Runar ja Kyllikki sanoi:
Tää menee aavistuksen off-topiciksi, koska ei koske nykyistä tilannettasi vaan moottoriurheilua yleensä..mutta oletko kokeillut ratamoottoripyörää tai moottoripyörää ylipäätään radalla?
Jos olet, katsotko, että siinä hommassa on mitään hyötyä autourheilussa kehittyneestä pelisilmästä ja päinvastoin? Tai vaikka et olisikaan kokeillut, niin mikä on näkemyksesi asiasta?
Vuosien varrellahan on useinkin huhuiltu siirtymisestä prätkistä formula ykkösiin ja päinvastoin....ihan viime aikoinakin.
Ja on siinä joskus onnistuttukin.
Tämä ei muuten mene ollenkaan off-topiciksi, sana on täällä vapaa! En ole ajanut millään prätkällä radalla, enkä oikein muutenkaan. Mielipiteitä löytyy silti, kuten aina...
Kyllä sekä autoilla että pyörillä perusasiat ovat samat, vaikka laitteen hallinassa suuria eroja onkin. Nopealla kaverilla on silmää yhtälailla molempiin. Vaatii tietenkin harjoittelua löytää ne tärkeät yksityiskohdat kunkin masiinan ajamiseen. Samanlaisista eroista (hieman pienemmistä toki) puhutaan, kun mietitään formuloiden ja vakioautojen ajamisen eroavuutta.
Pyörällä pitää ajaa pyöreämmin lähinnä downforcen täydellisen puutteen ja lisäksi mekaanisen pidon vähyyden vuoksi. Mielestäni jotkut MotoGP:ssä nähtävät ajosuoritukset ovat ilmiömäisiä. Suurin ero tulee siitä, miten prätkällä kosketus radan pintaan on hyvin pienellä alueella renkaissa. Koko paino on kahden pienen, n. kämmenen kokoisen pläntin (ja kiihdytystehot yhden, takarenkaassa) varassa. Mutkanopeudet ovat luonnollisesti hitaammat, kun tämä sama pieni alue on kaiken pidon lähde. Autoissa on hyvin paljon hyötyä painonpisteen mataluudesta ja painon jakautumisesta mutkan suunnasta riippuen vasemman tai oikean puoleisille renkaille. Pyörillä virhemarginaalit ovat yleensä myös aika paljon pienemmät. Kun autolla tekee virheen, selviää usein näyttävällä sladilla ja lievästä ulosajostakin voi selvitä säikähdyksellä, kun taas pyörällä pääsee yleensä putsaamaan radan pintaa nahkahaalareilla.
Nykyään tuollaiset legendaariset lajivaihdokset ovat tietenkin vaikeampia, kun lajit ja niiden erikoistuminen kehittyvät. Yleensäkin huippu-urheilun taso on koventunut valtavasti muutaman vuosikymmenen takaisesta. Rossia ehkä tarkoitit tuossa, sillä hänen aikomuksistaanhan on huhuttu. En tiedä paljonko tässä on sitten yhteisten sponssien hehkutusta taustalla. Rossilla on todistetusti uskomaton pelisilmä ja monelta kannalta hän on varmasti riittävän taitava myös formuloilla, mutta en oikein jaksa uskoa, että hän tuosta vain hyppäisi kärkivauhtiin ykkösissä. Ei kai se niin helppoa voi olla. Tässä voisi muistella erinäisiä esimerkkejä vuoden tai pari taukoa pitäneiden mestareiden heikoista otteista ja tämä prätkäkuski hyppäisi puikkoihin ilman mitään aiempaa kokemusta.
Oli miten oli, haluaisin kyllä nähdä tämän joskus toteutuvan ja mielelläni olisin myös väärässä arvioidessani hänen menestysmahdollisuuksiaan :ahem: