksi aivan eteemme, sillä meillä oli maalissa 35s eroa ja näin ollen rangaistus oli tavallaan 5 sekuntia liian lyhyt...

He tekivät tästä rangaistuksesta protestin, joka voi johtaa vielä kolmeen ratkaisuun: rangaistus kumotaan, se pysyy ennallaan tai se muuttuu kovemmaksi. Jos rangaistusta kovennetaan, niin meidän tuloksemme paranee pykälällä ja ehkä myös Kuismasen, riippuen siitä kuinka paljon sitä pidennetään.

Muuten kisa oli mitä oli. Lähdin neljäntenä matkaan riskitaktiikalla: kuivuvalle radalle välikelin renkailla. No, sehän meni täysin munilleen ja tulin kolmen kiekan jälkeen hakemaan slicksejä.. Putosin jonnekin hännille ja aikaa paloi, mutta turva-auto keräsi onneksi ryhmän kasaan. Olin tässä vaiheessa kavunnut yhdeksänneksi ja kisan jatkuttua pääsin takaisin mukaan kärkikahinoihin. Noin tunnin ajelun jälkeen nousin Vossen (Kuismasen Viper) ohi kärkeen ja vedin pienen keulan. Stoppien jälkeen Leksa (Leo Van Sande) ajeli varman tuntuisesti neljäntenä, mutta lopussa tullut turva-auto pelasi tällä kertaa meitä vastaan. Leksaa nopeammat Couwberghs ja Penders pääsivät aivan imuun ja kuittasivat sitten pari kierrosta ennen maalia.
 

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Ilmeisesti viides tai mahdollisesti neljäs sija ei paljoa ainakaan auta pistetilanteessa teidän kohdalla, tulosliuskan kärjessä kun noita pisteissäkin teitä edellä olevia. Menten ja Boyvy taisivat nousta aika lähelle teitä pisteissa myös, sikäli kun nyt osaan ynnällä edes osaksi pojoja.
 

Markus Palttala

Well-known member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
338
Sijainti
Belgium
Petri Piira sanoi:
Ilmeisesti viides tai mahdollisesti neljäs sija ei paljoa ainakaan auta pistetilanteessa teidän kohdalla, tulosliuskan kärjessä kun noita pisteissäkin teitä edellä olevia. Menten ja Boyvy taisivat nousta aika lähelle teitä pisteissa myös, sikäli kun nyt osaan ynnällä edes osaksi pojoja.
En ole ollenkaan laskeskellut, miten pisteissä meni, mutta se näyttää selvältä, että kaksi ensimmäistä sijaa on jo liian kaukana. Penders ja Corvette ratkaisevat mestaruuden kahdestaan. Kuismasta (joka oli ja on kolmantena) saimme toki hieman kiinni, mutta emme paljoa. Toinen PSI:n Porsche nousi varmaan aikalailla tasoihin kanssamme, joten kamppailu sarjan kolmannesta sijasta on nyt Viperin ja kahden PSI:n Porschen kanssa tiukkaa.

Menten ja Bouvy voivat vielä saada 24-tunnin kisasta muutaman lisäpisteen. Heidän sarakkeensa näyttää nollaa viimeisten 12-tunnin osalta, mutta vaikka he keskeyttivät 2h ennen loppua, tuli heillä kuitenkin vaadittavat 70% täyteen ja tästä pitäisi jonkin verran tulla pongoja lisää. Riippuen määrästä, he voivat asettautua johonkin Kuismasen ja meidän väliimme.
 

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Ilmeisesti joku porukka on tosissaan Carrera GT:tä tuomassa kilparadoille. Eikös Spassa ollut yksi kappale näytillä, tosin tais olla lähinnä siviilimalli vauhtiraidoilla ja sponssiteksteillä?

Jotenkin muistelen että joltain osin Carrera GT ei menis Fian tai ACO:n sääntöjen sisään tai sit muistan vain väärin. Tai sit ajattavat autoa BelCarissa pelkästään :tongue:
 

Markus Palttala

Well-known member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
338
Sijainti
Belgium
Petri Piira sanoi:
Ilmeisesti joku porukka on tosissaan Carrera GT:tä tuomassa kilparadoille. Eikös Spassa ollut yksi kappale näytillä, tosin tais olla lähinnä siviilimalli vauhtiraidoilla ja sponssiteksteillä?

Jotenkin muistelen että joltain osin Carrera GT ei menis Fian tai ACO:n sääntöjen sisään tai sit muistan vain väärin. Tai sit ajattavat autoa BelCarissa pelkästään :tongue:
Joo, siellä oli meidän viereisessä boxissa sellainen esillä ja Marc Duez ajoi pari näytöskierrosta. Täysin siviilipeli on vielä ja meinaavat seuraavan vuoden aikana siitä kilpurin kasata, ensi kauden lopulla radoille jos aikatauluissa pysytään.

Se on tosiaan vähän liian raju peli näihin FIA:n ja ACO:n luokituksiin ja siinä tulee vielä sille poppoolle pari yllätystä, kun sitä kasailevat. Paikallinen rahamies on taustalla sitä rahoittamassa ja hänen poikansa sillä varmaan sitten ajelevat. PSI:llä oli viime kauden lopulla projekti rakentaa siitä peli LMES-sarjaan, mutta se haudattiin juuri näiden luokitusjuttujen takia. Lisäksi Porsche ei tarjonnut minkäänlaista apua, sillä heitä asia ei kiinnosta. Saas nähdä miten siinä käy, potentiaalia siinä vehkeessä on joka tapauksessa vaikka muille jakaa. Olisi kuitenkin ehkä kannattanut ostaa Aston tai Maserati tai Corvette ja olla varma siitä, että autolla voi voittaa. Siinä olisi pari miljoonaa säästänytkin...
 

Nordschleife

Well-known member
Liittynyt
9.3.2004
Viestit
535
Saksassa näköjään revitään satasia, että saataisiin yksityinen Lamborghini viivalle:
http://www.lambo-racing.de/news/index.php
Näyttää olevan GT3-luokituksen omaava kärry. Kun puhutaan GT-luokituksista, miten Markus näet eri luokitusten tulevaisuuden, etenkin kuin GT-lippulaiva FIA GT-sarja (GT1&GT2) erkaantuu WTCC-viikonlopusta ja haluaa "parempiin" piireihin?
 

Markus Palttala

Well-known member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
338
Sijainti
Belgium
Nordschleife sanoi:
Saksassa näköjään revitään satasia, että saataisiin yksityinen Lamborghini viivalle:
http://www.lambo-racing.de/news/index.php
Näyttää olevan GT3-luokituksen omaava kärry. Kun puhutaan GT-luokituksista, miten Markus näet eri luokitusten tulevaisuuden, etenkin kuin GT-lippulaiva FIA GT-sarja (GT1&GT2) erkaantuu WTCC-viikonlopusta ja haluaa "parempiin" piireihin?
Kyllä niiden kannattaisi minun mielestäni pysyä kimpassa, jotta molempien harvat fanit eksyisivät samaan aikaan kisoihin. Näiden molempien sarjojen ongelmana on se, että yleisömäärät eivät vastaa ollenkaan kilpailujen urheilullista tasoa. Kansalliset sarjat keräävät aina koko suvun lisäksi paikalle myös paljon paikallisia katsojia, sponsoreita jne ja kuljettajat tulevat tutuksi. Samaan ei päästä, kun puolitunnettu sarja vierailee jossain maassa kerran vuodessa. Tämä toimii vain ykkösissä ja rallin MM:ssä, jossa yleinen imago on paljon korkeampi ja mainonta tietenkin myös eri luokkaa. FIA GT ja WTCC ovat ikäänkuin väliinputoajia, paitsi tietenkin jos ne onnistuvat tulemaan hieman suositummiksi.

FIA GT:tä ollaan jakamassa kolmeen luokkaan ensi kaudella. GT1 (Astonit, Maseratit, Ferrarit, Corvettet jne) on pääluokka joka kiertää ympäri maailmaa. GT2 (Porschen GT3-RSR ja Ferraring 360, ens kaudella 430) ajavat muutaman viikonlopun vähemmän ja pääosin Euroopassa ja GT3 on Cup-autoille (Porsche GT3 Cup sekä nämä muutamat uudet tulijat).

GT1 on ammattilaiskuskeille, GT2 ammattilaiseksi pyrkiville ja GT3 gentleman kuskeille. GT1:den tilanne on jo melko hyvä, autoja on paljon ja kilpailuiden taso kova. GT2 on kärsinyt siitä, että vain pari Porschea on hallinnut sarjaa. Tänä vuonna on nähty väläytyksiä mm. TVR:ltä ja Ferrarin uusi 430 tuo taas uutta ilmettä tähän luokkaan. GT3 on uusi juttu, johon useampikin autonvalmistaja on ilmaissut kiinnostuksensa. MM. Aston Martin ja Maserati puuhaavat myös näitä "pikku"autoja, tuo Lamborghinin projekti on yksi uutuus ja niitä on lisää tulossa. Tämä jaottelu saattaa toimiakin, jos autoja saadaan riittävästi kaikkiin luokkiin. Kovasti ainakin koittavat nostaa mainettaan.
 

Yvonne

Well-known member
Liittynyt
13.12.2004
Viestit
64
Sijainti
Netherlands
Belcar Masters

Hey,

Next weekend, is the last weekend in the Belcar competition. Besides the Belcar, there are also Legends, Britcar and Mini Challenge races.

The flyer :



Saturday 22.10.05

09.05-09.50: Free practice MVD Belar
13.05-13.50: Timed practice 1 MVD Belcar
15.30-16.15: Timed practice 2 MVD Belcar

Sunday 23.10.05

10.25-10.40: Warm up MVD Belcar
12.35-14.40: Race MVD Belcar (125 minutes)

Times are local times, for Finland: +1 Hour.

For all information, click Official Belcar Site and off course...in Yvonne's Corner

Nothing is decided for the championship. Details...you find them Yvonne's Corner

For live results, coverage: HIBN.TV

Markus is driving in:


Also active in the competition is Pertti Kuismanen and drives in this car:


Greetz,
Yvonne
 

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Urheilukanavalta tänään: 18:25 Belcar: Racing Festival Spa

Belcar: Racing Festival Spa. Kansainvälisen rata-autoilusarjan neljäs osakilpailu, Racing Festival Spa, Span radalta Belgiasta. Selostaja: Erkki Vanhanen.
Käsittääkseni BelCar-kauden neljäs kisa oli Brands Hatchissa, joten tämä lienee parin viikon takainen Span kilpailu..
 

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Palttala keskeytti paalulta Zolderissa

Eli Markuksen BelCar-kausi päättyi sitten keskeytykseen ja lopulliseksi sijoitukseksi sarjasssa jäi viides tila. Noh, ei muuta kuin LMES-sarjan päätökseen Istanbuliin seuraavaksi ja sitten uusin eväin katselemaan kautta 2006.
 

Razah

kekkeruusi
Liittynyt
1.10.2000
Viestit
266
Sijainti
Espoo
Millaiset olivat tunnot tuon aika-ajon jälkeen? Mahtaa olla melkoisen imartelevaa vetää miltei kolmen sekunnin kaula vaikeissa olosuhteissa? Selkääntaputtelijoita varmaan riitti aika-ajojen jälkeen. Harmi vain kun ei tekniikka kestänyt alla, et ehtinyt radalle ollenkaan. No, ensi kaudella uudet haasteet.
 

Markus Palttala

Well-known member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
338
Sijainti
Belgium
Razah sanoi:
Millaiset olivat tunnot tuon aika-ajon jälkeen? Mahtaa olla melkoisen imartelevaa vetää miltei kolmen sekunnin kaula vaikeissa olosuhteissa? Selkääntaputtelijoita varmaan riitti aika-ajojen jälkeen. Harmi vain kun ei tekniikka kestänyt alla, et ehtinyt radalle ollenkaan. No, ensi kaudella uudet haasteet.
Paalupaikka oli tietenkin hieno juttu, sillä yleensä se on mennyt ylivoimaiselle Corvettelle ja sen jälkeen arvotaan muut sijoitukset. Sateella tilanne toki tasoittuu ja tällä kertaa kävi vähän tuurikin.

Olin nopeimmalla (3.) kierroksellani, kun moottorin lämmöt nousivat ja ajoin varikolle. Leikki jäi ekan session osalta siihen. Tuo kierrokseni oli datan mukaan siihen mennessä jo 0,8s nopeampi kuin paaluaikani, joten olin täysin varma, että takaa tulee useampikin kuljettaja vielä ohi. Ei kuitenkaan jostain syystä tullut, vaan muut kärkiautot jäivät kaikki muutaman kympän päähän.

Toista aika-ajosessiota odotellessa oli sekalaiset tunteet. Sade voimistui hieman ja näytti siltä, että muiden on vaikeampi parantaa aikojaan. Toistaalta ajoparini Leo ei ollut ajanut vielä vaadittavaa kierrosmäärää ja moottorissamme oli röppiä. Jos siis emme saisi Leksaa radalle, lähtöruutu olisi viimeinen paaluajastani huolimatta! Siinä sitten roplattiin ja saatiinhan se taas liikkeelle ja Leolle ne kierrokset. Kukaan ei päässyt lähellekään aiempaa aikaani ja lähdin itsekin vielä kurvailemaan, sillä halusimme varmistaa, että korjaamamme vika todella poisti riskin moottoriongelmista. Se oli kyllä yllätys, että nyt ajamani aika oli 3s nopeampi kuin Corvetten, joka koitti parantaa sijoitustaan, sillä itse en ottanut mitään riskejä.

Moottorikin toimi nyt moitteettomasti ja lähdimme luottavaisin mielin sunnuntain kisaan. PSI:n molemmat autot kärjessä. Ensimmäistä kertaa moneen vuoteen kaksi Porschea tai kaksi saman tiimin autoa eturivissä. Sunnuntai sitten meni täysin munilleen, kun meidän moottorivika uusiutui ja kisa jäi kesken heti alkuunsa. Tiimin toinen auto johti vakuuttavasti, mutta stopin jälkeen hajosi vanne ja siihen paloi kierros ja sijoitukseksi kolmas.

Pitäisi varmaan perustaa McLarenin kanssa joku klubi, johon aina kärjestä keskeyttävät kokoontuvat... :idea:
 
Viimeksi muokattu:

Yvonne

Well-known member
Liittynyt
13.12.2004
Viestit
64
Sijainti
Netherlands
Mini United World Event

Hey Everybody,

Markus will show his drivers-talent next weekend in Italy, with a Mini Cooper. In 2005, he drove during the New Race Festival in the Belgian Mini Challenge and in 2004, he drove with a Mini during the 24 Hours of Zolder and Belcar Masters. During the Belcar Masters...he started as 24th and finished as 4th!! (off course, in heavy rains) :ahem:

If you want more info about the event in Italy...see :
Mini United Festival in Misano (Italy).

Photos of his actions during the Mini Challenge, see: Yvonne's Mini Challenge Photos

Besides Markus, Rauno Aaltonen will be there also.

Greetz,
Yvonne
 
Viimeksi muokattu:

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Rauno taitaa olla enemmänkin antamassa ajo-opetusta tuolla ja jättää kisailemisen nuoremmille.

Markushan voisi kysäistä Raunolta että mitä miehelle nykyään kuuluu :idea:
 

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Mites Markuksen talven ohjelma, ehditkö Suomessa käymään kunnolla verrattuna kesän kiireisiin.
 

Yvonne

Well-known member
Liittynyt
13.12.2004
Viestit
64
Sijainti
Netherlands
Congratulations !!!

Hey,

When you look into the results of the Mini United Race 1, you have to say :
Congratulations Markus !!! And good luck tomorrow...

For result details: Mini United Results :thumbup:
 

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Ravaglia ei oo kyl mulle erityisen tuttu mies.

Danner kuullostaa tutulta, lähinnä kai DTM-autoilusta männävuosilta, ei oikein muuten.
 
Ylös