Kysymyksiä Markus Palttalalle (eli Markus Palttala for Dummies)

Markus Palttala

Well-known member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
338
Sijainti
Belgium
jaska sanoi:
Span radalla olet ajanut ja muistaakseni siitä joskus täällä kertonutkin. Mitkä muut radat on jäänyt positiivisina, tai negatiivisina kokemuksina mieleen ?
Spa on kyllä ylivoimainen suosikki. Ja tilannetta parantaa vielä se, että se on meidän "kotiratamme". Luukultani on matkaa parikymmentä minuuttia. Eau Rouget ja Blanchimontit ovat jo legendaarisia ja niissä tosiaan vaaditaan vähän palloja (toim.huom. balls). Uusittu Bussipysäkki ei ole enää niin hieno kuin edellinen, rauhallisempi kun kanttien yli ei voi roiskia. Spassa on aina siistiä ajaa, siellä on vain jotenkin hyvä rytmi, haastetta, nopeita paikkoja, hitaita paikkoja, korkeuseroja.

Nürburgringin vanha Nordschleife on tietenkin aivan oma lukunsa. Siitä voidaan olla montaa mieltä, mutta mahtava paikka se on. Varsinkin yöllä sateessa... En kyllä silti ensimmäisenä kärräisi 700hv Porscheamme sinne.

Zolderissa ajamme myös paljon, mutta se on sellainen tylsä jarrutus-kiihdytys-shikaani -paikka. On sielläkin pari nastaa mutkaa, mutta esim. kaksnelosessa se on vähän puuduttava.

Hondalla tykkäsin ajaa Oscherslebenissä. Jopa niin paljon, että opin kirjoittamaan sen oikein.

Ranskassa on paljon hitaita ratoja, jotka eivät oikein sytytä ja Magny-Cours on hieman tylsä. Dijonissa on hieno ajaa, korkeuseroja ja nopeita mutkia, se on vain vähän pomppuinen nykyään. Ledenon on myös mielenkiintoinen rata kukkulan päällä aivan etelässä.

Kotimaisista pitää tietenkin mainita Ahvenisto, jossa oli hauska ajaa Porschella. Vaikka se onkin melko hidas, niin kyllä siihen varikkomäkeen saa fiilistellä.

Edit: unohdin mainita Rockinghamin (UK), jossa testasin kerran erään asiakkaamme oikealta ajettavaa biturboa. Siellä oli mahtavaa kantata pieni pätkä doseraattua ovaalia. Ratahan on pääosin siellä keskellä.
 
Viimeksi muokattu:

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Voisin kuvitella että Road Atlantasta ja Laguna Secasta pitäisit, niissä kun korkeusvaihteluita riittää.

Ja hienoa kun muiltakin on kysymyksiä ja kiitoksia tippunut, ennen tämän ketjun perustamista oli vähän epätietoisuutta ottaako tämä juttu tuulta alleen. :thumbup:
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Eihän tämä olisi Foorumi, ellei keskustelu kääntyisi Häkkiseen, tai Suomalainen media, jos ei kysyttäisi mielipidettä Mikasta :D

Elikkäs, jos katsoit DTM lähetyksiä, niin mitä mieltä olet Häkkisen suorituksista ? Näkyikö ammattilaisen silmiin jotain selkeitä virheitä, parannettavaa tai vaihtoehtoisesti jotain josta jopa sinä (sullahan on kuitenkin koppiautoista enemmän kokemusta) voisit oppia jotain.
 

Markus Palttala

Well-known member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
338
Sijainti
Belgium
Petri Piira sanoi:
Voisin kuvitella että Road Atlantasta ja Laguna Secasta pitäisit, niissä kun korkeusvaihteluita riittää.

Ja hienoa kun muiltakin on kysymyksiä ja kiitoksia tippunut, ennen tämän ketjun perustamista oli vähän epätietoisuutta ottaako tämä juttu tuulta alleen. :thumbup:
Road Atlantasta on ollut puhettakin sillä meidän Porsche Tuning -puolemme USAn maahantuoja on Atlantassa. Se on vielä mun heiniäni hoitaa pisnikset sen kontaktin kanssa, joten tottakai keskustelu välillä kääntyy racingiin. Suunnitelmia on ensi vuodelle, katsotaan ensin ennen kuin höpistään liikaa.
 

Markus Palttala

Well-known member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
338
Sijainti
Belgium
jaska sanoi:
Eihän tämä olisi Foorumi, ellei keskustelu kääntyisi Häkkiseen, tai Suomalainen media, jos ei kysyttäisi mielipidettä Mikasta :D

Elikkäs, jos katsoit DTM lähetyksiä, niin mitä mieltä olet Häkkisen suorituksista ? Näkyikö ammattilaisen silmiin jotain selkeitä virheitä, parannettavaa tai vaihtoehtoisesti jotain josta jopa sinä (sullahan on kuitenkin koppiautoista enemmän kokemusta) voisit oppia jotain.
Hyvä kysymys, mutta en ole nähnyt kierrostakaan Mikan ajoista testeissä tai kisassa. DTM kävi tässä Spassa testaamassa, mutta en ehtinyt sinne radan varteen. Katsotaan, josko toukokuun puolivälissä pääsisin kisaa seuraamaan. Olemme Vincent Vossen kanssa suunnitelleet pieniä kekkereitä sen kisan jälkeen ja Vincen hyvän kaverin Kristenssenin Tomin mukana sinne tulee joukko DTM-kuskejakin. Katsotaan vertyykö Mika mukaan vai liukeneeko paikalta kisan jälkeen.

En siis osaa Mikan ajoa kommentoida lainkaan. Tuskin tv:n välityksellä voisi mitään oppia, vaan pitäisi päästä lukemaan dataa ja siinäkin tapauksessa ajaa ensin samalla autolla. Se on kaikkein tehokkain tapa löytää virheitä tai erilaisia ajotapoja. Ehkä enemmänkin sitten tiimin työskentelystä esim. varikolla voisi nähdä jotain jippoja myös tölsyn kautta. Ennen Ahveniston Cuppikisaa treenasimme kimpassa ja silloin käytiin yksityiskohtia läpi vain suullisesti, sillä niissä autoissa ei ole tiedonkeruuta.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Ruåttalaaset ilmeisesti suunnittelevat varsin hurjalta kuulostavaa jääratakisaa Cup Porscheilla.

Originally posted by Carraracup.nu
For next winter we plan to organise “Porsche Carrera Winter Challenge” up here in Scandinavia. We have already presented this idea for Porsche in Germany and all Carrera Cup managers around the globe. They are thrilled to see if this will be possible for next winter season; this means that we all could use our cars for this as well. This will is better economic sense for all because several drivers want to rent cars up here in the northern region.
Mitä mieltä olet moisen suunnitelman mielekkyydestä ja tekisikö mieli päästä mukaan?
 

Markus Palttala

Well-known member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
338
Sijainti
Belgium
Mikäs siinä sitten, varmasti näyttäisi melko huikealta, jos noita Porscheja saataisiin useampi sinne viivalle! En ole oikeastaan koskaan seurannut mitään jäärata-ajoja, joten en tiedä niistä sen enempää. Kunnon piikit alle vain, muutenhan ne sutivat sen lyhyen erän ajan lähtöruudukossa :doubtful:

Ja tottakai sellaista pitäisi koittaa, jos mahdollisuus tulisi.
 

ttkorhon

Well-known member
Liittynyt
13.4.2003
Viestit
274
Jokos PSI:llä on työn alla kisaversioita porschen uusimmasta 911 mallista (997)?
 

Hemmo

New member
Liittynyt
21.4.2005
Viestit
2
Ketkä ovat olleet kotimaisista kuljettajista kovimmat vastustajat ja ketkä kaikista vastassasi olleista kuljettajista?

Samoin kenet näistä valitsisit teami kavereiksesi 24h kilpailuun ?
Suomailisista yksi autokunta ja yleisesti yksi autokunta.
Ja mahtuisiko autokuntaasi suomalaisia mikäli saisit valita niistä ketä vastaan olet ajanut?
 

Markus Palttala

Well-known member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
338
Sijainti
Belgium
Petri Piira sanoi:
Keitäs pidät GT-ratojen kovimpina kuskeina?
Huomenta vain.

No niitä on aika paljon, vaikea sanoa.. Porsche-puolella Ortelli, Luhr ja Maassen ovat kovia sällejä. JJ on todella arvostettu "piireissä". Belcarissa Marc Goossens on nopein Corvettella, muiden kanssa ei ole ongelmia. Sitten esim. Tom Kristenssen joka on voittanut 29 (tai ainakin aika monta) kertaa Le Mansin kaksnelosen. Kuskeja on vaikea luokittaa, kun osa on tuulennopeita, osa hyviä autonkehittäjiä, osa hyviä kestävyyskisoissa. Kyllähän ALMS:iin, LMES:iin ja FIA GT-sarjaan mahtuu suuri määrä päteviä kavereita.
 

Markus Palttala

Well-known member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
338
Sijainti
Belgium
ttkorhon sanoi:
Jokos PSI:llä on työn alla kisaversioita porschen uusimmasta 911 mallista (997)?
Tavallaan.. Katupuolelle esittelimme tammikuussa 997 CS400 -mallin. Siitä löytyy pdf-esite www.psi-experience.comista, kun klikkaa ensin Real Performance -logoa.

Uusin GT2-R, joka on nyt Red Bullin väreissä Belcarissa pohjautuu 996 koriin, mutta ulkoisesti se rakennettiin ysiysiseiskaksi. Edellisestä linkistä löytyy myös pieni kuva tästä, Vehicles-sivulla.

Myös omaan 2004-mallin kilpuuriini tehtiin 997:n keula. Virallisesti tätä uutta mallia ei olla vielä luokiteltu, sillä katuautoista Porsche tuonut markkinoille vasta Carreran ja Carrera S:n. Meidän automme perustuu Turbon tai GT2:n koriin, joten niiden pitää tulla ensin myyntiin. Olemme kuitenkin heti valmiina, kun näin käy.

Olisin liittänyt kuvan, jos olisin osannut... :jaska:
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Huomenta!

Mites tuollaisen auton säätäminen.

Miten herkästi se reagoi muutoksiin (säädättekö asioita millin, vai sentin tarkkuudella)

Formuloissa säädöt ratkaisevat paljonkin, mites näissä GT-autoissa, ohittaako osaava kuski "hanskalla" huonot säännöt, vai pilaako ne "automaattisesti" kisan.

Millainen on proseduuri, kun menette uudelle radalle, mistä lähetään liikkeelle ja miten ne oikeat arvot löydetään ? Eli jos nyt saisit puhelun, että hyppää autoon 2h päästä alkaa vapaat harjoitukset Imolan täytelähtönä. Miten lähtisit hakemaan radalle sopivia säätöjä ?

Ja lopuksi, tuo takasiipi, onkos se kiinteä, vai säädettävä ?
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Markus Palttala sanoi:
Olisin liittänyt kuvan, jos olisin osannut... :jaska:
Kun kirjoitat viestiä, niin tuosta löytyy painike "IMG" siitä kun klikkaat niin pop-uppi kysyy osoitetta. Siihen laita kuvan osoite, niin jo onnistuu.
 

Markus Palttala

Well-known member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
338
Sijainti
Belgium
Hemmo sanoi:
Ketkä ovat olleet kotimaisista kuljettajista kovimmat vastustajat ja ketkä kaikista vastassasi olleista kuljettajista?

Samoin kenet näistä valitsisit teami kavereiksesi 24h kilpailuun ?
Suomailisista yksi autokunta ja yleisesti yksi autokunta.
Ja mahtuisiko autokuntaasi suomalaisia mikäli saisit valita niistä ketä vastaan olet ajanut?
En ole kovin paljoa kotimaisten kuskien kanssa ajellut kartingin jälkeen, paitsi tietenkin Sport 2000 -luokassa 90-luvun lopulla, mutta siitä on jo aikaa :p

Nyt rataa kiertävistä suomalaisista valitsisin 24h kisaan ehdottomasti JJ:n. Hänet nyt valitsisi kuka vain ja hän voisi hyvin olla mukana, vaikka valitsisin kuskeja muualtakin. Virtasen Risto voisi sitten täydentää kolmikon. Mikäs meillä olisi sitten autona?

Jos Audilta tulisi kutsu Jykän ja Kristenssenin pariksi Le Mansiin, niin peruisin kyllä siltä viikonlopulta muun ohjelman

:ahem:

Pitääkin esittää tätä asiaa ensi vuodelle. Ehkä he ovat vain hukanneet numeroni..
 

Markus Palttala

Well-known member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
338
Sijainti
Belgium
jaska sanoi:
Huomenta!

Mites tuollaisen auton säätäminen.

Miten herkästi se reagoi muutoksiin (säädättekö asioita millin, vai sentin tarkkuudella)

Formuloissa säädöt ratkaisevat paljonkin, mites näissä GT-autoissa, ohittaako osaava kuski "hanskalla" huonot säännöt, vai pilaako ne "automaattisesti" kisan.

Millainen on proseduuri, kun menette uudelle radalle, mistä lähetään liikkeelle ja miten ne oikeat arvot löydetään ? Eli jos nyt saisit puhelun, että hyppää autoon 2h päästä alkaa vapaat harjoitukset Imolan täytelähtönä. Miten lähtisit hakemaan radalle sopivia säätöjä ?

Ja lopuksi, tuo takasiipi, onkos se kiinteä, vai säädettävä ?
Kyllä säätöjä tehdään ehdottomasti millin tarkkuudella. Sentti on usein se koko säätövara ääripäästä toiseen.

Esimerkiksi viime viikonloppuna olin nopein ensimmäisessä kisassa ja sitten toisessa aivan kahvilla, kun oli eturenkaissa harituksen sijasta aurausta. Ei kääntynyt lainkaan. Ehdin silti kuudenneksi, mutta kierrosajat olivat kaukana. Jos virhe on näin suuri, niin joka mutkassa tulee sekunnin kymmenys tai pari turpiin ja kierroksen aikana yhteenlaskettuna puhutaan jo sekunneista. Hanskalla koitin paikata sen minkä pystyin eli erilaista ajolinjaa ja autoa kääntymään kikkailemalla kaasulla ja jarrulla.

Suurin ero formuloihin on varmaan se, että teemme enemmän kompromisseja hakiessamme kisasäätöjä. Niissä voi olla suuriakin eroja "nopeimpiin" säätöihin, jotta renkaat kestävät tuntitolkulla ja muutenkin. Aika isoja ongelmia saa silti olla, että koko kisa olisi täysin pilalla. Jos esimerkiksi joku vaihde puuttuu tai auto ei muuten pelaa, niin sillä päästellään silti se minkä pystytään ja harmitellaan sitten jälkeenpäin.

Kahdessa tunnissa olisin jossain Frankfurtin tienoilla ja auttamattomasti myöhässä :) Rataprofiili, radan pinnan laatu ja esimerkiksi kantit ovat tärkeitä tietää ennen kilpailua. Siten voi hakea ne säädöt, joilla lähtee liikkeelle. Tämä perustuu kokemukseen muilla erilaisilla radoilla. Toivottavasti harjoituksia olisi enemmän kuin yksi ja tauko siinä välillä. Muuten ei ehdi tekemään isoja muutoksia, jos auto on pahasti pielessä. Yhden treenin aikana ehtii säätää iskunvaimentimia, vakaajia ja siipiä eli tunnissa ehtii tehdä paljon, jos auto on lähtökohdiltaan siellä päin.

Takasiipi on säädettävä ja se on jo aika merkittävä näissä isommissa GT-autoissa. Sen kanssa olemme välillä temppuilleet enemmänkin. Kulmaa ja korkeutta muutetaan, samoin sitä metalliliuskaa (90 asteen kulmassa, miksi sitä sitten suomeksi kutsutaankin..). Yritetään löytää riittävästi downforcea, mutta välttää dragia eli vastusta.

Pari vuotta sitten kävi Magny-Coursissa niin, että auto tuntui todella hyvältä, mutta ajat olivat huonoja, erityisesti jarrutuksissa tuli takkiin. Ilmeni, että takasiipi oli oikeassa kulmassa, mutta sentin pari liian korkealla ja aiheutti liikaa downforcea. Tästä syystä perä pysyi jarrutustilanteessa alhaalla, paino ei siirtynyt eturenkaille eikä auto näin ollen pysähtynyt lainkaan. Näin kuitenkin voi tapahtua vain alussa, kun kokeillaan jotain täysiin uusia juttuja. Äkkiä näistä ongelmista päästään eroon ja sitten vain radan ja kelin mukaan tehdään hienosäätöjä.
 

Markus Palttala

Well-known member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
338
Sijainti
Belgium
jaska sanoi:
Kun kirjoitat viestiä, niin tuosta löytyy painike "IMG" siitä kun klikkaat niin pop-uppi kysyy osoitetta. Siihen laita kuvan osoite, niin jo onnistuu.
Enkös siis voi liittää kuvia koneeltani? En löydä netistä kuvaa niin, että se olisi omassa osoitteessaan...
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
En muista onko tuo kuvien liittämismahdollisuus vain VIP:llä, vai kaikilla.

Mutta jos se on sulle mahollista, niin tuosta alhaalta löytyy tommoinen "attach file" kohta. Tosin kuvan koko on melkolailla rajattu.

Mutta jos haluat isompia kuvia laittaa esiin, eikä sulla ole webbitilaa, niin postita ne jaska@domppari.com, eiköhän niille paikka keksitä :ahem:
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Se takasiiven reunaan liitetty, 90 asteen kulmassa oleva metalliliuska on suomeksi Gurneyn läppä, englanniksihan sitä kutsutaan Gurney flap-nimellä. Vempeleen tarkoitushan on kai irroittaa virtaus siiven pinnasta tms. ja se lisää kummasti downforcea.

Kiitoksia Markukselle vastauksista. Todella mielenkiintoista luettavaa on ollut. Katsoin tuon klipin Span kisan ekasta kierroksesta. Kyllähän siinä oltiin erittäin agressivisia jo heti ekalla kierroksella, että ei se "herääminen" nyt niin vaikeata taida olla. Tai sitten edellä mennyt Viper-kuski oli koomassa. Muutenkin tuollaista ajamista on ilo katsella. On hienon näköistä kun auto menee pikku sladeissa ja kuski joutuu tosissaan tekemään töitä.

Siitä tulikin mieleen, että kuinka hyvänä autonkäsittelijänä pidät itseäsi? Joillakin kuskeilla on aivan ilmiömäinen kyky pelastaa auto pahoiltakiin näyttävistä luisuista. Entinen aktiivi-kuski Jari Nurminen haukkui joskus Eurosportin lähetyksessä keski-eurooppalaiset kuskit aivan kädettömiksi sateella. Siis silloin kun auto pitäisi hallita. Oletko itse huomannut tätä?
 
Ylös