Kysymyksiä Markus Palttalalle (eli Markus Palttala for Dummies)

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Tuo pmv tuossa sadekelistä osittain kyselikin, laitetaan jatkoksi kysymys pimeässä ajamisesta. Eli mitä se mielestäsi vaatii ja pidätkö yleensä pimeässä kilpailemisesta?

Esim. miten vaikuttaa kun päivänvalosta siirrytään yöhön ja aamulla taas kun valoa alkaa tulemaan takaisin jne juttuja joita ei niin osaa hahmottaa telkkarin äärestä kotisohvalla katsoen.

Edit, niinjoo ja huomenta minunkin puolestani :tongue:
 
Viimeksi muokattu:

Markus Palttala

Well-known member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
338
Sijainti
Belgium
pmv sanoi:
Se takasiiven reunaan liitetty, 90 asteen kulmassa oleva metalliliuska on suomeksi Gurneyn läppä, englanniksihan sitä kutsutaan Gurney flap-nimellä. Vempeleen tarkoitushan on kai irroittaa virtaus siiven pinnasta tms. ja se lisää kummasti downforcea.

Kiitoksia Markukselle vastauksista. Todella mielenkiintoista luettavaa on ollut. Katsoin tuon klipin Span kisan ekasta kierroksesta. Kyllähän siinä oltiin erittäin agressivisia jo heti ekalla kierroksella, että ei se "herääminen" nyt niin vaikeata taida olla. Tai sitten edellä mennyt Viper-kuski oli koomassa. Muutenkin tuollaista ajamista on ilo katsella. On hienon näköistä kun auto menee pikku sladeissa ja kuski joutuu tosissaan tekemään töitä.

Siitä tulikin mieleen, että kuinka hyvänä autonkäsittelijänä pidät itseäsi? Joillakin kuskeilla on aivan ilmiömäinen kyky pelastaa auto pahoiltakiin näyttävistä luisuista. Entinen aktiivi-kuski Jari Nurminen haukkui joskus Eurosportin lähetyksessä keski-eurooppalaiset kuskit aivan kädettömiksi sateella. Siis silloin kun auto pitäisi hallita. Oletko itse huomannut tätä?
Nimenomaan gurneystä puhutaan. Niitä on eri kokoisia ja mallisia. Se voi olla hyvinkin pitkä jatke (5cm) siivelle ja sitten sen päässä on vekki. Tällä pitkällä mallilla tavoitteena on se, että se joustaa kovassa vauhdissa ja vähentää vastusta suoralla, mutta toimii kuitenkin mutkassa. Jossain sarjoissa se on kielletty, joten useimmiten käytämme lyhyempää mallia.

Viikonlopun LMES-kisassa gurneytä ei autossa alkuun ollut lainkaan. Sanoivat, että sitä ei tarvita, säädetään alusta ensin kuntoon ja hiotaan sitten siipiä. Aikani kiukuttelin, että alustaa on turha säätää, jos siipi ei pelaa. No, vauhti löytyi sitten sunnuntaille, kun väkisin laitatin sen gurney kiinni. Ero oli huimaava ja vauhti parani pari sekuntia. Tämä siksi, että Spassa Eau Rougessa, tuplavasurissa ja Blanchimontissa tulee suuria eroja, jos auto vikuroi. Esim. Eau Rougen jälkeisellä pitkällä suoralla menetetty ulostulovauhti maksaa moninkertaisesti.

Ei se Span eka kierros todella aggressiivinen ole. Kikkailen vain siinä kaverin peileissä ja koitan sekoittaa sen kuviota. Ohi olisi pienellä riskillä voinut koittaa jo aiemmin, mutta noinhan se onnistui myös. Neljän tunnin kisassa ehtii. No, kyllähän se jonkin verran siinä peitteli, mutta jäi ohituksen jälkeen aika paljon. Taisin olla parin minuutin johdossa kahden tunnin jälkeen, kun peli levisi. Sladeista puheen ollen, Porschella taitaa olla aika paljon vaikeampaa ajaa "lujaa", verrattuna siis Viperiin ja Corvetteen, joita vastaan siellä ajan. Tätä sanovat kaikki, jotka ovat ajaneet useampia näistä. Itse en ole noita muita kokeillut. Moottori on takana ja näin painopiste on aika hankala. Se vähän vikuroi koko ajan ja siinä joutuu työskentelemään enemmän. Lisäksi näissä Amerikan malleissa on luistonestot, Michelinin renkaat ja moninkertaisesti enemmän downforcea.

No, jos autonkäsittelyäni arvoidaan vain sladeilla ja sadekelillä, niin sitten se on melko hyvää. Pärjään aina suhteessa paremmin, kun kaikilla on huonot renkaat tai kun keli on kinkkinen. Esimerkkinä Span Belcar-kisa viikonloppuna, kun olin sateessa 4s nopeampi kuin kukaan muu, vaikka aika-ajoissa Porscella ei pärjää Corvettelle millään. Toisaalta suomalaisena ajattelen autonkäsittelyä vähän eri tavoin. Oma osaamiseni perustuu näihin Porscheihin ja rata-ajoon, kun taas todelliset autonkäsittelijät ovat heti nopeita myös esim. rallissa. Itse en ole koskaan ajanut metriäkään millään rallipelillä enkä muutenkaan kikkaillut millään vehkeellä huvin vuoksi. Varmasti siellä olisi paljon opittavaa.

Kyllä Euroopastakin hyviä sadekelin kuskeja silti löytyy. En ihan noin jyrkästi lähtisi sanomaan. Totta silti osittain, sillä kyllä pohjalaiset aina parantavat asemiaan märällä. Ehkä sitten puoli vuotta lumella liikenteessä opettaa jotain.
 

Markus Palttala

Well-known member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
338
Sijainti
Belgium
Petri Piira sanoi:
Tuo pmv tuossa sadekelistä osittain kyselikin, laitetaan jatkoksi kysymys pimeässä ajamisesta. Eli mitä se mielestäsi vaatii ja pidätkö yleensä pimeässä kilpailemisesta?

Esim. miten vaikuttaa kun päivänvalosta siirrytään yöhön ja aamulla taas kun valoa alkaa tulemaan takaisin jne juttuja joita ei niin osaa hahmottaa telkkarin äärestä kotisohvalla katsoen.

Edit, niinjoo ja huomenta minunkin puolestani :tongue:
Pimeällä ajaminen on erittäin mielenkiintoista, pidän siitä paljon. Siellä löytyy kuskien väliltä eroja, samoin kuin sateella. Helpointa on, kun saa ajaa sen vuoron, jonka aikana alkaa hämärtää ja pikkuhiljaa tulee pimeää. En ole kuitenkaan koskaan kokenut ongelmaksi ajaa yöllä, päinvastoin. Pitkissä kisoissa usein sijoitukset muuttuvat yön aikana, kun vain osa kuljettajista pystyy pitämään vauhtinsa samalla tasolla.

Pimeällä ajaminen vaatii enemmän keskittymistä ja ennakointia, mutta muutenhan siellä kierretään sitä samaa ympyrää, kyllä siinä jo alkaa muistaa, koska pitää kääntyä vasemmalle ja koska oikealla :cool:

Mulla on Zolderin 24h:sta on board -kuvaa DVD:llä, pitäisikin leikata siitä yksi kierros yöllä ja laittaa johonkin näkyville.

Itse koen ainoaksi hankaluudeksi sen, että esimerkiksi radalle joutunutta öljyä ei näe, vaan sen vasta tuntee ja siinä on sitten usein ohjaamo täynnä käsiä. Tästä syystä on hyvä jättää pieni marginaali eikä ajaa aivan limitillä. Toinen ärsyttävä asia on toisten autojen valot. Joissain vehkeissä on hirvittävät lisävalopatterit ja niiden heijastus taustapeileistä sokaisee vähäksi aikaa.

Hyvät valot ovat kyllä tärkeät. Varsinkin niin, että ne näyttävät etuviistoon hyvin, tämä auttaa nopeissa mutkissa joihin ei siten tarvitse ajaa sokkona. Suoraan eteen näyttävät valot valaisevat kyllä hyvin sen seinän johon kolahtaa, jos mutkan missaa, mutta sivuillekin on hyvä nähdä ainakin jotain.

Toisaalta hitaampien autojen ohittaminen helpottuu, kun he näkevät takaa tulevan nopeammin ja varmemmin. Päiväsaikaan heidän pitäisi koko ajan vilkuilla peileistä ja se välillä näyttää unohtuvan.

Kun aamu alkaa sarastaa, niin se on yleensä paras hetki ajaa nopeita kierroksia. Ilma on viileää ja happirikasta ja moottori laulaa iloisesti.
 

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Pistetään tähän väliin tälläinen "pikainen" kymysys ihan mielenkiinnosta, eli mitäs kautta itsesi löysit F1-Forumille? :)
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Kiitosta vaan taas vastauksistasi!

Toivottavasti joudat hoitamaan päivätyötäsi ja viemään uraasi eteenpäin tänne vastailun lomassa. Me fanit otamme vastaan nämäkin jutut suurella kiitollisuudella.

Kysäisin näin tekniikan ihmisenä tuosta psi-tallista. Suunnitteleeko psi itse mitään osia teidän kilpa-autoihin vai tuleeko kaikki Porschelta tai isommilta komponenttivalmistajilta? Yleensähän yksityistiimit nojaa melko pitkälle autonvalmistajan komponontteihin.
 

Markus Palttala

Well-known member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
338
Sijainti
Belgium
Petri Piira sanoi:
Pistetään tähän väliin tälläinen "pikainen" kymysys ihan mielenkiinnosta, eli mitäs kautta itsesi löysit F1-Forumille? :)
En itse asiassa edes muista, miten ekan kerran tänne löysin, mutta tämä on ollut linkeissä sivuillani jo useita vuosia. Taisi joku mainita jostain keskustelusta, jota minun piti käydä seuraamassa ja olen sen jälkeen aina välillä käynyt lukemassa uutisia ja välillä heittämässä kommenttejakin.
 

Markus Palttala

Well-known member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
338
Sijainti
Belgium
pmv sanoi:
Kiitosta vaan taas vastauksistasi!

Toivottavasti joudat hoitamaan päivätyötäsi ja viemään uraasi eteenpäin tänne vastailun lomassa. Me fanit otamme vastaan nämäkin jutut suurella kiitollisuudella.

Kysäisin näin tekniikan ihmisenä tuosta psi-tallista. Suunnitteleeko psi itse mitään osia teidän kilpa-autoihin vai tuleeko kaikki Porschelta tai isommilta komponenttivalmistajilta? Yleensähän yksityistiimit nojaa melko pitkälle autonvalmistajan komponontteihin.
Ei kiittämistä, hyvä näitä on välillä miettiä ääneen, kun muuten asioita vain tekee ja pitää itsestäänselvyyksinä. Kyllä tässä muutaman kommentin päivässä ehtii naputella, kun kisojen välillä teen töitä pääosin koneen ääressä ja puhelimessa. Viikonloppuisin tulee aina tauko, sillä en ole ehtinyt vielä hankkia nettiä kotiin...

Porschelta tulee tyhjä kori, johon sitten kasaamme kaiken. Totta kai osa osista, jo sääntöjenkin mukaan, on myös vakiotavaraa ja näin myös suoraan Porschelta. Näin esimerkiksi akselistot sun muut, mutta tämä koskee oikeastaan ainoastaan ns. perusosia.

Kyllä aika suuri osa naputellaan täällä itsekin ja vielä suurempi osa suunnitellaan, kehitetään ja rakennetaan yhteistyössä eri alihankkijoiden kanssa. Meillä on oikeastaan omat nimikko-osat tai ainakin jotenkin meille muokatut osat melkein kaikkien ulkopuolisten toimittajien kanssa. Vanteet, vaihdelaatikot, renkaat, männät, korisarjat, siivet, pohjalevyt, tankit jne.

Moottori tulee Porschelta katuautoversiona ja teemme siihen tarvittavat muutokset itse. Boschin kanssa kehitellään elektroniikkaa. KW:ltä ja Motonilta tulee meille omat iskarit. Jarrut ovat melko vakiotavaraa, sellaiset yhdestä palasta veistetyt (monobloc..) 6-piste sylinterit, samanlaiset kuin ykkösissä, mutta järeämmän kokoiset.

Joissakin tapauksissa meillä on oma lisenssi ja yksinoikeus ja toisinaan alihankkija kustantaa tuotekehityksen meitä varten ja saa sitten myydä niitä muillekin tiimeille tehden sitä kautta voittonsa.
 

derKalle

Member
Liittynyt
29.10.2004
Viestit
6
Tää on loistava threadi :thumbup:.

Oletko paljoa PC:n pelejä/autosimulaattoreita kokeillut (esim Nascar ja sen modit, GPL, LFS)? Jos olet niin kuinka realistisia nuo ovat, tietenki perstuntuma jää pois, mutta muilta osin?

Entäs minkälaiset realistiset sijoittumis tavoitteet on tälle kaudelle, mestaruus, kolmen joukkoon?
 

Markus Palttala

Well-known member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
338
Sijainti
Belgium
derKalle sanoi:
Tää on loistava threadi :thumbup:.

Oletko paljoa PC:n pelejä/autosimulaattoreita kokeillut (esim Nascar ja sen modit, GPL, LFS)? Jos olet niin kuinka realistisia nuo ovat, tietenki perstuntuma jää pois, mutta muilta osin?

Entäs minkälaiset realistiset sijoittumis tavoitteet on tälle kaudelle, mestaruus, kolmen joukkoon?
En ihan hirveästi ole enää pelaillut, mutta autopelit ovat toki jostain syystä aina suosikkeja... En tietenkään muista mitään nimiä ja nuo mitä mainitset eivät ole tuttuja.

Olen parissa pelissä ollut hieman tekovaiheessa mukana kokeilemassa ja kertomassa kuljettajan näkökulmasta miltä se näyttää ja tuntuu. Tämä uusi GTR-peli oli kyllä aika mahtava ja todella realistinen. Ajoin sitä tosin sellaisessa simulaattorissa, en kotikoneella. Oli värinää ja vastusta ja lasit päässä vaihtui näkymä, kun päätä käänsi.

Aiemmin pelailin yhtä GT-peliä jonka voi ladata oliko se nyt F1 GP2002:een tms. Se oli eka FIA GT-peli, jonka olen nähnyt ja olimme siinä vielä itse mukana. Ei kyllä Porschella pärjännyt lainkaan, piti valita Ferrari...

Kauan aikaa sitten TOCA oli suosikki ja Colin McRaeta naputeltiin myös.

Ei se ole ollenkaan puppua opetella ratoja näillä peleillä. Eihän niillä täysin oikeita ajolinjoja voi hakea, mutta ainakin oppii mihin päin rata kääntyy ja miltä se näyttää. Näin välttyy muutaman ensimmäisen kierroksen surffailulta, kun sitten ensimmäisen kerran istuu autoon!
 

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Millaisena muuten näet GT/Endurance-sarjojen tilan tällä hetkellä? 90-luvun lopussa oli aika hiljaista, nyt taas tuntuu ainakin täältä katsoen että parempaan päin ollaan menossa. ALMS voi hyvin, LMES on ymmärtääkseni lähtenyt kehittymään oikeaan suuntaan, Fia GT saa näkyvyyttä ja kuten mainittua Grand-Am on myös herännyt eloon.

Autopeleistä sen verran että aikanaan oli peli nimeltä Sports Car GT, vallan mainio peli jossa ajettiin ymmärtääkseni SCCA:n urheiluautoilla. Tosin mukana oli muutama rata Euroopasta, tuskin SCCA täällä kävi. Eli mukana oli Bemari M3, Porschea normaali 911 ja GT1, Panoz GTR (Batmobile), Mersu CLK-GTR jne ja sit radoista Atlanta, Laguna Seca, Mosport jne.

Tuota GTR-peliä ois kiva kokeilla, ei vaan mun vanhalla romulla taida pahemmin toimia. Eikä kyl ole nyt rattiakaan :rolleyes:

Edit: Kysynpä vielä sitä, että onkos se Risto Virtanen miten valveutunut atk:n/internetin käyttäjä, jos saisimme hänetkin Forumille tämän tyyliseen ketjuun kertomaan itsestään? ;)
 
Viimeksi muokattu:

Markus Palttala

Well-known member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
338
Sijainti
Belgium
Joo, GT-puoli on aika tavalla taas nousemaan päin. FIA GT on vahvistanut asemiaan vuosittain koko 2000-luvun ajan ja onkin tänä vuonna jo todella ammattimainen sarja. Kuitenkin aina kun tehtaat otetaan mukaan, niin siinä piilee se riski, että sarja nousee tai kaatuu sitten muutaman autonvalmistajan mukana. Näinhän kävi juuri silloin -97-98. Omasta mielestäni FIA GT oli parhaimmillaan toissa vuonna, jolloin mukana oli liuta hyviä tiimejä ja kuljettajia, mutta kaikki yksityispohjalla tai semitehdasprojekteina.

ALMS voi myös todella hyvin ja LMES:in startti on erittäin lupaava. Yleisö ja sponsorit ovat myös löytäneet GT-autoilun lähinnä siksi, että se on näyttävän näköistä touhua ja autot ovat hienoja, mutta varikot ovat avoimia ja vieraat pääsevät lähelle autoja ja kuljettajia. GT-autoilun suosio tulee varmasti aina säilymään eikä vähiten eksoottisten autojen ja 24h -kisojen ansiosta. Ykkösten budjetit hipovat jo pilviä ja sitten varikolle pääsee vain harvat ja valitut hirvittävillä hinnoilla. Formulapuoli voisi ottaa mallia Amerikan sarjoista.

Ei mullakaan tuota GTR-peliä ole, mutta hienolta se silti näytti.

Kyllä Risto ainakin koneen päälle saa ja kommenttejakin löytyy joka lähtöön. Tampereen murteella tosin, mutta sitähän ei verkossa huomaa. Niitähän voi tänä vuonna kuunnella myös TV:stä autourheilutapahtumia seuratessa. En tiedä onko tuo jo julkista tietoa, joten siitä lisää sitten myöhemmin.
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Tämähän on mielenkiintoinen toikki.

Kun silmäilin tuota työhistoriaasi, niin huomasin, että aikamoisen määrän eri rata-autoluokkia olet jo ehtinyt koluamaan. Kun hyppäsit vuoden '99 jälkeen sport 2000- luokasta PSI:n leipiin, miten vaikeaa oli sopeutua uusiin työkaluihin (Näköjään vuosi 2000 oli ilmeisen kiireistä aikaa, Belcaria, Carrera cupia, yms.) sport 2-tonnisten jälkeen? Riippuu tietysti suurelta osin testimääristä, mutta osaatko sanoa jonkin summittaisen arvion siitä, montako kisaa menee, ennekuin kykenee ns. omaan maksimivauhtiin uudessa luokassa uudella autolla?
 

Markus Palttala

Well-known member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
338
Sijainti
Belgium
Jeeves sanoi:
Tämähän on mielenkiintoinen toikki.

Kun silmäilin tuota työhistoriaasi, niin huomasin, että aikamoisen määrän eri rata-autoluokkia olet jo ehtinyt koluamaan. Kun hyppäsit vuoden '99 jälkeen sport 2000- luokasta PSI:n leipiin, miten vaikeaa oli sopeutua uusiin työkaluihin (Näköjään vuosi 2000 oli ilmeisen kiireistä aikaa, Belcaria, Carrera cupia, yms.) sport 2-tonnisten jälkeen? Riippuu tietysti suurelta osin testimääristä, mutta osaatko sanoa jonkin summittaisen arvion siitä, montako kisaa menee, ennekuin kykenee ns. omaan maksimivauhtiin uudessa luokassa uudella autolla?
Hyppäys PSI:n leipiin ei ollut mitenkään suuri auton osalta. '99 ajoin nakkilalaisella Hondalla Sporteissa ja Saksan DTC light sarjassa. Siirtyminen PSI:n autoon oli hyvin helppo, koska olin siis jo ajanut Integralla ja osa radoistakin oli tuttuja. Auto oli tietenkin pidemmälle kehitetty: parempi alusta, tiedonkeruu, teho, paino, suorakytkentälaatikko. Näihin kuitenkin pääsi helposti sisään ja vauhti löytyi ensimmäisenä testipäivänä.

Suurempi hyppäys olikin sitten Carrera Cupin Porscheen. Ensimmäistä kertaa takaveto ja voimaa enemmän, kokemusta aiemmin siis vain 200hv Hondasta. Silläkin pääsin heti kohtuulliseen vauhtiin, mutta koska en testannut lainkaan (ajoin muistaakseni 5 kisaviikonloppua), jäi viimeiset kymmenykset saavuttamatta. Ajelinkin kisat juuri ja juuri kymmenen sakissa, mutta en kärkikahinoihin ehtinyt. 30min treeniä, 30min aika-ajoa ja 30min kisa - siinä ei ehtinyt paljon hioa. Uusilla radoilla olin yleensä kärjestä jäljessä 2-3s treeneissä, reilun sekan aika-ajoissa ja vajaan sekunnin kisa vauhdissa nousten muutaman pykälän. Saksan Cup on melko kovatasoinen ja vaatii harjoittelua.

Nyt olisi tietenkin toinen juttu mennä sinne, kun tietää mitä pitää tehdä ja muutenkin kokemuksen kautta mukautuminen tapahtuu paljon nopeammin. Se Carrera Cup oli myös PSI:lle uusi juttu silloin ja tallikaveri oli kaukana perässä, joten en saanut oikein mistään vinkkiä mitä pitäisi parantaa. En vieläkään tiedä paljonko oli itsestä kiinni ja minkä verran autossa oli yksityiskohtia pielessä.

Seuraava hyppäys tuli sitten vuotta myöhemmin, kun testasin ensimmäisen kerran tätä turbo-Porschea. Ajoin sen mallin ensimmäistä versiota aivan alussa (ensimmäinen myös maailmanlaajuisesti). Silloin tuli kyllä äitiä ikävä, kun se lähti ekalla kierroksella yllättäen lyömään tyhjää nelosvaihteella kahdestasadasta, alusta oli aivan pielessä eikä jarrutkaan toimineet. Voimaa löytyi, mutta se tuli kuin halolla lyöden aina, kun turbot tulivat mukaan. Oli vauhti mikä tahansa tai auto mutkassa tai suoralla, niin aina suti. Mielenkiintoista kuitenkin. Tuohonkin tottui ja autokin kehittyi nopeasti. Turboa ei enää huomaa, vaan voima jakautuu tasaisesti.

Viimeksi olin ihmeissäni, kun piti Minillä koittaa ajaa lujaa. Jotenkin tuli vaadittua autolta liikaa ja kello näytti huonoa aikaa. Äkkiä se kuitenkin palautuu mieleen.

Vaikea antaa arviota. 2000 Carrera Cupissa löysin heti "oman vauhtini", eikä se ilman ainuttakaan testipäivää kisoissa juuri parantunut. Loppukaudella pääsin testaamaan ja sitten vasta tuli ahaa-elämyksiä ja löytyi ne jipot, joilla vauhti kasvoi. Tässä auttaa suuresti, jos mekaanikot, inssit tai tiimikaverit tietävät miten pitää ajaa lujaa. Jos se pitää itse keksiä ilman mitään vinkkejä, niin voi ajautua väärille teille. Pari tehokasta testipäivää kuitenkin auttaa kummasti.

Toinen asia onkin sitten oppia nopeasti löytämään oikeat säädöt. Joku auto voi ollakseen nopea vaatia aivan epäloogisia säätöjä. Nämä löytyvät vain kokeilemalla tai kokemuksen kautta ja kannattaa olla avoimesti kriittinen, myös niille asioille, jotka Kemorassa kuusi vuotta aiemmin tuntuivat ainoilta mahdollisilta ratkaisuilta :p
 

Markus Palttala

Well-known member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
338
Sijainti
Belgium
Bobakki sanoi:
Mitä tekisit, jos et ajaisi kilpaa tai työskentelisi muuten kilpa-autoilun parissa?
Hirvittää ajatellakin, olisin varmaan jossain hunningolla... Vaikea sanoa, kun olen jollain asteella elänyt autoilun ehdoilla taikka jotenkin sen parissa neljävuotiaasta asti. En tiedä olisiko joku muu laji sitten kiinnostanut harrastusta pidemmälle. Futiksessa istuin aina penkillä, joten siitä olisi tuskin tullut ammattia :rolleyes:

Kauppakorkeasta valmistuin vuosi sitten ja varmaan olisin jossain normaalissa työssä kaupallisella alalla. Jos taas ajoura olisi juuri loppunut, niin varmasti olisin edelleen jollakin tavalla autoiluun liittyvässä hommassa. Täällä oppii tuntemaan jos jonkinnäköistä sukankuluttajaa ja todennäköisesti näiden kontaktien kautta tulee siirryttyä työelämäänkin sitten, kun kypärä painaa liikaa. Ei kuitenkaan mitään kiirettä vielä...
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Onpa mielenkiintoinen otsikko! Kiitoksia vain Markukselle mielenkiintoisista vastauksista..

Itseäni kiinnostaa tuo treenaaminen.. Eli miten pidät päivittäin/viikoittain kuntoasi yllä ja miten treenaaminen eroaa silloin kun edessä on esim. 24 tunnin kestävyyskilpailu?

Kun tuota Villeneuven paluuta on kritisoitu niin paljon, niin siitä itseasiassa tuli juuri mieleen tuo treenaaminen. Omien sanojensa mukaan hän piti välivuoden aikana kuntoaan yllä, mutta kait se on selvää ettei treenaaminen ollut yhtä kovaa kuin aktiiviaikana. Lisäksi hän kyllä testasi erittäin vähän ennen ensimmäistä kilpailuaan viime vuonna, mutta kertoi kisan jälkeen, että hänen kuntonsa yksinkertaisesti loppui kesken kisan. Eli hänellä taisi syyt olla sekä testaamattomuudessa että vähäisemmässä treenaamisessa.

Ainakin nyt harjoitusten perusteella näyttäisi, että JV olisi nyt puolen vuoden jälkeen paluustaan pääsemässä pikkuhiljaa vanhaan vauhtiinsa. Voiko tämä nihkeä paluu selittyä yksinomaan siitä että vuoden tauon aikana olisi treenannut niin paljon vähemmän kuin normaalisti?

Niin ja tähän liittyen kysyisin vielä omaa mielipidettäsi siitä kumpi itseasiassa vaikuttaa ajosuoritukseen enemmän? Treenaamattomuus vai testaamattomuus (jos oletetaan että kaluston testaa joku muu testaamattomuusaikana, eli testaamattomuus ei tässä esimerkkitapauksessa vaikuttaisi auton kehitykseen)? Vai kulkevatko nuo kaksi asiaa ihan käsi kädessä?
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Itseasiassa tuli mieleen vielä yksi kysymys aiheeseen liittyen.. Eli nythän Wurz ajaa Imolassa reilu 4 vuoden tauon jälkeen, mutta on kuitenkin koko tuon ajan testannut aktiivisesti McLarenia (eli tuntuma autoon lienee hyvä). Niin onko tuo 4 vuoden kisatauko yhtä paha kuin vuosi ilman ainuttakaan testiä?

Nämä nyt ovat F1-aiheisia kysymyksiä, mutta eikait tuo treenaaminen/testaaminen niin oleellisesti poikkea muistakaan rata-autoilulajeista?
 

Markus Palttala

Well-known member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
338
Sijainti
Belgium
Yritän treenata päivittäin, mutta olen lipsunut siitä aika pahasti välillä, sillä työpäivät venyvät usein kymmeneen-yhteentoista illalla. Ja sen huomaa heti. Viikonloppuisin sitten paikkaillaan, kun ehtii enemmän käyttää siihen aikaa. Aiemmin treenasin vähintään kerran päivässä ja siihen haluaisin myös palata.

Talvella vähän enemmän kuntosalia ja mahdollisuuksien mukaan hiihtoa. Kesällä harjoittelu painottuu pyöräilyyn ja lenkkeilyyn ja kevyempään kuntopiirityylisen treeniin. Unohdin pakata pallopelit kassiin tänne muuttaessani. Niissä pystyy kehittämään silmää, koordinaatiota ja reaktioita. Sulkapallo, squash, tennis.

Suoranaisesti kunto ei vaikuta mitenkään vauhtiin tai taitoihin, mutta se vaikuttaa todella paljon ajosuorituksiin testeissä ja kilpailuissa. Väsyessä keskittyminen herpaantuu jo ennen kuin itse edes tuntee väsyvänsä. Tässä huomaa suuria eroja jopa F1-kuskien välillä. Joillakin vauhti hiipuu kilpailun loppupuolella tai tulee enemmän virheitä. Yleensä virallinen selitys on tietenkin renkaiden huono kunto tai joku muu vika autossa, joka ilmeni yllättäen samaan aikaan, kun näkökenttä sumeni...

Meillä ei ole lähellekään niin paljon g-voimia kuin ykkösissä, joten ns. huippukunto ei ole ratkaisevaa. Tarkoitan, että me emme esimerkiksi käytä lihasvoimaa yhtä paljon. Kuljettaja on riittävän hyvässä kondiksessa, kun pysyy koko päivän skarppina tukahduttavasta kelistä huolimatta. Tämä erityisesti testipäivinä, jotka ovat loppujem lopuksi rankempia kuin kisapäivät, sillä silloin ajetaan enemmän aamusta iltaan ja ajosuoritusten pitäisi olla vertailukelpoisia.

Toisaalta me ajamme umpiautoissa, joissa ilmanvaihto on mitä on ja lämpötila nousee joskus jopa 60-70 asteeseen. Kylmälläkin kelillä autossa tarkenee. Vaatii jo aika hyvää kuntoa pysyä saunaolosuhteissa terävänä pari tuntia putkeen. Tässäkin tapauksessa ajaessa ei varsinaisesti tunne väsyvänsä, mutta ajosuoritukset alkavat heilahdella, jos ei ole kunnossa. Jotkut kuljettajat eivät esimerkiksi jaksa ajaa tuplastinttiä eli kahta ajovuoroa putkeen (kisasta riippuen yksi vuoro on 1-1,5 tuntia). Tästä voi jo päätellä, ettei sen ensimmäisenkään ajovuoron lopussa olla enää hilpeinä.

24-tuntiseen valmistautuessa teen enemmän pitkiä ja kevyitä urheilusuorituksia olivat ne sitten mitä tahansa ja välillä teen niitä eri aikaan päivästä, jotta kroppa tottuu siihen, että pitää olla hereillä aikaisin aamulla tai myöhään illalla. Yleensä fillarilla. En tosin vielä ole lähtenyt pyörän kanssa metsään keskellä yötä... Laitteista tai lajeista soutu on muuten lähinnä ajoasentoa ja siinä käytetään paljolti samoja lihaksia. Hiihto on myös erinomainen koko kroppaa käyttävä laji.

Fyysistä harjoittelua pitää kuitenkin tehdä pitkäjänteisesti, sillä lähellä kisaa pitäisi jo ottaa kevyemmin. Viime hetken rykimisellä ei kunto muutu suuntaan eikä toiseen. Kisaviikolla keskitytään sitten ruokavalioon ja nesteytykseen ja tietenkin venytellään enemmän. Suuria määriä vettä, jotta elimistö tottuu siihen. Kisapäivinä on kuitenkin pakko juoda litratolkulla ja jos sen aloittaa vasta lauantaiaamuna, saa sitten juosta kusella vartin välein eikä siitä ole mitään hyötyä.

Pihvi-illalliset, roskaruuat sun muut jäävät automaattisesti pois jo edeltävinä päivinä. Urheilujuomilla ja hedelmillä mennään eteenpäin ja välillä pastaa ja salaattia huuleen.

Kiireessä unohtuu välillä juominen, mutta sen huomaa hyvin nopeasti autossa istuessa. Pitkissä kisoissa otan juomapullon autoon ja sen kanssa sitten tankkaillaan. Periaatteessa ajovuoron voi ajaa ilman nestettäkin, mutta sitten siinä väliajalla ei ehdi palautua ja seuraavalla hukilla on jo ongelmia.

Tähän pitää vielä heittää yksi esimerkki joka jäi mieleen. Ajoin Sisiliassa 24-tuntisen jokunen vuosi sitten ja siellä oli heinäkuussa säännöllisesti lähes 40 astetta varjossa. Hondassa piti sitten pistää lämppäri täysille, jotta moottori jäähtyisi edes hieman. Siellä tarkeni hyvin. Ajovuorot olivat parin tunnin mittaisia vähäisemmän bensankulutuksen vuoksi. Sunnuntaiaamuna oli taas minun vuoroni ja jo puolen tunnin jälkeen kiroilin, että vessaan pitäisi päästä. Ei sitä muuten huomaa, mutta safety carin aikana ehtii ajatella näitäkin. Ajoin sen kaksituntisen loppuun ja tulin varikolle. Pomo kysyi, että pystynko vetämään toisen hukin putkeen, kun olimme juuri hyvässä nousussa. Sehän sopi, mutta pyysin uuden juomapullon, kun edellinen oli jo tyhjä. Näiden neljän tunnin jälkeen olin täysin tyhjä ja join ennen iltaa 3-4 litraa vettä. Seuraavaksi vessaan maanantaina aamulla, siis 24 tuntia sen jälkeen, kun oli viimeksi siltä tuntunut ja välillä olin juonut kuusi litraa vettä... Haalareita sai vääntää kuivaksi.
 

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Jacques sanoi:
Itseäni kiinnostaa tuo treenaaminen.. Eli miten pidät päivittäin/viikoittain kuntoasi yllä ja miten treenaaminen eroaa silloin kun edessä on esim. 24 tunnin kestävyyskilpailu?
Jatkanpa tuosta 24h-kisojen aiheesta henkiseltä puolelta. Eli millaista se on olla mukana näissä pitkissä kisoissa? Ne ovat aina omia tapauksiaan ja ihan erilaisia verrattuna muihin.

Kisa kun saattaa olla ohitse ennenkuin pääsee edes rattiin (Mika Salo 2003 Lemans) tai sitten teknisen vian takia homma mennä kesken täysin ylivoimaisessa johdossa kun kisan loppu häämöttää (JJ 1999 Lemans).

Sit tietysti välillä tosi pitkiä taukoja kun odottaa ajovuoroaan jne. Ja yks mikä kiinnostaa niin yöllä jos on pitempi tauko, niin miten se käytetään? Pienet tirsat? Miten siinä herätellään itseään seuraavaa ajovuoroa varten?
 
Ylös