Kysymyksiä Markus Palttalalle (eli Markus Palttala for Dummies)

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Kun tuo Juhis kysäs noista onnistumisista, niin mites toisinpäin. Milloin viimeiks on mennyt kaikki päin seiniä omalla ajovuorollasi. Siis välittämättä varsinaisesti kisan lopputuloksesta.

Tuli mieleen viime vuodelta ALMS:n Portlandin kisa jossa JJ tais kolaroida joka toisen kisaan lähteneen kilpailijan kanssa. Voittivat kyllä loppujen lopuksi, mutta olipahan aikamoista menoa kun tuntui että vähän väliä JJ mukana kolarissa ja taisi saada ainakin yhden stop&go:n osumistaan.

http://www.championracing.net/Audi_R8/archive/R82004/04Ptlndrace.htm
 

Markus Palttala

Well-known member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
338
Sijainti
Belgium
Petri Piira sanoi:
Kun tuo Juhis kysäs noista onnistumisista, niin mites toisinpäin. Milloin viimeiks on mennyt kaikki päin seiniä omalla ajovuorollasi. Siis välittämättä varsinaisesti kisan lopputuloksesta.

Tuli mieleen viime vuodelta ALMS:n Portlandin kisa jossa JJ tais kolaroida joka toisen kisaan lähteneen kilpailijan kanssa. Voittivat kyllä loppujen lopuksi, mutta olipahan aikamoista menoa kun tuntui että vähän väliä JJ mukana kolarissa ja taisi saada ainakin yhden stop&go:n osumistaan.

http://www.championracing.net/Audi_R8/archive/R82004/04Ptlndrace.htm
Ei oikeastaan hirveästi ole tullut tuollaisia katastrofi-kisoja ja harvoin kolaroin, mutta onhan sitä sattunut kaikenlaista. Tänä vuonna lipesi testeissä seinään oikein huolella ja autoa paikkailtiin pitkään. Lähti perä ilmaan osuttuaan ulkokanttiin ja sen jälkeen olin täysin matkustaja. Siinä kohdassa ei tietenkään ollut renkaita teräskaiteen edessä pehmittämässä osumaa... Ensimmäinen ulosajo moneen vuoteen, mutta pahaan paikkaan, kun jäi testit kesken eikä auto valmistunut ekaan kisaan.

Viime vuonna Ahvenistolla olleet saattavat muistaa ekan Porsche-lähdön, kun lähdin paalulta n. minuutin muiden perään... Katselin siinä, että missäs ne valot ovat ja huomasin, että tuulilasin mainostarra peitti valopylvään kokonaan. Siinä pää kenossa sitten ihmettelin ja asettelin vielä vaihdetta silmään, kun muut jo menivät. Taisin pudota neljänneksi ja Mika pääsi karkuun, vaikka nopeasti toiseksi nousinkin. Tuollaiset nukahdukset syövät miestä...

Ajoin ensimmäisen kaksneloseni kesällä 2000 Spassa. Olimme hienosti mukana kuvioissa, mutta parkkeerasin hiekalle, kun kierroksella ohitettu vähän peippaili ja ajauduin ulos. Tämä vastapuoli kyllä teki selvästi sen virheen, aika törkeästikin, mutta mulla ei ollut malttia odottaa. Se oli lopulta aivan sama, kuka sen virheen teki, mutta meidän kisa jäi siihen. Siinä opin kerralla, mitä tarkoittaa ajorytmi pitkissä kisoissa. Siellä pitää ottaa huomioon paljon muutakin kuin oma ajaminen ja voittajan pitää joka tapauksessa ajaa maaliin asti.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Kootaanpa vähän näitä käsiteltyjä teemoja.

Meillä täällä foorumilla väitellään usein siitä, että kuka on oikeasti kisan nopein kuski, kenen vauhti oli parasta tallitoveriin tai samankaltaisella kalustolla ajaneisiin verrattuna ja että onko nämä suoritukset sitten parempia osoituksia kuskin nopeudesta kuin todelliset radalla saavutetut tulokset.

Mitä tiimit sitten painottavat? Kun olet promotoimassa itseäsi korostatko enemmän oikeita tuloksia vain näytätkö jotain telemetriatietoja ja kierrosaikoja joistain kisoista missä olet ajanut omasta mielestä hyvin?

Entä miten itse näet epäonnen merkityksen? Kilpa-ajajahan kohtaa mitä uskomattomimpia epäonnen sattumuksia. Kuinka paljon niihin voi itse vaikuttaa? Kuinka herkästi tiimit rupeavat osoittelemaan kuskia jos homma ei onnistu?
 

Markus Palttala

Well-known member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
338
Sijainti
Belgium
pmv sanoi:
Kootaanpa vähän näitä käsiteltyjä teemoja.

Meillä täällä foorumilla väitellään usein siitä, että kuka on oikeasti kisan nopein kuski, kenen vauhti oli parasta tallitoveriin tai samankaltaisella kalustolla ajaneisiin verrattuna ja että onko nämä suoritukset sitten parempia osoituksia kuskin nopeudesta kuin todelliset radalla saavutetut tulokset.

Mitä tiimit sitten painottavat? Kun olet promotoimassa itseäsi korostatko enemmän oikeita tuloksia vain näytätkö jotain telemetriatietoja ja kierrosaikoja joistain kisoista missä olet ajanut omasta mielestä hyvin?

Entä miten itse näet epäonnen merkityksen? Kilpa-ajajahan kohtaa mitä uskomattomimpia epäonnen sattumuksia. Kuinka paljon niihin voi itse vaikuttaa? Kuinka herkästi tiimit rupeavat osoittelemaan kuskia jos homma ei onnistu?
Onhan se niin, että kilpailua ei aina välttämättä voita paras tai nopein kuski. Tähän nyt voi vaikuttaa miljoona asiaa. Se vähän riippuu asenteesta, sillä toisaalta vain voittajat muistetaan, ainakin suuremman yleisön silmissä.

En oikeastaan promotoi koskaan itseäni, sillä niitä leukojen louksuttajia on tämä laji täynnä. Toisaalta sen hehkutuksen pitäisi joka tapauksessa tulla jonkun toisen suusta, esim. managerin tms tahon. Voi olla, että välillä menee joku tilaisuus ohi suun tämän vuoksi, mutta annan itse mieluummin ajosuoritusten puhua puolestaan. Esim. tuo viimeinen LMES-tilaisuuteni tuli juuri siksi, että tiimi tiesi etten tule sinne pullistelemaan ja esiintymään starana, vaan tekemään työni niin hyvin kuin pystyn. Aloite tähän projektiin tuli Dunlopilta, joka halusi siihen autoon kuljettajan joka pystyy antamaan palautetta. Ja se koko homma menikin todella hyvin. Paras tapa on saada testimahdollisuus ja sitten yrittää onnistua siinä.

Epäonnella tai onnella on välillä suurikin merkitys tuloksiin. Toisaalta huonon tuurin piikkiin on helppo laittaa monta virhettäkin. Esimerkiksi kärkipaikalta hajonnut vaihdelaatikko voi tuoda marttyyrin aseman, mutta laatikon voi helposti myös vääränlaisella ajotyylillä rikkoa myös itse. Huonolla tuurilla voi menettää mestaruuden tai voiton, mutta ei sen syyksi voi useampaa epäonnistumista laittaa. Välillä pitää analysoida tiukemmin myös taustoja ja useimmille asioille löytyy aina syynsä.

Esimerkki ykkösten puolelta taas. Kimin eilinen keskeytys voidaan helposti laittaa epäonnen nimiin. Toisaalta jos vertaa Rubensia ja Schumia, niin on vaikea uskoa, että Ferrari antaisi heille niin erilaiset välineet tai että heidän tuurinsa olisi niin erilainen, etteikö osaa Rubensin keskeytyksistä voisi myös selittää erilaisella ajotyylillä tai hitaammista kierrosajoista johtuvalla yliyrittämisellä.

Riippuu täysin kuljettajan ja tiimin välisestä suhteesta, miten näihin epäonnistumisiin suhtaudutaan. Lisäävätkö ne työntekoa ja yrittämistä vai alkaako syyttely. Siinä kohtaa, kun aletaan puolin ja toisin osoitella ja kiukutella, ovat muut tiimit jo kaukana edellä. Tietenkin, jos joku tekee virheen, niin se on myös myönnettävä. Hyvä tiimi tai kuljettaja ei vain tee samaa virhettä kahdesti.
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Jatketaas uuden kysymyksen voimin :)

Elikkäs, ootko tehnyt uraliikettä, jota oisit katunut?

Entäs nuo sopimustarjoukset, onko koskaan tullut tarjousta "puuntakaa" vai onko aina ollut vähintään haju, että "Tuo talli on kiinnostunut minusta"
 

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Millä Porschen mallilla ajat työmatkat ja mitä käytät kauppakassina? :wink:
 

gnz

Well-known member
Liittynyt
19.3.2002
Viestit
1015
Sijainti
espoo
Satuin olemaan Ahvenistolla Porsche cupin aikana ja siellä jäi mieleen juuri tuo suorittamasi Häkkisen ohitus.

Ajoiko Mika liian hitaasti tai väärällä linjalla pääsuoran jälkeisestä ("stadionin") mutkasta ulos vai miten ihmeessä ehdit rinnalle seuraavaan jarrutukseen? Tietoinen riski?

Tuli vaan mieleen, koska tuo valitsemasi ohituspaikka ei ole niitä tyypillisimpiä :D
 

Markus Palttala

Well-known member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
338
Sijainti
Belgium
jaska sanoi:
Jatketaas uuden kysymyksen voimin :)

Elikkäs, ootko tehnyt uraliikettä, jota oisit katunut?

Entäs nuo sopimustarjoukset, onko koskaan tullut tarjousta "puuntakaa" vai onko aina ollut vähintään haju, että "Tuo talli on kiinnostunut minusta"
Ei oikeastaan ole mitään valintoja, mitä katuisin. Tietenkin välillä tulee mieleen, että missä olisin, jos olisin välillä tehnyt toisin. Esimerkiksi pysyminen PSI:n leivissä on antanut paljon, mutta toisaalta myös leimannut omalla tavallaan yhden tallin kuljettajaksi. Tämän vuoksi suostuinkin tuohon LMES-tarjoukseen tälle kaudelle.

Jossain vaiheessa Porsche oli kysellyt sopimuksistani, mutta PSI ilmoitti silloin, että ajan tiukasti heille. Kuulin tämän vasta myöhemmin, sillä he eivät olleet suoraan yhteydessä minuun...

Eivät ne yleensä tule puun takaa, vaan jonkun välikäden kautta, joka sitten myös pitää ajantasalla kiinnostuksen kehittymisestä jo ennen yhteydenottoa.
 

Markus Palttala

Well-known member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
338
Sijainti
Belgium
Petri Piira sanoi:
Millä Porschen mallilla ajat työmatkat ja mitä käytät kauppakassina? :wink:
Niitä on niin monta, etten enää pysy mukana malleissa ja väreissä...

Totta puhuen dieselillä painellaan työmatkat ja Porschella kurvaillaan vain radalla ja välillä meidän tuning-malleilla jotain testejä. Farmari-autoon mahtuu paremmin se maitopurkki ja juustokimpale :ahem:

Tässä taitaa olla vähän eroa tehdassopparin ja yksityistiimin välillä..
 

Markus Palttala

Well-known member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
338
Sijainti
Belgium
gnz sanoi:
Satuin olemaan Ahvenistolla Porsche cupin aikana ja siellä jäi mieleen juuri tuo suorittamasi Häkkisen ohitus.

Ajoiko Mika liian hitaasti tai väärällä linjalla pääsuoran jälkeisestä ("stadionin") mutkasta ulos vai miten ihmeessä ehdit rinnalle seuraavaan jarrutukseen? Tietoinen riski?

Tuli vaan mieleen, koska tuo valitsemasi ohituspaikka ei ole niitä tyypillisimpiä :D
Mun mielestä se on erinomainen ohituspaikka, sillä siinä saa helposti kaverin konseptin vähän sekaisin ja pääsee itse pienelle karkumatkalle :p

Ei Mika mitään suurta virhettä tehnyt, mutta sen verran paremmin pääsin stadionin mutkasta ulos, että ehdin kammeta rinnalle seuraavaan. Sinne sisään kun tähtää, niin siinähän säästää matkassakin hieman... Riskiä en toki ottanut ollenkaan, sillä tiesin ettei Mika aivan ensimmäistä kilpailuaan ajanut eikä varmasti olisi tehnyt hölmöyksiä. Siinä tilanteessa tosin ei oikein ehtinyt peittääkään, sillä olin niin selvästi jo rinnalla. Paikka on siksikin hyvä, että siinä harva katselee myöhään peileihin, sillä pitää keskittyä niihin lähestyviin kaiteisiin.

Lauantain kisassa vauhtimme oli sen verran tasaväkisempää, etten parista yrityksestä huolimatta päässyt ohi ja sen jälkeen putosinkin jo kyydistä, kun poltin renkaani joutuessani ajamaan Mikan kiinni epäonnistuneen lähtöni jälkeen.
 

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Jos jätetään (moottori)urheilu pois, niin minkä verran seurailet netin? kautta Suomen tapahtumia. Vai tuleeko jotain lehtiä Suomesta.

Ja miten aikanaan muutto Suomesta kaikenkaikkiaan sujui? Oliko siellä jotain tuttuja auttamassa sopeutumiseen vai oletko joutunut oppimaan kaiken "kantapään" kautta.

Ja mitä kaipaat Suomesta?
 

Markus Palttala

Well-known member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
338
Sijainti
Belgium
Petri Piira sanoi:
Jos jätetään (moottori)urheilu pois, niin minkä verran seurailet netin? kautta Suomen tapahtumia. Vai tuleeko jotain lehtiä Suomesta.

Ja miten aikanaan muutto Suomesta kaikenkaikkiaan sujui? Oliko siellä jotain tuttuja auttamassa sopeutumiseen vai oletko joutunut oppimaan kaiken "kantapään" kautta.

Ja mitä kaipaat Suomesta?
Päivittäin luen netin kautta maikkarin sivuja, Iltalehteä jne. joiden avulla pysyn vähän mukana Suomen kuvioissa. Tänäänkin järkytyin, kun Merikukka oli lähtenyt lapsi sylissään. Suomalaisia lehtiä en ole tilannut, ei taida säännöllisesti tulla kuin Autosport...

Muutto sujui ripeästi enkä siinä ehtinyt paljon mietiskellä. Viime vuoden tammikuun 5. olin koululla kirjoittamassa kypsyysnäytettä (valmistumisen viimeinen edellytys) ja illalla oli lento tänne. Joululoman aikana olin allekirjoittanut faksin välityksellä vuokrasopimuksen ja tutustuin sitten luukkuuni tänne saavuttuani. Tammikuu meni patjalla nukkuen, kunnes muutama tuttu tuli pyöränhakureissulle ja toi tullessaan pienen muuttokuorman.

Tänne sopeutuminen oli helppoa, sillä olin pyörinyt näissä nurkissa jo muutaman vuoden ja pari kokonaista kesääkin. Paikallisten tuttujen kautta valikoitui tämä Eupenkin lopulta asuinpaikkakunnaksi, sillä he jeesailivat alun järjestelyissä. Muuten olin vähän matkalla isommalle paikkakunnalle, mutta tällaiseen pieneen kaupunkiin oli toistaalta helpointa tulla. Käytännön paperihommissa piti soveltaa saksaa ja ranskaa sekaisin ja siinä oli omat kommelluksensa, mutta hyvin kaikki sujui.

Suomessa on tietenkin suurin osa kavereista, vanhemmat ja sukulaiset. Tämän lisäksi kaipailen leppoisaa opiskelijaelämää, saunaa ja Suomen luontoa. Suunnitelmissa on käydä kesällä ainakin viikon lomalla, toivottavasti se järjestyy!
 

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Mistä rata-autosta lähtee mielestäsi parhaat äänet?

Corvettessa on kyl ihan kivat murinat. Harmi ettei Panozin protoja enää ole radoilla, ne äänet olivat kyl mahtavia.
 

Markus Palttala

Well-known member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
338
Sijainti
Belgium
Petri Piira sanoi:
Mistä rata-autosta lähtee mielestäsi parhaat äänet?

Corvettessa on kyl ihan kivat murinat. Harmi ettei Panozin protoja enää ole radoilla, ne äänet olivat kyl mahtavia.
En muista mikä niistä protoista vinkui aika hienosti, olisikohan ollut jompi kumpi Courage? GT-peleistä Corvettessa on todellakin mahtava ääni, se kuulostaakin nopealta ja voimakkaalta. Belcarissa on pari BMW:tä, joissa on V8:n kone ja ne kiertävät aika korkealla. Puhdas ääni kuulostaa hienolta!

Jotkut pitävät myös meidän turbo-Porschen puhinasta, mutta tuon GT3-RSR:n ääni ottaa jotenkin korvaan. Auton sisällä se on aika makea, mutta pikku-Porschen ajaessa ohi pitää varikkomuurilla peittää korvat.
 

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Petri Piira sanoi:
Mistä rata-autosta lähtee mielestäsi parhaat äänet?

Harmi ettei Panozin protoja enää ole radoilla, ne äänet olivat kyl mahtavia.
Löysinpä yhdestä vanhasta videopätkästä Panozia, joten tässä vähän ääntä Panoz Roadsterista. Kuvakulma oli ihan keulassa.
 

Aeuk

Well-known member
Liittynyt
29.1.2002
Viestit
1201
Täytyy muuten sanoa, että tämä ketju lienee kiinnostavin (tai vähintään yksi kiinnostavimmista) mitä täällä f1-forumissa on tullut luettua sitten rekisteröitymisen. Lueskelin mielenkiinnolla koko ketjun lävitse. Kysymyksiä ei itsellä tässä valitettavasti tule mieleen, ainakaan juuri nyt, mutta pakko kuitenkin kiitellä kaikista noista vastauksista ja ilmaista toivovansa lisää jotain tälläistä.

:thumbup:
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Täytyy sen verran ammattilaiselta tiedustella, et mitä mieltä olet näin alkuun tästä Häkän dtm-uran alkuvaiheista?

Onko kulkenut odotetusti vai olisitko odottanut enemmän?

ps. Tähän ei tarvitse vastata ku vasta huomisen kisan jälkeen ;)

Ja onnea omalle uralle, toivottavasti kulkee :)
 

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Misa1 sanoi:
Täytyy sen verran ammattilaiselta tiedustella, et mitä mieltä olet näin alkuun tästä Häkän dtm-uran alkuvaiheista?

Onko kulkenut odotetusti vai olisitko odottanut enemmän?

ps. Tähän ei tarvitse vastata ku vasta huomisen kisan jälkeen ;)

Ja onnea omalle uralle, toivottavasti kulkee :)
Markuksella kun ei nettiä kotona ole, niin hän pääsee aikaisintaan maanantaina lueskelemaan näitä.

Ainakin tuolla aiemmin asiasta kysyttäessä hän mainitsi ettei nähnyt ekaa DTM-kisaa. Eikä hänellä ole telkkua kotona, niinköhän näkee tätä toistakaan?

Kuten olet varmaan nämä asiat huomannutkin tämän ketjun luettuasi.
 
Viimeksi muokattu:

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Onko sulla lemmikkejä? Mikä on sun lempiväri? :D :thumbup:

Njoo.. mut niistä vähäisistä autourheiluun liittyvistä elokuvista, oletko nähnyt yhtään ja jos olet niin mitä olet pitänyt. Lemans, Harlinin mestariteos Driven, Days Of Thunder jne.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös