Kysymyksiä Markus Palttalalle (eli Markus Palttala for Dummies)

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Eipä tarvii Markuksen ajaa yksin, entry listillä 45 autokuntaa. Riittänee tapahtumia Nyrren lyhyllä radalla. Olisivat menneet kiertämään pitkää versiota :D Mukavan tasaisesti ovat autot jakautuneet eri luokkiin.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Zolderin kaksnelosen voi katsella tänään telkkarista. Tosin 23 ja ½ tuntia on leikelty pois.


Belcar: Euphony 24 Hours of Zolder

Urheilukanava 19:35 - 20:05

Belcar: Euphony 24 Hours of Zolder. Kansainvälisen rata-autoilusarjan neljäs osakilpailu, Euphony 24 Hours of Zolder, Zolderin radalta Belgiasta. Selostaja: Erkki Vanhanen.
 

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Eli Markus oli viides luokassaan Nyrrellä uutinen aiheesta . Pettymys, ihan ok vai hyvä tulos? Kuulemma talli oli ollu tyytyväinen tulokseen.' Olikos aika-ajoissa jotain häikkää vai keskityitte kisasäätöihin kun lähtöpaikka oli 9.

Onkos sulla Markus tietoa BelCarin pistetilanteesta? Heidän sivujensa pistetaulukko ei ole vieläkään päivittynyt Zolderin osalta. Lieneekö sen kisan pisteiden laskeminen niin vaikeaa järjestäjillekin :tongue:
 

Markus Palttala

Well-known member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
338
Sijainti
Belgium
Petri Piira sanoi:
Eli Markus oli viides luokassaan Nyrrellä. Pettymys, ihan ok vai hyvä tulos? Kuulemma talli oli ollu tyytyväinen tulokseen.' Olikos aika-ajoissa jotain häikkää vai keskityitte kisasäätöihin kun lähtöpaikka oli 9.

Onkos sulla Markus tietoa BelCarin pistetilanteesta? Heidän sivujensa pistetaulukko ei ole vieläkään päivittynyt Zolderin osalta. Lieneekö sen kisan pisteiden laskeminen niin vaikeaa järjestäjillekin :tongue:
Talli on aina tyytyväinen, kun pääsemme maaliin, mutta itseäni kiinnostaa enemmän podiumille kapuaminen.. Se oli oikeastaan aika tasapaksu viikonloppu. Ensimmäistä kertaa meillä ei ollut mitään suurempia ongelmia ja vauhtikin oli melko kohtuullista. Aika-ajoissa hyvä sijoitus olisi ollut 5. (eka Porsche) tai 6. Marc Liebin jälkeen. Hän on meille tehdaskuljettajana hyvä referenssi, sillä hänellä on samantasoinen auto ja samat Dunlopin renkaat allaan. Edelle ehtineet 2 Ferraria ovat vauhdissa kaukana edellä ja 2 TVR:ääkin jonkin verran. Sähläsimme hieman rengaspaineiden kanssa ja jouduin käymään siinä varikolla. Muutaman kymmenyksen menetin, kun kumeista oli paras pito jo poissa. Kolmanteen sijaan jäi eroa 0,7 ja parhaaseen Porscheen/Dunlopiin 0,5, siihen vain mahtui muutama väliin, kun emme saaneet parasta irti. Lisäksi tiimini on kovin varovainen säätöjen kanssa, sillä he kumartelevat suositusarvoille eivätkä käytä hyväkseen aika-ajojippoja kuten muut tiimit. Tästä kärsin myös jonkin verran, mutta ei auta valittaa. Me tosiaan ajamme kisasäädöillä kaikki viikonloput alusta loppuun.. :thumbfh:

Kisassa vauhti olikin suhteellisesti jo paljon parempaa. Nousin heti seitsemänneksi ja ajelin aika rauhallisesti renkaita säästellen. Stinttini puolivälin jälkeen edellä ajaneet alkoivatkin sitten tulla selkä edellä vastaan. Se muuten toimii aina kuumalla kelillä. 35:s kierrokseni oli vain 0,5s hitaampi kuin nopeimpani, näillä ohittamillani nopein oli varmaan sekan parempi, mutta sitten loppupuolella vauhti hidastui sekuntikaupalla.

Yksi Ferrari kärsi ongelmista ja kolme muuta ohitin, joten olin reilun tunnin jälkeen kolmantena. Kävin kärjessäkin sillä teimme stoppimme Babinin ja Liebin jälkeen. Toisena ajovuorossa ollut kaveri putosi sitten kahdeksanneksi ja kurvaili siellä. Sitten siitä keskeytti/muuten häipyi edeltä pari kaveria ja olimme kuudentena, kun lähdin toiselle hukille. Yhden pykälän paransin ja olimme maalissa viides.

Hieman on hankala tuo Belcarin pistetsydeemi ja siinä aina kestää päivittämisessä. Nyt kuitenkin näyttäisi uusi tilanne olevan verkossa (www.belcar.com). Tältä näyttää:

GT-divison
1 31 Lamot/Penders Porsche 31 25 35 31 69,5 = 191,5
2 7 Goossens/Hart Chevrolet 40 17 40 8 74 = 179
3 2 Kuismanen/Vosse Chrysler 30 40 34 34 38 = 176
4 5 Palttala/Van Sande Porsche 27 25 20 26 60 = 158
5 4 Menten/Bouvy Porsche 0 30 28 40 37 = 135

Driver Challengen osalta pisteet ovat vielä vaiheessa. Kuljettajien ja tiimien keskuudessa tätä GT-mestaruutta pidetään tärkeimpänä. Luokan ja kuljettajien mestaruus ovat toissijaisia.

Viikonlopun voitosta saa 40 pistettä ja normaalisti olemme sijalla 2-5, joten melkein jonkun kärkikolmikosta pitää kerran keskeyttää, jotta pääsisimme pronssin kylkeä murjoon. Kaikki on toki mahdollista, yritämme ainakin loppuun asti!
 

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Olikos muuten siellä Saksassa päin mitään puhetta tästä bensatilanteesta, American Lemans-sarjan kisaa Mosportissa joutuivat lyhentämään vartilla kun rata-alueelle eivät olleet saaneet tarpeeksi bensaa kilpureille. Varmaan kuitenkin polttoaineen hinnan nousu alkaa näkymään myös eurooppalaisissa kilpatalleissa.
 

Markus Palttala

Well-known member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
338
Sijainti
Belgium
Petri Piira sanoi:
Olikos muuten siellä Saksassa päin mitään puhetta tästä bensatilanteesta, American Lemans-sarjan kisaa Mosportissa joutuivat lyhentämään vartilla kun rata-alueelle eivät olleet saaneet tarpeeksi bensaa kilpureille. Varmaan kuitenkin polttoaineen hinnan nousu alkaa näkymään myös eurooppalaisissa kilpatalleissa.
Ai, en ole tuosta kuullutkaan.. Ringillä ei ollut mitään ongelmia!
 

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Kuten aiemmin mainittua sinut on nyt pitkään tunnettu Porsche-miehenä, mutta oletko päässyt kokeilemaan muita GT-sarjojen autoja ja saamaan vertailupohjaa Porscheen? :wink:
 

Markus Palttala

Well-known member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
338
Sijainti
Belgium
Petri Piira sanoi:
Kuten aiemmin mainittua sinut on nyt pitkään tunnettu Porsche-miehenä, mutta oletko päässyt kokeilemaan muita GT-sarjojen autoja ja saamaan vertailupohjaa Porscheen? :wink:
En ole kovin paljoa muilla GT-peleillä ajellut, mutta kävin tuossa kesällä ajamassa muutaman kierroksen Saleenilla. Kahdeksan kierroksen kokeilun jälkeen voi sanoa, että vertailupohjaa ei oikeastaan ole, vaan autot ovat ajettavuudeltaan aivan eri planeetalta. Saleenin pito ja ohjattavuus olivat todella loistavat ja auto on huomattavasti helpompi ajaa. Olin heti kilpailukykyisessä vauhdissa kokeilematta sen kummemmin edes puristaa.

Siinä kävi katkerasti mielessä, että olemme hieman eri viivalla näiden amerikkalaisten vehkeiden kanssa, mm. tämä Saleen, Corvette, Viper jne, sekä tietenkin Ferrari, Aston ja Maserati näistä täkäläisistä.

Tästä on konkreettista tietoa myös meidän muilta kuskeilta, jotka ovat ajelleet mm. Ferrarilla Span kaksnelosessa. He sanovat, että ne autot ovat huomattavasti yksinkertaisempia viedä lähelle rajoja. Porschen kanssa pitää tehdä töitä.

Tämä ero selittyy suurimmaksi osaksi sillä, että nämä modernimmat kilpa-autot ovat lähtökohdiltaan paljon paremmat. Jos vertailee rinnakkain esimerkiksi Maseratin ja Porschen kuvia, niin siinä näkee jo otsallaankin valtavan eron auton profiilissa. Downforce, painopiste ja moottori ovat melko tärkeitä tekijöitä kilpa-autoilussa...

Uskoisin, että juuri tämän vuoksi Porsche ei ole tehtaana koskaan lähtenyt isompaan GT1-luokkaan, vaan on keskittynyt kilpailemaan pienemmässä GT2-luokassa, jossa downforcella ei ole vielä niin paljoa merkitystä. Lisäksi 3,6-litran ahdetullakaan ei ehdi millään näiden 7-8 litraisten vapaasti hengittävien tehoihin. Tai ehkä lähelle huipputehoa, mutta väännöt ja vääntöalue ovat huomattavasti jäljessä. Nyt kun Porsche jälleen nostaa profiiliaan, niin he valitsivat projektikseen LMP2-luokan prototyypin. Carrera GT:ssä olisi toki ainesta, mutta sitä ei välttämättä saa luokiteltua.

Tästä samasta syystä PSI, joka ensimmäisenä tämän turbo-Porschen luokitteli, on jättäytynyt pois kansainvälisistä sarjoista. Turha hakata päätä seinään. Belcarissa ja muissa kansallisissa sarjoissa vauhti riittää kärkikahinoihin, sillä siellä saamme käyttää isompia kuristimia (ei käytetä FIA:n kaavioita, jotka rankaisevat turboja) ja olemme tehoissa kilpailukykyisiä. Kyllä silti esim. Corvette on Belcarissa selvästi edellä. Siellä joutuu ihan tosissaan vääntämään, jotta sen kanssa voi ajaa sijoituksista.
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
846
Mitä mieltä Markus olet Rallicrossista? EM tasolla 1-divisoonan autot ovat noin 550hv nelivetoisia tubollisia ammuksia. Kiihtyvyys näillä on 0-100km/h noin 2.5s. Martin Scanchen autosta mitattiin joskus 4.2g kiihtyvyys... MM rallitason autot ovat mopoja näihin verrattuna. Haluisitko joskus koittaa crossia? Kaikki Rallicrossin ystävät voisi kokoontua Ahvenistolle 17.9. Silloin siellä ajetaan Super Rallicross kilpailu.
 

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Toi Saleen onkin vähän tuntemattomampi täällä euroopassa, ei sinänsä että se mikään iso paja rapakon toisellakaan puolella ois. Tuunailee noita Fordin autoja lähinnä.

On kyl mielenkiintoista nähdä mihin toi Porschen proto pystyy, kuitenkin pitkän linjan kilpatalli Penske mukana. Ilmeisesti alkukankeutta edelleen, kun joutuivat jättäytymään Atlantan kisasta pois, tuskinpa ovat viimeisessäkään ALMS-kisassa mukana vaikka niin alunperin suunnittelivat.

Oletko muuten Carrera GT:tä koskaan kokeillut missään?

ps. Ajaako Alamäki Kuismasen tallissa vai onko hän enemmän varikkohenkilökuntaan kuuluva?
 
Viimeksi muokattu:

Markus Palttala

Well-known member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
338
Sijainti
Belgium
Petri L sanoi:
Mitä mieltä Markus olet Rallicrossista? EM tasolla 1-divisoonan autot ovat noin 550hv nelivetoisia tubollisia ammuksia. Kiihtyvyys näillä on 0-100km/h noin 2.5s. Martin Scanchen autosta mitattiin joskus 4.2g kiihtyvyys... MM rallitason autot ovat mopoja näihin verrattuna. Haluisitko joskus koittaa crossia? Kaikki Rallicrossin ystävät voisi kokoontua Ahvenistolle 17.9. Silloin siellä ajetaan Super Rallicross kilpailu.
En ole crossia hirveästi seuraillut. Hiukan kuitenkin Pinomäen Jussin otteita EM-sarjassa. Aika kovilta tykeiltä kuulostavat ja totta kai sellaista olisi hauska joskus kokeilla!
 

Markus Palttala

Well-known member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
338
Sijainti
Belgium
Petri Piira sanoi:
Toi Saleen onkin vähän tuntemattomampi täällä euroopassa, ei sinänsä että se mikään iso paja rapakon toisellakaan puolella ois. Tuunailee noita Fordin autoja lähinnä.

On kyl mielenkiintoista nähdä mihin toi Porschen proto pystyy, kuitenkin pitkän linjan kilpatalli Penske mukana. Ilmeisesti alkukankeutta edelleen, kun joutuivat jättäytymään Atlantan kisasta pois, tuskinpa ovat viimeisessäkään ALMS-kisassa mukana vaikka niin alunperin suunnittelivat.

Oletko muuten Carrera GT:tä koskaan kokeillut missään?

ps. Ajaako Alamäki Kuismasen tallissa vai onko hän enemmän varikkohenkilökuntaan kuuluva?
Joo, Fordin kanssa ovat vahvasti tekemisissä ja Fordin moottorihan niissä on. On niitä täällä Euroopassakin muutama. Konradin Saleenit ajoivat viime kaudella FIA GT:ssä muistaakseni 6 paalua ja muutaman voitonkin. Yksi kurvailee Ranskan GT:ssä ja on jonkun kisan voittanutkin. Lisäksi parilla englantilaisella tiimillä on niitä ja ovat osallistuneet FIA GT-sarjaan ja LMES:iin. Viimeinen ALMS paalu meni muuten myös Saleenille, mutta Corvettet pudottivat kolmanneksi viimeisellä stopilla. Mielestäni Corvette on toki hieman vahvempi, mutta kyllä tuo Saleenikin on hyvä peli.

Porschen LMP2:den testeistä on kuulunut huimia tuloksia. Vauhti on kohdallaan ja saattaa jopa haastaa LMP1:setkin! Vetäytyivät Atlantan kisasta, sillä vaihdelaatikko on keskeyttänyt tähän mennessä jokaisen testin. Kun se on kunnossa, niin ovat varmasti heti kärjessä. Porsche ei lähde puolivalmiina mukaan. Yrittävät mukaan viimeiseen ALMS:iin.

On muuten mainio rata tuo Road Atlanta, kurvailin sen vuokra-autolla läpi toissapäivänä. Melkoisen kapea, nopea ja paljon korkeuseroja.

En ole Carrera GT:tä kokeillut. Meillä oli viime syksynä Porschen kanssa vääntö siitä, että tekisimme siitä kilpurin, mutta tehdas ei halunnut lähteä siihen mukaan.

Matti on mukana Kuismasen tiimissä kaikissa kilpailuissa, mutta ajoi vain Zolderin 24-tuntisessa, kun tarvittiin neljä kuljettajaa. Muuten Matti painaa hommia auton ympärillä. Olisi kyllä mukavaa, jos hän saisi enemmän ajoaikaa.
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
846
Matista puheenollen. Hän suunnitteli paluuta Rallicrossin-EM sarjaan. Tietääkö kukaan mitä niille suunnitelmille kävi?
 

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Markus Palttala sanoi:
PSI:n suunnitelmissa on osallistua FFSA GT-sarjan Le Mansin ja Magny Coursin kisoihin syys- ja lokakuussa. Siis neljä viimeistä lähtöä. Siellä on tavoitteena palauttaa PSI:n turbo-Porschet voittajalistoille ja ajan siellä todennäköisesti jonkun nopean tallikaverin kanssa. Pari nimeä on vielä listalla, josta valitaan. Tämä projekti ei ole kuitenkaan vielä täysin lyöty lukkoon.
Miltäs tämä Ranskan valloitus näyttää, onko PSI lähdössä kumpaakaan viikonlopuista mukaan?
 

Markus Palttala

Well-known member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
338
Sijainti
Belgium
Petri L sanoi:
Matista puheenollen. Hän suunnitteli paluuta Rallicrossin-EM sarjaan. Tietääkö kukaan mitä niille suunnitelmille kävi?
Kuulin näistä suunnitelmista joskus aikaa sitten, mutta ei tullut puheeksi, kun juttelimme Zolderissa muutama viikko sitten.
 

Markus Palttala

Well-known member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
338
Sijainti
Belgium
Petri Piira sanoi:
Miltäs tämä Ranskan valloitus näyttää, onko PSI lähdössä kumpaakaan viikonlopuista mukaan?
Niiden suunnitelmien jälkeen kuviot ovat vähän muuttuneet. PSI:llä työskennellään tällä hetkellä laajemman kv-ohjelman käynnistämiseksi 2006 ja se vie aikaa ja resursseja tällä hetkellä. Noissa kahdessa viimeisessä Ranskan GT:n kisassa tarkoituksena oli ajaa pari hyvää tulosta ja palata sitten ensi vuonna sinne koko kaudeksi. Se on edelleen mahdollista, mutta ei päätavoitteena. Le Mans jätetään väliin, mutta Magny-Coursiin saatetaan vielä mennä. Se selvinnee tässä parin viikon sisällä...
 

Yvonne

Well-known member
Liittynyt
13.12.2004
Viestit
64
Sijainti
Netherlands
Race Festival

Hey,

Next weekend, there is another Race event with participation of Markus Palttala. He drives with the PSI - Porsche in the Belcar during the "Race Festival" in Spa

The flyer :



Timing 01.10.05
09.00 - 9.45 h. Free Practice
12.00 - 12.45 h. Qualifying 1
15.10 - 15.55 h. Qualifying 2

Timing 02.10.05
9.00 - 9.20 h. Warm - Up
11.40 - 13.45 h Race (125 minutes)

Times are local times, for Finland: +1 Hour.

For all information, click here

This race is live-coveraged at the web, by this link :Live Coverage

Markus is driving in:


For live-timing Live Timing Results

Off course, the importantest news...you find it in Yvonne's Corner

Also active in the competition is Pertti Kuismanen and drives in this car:


Greetz,
Yvonne
 

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Mites viikonlopun kisailut meni? Ei oikein meinaa löytyä raportteja (englanniks) tai oikein tuloksiakaan, tai sit en vain osaa etsiä oikeasta paikasta. Ei sinänsä, ei mulla sähköpostikaan toimi tällä hetkellä, jos sinne ois raporttia mennyt.

Edit: Löytyihän tuolta yhdet tulokset . Eli Kuismanen neljäs ja Markus kuudes kokonaiskisassa :p
 
Viimeksi muokattu:
Ylös