Zep sanoi:
Mikäs Markus sinun näkemyksesi on suomalaisesta rata-autoilusta?
1. Mitä olisi tehtävä yleisön saamiseksi ratojen varteen?
2. Kuinka saataisiin lisää kalustoa radalle?
Taisit olla mukana ainakin kaksi kautta, joten hieman
kokemuspohjaakin on.
Kotimainen rata-autoilu näyttäisi tosiaan olevan taas hieman suvantovaiheessa. Mitään yksinkertaista vastausta tai reseptiä en tuohon tietenkään osaa antaa, mutta tässä voisi vaikka vertailla näihin Belgian kuvioihin. Belgiahan ei ole paljoa Suomea suurempi paikka, mutta paikalliset kisahommat ovat täysin eri tasolla.
Kun itse ajelin Suomessa, oli Sport 2000:ssa 30 autoa viivalla, yleisöäkin kohtuullisesti (ei toki paljon) ja useampi kuljettaja taisteli tasaväkisesti voitoista. Näistä sarjoista pitää tehdä kiinnostavia ja muutamia kuljettajia pitää nostaa taistelupareiksi, joita yleisö sitten seuraa. Tämä tietenkin edellyttää riittävää automäärää ja tason tasaisuutta. Nythän radalla on kourallinen autoja ja yleisönä näiden kuljettajien sukulaiset. Sport/Superia parjataan monelta taholta, mutta mielestäni se on näyttävää touhua, jos autoja on riittävästi ja kilpailut tasaväkisiä. Jos autoja on 8 ja sama kaveri voittaa aina vaikka pakitellen, niin se ei laajempaa yleisöä kiinnosta. On siis oltava selvä pääluokka ja sitten sen ympärille mielenkiintoinen oheisohjelmisto.
Nyt Legendsit, Hondat ym. ovat hienoja juttuja, mutta ne eivät ole riittävän eksoottisia vetämään yleisöä itsestään. Pääohjelman mukana ne ovat toimivia. On hienoa, että Formula Ford tekee uutta nousua. Sarja on hyvä askel nuorille lupauksille matkalla maailmalle.
Mielestäni pääsarja pitäisi valita akselilta touring, GT tai Porsche Cup. Yleisö kaipaa myös näyttäviä autoja, mutta niihin vaadittavat budjetit ovat Suomen tasolla liian kovia. On siis keskityttävä automäärään ja hyvään kilvanajoon.
Belgiassa pääsarjana toimii Belcar, jota itsekin ajan. Ajetaan 7 viikonloppua, joissa kisasysteemit vaihtelevat (2x1h, 2h, 6h ja 24h). Autoja on viivalla 50, mukana on hienoja pelejä (Corvette, Viper, Porsche, BMW, Marcos, Stealth, Silhouetit) ja vuosia ratoja kiertäneet kuskitkin ovat yleisölle tuttuja. Myös televisiointi toimii. Yleisöä on aina 15-60.000, tapahtumat ovat avoimia, kisojen lisäksi on kaikenlaista oheisohjelmaa ja fanitoimintaa. Sinne tullaan viihtymään ihmisten sekaan eikä seisomaan pariksi tunniksi vesisateessa rinteellä.
Tietenkin tunnetut henkilöt kiinnostavat suurta yleisöä, mutta siinä voisi ehkä keskittyä myös eri moottoriurheilulajien edustajiin eikä pelkästään viihdealan edustajiin. Toisin sanoen siis molempiin. Häkän vierailu Ahvenistolla oli tietenkin iso juttu, mutta joka kisassa voisi olla mukana joku Mäkinen, Kankkunen, Kallio tai sitten maailmaa jo kiertävät Mäkelän Vallen tai Kovalaisen Heikin kaltaiset nuorukaiset, jotka tunnetaan jo muista saavutuksistaan.
On tavallaan valitettava noidankehä, että sponsorit eivät ole kiinnostuneita, sillä yleisöä ja näkyvyyttä ei ole tarpeeksi ja tämän kautta myös automäärät ja taso jäävät alhaiseksi. Tarvitaan siis niitä rohkeita, jotka satsaavat ja ottavat riskiä ja nostavat koko hommaa ylöspäin. Tämän jälkeen muut seuraavat perässä ja automäärät kasvavat. Pitäisi siis puhaltaa yhteen hiileen eikä kiukutella pikkuasioista. Kun Sport 2000 tuli Suomeen, oli ilmassa sellaista yhteispelin tuntua, mutta se kantoi valitettavan lyhyen aikaa.