Kysymyksiä Markus Palttalalle (eli Markus Palttala for Dummies)

Markus Palttala

Well-known member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
338
Sijainti
Belgium
Petri Piira sanoi:
Spa 24 tuntisen entry list on tuolla. Palltala ja belgiasta :rolleyes:

Osaatkos kertoa tästä PSI:n kolmikosta Damien Coens, Anthony Beltoise, Jean Luc Blanchemain jotain? Ei kyl mulle sano yhtään mitään. Ja saitkos miten kivuttomasti homman sit järjestymään ajopaikkas suhteen?

GT1-luokassa ainaki ennakkoon näyttäis olevan aika hyvää kalustoa, Maseratit, Aston Martinit, pari Corvettea, Ferrareita..
No niin, vähän kesti kun käväisin Suomessa lomailemassa ja tämä viikko on kulunut Span varikolla. Juu tuo nimi nyt menee useimmiten pieleen, mutta pääasia että edes yrittävät.. :) Maan vaihtumisesta pitää kyllä huomauttaa..

PSIn projekti on sellainen, että pääsponsori on tehnyt sopimuksen tiimin kanssa ja valitsi sitten mieleisensä kuljettajat. Coens on pääpomon sukulaispoika ja siten automaattisesti mukana. Ihan ok sanotaanko nuorehko herrasmieskuljettaja. Ei ole kovin aktiivisesti ajellut, mutta on käynyt läpi lukuisia 24-tuntisia. Anthony Beltoise puolestaan on kova kaveri. On voittanut formuloissa ja GT-autoissa paljon kisoja ja mestaruuksia. Jonkinnäköinen kuuluisuus, sillä isäukko on entinen F1-kuljettaja. Joka tapauksessa erittäin hyvä kuljettaja, jos pitää päänsä kylmänä. Blanchemain on Anthonyn ajopari Ranskan GT:ssä ja sai paikan sitä kautta. Porukan hitain, mutta kuitenkin melko varma kaveri. Ihan kohtuullinen kolmikko. Se sponsori vähän päivitteli, kun kuuli jälkeenpäin, että olisin ollut käytettävissä, mutta turha enää ähkiä.

PSI:n peruutettua turbonsa osallistumisen, otin vastaan Gordon Teamin tarjouksen. PSI vähän siitä yski, sillä ajamme nyt vastakkain, mutta en halua olla katsomossa kun on mahdollisuus ajaa. Parin pikapalaverin jälkeen homma on sitten ok. Tai niin ainakin luulen..

GT1-luokan kalusto on todellakin erittäin hienoa. Siitä tulee kova kisa eikä voittajaa pysty mitenkään ennakoimaan. Jos on heitettävä arvaus, laittaisin lanttini likoon GLPK:n Corvetten, Larbren toisen Ferrarin tai jommankumman Astonin puolesta. En oikein usko Maseratin luotettavuuteen.

Sadetta on lupaillut, joten se sekoittaa pakkaa aika tavalla. Gruppe M:n tehdas-Porschet saattavat hyvinkin yllättää, kuten Freisinger teki pari vuotta sitten!

Pitää tästä valua taas radalle, sillä en päässyt eilen ajamaan aika-ajoa kunnolla. Tiimi muutti viime tipassa taktiikkaa ja sen sijaan, että olisin ajanut tuloksemme heti alkuun, menin radalle kolmantena. Siinä sitten ekalla nopealla pudotti vedet niskaan ja jäi ajat ajamatta. Juuri tämän välttääksemme valitsimme alkuperäisen taktiikkamme... Tuloksissa tällä hetkellä näkyvä aikamme on lämppäriltäni. Toivottavasti tänään olisi kuivaa, jotta saisin vähän parannettua lähtöruutua. Keli vaan oli aivan optimi eilen ennen kuin ripotteli, joten tänään on puristettava vähän enemmän.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Mukava kuulla päivityksiä tältä rintamalta! Onkohan toi Anthony Beltoisen isäukko Jean-Pierre Beltoise? JiiPee oli kova kuski sateella, taisi voittaa Monacon 1972 BRM:llä ihan puun takaa. Sillon jäi taakse sellainenkin sadekelin mestari kuin Jacky Ickx, joka on taasen vanhan Span legendoja. Tarinahan kertoo että eräässä urheiluautokisassa Spassa ekan kierroksen jälkeen Ickx tuli ainoana autona ja parinkymmenen sekunnin odottelun jälkeen ruvettiin pelkäämään pahaa joukkokolaria. No eihän siellä mitään ollut sattunut, kun Jacky vaan oli painanut niin paljon kovempaa...Ickxin tytär mahtaa olla muuten mukana tuossa tämän vuoden Span 24 tunnin kisassa.
 

Markus Palttala

Well-known member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
338
Sijainti
Belgium
pmv sanoi:
Mukava kuulla päivityksiä tältä rintamalta! Onkohan toi Anthony Beltoisen isäukko Jean-Pierre Beltoise? JiiPee oli kova kuski sateella, taisi voittaa Monacon 1972 BRM:llä ihan puun takaa. Sillon jäi taakse sellainenkin sadekelin mestari kuin Jacky Ickx, joka on taasen vanhan Span legendoja. Tarinahan kertoo että eräässä urheiluautokisassa Spassa ekan kierroksen jälkeen Ickx tuli ainoana autona ja parinkymmenen sekunnin odottelun jälkeen ruvettiin pelkäämään pahaa joukkokolaria. No eihän siellä mitään ollut sattunut, kun Jacky vaan oli painanut niin paljon kovempaa...Ickxin tytär mahtaa olla muuten mukana tuossa tämän vuoden Span 24 tunnin kisassa.
Eiköhän se ole sama JiiPee! Ja Vanina todellakin on mukana, luokassa 3 Cup-Porschella. Nyt pitää mennä, aika-ajot alkaa tunnin kuluttua..!
 

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Noniin, ei muuta ku hanaa a-a:ssa. Toivottavasti kelit ja muut asiat suosii nopeita kierroksia.
 

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Kysytäänpä tällein jälkijunassa että mites nää GT2 ja G2 luokat eroaa toisistaan pääpiirteiltään, kun ne olivat erikseen Spassa? Porscheja kun riittää eri tasoisiin sarjoihin vaikka kuinka paljon... :D
 

Markus Palttala

Well-known member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
338
Sijainti
Belgium
Petri Piira sanoi:
Kysytäänpä tällein jälkijunassa että mites nää GT2 ja G2 luokat eroaa toisistaan pääpiirteiltään, kun ne olivat erikseen Spassa? Porscheja kun riittää eri tasoisiin sarjoihin vaikka kuinka paljon... :D
Mooron. Span 24-tuntinen on samalla sekä FIA GT -sarjan osakilpailu että erillinen yksittäinen kestävyysajo. Ensin autot jaetaan kolmeen luokkaan Group 1-3 (G1, G2, G3).

G1 on periaatteessa vain FIA GT -autoille tai sellaisille, jotka on luokiteltu ja samanlaisia ajaa FIA GT -sarjassa (Belcarin Corvette oli tässä luokassa, sillä Kumpenin vastaava ajaa sitä vakituisesti). G1 jaetaan sitten tuttuun tapaan vielä kahteen luokkaan: GT1 (Aston, Corvette, Ferrari 550/575, Maserati, Lister, Saleen) ja GT2 (Porsche GT3-R/RS/RSR ja Ferrari 360 Modena).

G2 on nimeltään National GT eli siellä kilpailevat Belcariin, FFSA GT -sarjaan sekä Enklannin että kaikkien muiden maiden GT -kapinoihin kuuluvat autot.

G3 on merkkiluokkien, ns. Cup-autojen luokka. Tässä luokassa Porsche on mukana Suomessakin tutun Carrera Cupin tai Supercupin autoilla.

G2 -luokan säännöt ovat hieman vapaammat. Autot voivat ajaa niissä säädöissä kuin kansallisissa sarjoissaan, ainoastaan kuristimet vaihdetaan FIA GT:n sääntöjen mukaisiksi, jotta tehot olisivat jotenkin samalla alueella. Esimerkiksi luokan voittaneen Pendersin Porsche on jonkin verran leveämpi, aerodynamiikka on paljon vapaampaa, tehoa on hieman enemmän ja he käyttivät ABS-jarruja, jotka varsinkin sateella tuovat jonkin verran etua. Mukana oli myös Chrysler Viper, joka FIA GT:ssä ajaessaan kuuluisi isompaan GT1-luokkaan.

On täysin hämärän peitossa miksi meidän LMES-sarjassa käyttämämme Porsche ajautui G2-luokkaan. Kaikilla ennakkolistoilla olimme G1:n GT2-luokassa. Siinä kävi joku käpy, sillä LMES-autojen pitäisi mennä suoraan FIA GT:n GT2-luokkaan tässä kilpailussa. Loppupeleissä siinä ei ollut paljon eroa kumman luokan keskeytti... Olisimme G2-luokkaan päädyttyämme voineet toki muuttaa autoa melkoisesti, mutta mitäs sitä enää keskiviikkona treenien alla säheltämään.

PSI:n vastaavanlainen Porsche taas menee automaattisesti G2-luokkaan, sillä sillä on ajettu vain Belcaria tänä ja viime vuonna. Siinä on myös vähän isompaa siipeä, isompi moottori ja ABSit. G2 -luokan sääntöjen vapaus tasoittaa hieman kilpailua ulkopuolelta tuleville, mutta esim. SRT:n Corvettea ei sinne päästetä, sillä sehän voisi vapaammilla säännöillä pestä koko porukan.
 

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Nojoo toi selvensi vaikka näköjään muutamin kohdin vähän heittää nuo autojen sijoittelut.

Miltäs muuten BelCar näyttää, ymmärtääkseni kolme kisaa jäljellä 2x Zolder ja Spa. Kuismanen ja Vosse ovat pistetilanteessa aika kaukana, mutta sen jälkeen hieman pienempiä eroja. Mihis tällä hetkellä näet että on realistiset mahdollisuudet kauden päätteeksi? Ja saakos Zolderin 24h:sta enemmän pisteitä?
 

Markus Palttala

Well-known member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
338
Sijainti
Belgium
Petri Piira sanoi:
Nojoo toi selvensi vaikka näköjään muutamin kohdin vähän heittää nuo autojen sijoittelut.

Miltäs muuten BelCar näyttää, ymmärtääkseni kolme kisaa jäljellä 2x Zolder ja Spa. Kuismanen ja Vosse ovat pistetilanteessa aika kaukana, mutta sen jälkeen hieman pienempiä eroja. Mihis tällä hetkellä näet että on realistiset mahdollisuudet kauden päätteeksi? Ja saakos Zolderin 24h:sta enemmän pisteitä?
Vähän ne heittää, kun on tavallisesta poikkeava kilpailu, mutta muuten se on melko selvää.

Belcar näyttää ihan kohtuulliselta. Oikeastaan joka kisassa on ollut pientä murhetta ja podiumille on kivuttu vasta pari kertaa eikä ainuttakaan voittoa ole tullut, mutta toisaalta kaikissa kisoissa maaliin sijoilla 2-6. Pistetilanteessa olemme muistaakseni neljäntenä. Bongoja voi tutkailla sivulla www.belcar.com.

Kuismanen on tosiaan ottanut aimo harppauksen, kun Vosse liittyi tiimiin. Nyt on vauhti ja säädöt kohdallaan ja vaikka suomalaistiimin vauhti ei aivan nopeinta olekaan, niin tasaisuus on toiminut. Huononakin päivänä siinä podiumille ja pistetilanne on hanskassa. Sarjan nopein auto, Corvette, on kärsinyt yhden kolarin ja yhden moottoririkon, muuten se on ajanut lähes aina paalulle ja voittoon. Jos Kuismanen tulee kaksnelosen maaliin, on mestaruus sinetöity.

Zolderin pitkässä kisassa on jaossa tuplapisteet. Lähtöjä on nyt ajettu 5 ja jäljellä on 3, mutta koska Span 2x1h kisoista sai yhteensä yhden kisan pisteet ja 24:ssä on jaossa tuplat, on pisteiden jako tasan puolivälissä.

Meidän pitäisi ehdottomasti päästä Zolderissa maaliin ja jos olemme suorituskykymme mukaisella sijalla eli kolmen joukossa, niin mahdollisuudet palkintosijaan myös pisteissä on erinomainen. Jos kisa jää kesken, niin mahikset mitaliin ovat aika heiveröiset.

Toisaalta pisteitä jaetaan myös kisan kuluessa seuraavalla systeemillä: 25% 6 tunnin jälkeen, toiset 25% 12h jälkeen ja loput 50% kisan päätteeksi. Toisin sanoen, ajamalla johdossa 6h ja 12h kohdalla saa yhden voiton mukaiset pisteet vaikka meno loppuisikin välillä 12-24h. Yleensä pistetaulukkoa saa odotella parisen viikkoa tämän kisan jälkeen...
 

Yvonne

Well-known member
Liittynyt
13.12.2004
Viestit
64
Sijainti
Netherlands
Hey,

Photos of the 24 Hours of Spa, you can find them here

Information about the race, click... Proximus 24 Hours of Spa

Next weekend (12.08.05 - 13.08.05), Markus drives at Silverstone, in the LMES Series. Information, click LMES website or
Silverstone topic.

This time, his name is written correct and not "Palltala" as in Monza :wink:

Greetz,
Yvonne
 
Viimeksi muokattu:

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Markushan on ajanut viikonloppuna Silverstonen sateessa kuin JJ Lehto ikään :wink: Mites muuten, paraniko keli loppua kohden vai jatkuiko sateisena kisan läpi? Itse missasin sen kun olin reissussa, pitää yrittää saada MotorsTV:n lähetys nähtäväksi myöhemmin.
 

Markus Palttala

Well-known member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
338
Sijainti
Belgium
Petri Piira sanoi:
Markushan on ajanut viikonloppuna Silverstonen sateessa kuin JJ Lehto ikään :wink: Mites muuten, paraniko keli loppua kohden vai jatkuiko sateisena kisan läpi? Itse missasin sen kun olin reissussa, pitää yrittää saada MotorsTV:n lähetys nähtäväksi myöhemmin.

Juu, ihan kivasti sujui sateella. Oli mukava, kun päästivät kerran starttaamaankin ja vielä suosikkikelilläni. Joku toimittaja kyseli sen mun stintin jälkeen, että miten oli mahdollista nousta niin korkealle. Vastasin siihen, että en tiennyt sijoitustani, näin tuskin mitään, ajoin ekaa kertaa RSR:llä sadekelillä, luistonesto ei toiminut ja päätin ottaa hyvin rauhallisesti.
Kaveri katseli siinä huuli pyöreänä ja kysyi, että olisko mun pitänyt ohittaa Allan McNishin Audi R8:kin...

Keli vaihteli aina välillä. Ensin satoi melkoisesti, sitten vähän rauhoittui ja sitten satoi taas. Viimeiset pari tuntia ajettiin hieman kuivemmalla ja esim. meidän autossa oli välikelin renkaat. Kokonaan rata ei kuitenkaan kuivunut.

MotorsTV näytti kisan suorana ja siellä oli meidänkin Porsche näkynyt aika mukavasti. Kerro jos saat sen jostain haltuusi, olisi mukava nähdä miltä se näytti televisiosta käsin. Itse kun en kisan aikana nähnyt muuta kuin sumua :)
 

Yvonne

Well-known member
Liittynyt
13.12.2004
Viestit
64
Sijainti
Netherlands
Euphony 24 Hour of Zolder

Hey

Next weekend (24.08.05 till 28.08.05), there is a big race-event in Belgium with participation of Markus...the Euphony 24 Hours of Zolder. This is a Belcar – race of 24 hours. The race is ‘top of the bill’ of track Zolder.
For information about the Belcar : www.belcar.com

During the event, there is live – timing and Live – streaming :
Live – Timing :Live Timing
Live – Streaming : Live Streaming
Live - News (News during the event, as retire of cars and so) : Live News

For all information of the event, see : Euphony 24 Hour Site or Euphony 24 Hours Topic

In the news items, there is an interview with Markus, see :
Interview with Markus

Greetz,
Yvonne
 
Viimeksi muokattu:

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Sankarimme Palttala, Kuismanen ja Alamäki ovat vauhdissa. Mutta missä on tseit.. eiku Risto Virtanen?

Suorat linkit Live Timing ja Live video Windows media Playeriin suora linkki, niin voi suurennella ja pienennellä. Live Timing ei kyl tällä hetkellä kovin aktiivisesti päivity syystä tai toisesta.
 
Ylös