pmv sanoi:
Kootaanpa vähän näitä käsiteltyjä teemoja.
Meillä täällä foorumilla väitellään usein siitä, että kuka on oikeasti kisan nopein kuski, kenen vauhti oli parasta tallitoveriin tai samankaltaisella kalustolla ajaneisiin verrattuna ja että onko nämä suoritukset sitten parempia osoituksia kuskin nopeudesta kuin todelliset radalla saavutetut tulokset.
Mitä tiimit sitten painottavat? Kun olet promotoimassa itseäsi korostatko enemmän oikeita tuloksia vain näytätkö jotain telemetriatietoja ja kierrosaikoja joistain kisoista missä olet ajanut omasta mielestä hyvin?
Entä miten itse näet epäonnen merkityksen? Kilpa-ajajahan kohtaa mitä uskomattomimpia epäonnen sattumuksia. Kuinka paljon niihin voi itse vaikuttaa? Kuinka herkästi tiimit rupeavat osoittelemaan kuskia jos homma ei onnistu?
Onhan se niin, että kilpailua ei aina välttämättä voita paras tai nopein kuski. Tähän nyt voi vaikuttaa miljoona asiaa. Se vähän riippuu asenteesta, sillä toisaalta vain voittajat muistetaan, ainakin suuremman yleisön silmissä.
En oikeastaan promotoi koskaan itseäni, sillä niitä leukojen louksuttajia on tämä laji täynnä. Toisaalta sen hehkutuksen pitäisi joka tapauksessa tulla jonkun toisen suusta, esim. managerin tms tahon. Voi olla, että välillä menee joku tilaisuus ohi suun tämän vuoksi, mutta annan itse mieluummin ajosuoritusten puhua puolestaan. Esim. tuo viimeinen LMES-tilaisuuteni tuli juuri siksi, että tiimi tiesi etten tule sinne pullistelemaan ja esiintymään starana, vaan tekemään työni niin hyvin kuin pystyn. Aloite tähän projektiin tuli Dunlopilta, joka halusi siihen autoon kuljettajan joka pystyy antamaan palautetta. Ja se koko homma menikin todella hyvin. Paras tapa on saada testimahdollisuus ja sitten yrittää onnistua siinä.
Epäonnella tai onnella on välillä suurikin merkitys tuloksiin. Toisaalta huonon tuurin piikkiin on helppo laittaa monta virhettäkin. Esimerkiksi kärkipaikalta hajonnut vaihdelaatikko voi tuoda marttyyrin aseman, mutta laatikon voi helposti myös vääränlaisella ajotyylillä rikkoa myös itse. Huonolla tuurilla voi menettää mestaruuden tai voiton, mutta ei sen syyksi voi useampaa epäonnistumista laittaa. Välillä pitää analysoida tiukemmin myös taustoja ja useimmille asioille löytyy aina syynsä.
Esimerkki ykkösten puolelta taas. Kimin eilinen keskeytys voidaan helposti laittaa epäonnen nimiin. Toisaalta jos vertaa Rubensia ja Schumia, niin on vaikea uskoa, että Ferrari antaisi heille niin erilaiset välineet tai että heidän tuurinsa olisi niin erilainen, etteikö osaa Rubensin keskeytyksistä voisi myös selittää erilaisella ajotyylillä tai hitaammista kierrosajoista johtuvalla yliyrittämisellä.
Riippuu täysin kuljettajan ja tiimin välisestä suhteesta, miten näihin epäonnistumisiin suhtaudutaan. Lisäävätkö ne työntekoa ja yrittämistä vai alkaako syyttely. Siinä kohtaa, kun aletaan puolin ja toisin osoitella ja kiukutella, ovat muut tiimit jo kaukana edellä. Tietenkin, jos joku tekee virheen, niin se on myös myönnettävä. Hyvä tiimi tai kuljettaja ei vain tee samaa virhettä kahdesti.